Labrador scheren... Of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Labrador scheren... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 19:26

Even een korte intro. Sanne is mijn labrador teef, van ruim (geschat) 10 jaar oud. In mei wordt ze 11.
Ze is vorig jaar geopereerd aan haar knieband, deze was afgescheurd. Inmiddels is ze daar goed van hersteld. Toen ze op de foto moest voor haar banden, hebben we ook haar rug en heupen laten röntgenen. Hierop was duidelijk te zien dat er al een behoorlijke artrose in haar heupen en achterhand zit. Daarnaast heeft ze ook nog een hernia in haar rug.
Zo, dat is Sanne :D

Nu, het is iedereen wel opgevallen dat het erg warm is geweest, de afgelopen dagen. Vooral vandaag was het prachtig. Helaas is het voor Sanne niet zo mooi. Ze hijgt gigantisch en is moeilijk vooruit te krijgen.
Sanne heeft echt een labrador vacht. Dikke laag onderwol, zelfs nu nog.

Omdat Sanne het nu zo moeilijk heeft, met deze hitten, zijn we aan het overwegen om haar te scheren. Niet bij de trimsalon, maar gewoon thuis. Sanne kan namelijk ook niet al te lang staan (ivm al haar klachten).

Alleen nu weet ik niet of dit wijs is bij een labrador? Hoe zit het met het herstel? En hoe weet ik of het niet te koud word voor d'r? :o

Kortom, wie heeft er ervaring met het scheren van een oudere labrador met gezondheidsproblemen?

Anoniem

Re: Labrador scheren... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:41

Iemand hier in de buurt met een Golden heeft dat gedaan (nou is een Goldenvacht niet helemaal vergelijkbaar met een Labradorvacht) maar dat bevalt erg goed.

Wat je ook kan doen is de buik kaal scheren, dat hoor ik ook nog weleens dat mensen dat doen, schijnt ook erg goed te helpen :)
Wat ik bij Beau deed, was met een speciaal trimmes (geen furminator) ontwollen (ik heb alleen geen flauw idee hoe zo'n ding heet). Daar kunnen ze ook gewoon bij liggen. De kraag liet ik zo die was, en de broek ook, maar de rug, flanken en buik ging de wol af, daar was hij me erg dankbaar voor. En 't ziet er netter uit dan scheren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:43

Misschien een totaal verkeerde opmerking hoor, maar je zegt dat je hond niet eens lang genoeg kan staan om geschoren te worden ivm haar klachten. Zou het dier dan niet zo vreselijk hijgen omdat hij gewoon moe, op, uitgeput is?

tuurlijk, het is ineens warm geworden, maar daar zou een hond gewoon tegen moeten kunnen hoor.

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:45

Yamcha: Bedoel je dit?
Afbeelding
Werkt indd er goed, maar de furminator is bijna net zo goed :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:46

wij hebben onze berner vroeger elke zomer geschoren, was weer lang voor het echt koud werd, vond het zo heerlijk dat ze ervoor ging liggen om haar buik ook te laten doen :)
staartje niet scheren, hebben wij de eerste keer wel gedaan, toen heeft ze m gebroken en aan het eindje lag de huid elke keer open, kwispelde te hard

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:49

Ik heb een koelbandana. Laatst naar Portugal geweest en kon echt merken dat ze helemaal niet hijgde met dat ding om, en zodra dat ding af ging begon ze te hijgen...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:49

Yamcha, heb je mischien een plaatje van de trimmes die jij gebruikt? Klinkt erg interessant! :j De buik scheren is misschien ook nog wel een idee! Ik doe haar nu voor het wandelen koelen, scheelt ook al een deel.

@Goof; nee hoor, geen verkeerde opmerking!
Sanne wandeld nog heel enthausiast mee, loopt lekker vlot en vind het heerlijk buiten. Ze kan alleen niet lang in dezelfde houding staan ivm d'r knie en artrose. Ze krijgt 100 mg pijnstilling per dag, waardoor ze van de pijn niet uitgeput kan zijn. Ze heeft verder een goede conditie.
Het is meer dat ik aan haar merk dat ze het heel erg warm heeft, te zien aan het vele hijgen.
De andere honden hebben ook minder last van de warmt, maar Sanne heeft een behoorlijk dikke ondervacht, wat natuurlijk niet echt voor afkoeling zorgt :D

@Ikenindi; nu je het zegt, die heb ik ook nog ergens liggen! Hebben we vorig jaar voor haar gekocht!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:00

Mijn labrador heb ik vorig jaar ook laten scheren.
Hij kan slecht z'n warmte kwijt en heeft altijd water nodig om even te dompelen om af te koelen dus leek het me wel fijn voor hem om z'n jassie uit te trekken.

We hebben z'n staart inderdaad zo gelaten als ie was, alleen wel bij de inplant geleidelijk over laten gaan van vrijwel kaal tot harig.
Zelfde bij z'n hoofd en pootjes.
Mijne is zwart, weet niet wat voor kleur Sanne is maar als ze blond is, let dan een op haar huidkleur ivm verbranden.
Mijn lobbes was in juni geschoren en heeft het niet koud gehad, in de herfst had ie z'n jas weer aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:07

Mossel schreef:
Yamcha: Bedoel je dit?
Afbeelding
Werkt indd er goed, maar de furminator is bijna net zo goed :)

Dat is hem idd :)

Denderend ding, ben er helemaal wild van :j
Sorry, maar daar kan een furminator echt niet tegenaan. De furminator snijdt ook dekharen af, en dat wil je helemaal niet als het gewoon gaat om afkoelen, dan moet die onderwol eruit. En dat gaat met dit mes geweldig. Je moet er overigens wel voorzichtig mee zijn, geen druk uitoefenen.
Ik deed dan ook nog wel eens het lange haar bij de buik kortknippen, dat koelt super, en geen risico op verbranding.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:16

Hee, die ken ik! Wij noemde het altijd 'De Hark', vindt het net zo'n vorm hebben! Ik geloof dat we die ook nog wel ergens hebben liggen. Hebben we toen altijd voor onze X bouvier gebruikt!
Furminator doet het hier trouwens wel super, en laat de dekharen met rust! D'r buikje kaal is inderdaad ook nog een idee!

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:57

Bij ons laat de furminator de dekharen ook met rust, wel is het zo dat het trimmes iets dieper komt, dus in dat opzicht is hij beter :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:12

ik ken iemand die al jaren haar staffords en boerboels kaal scheert elke zomer,dus ik denk dat en labje prima te scheren is :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:16

Labarador is gewoon te scheren hoor, met deze temperaturen zeker niet te koud. :) Mijn moeder is hondentrimster en die moet wel vaker een labarador scheren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:08

Ik heb een kruising Herder die ook weleens wordt geschoren (mag nu ook wel weer). Erg prettig voor de hond en ook erg fijn voor mij (en de vloer) :))
Dus ik denk dat het ook bij een Labrador prima kan :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:53

Quellian schreef:
Ik heb een kruising Herder die ook weleens wordt geschoren (mag nu ook wel weer). Erg prettig voor de hond en ook erg fijn voor mij (en de vloer) :))
Dus ik denk dat het ook bij een Labrador prima kan :)

Yep, hier nog eentje (zie profiel). Vorig jaar zomer hadden we een kinderbadje voor hem in de tuin waar hij de hele dag in lag... :D Maar aangezien zijn vacht daar behoorlijk van ging klitten hebben we de paardentonduese eroverheen gehaald.
Hij vond het heerlijk, had echt heel veel last van de warmte.

Dus... dit weekend gaat het (winter)vachtje er mooi weer af. ;)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:55

Ik zou idd lekker je hondje scheren, gezien haar leeftijd maakt of het mooi is ook niet meer uit.
Zolang het voor haar maar prettig is en dat is het na het scheren zeker. :j

Doe het lekker in etappes! je kan heel veel al scheren als ze bijv lekker ligt!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:55

\hier nog iemand!! IK heb mijn labrador vorige week geschoren gewoon de tondeuse en ze ging er helemaa lvoor liggen/staan hihi!! Kan ik haar staart trouwenso ok scheren? die heb ik namelijk behaard gelaten :P

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:56

de staart kan je uiteraard ook gewoon scheren, geen gezicht als je die er aan laat haha

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:57

wij scheren onze berner sennen elke zomer kaal,en dan lekker wassen :)
haar groeit best weer snel aan.
in de zomer wil ze niks, ligt ze zielig in een hoekje.
zodra ze geschoren is,hebben wij onze hond weer "terug" :D
we scheren haar van top tot teen.
staart,benen,hoofd echt alles :D

dus ik zeg DOEN :D

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:00

Ik had vroeger een kruising labrador x newfoundlander die deden wij ook elke zomer scheren.

Nu heb ik een cavalier king charles en die scheer ik ook elke zomer, anders heeft zij het ook zo ontzettend warm. Zodra ze geschoren is zie je der gewoon opknappen.

Het groeit heel snel aan, vorige zomer heb ik der zelfs daarna nog een keer kort geknipt.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:02

Ook hier kennissen de hun oudere golden retriever ieder jaar kaal schoren, gewoon met de paardentondeuse. hond kon ook slecht tegen de warmte en had het zo een stuk beter.

wel idd opletten dat als je op plekken roze huid ziet dat je hem insprayt met wat zonnebrand totdat het haar iets langer is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:06

ik ben nu wel nieuwschierig naar foto's van honden die geschoren zijn, ik kan me er niks bij voorstellen.

Als je haar nou scheerd en dan als het echt heel warm is en veel zon haar gewoon een nat t-shirt aantrekt...

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:12

met een nat t shirt zou ik bang zijn voor verkouden worden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:15

als het zo warm is kan dat echt geen kwaat. Dan moeten ze natuurlijk niet in de schaduw liggen. Maar mijn honden bijv. die gaan constand in de zon liggen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:26

een newfound lander

Afbeelding