konijnen bij elkaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annemiek1989

konijnen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 19:51

Hallo, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen:
Ik heb 5 konijnen; 3 vrouwtjes en 2 mannetjes (nog ongecastreerd). Dit dankzij zwanger konijn van tante en per ongeluk broertje bij zusje enz. De vrouwtjes kunnen goed met elkaar (3 generaties) en het ene mannetje heeft ook een jaar lang bij 1 van die vrouwtjes gezeten voordat ze besloten jonkies te maken..dus die kon in ieder geval altijd met 1 van de vrouwtjes..en dan heb ik nog een aangelopen mannetje. deze is best wel groter dan de rest en erg druk altijd. Ik heb nu dus helaas de mannetjes apart in hun hokken met ren. Nou wil ik graag een groter verblijf voor ze allemaal maken. Ik wil de mannetjes konijnen laten castreren, van 1 weet ik dat hij jong is van de ander echt geen idee maar lijkt gezond..maar nou was mijn vraag: als ze genoeg bewegingsruimte hebben, kunnen ze dan met zn 5en? De konijnen zullen zeker eerst wel moeten wennen aan elkaar met tussenschotten. Wel heb ik de hokken nou ook dicht bij elkaar en zien ze elkaar wel, maar bij elkaar zetten is dan wel weer een grote stap.. ik heb gelezen dat het een fabel is dat voedsters het beste bij elkaar kunnen, wel gaat het goed met mn vrouwtjes bij elkaar..en ik wil deze liever ook niet van elkaar scheiden door bij de mannetjes te zetten.. Dus mijn vraag, hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik zie ze graag lekker rennend door de tuin (wordt een lang stuk afgezet) maar ze moeten elkaar natuurlijk niet afmaken! Er komen binnenhokken en buizen en gaas onder de grond zodat ze lekker kunnen graven en verder ga ik mij nog meer verdiepen in de zogenaamde konijnenparadijsen ;) Ik heb begrepen dat ze na de castratie nog 2 weken apart moeten zitten, maar dit zal de dierenarts verder ook wel vertellen. Graag hoor ik tips over het koppelen van deze konijnen. Is dit een aanrader, 5 konijnen is wel veel maar als het goed gaat lijkt het me wel het leukste voor ze..
(ik hoop dat het niet al te verwarrend is, ook erg lastig hoe ik zo'n topic moet beginnen haha)

Groetjes Annemiek

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:57

Wat versta je onder genoeg bewegingsruimte?

Voedsters die vanaf de geboorte/jonge jaren bij elkaar zijn gaat meestal wel samen.
Mannetjes samen is eigenlijk iets wat zelden goed gaat, en als het goed gaat fout gaat zodra er een vrouwtje in de buurt komt.

Ik vermoed dus dat het niet goed zal gaan.

De mogelijkheden die je dan hebt is natuurlijk nog 1 mannetje + 1 vrouwtje en 1 mannetje + 2 vrouwtjes als dat goed gaat :)

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:05

8 meter lang en minstens 3 meter breed. Een tussenschot is wel te maken, dus dan doe ik:
1. het grote mannetje met het grootste vrouwtje
2. het mannetje die al samen met zn zusje heeft gezeten + daar een dochter van.
Ja ik kan mij wel voorstellen dat de mannetjes dan toch hun vrouwtjes willen verdedigen tegenover de andere man..en daar helpt de castratie dus niet tegen.
Dan heb ik nog een vraag, volgens mij zijn mijn konijnen best wel winterhard. Ik heb ze zolang mogelijk in het gras en in de winter die rennen met binnenhokken op lange tafels achter huis. Goed gevuld met stro uiteraard. Ze zijn in de winter dus ook buiten, maar voelen geen ijs aan de pootjes. De hokken heeft mijn vader zelf gemaakt en met sneeuw enz zit er een plank op de bovenkant zodat ze droog zitten (en ook wel een zeil/handdoek over het hok bij erge kou)
Maar de konijnen kunnen toch het hele jaar wel in het nieuwe onderkomen in de winter? Door bijv. de hokken op een kleine verhoging te hebben en evt. een stukje betegeld en natuurlijk voldoende stro/hooi. Ik zat er ook aan te denken om een gedeelte zand te doen. Ik wil van alles wel, maar het is nog maar kijken wat haalbaar is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:36

Zeker kan dat wel ook met de 2 mannen met de 3 vrouwen na castratie en langere tijd wachten.. De twee weken geld inderdaad voor de vruchtbaarheid en wondherstel, maar niet voor de hormoonspiegel. Dan zal je echt moeten wachten tot een week of 6 a 8 na castratie om er een groep van te maken.
Ik zet nog liever 2 langer gecastreerde mannen samen dan 2 volwassen dames en dan bedoel ik natuurlijk konijnen die niet eerder samen hebben gezeten :)

Dit is mijn groep dat zijn 7 konijnen en dat zijn 4 rammen en 3 dames. Ik heb ook nog een duo van 2 gecastreerde mannen.
[BB-ITP] YES! We hebben een zandbak!

Ik raad nooit meerderheid in rammen aan bij mensen in principe, altijd even veel rammen als voedsters of minder (ik vang ook konijnen op en koppel regelmatig groepjes met meerdere rammen).
Bij mij matchen de karakters goed, 1 voedster viel weg uit de groep dus dan loopt het net even anders. Wat jij hebt zou een combinatie kunnen zijn voor goed slagen. Wel belangrijk is dat de rammen niet te macho mannen zijn bij het koppelen van een groep met meerdere mannen.

Ow ja de heren onderling gaan hier nog beter dan de dames trouwens ;)

annemiek1989

Re: konijnen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 22:47

Oke, dit is dus weer een ander verhaal. Echt mooie foto's van je konijnen, zo'n zandbak is dus ook een aanrader! Hoe dominant mijn mannetjes zijn vind ik lastig. De grootste is altijd druk/nieuwsgierig, de kleinere ook wel maar toch wat voorzichtiger. Je komt er zeker alleen maar achter door uit te proberen? Dat is dus wat mijn probleem, ik weet niet hoe dit het beste kan?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:56

Een zandbak vinden ze inderdaad fantastisch!
Aan een konijn kan ik wel zien of die macho is, maar is wel moeilijk.
Drukke rammen die veel met hun kin wrijven, sproeien zijn vaak macho's en dominante rammen die zijn moeilijker te koppelen aan andere rammen, idem geld overigens voor voedsters.
Het beste is ze om ze allemaal als ze daar aan toe zijn samen te zetten op neutraal terrein. Je hebt de mogelijkheid ze op te splitsen dus ik zou zeggen probeer het gewoon :)

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 23:12

Nou het verblijf moet nog gemaakt worden, maar ik zou er eventueel een tussenschot voor kunnen maken met gaas ofzo..maar het mooiste is als ze lekker bij elkaar kunnen zijn.. ik wil de huidige hokken hergebruiken/wat veranderen zodat ze daar in kunnen schuilen enz. maar als de konijnen niet bij elkaar kunnen en gaan vechten kun je ze toch moeilijk snel uit elkaar halen? Het wordt voor ze allemaal wel neutraal terrein. Ik zie mijn konijnen niet zozeer met hun kin wrijven, weleens helemaal met het koppie als ik de deurtjes open zet en ze in die opening staan. Sproeien heb ik ze ook nooit zien doen, maar misschien is het mij ook nooit opgevallen..ik zal er opletten. Eigenlijk worden ze altijd druk als ze me zien, ook al hebben ze nog eten..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:14

De huidige hokken zou ik dan gaan gebruiken als de koppeling geslaagd is. Je kan ze dan in die ren koppelen, zorg er dan wel voor dat je overal goed bij kan.. Vechtende konijnen kan je goed uit elkaar halen met een plantenspuit en zelf er tussen stappen, zorg alleen daarom wel dat je overal goed bij kan.
Je kan je ook goed inlezen op bunnybunch.nl bij gedragen koppelen staan meerdere groepskoppelingen ook met meerdere rammen.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 23:39

dankje, die site heb ik weleens eerder via google gevonden. Die zocht ik maar ik kon niet meer op de naam komen. Dat zijn goede tips. Ik wil de ren ook wel zo hoog hebben dat ik er zelf nog goed bij kan om schoon te maken of voor het geval er iets is. Ik zal de site lezen:)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:08

Dat gaat wel lukken met zn allen. Zeker met zo'n mooie grote ren.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:23

Nog een tip uit eigen ervaring. Ik had twee vrouwtjes, zusjes die altijd samen waren geweest. Eentje was echter een nachtje bij de dierenarts (wat maag/darmprobleempjes) en toen we haar terug zetten was het vechten. En heftig ook, echt op leven en dood.
We hebben na zelf van alles proberen (neutrale ruimte, vreemd terrrein, noem maar op) het bij konijnenopvang Goofy laten proberen, maar zelfs zij konden het niet oplossen.
Uiteindelijk de konijnen apart gezet, dus met gaas ertussen, en na een paar maanden zagen we ze rug aan rug tegen het gaas liggen. Dus gaas weggehaald, en geen enkel probleem meer gehad.

Mocht het koppelen dus niet gelijk goed gaan, dan kan rustig wennen aan twee kanten ook nog een oplossing bieden... ;)

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 17:42

Bedankt voor jullie reacties!
@ pinto_1: mooi dat het dan dmv het gaas er tussen wel goed is gekomen. Wel erg sneu dat ze zo gingen vechten, vooral als die ene net bij de dierenarts weg kwam. Het zijn soms gekke dieren..
Ik ben erg benieuwd hoe het straks gaat, maar dat is nog wel even wennen dus. De rammetjes moeten eerst gecastreerd worden en de ren klaar. Jullie hadden het over koppelen op vreemd terrein, maar zouden de vrouwtjes er wel eerder kunnen komen? Daar voorzie ik geen problemen in, maar dan is het voor de koppeling van de mannetjes geen neutraal terrein meer?