Stereliseren Poes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tryntsje

Stereliseren Poes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 00:31

Hai, Ik wil mijn 2 katten van 7 maanden laten stereliseren dus heb ik gister middag de DA gebeld en voor 2 katten moest ik 101,- euro per kat betalen het viel me eigenlijk reuze mee, ik had het duurder verwacht!
Dinsdag gaat het gebeuren! Maar nu was ik wel nieuwschierig hoe duur het bij jullie was en of je hiervoor nog speciale voorbereidingen moet of moest maken!
Ik heb ook iets gehoord dat katten een soort van kanker ervan kunnen krijgen of dat er veel mis kon gaan? Ik zou hiervoor iets meer uitleg willen vragen!

Met vriendelijke groet Tryntsje. :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:45

wat ik weet is dat steriliseren beter is als bv de pil want daar kunnen ze wel k van krijgen steriliseren heeft veel voordelen , bij mij was het 105 ze moeten de avond van te voren vanaf een bepaalde tijd door da weet niet hoe laat ze geholpen worden nuchter blijven.
verder kan je niet veel doen. tis natuurlijk wel een buikoperatie. en om de stress te verkleinen liet ik haar verdoven met mij erbij en wakke maken met mij erbij. verder als ze wakker door het huis waggelen uitkijken dat ze zich niet bezeren.

tryntsje

Re: Stereliseren Poes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 00:51

Oke dankjewel ja vergeten te zeggen maar mijn 2 katten moeten vanaf 6 uur savonds nuchter blijven jammergenoeg mag ik er niet bij blijven ik moet ze daar om 9 uur droppen en laat op de middag weer ophalen..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:53

hm das niet fijn voor poesjes maar je kan altijd nog vragen of als ze eerst gaan of je bij narcose mag zijn. of er desnoods opwachten.
succes morgen

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:24

Sterkte :(:)

In februari zijn mijn poezen geholpen. Vier tegelijk.
Bij alle poesjes is het goed gegaan. Eeen van de poesjes ging aan de wond likken en trekken.
Voor haar heb ik een pakje moeten halen. Een soort rompertje voor poezen :D
Stond geweldig grappig haha. Maar na twee dagen mocht het pakje uit.

Verder opletten dat ze niet hoog kunnen klimmen. En dat ze goed rust krijgen de eerste een a twee dagen ;)

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 22:34

Ok dankjewel voor de tips! ik zal ervoor zorgen dat ze niet kunnen klimmen en erop letten dat ze niet gaan likken of trekken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:58

Vraag of de dierenarts onderhuids wil hechten en herhaal het nog een keer als je je katten gaat brengen. Het risico dat ze dan aan de hechtdraadjes gaan trekken is dan vele malen minder. Niet iedere DA doet dat standaard nl.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:22

ik heb vanochtend mijn kat naar de dierenarts gebracht, om te laten steriliseren.

heb ook gelijk verteld dat ik niet wist wat ik kan verwachten, omdat ik het nog nooit heb meegemaakt.

ik mocht er gelukkig bij zijn, toen ze een verdoving kreeg.
zij krijgt een kapje om na de operatie.
haar nageltjes worden dan gelijk geknipt, omdat ze toch onder verdoving is, en ze handen als speelgoed ziet.
( maw ze valt je handen anders aan)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:29

Kapje vind ik zoiets vervelends voor een kat, die zijn gewend zich overal te kunnen wassen. Bij onderhuids hechten hoeven ze niet zo'n dom kapje om.
Als het niet anders kan dan ok, maar als het niet hoeft dan ook liever niet.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:46

Ik heb het vorige maand laten doen bij mijn 2 poezen.
Ik kon niet bij de narcose etc. zijn, maar vond het wel prettig te zien dat ze samen in het wachthokje werden gezet. Als jouw katten goed met elkaar omgaan kun je dit misschien ook vragen. Toen ik ze kwam ophalen zaten ze ook samen. Ze zijn natuurlijk bij elkaar gezet toen ze beide wakker waren (dus uitslapen hebben ze in een eigen hokje gedaan).
Thuis heb ik de klimpalen om z'n kant gelegd omdat ze nog niet mochten springen en klimmen. Waar ik me zorgen om maakte is dat ze wel op en van de bank sprongen, maar dat is verder helemaal goed gegaan. Een vriendin zei al: ze voelen zelf wel wat ze aankunnen.
Succes! Het komt allemaal goed!
O ja, over dat kapje; de da zei dat als ze veel gaan likken aan de wond dat ik dan een soort rompertje kon komen halen zoals kainda al zei. Dat is ipv zo'n stom kapje. Die van mij zijn ook onderhuids gehecht maar het kan zeker wél zo zijn dat ze er veel aan gaan zitten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:06

de ene kat is de andere niet, daarvoor zijn het katten.... :+
Ik heb er 4 en ze zijn allemaal geholpen en ik heb de slechtste eravringen met de niet-onderhuids gehechtte poezels gehad....
Moest inderdaad ook met een rompertje aan de slag, in mijn geval een stuk maillot die ik verknipt had, rompertje bleef niet zitten.

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:28

Je hebt al een hele hoop handige tips gekregen, zie ik +:)+
Daar wil ik nog even aan toevoegen dat je de poezen na sterilisatie best aangepast voer geeft: voor steriele katten of anders light en in nood kan ook voeding voor oudere katten. De meeste poezen komen namelijk nogal wat aan na de operatie en met gewicht moet je sowieso uitkijken voor algemene gezondheid (cardio-vasculaire stelsel e.d.) maar ook voor hun gewrichten is overtollig gewicht nefast. Daarnaast kan een poes ook suikerziekte krijgen. Het "speciale" eten is ook gewoon in de supermarkt verkrijgbaar en niet bepaald duurder ...
Verder ook de katten rust gunnen en vooral de eerste dag (dagen) na de operatie binnen en rustig houden en dan komt alles helemaal goed ;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:04

ik heb mijn kat vanmiddag weer opgehaald bij de dierenarts. :(:) :(:)
ze wankelt veel en soms valt ze nog wel eens om, wat heel erg zielig eruit ziet.
verder heeft ze keurig in haar kleine slaapkamertje 2x overgegeven.
heb toen gelijk de dierenarts maar gebeld, en die zegt dat het door de narcosemiddel komt.
ook dat ze zo wankelt/valt komt door het narcosemiddel.

verder heeft ze net wat brokjes gegeten.
enspringt/klimt zelf op de bank, wat wij niet kunnen voorkomen.

zo als ik haar zie, is ze nu echt nog heel suf en loopt ze een beetje als een zombie. :) :(:)

ik heb haar vandaag nog nooit zo gemist, als dat ze in huis was en ik erbij ben :(:) <3 <3

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:32

ze heeft trouwens GEEN kapje op.

dierenarts zei in eerste instantie van wel, maar goed, kan zijn dat ik het verkeerd heb verstaan.

moet ook nog een keer terug voor controle.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:23

Hier in januari 1 poes laten helpen. 65 euro was het alles bij elkaar inclusief 10 dagen antibiotica. Heb verder nergens last mee gehad. Wond gecontroleerd regelmatig maar het ging goed dus meer niet aan gedaan. Waren ook oplosbare hechtingen dus gaan vanzelf weg.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:25

Hier is een kater laten helpen iets van 65 euro.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:35

dierenfan schreef:
Hier in januari 1 poes laten helpen. 65 euro was het alles bij elkaar inclusief 10 dagen antibiotica. Heb verder nergens last mee gehad. Wond gecontroleerd regelmatig maar het ging goed dus meer niet aan gedaan. Waren ook oplosbare hechtingen dus gaan vanzelf weg.

voor mij was het steriliseren, nageltjes knippen, controleren op kale plekjes 99 euro :)
moet nog terug voor controle

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:39

De poes van m'n zu is ook gesteriliseerd. Die was nogal duizelig daarna en at niet maar voor de rest was er weinig van te merken!! ;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:35

Nebron schreef:
De poes van m'n zu is ook gesteriliseerd. Die was nogal duizelig daarna en at niet maar voor de rest was er weinig van te merken!! ;)

wanneer is die gesteriliseerd :)

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:46

Even gouw een vraagje(zodat ik geen nieuw topic hoef te openen:P) als je poes niet buiten komt is er dan nog nut in steriliseren?

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:30

@ magicalangel: ja, ik heb het gedaan zodat ze niet krols worden (die van mij komen ook niet buiten). Als ze krols zijn is het een takkeherrie wat ze kunnen maken. En niet alleen overdag, ook 's nachts en dan ben je niet blij. Ik heb het ook nog vóór hun eerste krolsheid gedaan. Ik zag namelijk aan de katten van een vriendin dat zij tijdens hun krolsheid niet wisten waar ze het moesten zoeken, ze wilden continue geaaid worden. Ik wilde toch geen kittens van de mijne dus heb hun dat "leed" bespaard.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:55

magicalangel schreef:
Even gouw een vraagje(zodat ik geen nieuw topic hoef te openen:P) als je poes niet buiten komt is er dan nog nut in steriliseren?

ja, mijn kat komt ook niet buiten.
puur omdat wij in een flatje wonen.
maar goed, het is heel gehorig in onze flat, en als ik soms buiten voor de flat sta kan ik haar horen miauwen.

en dat is geen pretje als het savonds rond 23:00 uur ook kunt horen.
dat is de reden geweest om haar te steriliseren, maar ook als wij verhuizen ( wat volgend jaar gebeuren gaat, ivm dat de flat waar wij wonen tegen de vlakte gaat en wij een nieuwbouw huisje ( eengezinswoning) gaat )

dat als de kat mij ontsnapt, ze niet zwanger kan raken. :)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:36

Ketaki schreef:
Nebron schreef:

wanneer is die gesteriliseerd :)

Uhhh december geloof ik..