Cavia's bij welke temperatuur buiten houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Cavia's bij welke temperatuur buiten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:44

Ik heb hier 2 caafjes zitten die ik heb opgevangen, ze zijn gewend om binnen te zitten maar met dit lekkere weer verhuizen ze overdag lekker naar het balkon.
Nu heb ik sowieso 's nachts altijd balkondeur + raam open staan maar ze zitten in een kast waar ze dus volledig wind vrij zitten.
Op het balkon zitten ze in een anti rommel kooi (?) dus ook daar zal er weinig wind in komen maar de temperatuur zal wel iets lager zijn.
Om een lang verhaal kort te maken: wanneer kun je caafjes die binnen gewend zijn dag en nacht buiten laten?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:46

Ik denk dat je het beste voor mei/juni kan kiezen. Ze moeten in ieder geval genoeg tijd krijgen om een wintervacht aan te maken.
De (nachts) vorst moet in ieder geval over zijn.

Nijn

Re: Cavia's bij welke temperatuur buiten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:48

In de winter wil ik ze weer gewoon naar binnen halen, maar vind het gewoon lekker voor ze als ze buiten kunnen met dit weer :)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:24

Ik zou nog even wachten, t is snachts nog best koud. Die van mij zitten zomer en winter buiten dus die kunnen er wel tegen. Maar echte binnen cavia's zou ik snachts nog niet buiten laten nu.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:25

miss_nadine schreef:
Ik denk dat je het beste voor mei/juni kan kiezen. Ze moeten in ieder geval genoeg tijd krijgen om een wintervacht aan te maken.

Cavia's hebben/krijgen geen wintervacht :roll: :+

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:57

OldSkipper schreef:
miss_nadine schreef:

Cavia's hebben/krijgen geen wintervacht :roll: :+

Jawel toch? Ik dacht toch echt dat cavia's een andere vacht kregen als je ze altijd buiten liet......
hihi nu heb ik ook niet super veel verstand van cavia's maar dit is mij wel altijd verteld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:49

Cavia's krijgen wel een dichtere vacht en ze moeten in de zomer wennen voordat ze 's winters buiten kunnen blijven.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:58

Die van mij zijn gisteren naar hun buitenverblijf gegaan. Dikke laag zaagsel en stro erin. 's-Avonds dek ik het hok af met plastic zodat het niet inwaaid. Ze vinden het heerlijk :D

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:01

Cavia's hebben geen ondervacht zoals konijnen enz.. hun vacht is zomer en winter gewoon t zelfde.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:07

Stro in het hok van de cavia's? Is dat niet te scherp aan hun pootjes?
Ik heb besloten van het weekeinde een mooi groot hok voor ze te bouwen op het balkon, zit me toch niet helemaal lekker dat deze vrij afgesloten is :n Kan ik het meteen zo maken dat ik er een ren aan vast kan maken :) Huisgenootje is gelukkig er mee in gestemd dat we straks een balkon hebben voor de cavia's en de ander dan zelf maar gebruiken :')

Meteen een andere vraag, 1 van de caafjes heeft giga lange nagels waardoor 2 teentjes zelfs krom staan (heb t beestje niet voor niets opgevangen) maar laat zich heel moeilijk knippen.
Iemand toevallig tips om het diertje goed vast te kunnen houden zonder dat ik de tanden in mijn hand krijg?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:29

In de houdgreep, het liefst met zijn tweeën.
Als je de voorpoten moet doen: met de hand waarmee je ook zijn pootje vasthoudt een vinger aan iedere kant van de kaak houden, dan kan hij zijn nek niet buigen. Alsnog wel opletten natuurlijk en de rest van het lijf tussen je benen klemmen, achter is het de voorkant tussen je benen klemmen en de voet eronderuit halen, meestal doe ik het zoals een smid een paard bekapt, dat stuurt makkelijker, maar dat is makkelijker met lichte voetjes, want je raakt wel een beetje de lengte van de voet kwijt.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:34

Gewoon knaagdieren stro, vinden ze ook heerlijk om op te knabbelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:37

Mijn caaf is bijna 6 jaar en zit al een tijdje buiten, voor de nacht krijgt hij een dikke pluk hooi en vaak stro extra en dan gaat het deurtje dicht zodat het niet kan waaien.
Overdag gaat het deurtje lekker open ook bij vies weer.
Helaas is zijn broertje in december gestorven.
In de winter komen mijn caafjes altijd binnen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:54

Wikkel de cavia even in een handdoek, daar voelt ie zichzelf veilig en kan ie geen kant meer op, 2 vliegen in 1 klap dus. Dan kun je zo de nageltjes knippen.