Cavia leren springen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Cavia leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:53

Hallo allemaal.

Omdat ik de laatste dagen thuis ben door ziekte was ik wat op youtube aan het kijken.
Ik kwam dit filmpje tegen http://www.youtube.com/watch?v=soEr2Ksp ... re=related
Het leek me wel grappig om het mijn cavia's te leren (niet zo hoog, maar 10 cm ofzo)
Ze kunnen wel al hun kooi inspringen maar dan steunen ze boven op de bakrand.
En ze springen over een wc rolletje, maar dan blijven ze nog wel eens hangen :')
Hebben jullie hier ervaring mee?

Vanky

Vanky

Re: Cavia leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:08

Niemand?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:12

Waarom wil je dit in godsnaam...?
Daar zijn die diertjes niet voor :n
Kan ook nooit goed zijn voor de pootjes...

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:15

Ze vinden het zelf heel leuk en het leek mij leuk om te proberen, nu liggen ze alleen maar een beetje niks te doen. en ze zijn net zo goed afgevallen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:16

Vanky schreef:
Ze vinden het zelf heel leuk en het leek mij leuk om te proberen, nu liggen ze alleen maar een beetje niks te doen. en ze zijn net zo goed afgevallen.

Ze vinden het leuk, dus ze kunnen het al?

Nee, niet mijn ding :n No way...
je moet gewoon zorgen dat je een groot hok hebt van 1.5 bij 3 meter o.i.d met allerlei leuke frutsels en een bovenverdieping..
Dan vermaken ze zich prima.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:17

Ik denk niet dat cavia's geschikt zijn om te leren springen.....
Dus ik zal et niet doen als ik jou was

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:20

Ja, maar niet los. :)

Ze hebben al een graat hok, maar ze doen niks. Met speeltjes.. ja we hadden eerst een rij caviaschommeltjes opgehangen maar dat was een week leuk en daarna lagen ze eronder te slapen.. en gingen er niet meer op.
Weten jullie dan nog leuke speeltjes om zelf te maken? om ze bezig te houden?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:23

Cavia's liggen en slapen nou eenmaal veel
Als je een dier wil wat actief is en wat je van alles kan leren moet je niet aan een cavia beginnen...

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:27

Ah, ze doen konijnen wel springen.
Paarden dienen OOK helemaal niet om parcoursen van 150 en 160 te springen hoor...
Dus waarom niet, als je het diertje niet forceert? Ik zou beginnen met gewoon stokjes op de grond waar ze over stappen en ze dan te belonen met een snoepje en zo opbouwen, heel op't gemak!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:27

Als dat beestje het leuk vind , en erg geen last van heeft , gewoon lekker doen :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:28

Als ze jong zijn zou het misschien kunnen, maar die oudere krijgen hun dikke kont nooit de lucht in. Hun ruggetje zou het misschien niet eens houden.

Een huppeltje voor een jonge cavia zou kunnen, maar 10 cm is imo veel te hoog. Dat is net zo hoog als ze zelf zijn!

EDIT: Ik denk dat je een cavia alleen actief kunt krijgen met eten :P. Misschien kun je daar iets creatiefs mee doen.

Een paddock paradise voor cavia's zou wel wat zijn. :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:32

SofieHavan schreef:
Ah, ze doen konijnen wel springen.
Paarden dienen OOK helemaal niet om parcoursen van 150 en 160 te springen hoor...
Dus waarom niet, als je het diertje niet forceert? Ik zou beginnen met gewoon stokjes op de grond waar ze over stappen en ze dan te belonen met een snoepje en zo opbouwen, heel op't gemak!

Dankjewel! :)

Mijn cavia's zijn trouwens bijna 2 ;) dus nog aardig jong.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:33

Ik denk dat een cavia een zeer onvoordelige bouw heeft om te springen en dan druk ik me nog zachtjes uit. Een konijn heeft flinke achterpoten en is veel meer gebouwd op springen van nature. Voor konijnen zijn er zelfs hele showjumping wedstrijden.
Cavia's zijn gewoon niet gemaakt om te springen en ik vind het een beetje oneerlijk om iets van een dier te vragen waarin zijn bouw tegen staat. Wij maakten zelf wel doolhofjes voor onze cavia's, hier en daar wat te eten ter motivatie en ze leerden het snel genoeg.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:38

toch had ik ook een cavia vroeger die altijd van een bepaald punt naar zijn hok toerende en dan ook in een keer in zijn hok sprong wat toch ook 10 cm was. Beest vond het stik leuk en is rond de 8 a 9 jaar geworden. denk dat afentoe dus helemaal geen kwaad kan mits niet te hoog.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:41

Onze kooi is toch wel hoger dan 15cm. daar springen ze inderdaad met een afstandje zo in.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:45

Leuk toch, je bent lekker met ze bezig, mijn cavia's slapen overigens ook niet de hele dag zoals hierboven word beweerd, ik denk dat je ze lekker zelf actief moet houden, die van mij lopen altijd een paar uur door de kamer smiddags en dan zie ik ze ook best malle sprongen maken en tegen dingen opklimmen. Ik vraag me wel af of 10 cm niet te hoog voor ze is, want ze zijn zelf niet zo hoog.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:49

Mas schreef:
Ik denk dat een cavia een zeer onvoordelige bouw heeft om te springen en dan druk ik me nog zachtjes uit.
:D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:56

Miepie77 schreef:
Leuk toch, je bent lekker met ze bezig, mijn cavia's slapen overigens ook niet de hele dag zoals hierboven word beweerd, ik denk dat je ze lekker zelf actief moet houden, die van mij lopen altijd een paar uur door de kamer smiddags en dan zie ik ze ook best malle sprongen maken en tegen dingen opklimmen. Ik vraag me wel af of 10 cm niet te hoog voor ze is, want ze zijn zelf niet zo hoog.

Ze springen nu 5 cm over een soort van hindernis en hoger dan 15 hun kooi in.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:10

Ik denk niet dat het kwaad kan. Ik heb zelf verdiepingen in m'n kooi en daar springen ze zonder moeite op en af, dus ze kunnen het wel. :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:30

Vanky schreef:
Miepie77 schreef:

Ze springen nu 5 cm over een soort van hindernis en hoger dan 15 hun kooi in.

Als ze het zelf doen, gewoon doen, die van mij kunnen soms ook best wild doen dus zie er geen probleem in, je dwingt ze immers niet. :)

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:37

Ik doe dat ook. mijn cavia's kunnen allemaal goed springen en ze doen het ook graag. Wij hebben laatst echte 'hindernisjes' gebouwd en als je die in het hok zet springen ze er zelf overheen. Als ik zelf wil dat ze springen geef ik ze soms een zacht duwtje of lok ze met wat lekkers. Ze kunnen wel tot 12 cm ofzo :P ze springen ook op de verdieping uit zichzelf. maar ik zou het niet te vaak doen omdat hierboven ook al staat ze er niet echt voor gebouwd zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:22

Als je cavia graag had willen springen had hij wel impala, hert of springpaard geworden.
Laat het dier lekker zijn eigen ding doen ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:43

Ik denk ook dat het niet goed is voor cavia's, alleen al voor de rug lijkt me het helemaal niks. Ze hebben inderdaad totaal geen springbouw.. Nee ik zou het zeker niet doen.