"Paar kipjes" op de kiek... (veel)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

"Paar kipjes" op de kiek... (veel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:49

Sinds 25maart hebben wij weer een mooi koppel zitten.
Maar liefst 9030 hennen en 740 hanen.
Dit betekend dus dat wij vermeerderaar zijn, de eieren broeden wij zelf niet uit.
Ze zijn net begonnen met leggen, dus veel hebben we er nog niet.
Op de top zullen we 6500 eieren per dag hebben welke we met de hand inpakken in
30x30trees.
Afbeelding
Even een knappe man er uit gevist om mooi gedetaileert vast te lggen, helaas werkte hij niet echt mee en ging
niet mooi op mn arm zitten, wel kan je hier goed zien hoe groot ze zijn, komen bij mij met de kop tot aan mn knie en
wegen nu tussen de 3500 gr en de 4500gr.
Hier zie je duidelijk de kop, typerend voor een haan, grote kam en best lellen. KLIK
Afbeelding
Klein stukje rechterkant van de stal, helemaal rechts op de foto zijn de hennenvoerpannen. Een stapje naar links zie je de hanenvoerpannen. Uiters links zie je de bovenkant nog van de hennenvoerpannen en die rode 'tonnen' zijn drinkplaatsen.
Afbeelding
Dames op de beun (verhoging) dat bruine, rechts op de foto, zijn de legnesten. De hennen kunnen hierin en leggen daar de eieren
die dan op een lopende band komen, en wij die vooraan in de raapruimte dus kunnen inpakken zonder dat de dieren daar last van hebben.

Om onrust te voorkomen kwa ruimte voor de dieren:
Afbeelding
Er zijn veel van dit soort stukken waar zowat geen kip loopt.
Onze dieren zijn erg nieuwsgierig en dringen gelijk om je heen.
Afbeelding
Nog een haan.
Afbeelding
Letterlijk nog een jonge dame, deze is nog in de rui.
Rechts een dame welke rijp genoeg is om bevrucht te worden (spreiden van de vleugels een gaan zitten als je er boven staat)
Afbeelding
Zeer mooie hen en haan.

Bij het maken van deze fotos hadden ze net een half uur eerder voer gehad, dan zijn de voerpannen dus op eethoogte.
Ongeveer anderhalf uur na het voeren draaien we het omhoog om nog meer ruimte voor ze te creeeren.
Wanneer het licht uit gaat, gaan ze allemaal tegen elkaar zitten op de verhoging. En is op de grond geen een kip meer.
(ik kon ook niet geloven dat het zou passen hoor)

Lay

Re: "Paar kipjes" op de kiek... (veel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:01

Leuk forum! :) Vind het ook wel intressant om zo te zien......

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:12

Zijn dit de beroemde scharrelkippen? :D
Is de opbrengst wel kostendekkend?
zeg maar 9000 hennen en 6500 eieren p/d. Stalling zal ook een boel kosten...
Interessant topic dus! ;)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:19

Apart, dus jullie verkopen eigenlijk bevruchte eieren?
Ik loop op het moment stage bij een pluimveebedrijf, alleen leghennen. Dan pak je al snel zo'n 17.000+ eieren in en raap je +/- 1500 eieren per dag, haha.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:23

Woow! veel eireren! en kippen :+
mAAR zitten die niet veel te krap? (foto 2)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:33

Nee hoor Elin_
Ze hebben meer dan genoeg ruimte, alleen rennen ze je allemaal achterna en kliekt t allemaal samen om ze dicht mogelijk bij je te zijn.

Dit is inderdaad scharrel, is t altijd al geweest, vanaf 2012 zijn kooi (batterij)houders ook verboden.

Ik zal wel is een foto maken, zodra ik de stal in kom en ze me nog niet gespot hebben.

Wij hebben voor tegenwoordig een relatief kleine stal en pakken daarom met de hand in.
Machinaal kan (nog) niet uit.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:44

Teleurstellend dat dit scharrel genoemd mag worden! Ik dacht dat scharrelkippen wel buiten kwamen trouwens.

Hoelang blijven deze dieren nou bij jullie? En gaan de hanen niet onderling vechten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:45

Schooiers dus ? :')
Als ze weten dat je wat hebt dat je dan bedolven onder de kippen bent? :P
whahah leuk!

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:46

Ziet er leuk uit wel grappig als al die kipjes je vast klampen _/-\o_ :D Ben echt gek op kippen wil er zelf al heel lang voor de hobby maar heb een Parson russel terrier die ze helaas wel smakelijk vind.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:48

EveliNero schreef:
Teleurstellend dat dit scharrel genoemd mag worden! Ik dacht dat scharrelkippen wel buiten kwamen trouwens.

Hoelang blijven deze dieren nou bij jullie? En gaan de hanen niet onderling vechten?

dat is vrije uitloop geloof ik?

@TS; echt heel interessant om te zien! :)
weet jij hoe het zit met uitval-percentages in vrije uitloop VS scharrel (en evt batterij)?
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat in vrije uitloop het uitvalpercentage ook het hoogste ligt? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:52

EveliNero schreef:

Wat buiten loopt heeft "vrije uitloop". Dus vrije uitloopeieren zijn van dieren die buiten geweest zijn (en meer ruimte hebben gehad).
Vind persoonlijk scharrel en biologisch leuk klinken maar in praktijk een stuk minder leuk als dat het voor doet komen.

Niet persoonlijk op de TS bedoelt trouwens hoor. Mooie kippen, ziet er schoon uit. Blijven de kippen tot de dood bij jullie? Of gaat er een partij naar de slacht oid?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:09

Wat leuk om te zien!
Het lijkt inderdaad of ze weinig ruimte hebben maar in mijn ervaring waar het om een legbedrijf gaat hebben ze ruimte zat, maar nemen ze die gewoon niet. :') Gekke beesten.
Of is dit een vermeerderingsbedrijf? Met ouderdieren en alles? Omdat jullie er hanen tussen hebben lopen etc.

Overigens vind ik een vleeskuikenbedrijf WEL ernstig dieronvriendelijk, maar goed die beesten leven toch niet lang...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:53

Dit zijn moederdieren.

Ik heb heel bewust dit topic geopend en ben me er van bewust dat er altijd voor en tegenstanders zullen zijn. Wilde gewoon graag een kijkje laten nemen en evt. vooroordelen/onduidelijkheden weghalen
Ik durf niets te zeggen over uitvallingspercentages, daar heb ik gewoonweg nog niet de ervaring in, zijn er net in begonnen.

Over het scharrel... ja, zo heet dit echt. Vrije uitloop is inderdaad nog wat biologischer. Ik zal je sterker vertellen dat buren hier verderop vrije uitloop wilde, maar de gemeente staat het niet toe.
Wij hebben er wel over zitten denken om het te verbouwen naar vrije uitloop, maar het risico op ziektes, vossen en ongedierte maakt het toch niet aantrekkelijk.

Hanen vechten wel wat, maar dat hennen ook, onderschat ze niet, ze zitten nu in hun puber-af fase en wordt nu veel minder. Ze kunnen elkaar niet verwonden.

@Nemurin: Ik heb daar geen kijk op, ik weet dat er wel enorm verschil is tussen het ene bedrijf en het andere bedrijf.

Wij hebben overigens hoge eisen hoor.
Zo kom je niet zomaar in de stal, alles is opslot, veel is geautomatischeert om het voor de kippen zo fijn mogelijk te maken (voeren, ventilatie, water, licht). Dierenarts staan we mee in contact (die komt vandaag nog kijken) ze krijgen speciaal voer. Wanneer er iemand binnenkomt, moet diegene eerst douchen vanwege hygiene normen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:55

Focussed schreef:
EveliNero schreef:

Wat buiten loopt heeft "vrije uitloop". Dus vrije uitloopeieren zijn van dieren die buiten geweest zijn (en meer ruimte hebben gehad).
Vind persoonlijk scharrel en biologisch leuk klinken maar in praktijk een stuk minder leuk als dat het voor doet komen.

Niet persoonlijk op de TS bedoelt trouwens hoor. Mooie kippen, ziet er schoon uit. Blijven de kippen tot de dood bij jullie? Of gaat er een partij naar de slacht oid?

Hoe bedoel je dat, dat het minder leuk is dan doet voorkomen.
Je mag best weten dat ik tegen die megastallen ben hoor, voel me alles behalve aangesproken ;)

Deze dieren gaan met ongeveer 60weken weg.
Wat er dan met ze gebeurt is helemaal afhankelijk hoe ze het doen. Zo zijn er koppels die naar de slacht gaan, maar ook koppels die ergens anders in de rui gaan en nog een periode leggen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:11

Leuk CarinaR dat je dit topic opend!! :D

Ziet er goed uit bij jullie binnen!
Mijn oom en tante hebben een vrije uitloop stal voor legkippen.. maar maar in praktijk blijven de meeste kippen toch veel liever binnen zitten :Y) zijn er iedere dag echt maar een paar die naar buiten gaan.
Als je ziet wat er allemaal voor die beestjes gedaan word hebben ze het echt wel goed hoor!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:27

CarinaR:

Met dat het mooier klinkt dan dat het is: "Scharrel" klinkt als dat de kippen buiten kunnen scharrelen, terwijl het binnen is, bij sommige boeren met heel beperkt tot bijna geen daglicht. Biologisch klinkt als diervriendelijk, de meeste mensen denken dan ook dat deze beesten in de wei komen (bijv. biologische koeien) terwijl die vaak ook gewoon op een kleine ruimte worden gehouden (zoals 9 kalveren op 12 m2). En dan is de stal open aan 1 kant, dan mag het "buiten" worden genoemd....
Dat bedoel ik, dat mensen vaak het idee hebben dat de dieren het beter hebben dan dat het daadwerkelijk is!

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:51

wat een onwijs mooie kippen! welk soort is het?
en de ruimte vind ik wel mooi zo met die "kiploze" stukken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:29

Ahh Focussed, zo... Ik snap je post en deel geheel die mening.
Ik ken ook genoeg veehouders die de koeien binnen houden omdat die koeien niet eens naar buiten willen.

Jessy_luna; dank je wel. Dit zijn Ross hennen en hanen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:59

Cool hoor, ik had nog nooit een vermeerderingsbedrijf op foto gezien. :j
Uiteraard ook nog nooit ergens binnen geweest maar misschien komt dat nog wel.

Vind dat je het mooi voor elkaar hebt daar. :)