Anorexia Schotse Collie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Anorexia Schotse Collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:23

Ja zo kan ik hem ongeveer wel omschrijven!

Mijn Schotse Collie is nu 3 jaar en heeft vorige week een spoedcastratie gehad.

Toen we hem adopteerden was hij net de 12 maanden gepasseerd.
Op 18 maanden woog deze flinke kerel 29 kilo.

Toen hij net 2 jaar was kwam mijn eerste teefje erbij.
Toen is hij verdikt naar 33 kilo.

Toen zij stierf is hij afgevallen naar 19 kilo op 3 weken tijd.

Na de adoptie van mijn 2de en 3de teefje is Raki terug naar zijn 29 kilo gegaan.

Sinds een half jaar is hij te weten gekomen dat hij écht man is!
Bij de controle bij de dierenarts 2 maand terug woog hij nog 28 kilo.
Na de eerste loopse teef in de wijk (mijn teven zijn gesterilliseerd) is de miserie begonnen.

Bij een bloedonderzoek 3 weken terug woog hij nog maar 20kilo.
Hij is dus wéér 8 kilo vermagerd op slechts 5 weken tijd!

Hij at altijd héél moeilijk, vlees weigert hij te eten, brokken ook grotendeels.
Nu krijgt hij brokkenvoer met blikvlees wat hij wél eet.
De dierenarts kan niks medisch vinden en we hebben hem dus in allerijl laten castreren,
want zijn testosterongehalte was volgens haar zodanig hoog dat hij zichzelf
nog wel eens ging laten wegteren!

Nu is hij een week geleden gecastreerd en nu momenteel weegt hij 17 kilo |(
Eten gaat héél moeizaam, hij loopt nog steeds een hele dag van de ene teef naar de andere,
in de tuin loopt hij zichzelf hele dagen voorbij, altijd maar haast haast haast!!!

Iemand enig idee waarmee ik hem nog kan doen eten?
Snoep wilt hij niet, schapevet eet hij niet, vers vlees eet hij een heel klein beetje en laat hij staan,
organen laat hij ook staan, ...

Ik vraag me soms écht af of dit wel een hond is!!!

Mijn dierenarts schrok zich al een hoedje dat hij ondanks zijn anorexialichaam nog zoveel fit en glans heeft!

Ik hoop van harte dat de castratie zeer snel werkt en dat hij hierdoor meer eetlust en vel op zijn beenderen krijgt,
want tot hier toe ziet het er nog steeds niet goed uit ;(

chocobroodje

Re: Anorexia Schotse Collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:55

Je zou hem een brok voor actieve honden kunnen geven. De carocroc heeft zo'n brok bv, maar er zijn er veel meer. Het is mij al vaker opgevallen dat collies in het algemeen niet zo gek veel eten. Ik zou hem voorlopig kleine beetjes aanbieden maar wel regelmatig (bv 4x per dag) totdat hij weer wat op gewicht is. Wat jus over de brokjes maakt het geheel een stuk aantrekkelijker

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:55

Welke onderzoeken heeft de DA gedaan?

Is het een idee om je teven uit logeren te brengen of naar een pension, zodat de castratie zijn werk kan doen en hij niet meer zo gefocussed is op de teven.

Verder niet meer als een gek in de tuin rond laten neuroten. Hem rust geven, verplichten.

Normaal zou ik zeggen dat je het maar weg moeten halen en de hond gaat vanzelf wel weer eten, maar dat is dus hier geen optie ;)
Ik zou in dit geval bergen met blikvoer halen en er zoveel mogelijk instoppen als dat ie kan hebben. Niet teveel in het begin, dat kan weer problemen geven.

Dan maar slechtere kwaliteit voer. Misschien kun je proberen of hij met de pot mee wil eten. Wel oppassen dat het eten niet te gekruid is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:07

@chocobroodje: ik denk dat ik zo onderhand elk mogelijk merk hier in België gehad heb. Mijnheer vreet het gewoon NIET :n
Ik kan wel eens gaan kijken in de Discus in Hulst, misschien dat ze daar nog een smakelijk voer hebben?

Hij krijgt nu zijn voeding 4x per dag met blikvoeding en dat gaat, maar moeilijk (voor hem mag het ook alleen maar blikvoer van Lidl zijn, iets anders? Laat ie staan).
Jus heeft hij ook al op de brokken gehad, moet hij ook niet hebben.
Rijst of spaghetti eet hij wel, maar ik denk niet dat we dit vaak mogen geven?

@Sancha: met de pot mee eten mag hij niet, dat is vorige keer ook onze laatste oplossing geweest,
maar dan sprong hij mee op tafel of op het vuur en dat is écht niet handig.
Hij werd op het laatst écht agressief als hij niet onmiddellijk iets kreeg van wat wij aan het eten waren,
dus dat is helaas ook geen oplossing (het was nochtans de gewoonte hem pas restjes te geven als wij al lang en breed gedaan hadden met tafelen).

De dierenarts heeft een zéér uitgebreid onderzoek uitgevoerd met zijn bloed en urine.
Stoelgang is ook gecontroleerd.
Hij heeft een echo gehad van maag, darmen en schildklier. Daar was niks abnormaals op te zien.
Leverwaarden waren ook ok.

Het enige wat hij wel heeft (bekend voor collie's) is de drinkziekte. Hij drinkt elke dag 5 tot 7 liter water
en spuugt de helft terug uit in de loop van de dag. Dat zit bij veel collie's tussen de oren.

Ik kan mijn teven niet uit logeren sturen wegens een psychologisch getraumatiseerde teef.
Ik moet haar genoodzaakt van komende vrijdag tot de vrijdag erna al wegdoen voor een week,
maar langer ga ik haar écht niet aandoen.
Dit is ook een teef die het minimum van het minimum eet op vreemde plaatsen
en ik kan haar die hoop stress echt niet aandoen :n

Ik heb voor mijn collie ook al opvang gezocht voor 4 weken, maar niemand gevonden die dit zolang wil doen.

Ik vind genoeg betalende oppasadressen, maar ik kan echt geen €420 missen momenteel aan opvang,
aangezien de onderzoeken van onze collie al stukken van mensen gekost hebben en nog niet gedaan zijn :Y)

Mijn eigen 3 honden zijn er met mankementjes, niemand anders wou hen hebben, uiteraard ik wel :D
Maar dat maakt het momenteel dus moeilijk om hond van hond te gaan scheiden.

Wie denkt er nu ook op voorhand dat ik genoodzaakt 1 van de honden voor wekenlang zou moet scheiden?

Thirty

Re: Anorexia Schotse Collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:10

Oke :) Dan wordt het idd lastig.

Als hij rijst eet - geef hem rijst met gekookte kip?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:12

Wat nog een mogelijkheid zou zijn is i.p.v. de tuin in denk spelletjes doen met je hond als afleiding. Als beloning wat worst of kaas gebruiken (of iets anders wat hij wel echt heel lekker vindt) Hier is een voorbeeldje van hoe je zoiets kunt trainen. Mijn pup vindt ik nu nog te jong hiervoor maar over een paar maanden wil ik ook met hem aan de gang :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:16

heb je al kattenvoeding geprobeerd?
dat bevat meestal meer vlees dan de gemiddelde hondenvoeding.
of wat vers vlees of een rauw ei door het eten mengen?

hopelijk wordt het testosterongehalte snel normaal :(:)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:29

Onze DA heeft blikjes hondenvoer met een extra hoog gehalte voedingsstoffen in een kleine hoeveelheid voer...een soort astronautenvoedsel dus...;)...ik zou informeren bij de dierenarts dus..