Zieke cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Zieke cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:38

Heb een cavia van 2 jaar oud, een vrouwtje, een Teddy.
Het dier heeft tijdje geleden al kale plekjes gehad op haar rug. Deze heb ik behandeld met een middel tegen mijt. Daarna ging het weer helemaal goed en waren er ook geen kale plekken meer aanwezig.
Gisteren merkte ik ineens op dat de cavia nu ónder de kale pekken zit en gedesoriënteerd lijkt te zijn van achteren. De cavia die zich normaal allesbehalve snel laat pakken, laat zich nu onder luid moord en brand gekrijs oppakken terwijl ze stil blijft zitten.
Het is sowieso al een cavia die heel snel alles bijelkaar krijst.

Ik moest gelijk weer denken aan schurft, maar vraag me af of dit samen gaat met het van achteren gedesoriënteerd te zijn.
Ze kan nog wel lopen en rennen, maar dr achterpoten komen heel traag mee.
Ze oogt ook versuft, maar eet nog wel.
Heb haar net weer behandeld met middel tegen schurftmijt.
Ze is normaal altijd samen met haar vriendincaaf waarmee ze samen in 1 hok zit, maar heb ze net even uit elkaar gehaald omdat k de zieke cavia heb behandeld met een spray.
Normaal krijst deze kroeshaar zonder haar vriendinnetje ook weer alles bijelkaar, maar nu hoor k helemaal niks.
Ook de andere cavia lijkt het allemaal wel best te vinden.
Deze is trouwens kerngezond.

Iemand hier met ervaring met soortgelijk ziektebeeld?
(DA ga ik morgenochtend heen)

Samiyah

Re: Zieke cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:27

Verlamming kan duiden op vitamine c gebrek. Krijgen ze dat genoeg binnen?
Verder weet ik het niet, denk dat je gewoon even moet afwachten wat de DA zegt.
Sterkte iniedergeval!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 13:13

Ze krijgen dagelijks brokjes met vitamine C en ze krijgen dagelijks fruit in de vorm van komkommer, appel of wortel. Nu alles buiten weer groeit krijgen ze nu ook regelmatig paardebloemblaadjes. Neem aan dat ze dan genoeg binnen moeten krijgen.
De andere caaf blaakt van gezondheid.

Normaal als ik een bepaald geluidje maak dan weten ze dat ze eten krijgen en komen ze gelijk naar me toe.
Als ik dat nu doe dan blijft de zieke caaf in het hok zitten met koppie naar buiten en krijst moord en brand dat ze ook wil.. komt naar me toe en loopt even snel weer weg.
1 pootje lijkt wel soort van gebroken te zijn, zoals ze die mee sleept, maar mag dr gewoon aankomen en kan er ook niks aparts aan zien.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:55

Hoe gaat het met de caaf?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 09:57

Ben net terug van de DA. Dier heeft de hele praktijk bijelkaar gekrijst :P Moord en brand. haha.
De DA bevestigde wat ik al dacht, nlk schurftmijt. Ze heeft een enting gekregen.
Haar zere pootje komt waarschijnlijk weg door ruzie met mijn andere cavia. Hij kon er verder ook niks aan ontdekken. Moet ze nu uit elkaar zetten.
Volgende week moet ze weer voor controle.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:06

Oh gelukkig is het te behandelen.
Hopelijk knapt je caaf snel op !