Geit bekappen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Geit bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 15:53

Hee allemaal! <3

Nu zit ik met een vraag. We hebben al een tijd een geit, maar is nooit bekapt, zoals bij paarden.
Maar moet je een geit ook bekappen? Aangezien die ook wel iets van hoeven heeft.

Maar nu loopt hij mank, en is nog nooit bekapt (als dat nodig is). Heeft dat dus met Bekappen te maken?

Groetjes,
Biggers

student

Re: Geit bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:55

ja een geit moet je ook bekappen...denk dus wel dat het mank lopen ermee te maken heeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:55

Ja, hij moet wel bekapt worden. Dat doen ze met een flink mes en dan snijden ze een stuk van de hoef aan de onderzijde af. Eigenlijk hetzelfde principe als bij paarden.

Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen, weet niet hoe lang je het beestje al hebt maar mank lopen is natuurlijk geen goed teken en zou daar wel eens vandaan kunnen komen.

Overigens hoeft je een geit niet elke 6 weken te doen is mijn ervaring en is het ook erg makkelijk zelf te leren.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 15:58

Oh, dan zal ik dat wel even aan mijn ouders vertellen, zodat hij bekapt kan worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:00

Vraag het anders aan iemand in de buurt die geiten of schapen heeft of die het wil doen en je uit wil leggen hoe of wat...
Ik heb zelf jaren geitjes gehad en bekapte die ook zelf :) Stelt weinig voor als je weet wat je weg kunt snijden en wat niet...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:02

Je hoefsmid kan het zeer waarschijnlijk ook gewoon even doen als je niemand anders weet ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:05

Moet ik eerst zien uit te vogelen waar hier een hoefsmid in de buurt zit. :P

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:23

Een geit moet je inderdaad bekappen, het liefst zo snel mogelijk. Op het moment dat de geit gaat kreupelen, ben je eigenlijk al te laat. De buitenste rand van de 'hoef' die groeit als het ware naar binnen toe. Als dit met bekappen niet bijgehouden wordt, groeit dit dubbel, hiertussen kan vuil zitten wat voor een ontsteking zorgt (wat dus een oorzaak kan zijn van de kreupelheid).
Je zou het zelf kunnen doen, alleen heb je snel de kans dat je te ver gaat, plus dat de geit waarschijnlijk niet netjes blijft staan.
Ik heb het op een praktijkschoolweek zelf moeten doen, het is echter best zwaar werk. Je moet niet te voorzichtig zijn, maar ook niet te ver snijden.

Succes in elk geval!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:22

Kijk ook even of dat er geen ontsteking tussen de klauwtjes zit! zo'n ontsteking stinkt heel erg net als rotkreupel. Daarvoor kun je blauwspray gebruiken.
Weet niet hoe lang je het geitje al hebt maar bij verwaarlosing van de klauwen raakt een geit wel een keer kreupel.

Voor het bekappen van geiten heb je een haringkaakmesje, (scherp zakmes kan ook, werkt wel minder prettig vind ik) en/of een hoefschaar nodig.
Zorg voor jodium bij de hand voor het geval je toch in het leven snijd.

Ik zou de eerste keer niet zelf doen, (met zijn 2en is ook handiger) goed bekapte klauwtjes zijn belangrijk voor de stand van het been.
Je zou een kinderboerderij in de buurt kunnen proberen misschien willen zij je wel leren om zelf je geit te bekappen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 19:00

Ik vraag wel even of m'n vader of moeder de hoefsmid even beld. Maar m'n moeder kent ook wel iemand die dat kan. Ik word nu ook steeds serieuzer tegen mijn moeder, doordat ze het telkens uitsteld. :\

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:08

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:16

Je hoeft er niet persee een hoefsmid voor te laten komen hoor!
Je kan het ook heel goed zelf doen.

Hier zie je de 'hoef' die wat naar binnen groeit, deze knip of snij je eraf.
http://schapenengeitenverzorging.nl/att ... /hoef1.jpg

Wij hebben ook 2 geiten en een schaap, wij bekappen zelf met zo'n soort schaar

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:30

Biggers schreef:
Ik vraag wel even of m'n vader of moeder de hoefsmid even beld. Maar m'n moeder kent ook wel iemand die dat kan. Ik word nu ook steeds serieuzer tegen mijn moeder, doordat ze het telkens uitsteld.

Goed van je dat je er zo mee bezig bent, succes verder! :)

ps: Zag nu wat typefouten in mijn vorige bericht, mag ik je onderschrift lenen? :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:07

Zeker moet je die laten bekappen, mijn Hoefsmid doet mijn pony als hij komt maar ook onze 3 geiten en onze 3 schapen :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:53

Nou, heel erg bedankt allemaal! M'n ouders hebben nóg niet gebelt. Oeh, morgen is mijn vader vrij, en dus ga ik nu alvast op zoek naar een telefoonnummer van de hoefsmid, of kijk even of mijn vader het zelf kan doen. :Y)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:54

RightOn schreef:
Biggers schreef:
Ik vraag wel even of m'n vader of moeder de hoefsmid even beld. Maar m'n moeder kent ook wel iemand die dat kan. Ik word nu ook steeds serieuzer tegen mijn moeder, doordat ze het telkens uitsteld.

Goed van je dat je er zo mee bezig bent, succes verder! :)

ps: Zag nu wat typefouten in mijn vorige bericht, mag ik je onderschrift lenen? :D

Tuurlijk. :D

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:21

Je moet je geit idd gewoon bekappen :P
Maar je kunt het ook zelf doen hoor, dan moet je zo'n speciaal
mesje kopen en dan kun je gewoon de lange stukken eraf ''snijden'' :P