Cursus hulphond met je eigen hond volgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Cursus hulphond met je eigen hond volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 13:17

Ik kan er heel weinig informatie over vinden, en bokt heeft vragen op (bijna) alles en hoop ook op dit.
Door medische reden gaan aller daagse dingen steeds moeilijker. Nu heb ik een jonge hond die ontzettend graag werkt en snel leert. Ik ben zelf begonnen met de beginselen van de dingen van een ADL-hond (alle daagse levensverichtigen) dus mijn sleutels op pakken en komen brengen, halt houden op 1 commando en dat direct doen. Zonder trekken mee lopen etc.
Nu zou ik graag een cursus oid. volgen met haar. Ze hoeft voor mij niet persé een officiële hulphond te worden (heb ik ook een medische verklaring voor etc. en zal dan nog geen hond krijgen (daar zal ik te goed voor zijn :+ )
Daarnaast zal zij ook niet goed genoeg zijn om een officiële hulphond te worden, ze is namelijk nog te veel bezig met andere honden (dit is al heel veel verbeterd!)
Zelf woon ik in Zeeland, maar verhuis van de zomer naar Barneveld (voor mijn opleiding).

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.. zou ontzettend dankbaar zijn!!

chocobroodje

Re: Cursus hulphond met je eigen hond volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:34

Ik zou als ik jou was contact opnemen met bv de stichting die de SOHO honden opleidt, hun kunnen je vast meer vertellen wat betreft eventuele cursussen.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:37

Bij Martin Gaus in Lelystad doen ze ook dit soort dingen, volgens mij ook met eigen honden. Weet niet precies hoe het in z'n werk gaat en of je hier zelf bij kunt zijn etc. Ik zou even contact met ze opnemen om het te bespreken!

Hoop dat je iets vindt en dat het goed lukt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:40

Gewoon contact opnemen met een stichting die de honden opleid? Die kunnen je vast verder helpen.

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:47

ik zit in dezelfde situatie, ook een puppy en ik zit in een rolstoel, ben bezig met orienterende gesprekken bij hulphond nederland in de buurt van breda

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:51

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:34

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:41

Dit is een topic uit april 2011

Helaas nog steeds tot op heden geen honden school gevonden die hieraan doet.
Martin gaus kreeg in na 4 maanden een reactie terug dat ze het niet deden..

Allemaal vragen ze om een 'verwijzing' of ze nemen zelf hun honden aan en trainen die intern

Wel ben ik zelf aan de gang gegaan. Inmiddels lukt het ons om kastjes open te maken, sleutels te pakken en vreemde voorwerpen te pakken.
Ook heb ik na een tip van 1 van de hondenscholen die dit wel doet gekregen om met mijn oude hondenschool contact op te nemen. Hij heeft mij goede tips gegeven en zo doende zijn wij al een aardig eindje opweg :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:27

Heb je ondertussen al een school gevonden die je wil helpen?
Zo neen, leg dan eens je oor te luisteren bij Bulters+Mekke (http://www.bultersmekke.nl). Bij hen kan je, als je hond geschikt blijkt te zijn, je eigen hond opleiden tot hulphond.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:52

Een hier gefokte pup (labrador) is ook naar mensen gegaan die hem via Bulters Mekke opleiden tot hulphond, is voor jou ook een goede oplossing denk ik ! Succes !

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:27

Het is al een vrij oud topic,
En denk dat de modjes hem gaan sluiten.....

Maar neen heb helaas geen hondenschool kunnen vinden die mij daarin kan begeleiden. De click heb ik wel reactie gehad maar konden mij niet verder helpen.
Van martin gaus heb ik helemaal geen reactie van gehad (ben ook niet heel fan van zijn methode, maar goed beter iets dan niets ;-) )

http://www.bultersmekke.nl kende ik nog niet, ik ga eens kijken.

Toevallig heb ik een workshop gehad van het trainen van honden, zij heeft ook voor hulphond nl gewerkt, ik ga haar zo eens een mailtje sturen of zij nog iets weet.

Helaas ben ik zelf behoorlijk achteruit gegaan, en steeds vaker mijn rolstoel nodig. Afgelopen week was het erg heftig waardoor ik besloten heb mijn hond mee naar school te nemen (is een dierverzorging opleiding waar wel vaker honden mee genomen worden :-) ) dit was erg fijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:41

Bultersmekke is een aanrader. Die gaan jóu namelijk trainen, zodat jíj je hond kan trainen. Ze werken door het hele land, dus dat is geen probleem.
Echt, neem eens contact met hun op. Hele behulpzame mensen die graag met je meedenken. En ze werken dus gewoon met de hond die je al hebt. Loop je tegen te veel problemen met je hond aan kan je er zelf altijd nog voor kiezen er een tweede hond bij te nemen, of je kiest ervoor deze zover als lukt op te leiden. Je bent immers niet verplicht het diploma te halen.
Als je je hond vaker mee wilt nemen, is dat diploma wel handig.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:36

Ik heb inmiddels contact gehad op jullie aanraden met Bultersmekke, ik heb een erg vriendelijke mail terug gekregen.
Helaas moet ik een ergotherapeutisch advies hebben, en een goedkeuring van mijn arts.... En ben bang dat ik die beide niet ga krijgen.

In eerste instantie zou ik mijn eigen huidige hond willen opleiden. Er zijn een aantal dingen (zoals op andere honden al dan niet fel reageren) maar hier ben ik inmiddels samen met een deskundige aan de slag (dit omdat ik het erg vervelend gedrag vind!)

Voor mij zou het erg prettig zijn om het diploma wel te halen, dit ivm winkels waar je niet zonder pas naar binnen mag.

Bedankt voor jullie reacties!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 06:46

Dat je een ergotherapeutisch verslag en een advies van je arts moet hebben, is normaal. De hond moet immers een meerwaarde bieden. Of jij er recht op hebt of niet, weet ik natuurlijk niet. Maar ik raad je toch aan eens naar een arts en ergotherapeut te gaan en het gewoon te vragen. Veel mensen denken dat ze geen recht hebben op een hulphond omdat ze hier nog te goed voor zijn, maar in de praktijk blijkt dan soms toch dat je er wel recht op hebt. Echt niet iedereen met een hulphond is compleet afhankelijk van een elektrische rolstoel. Sommige mensen kunnen nog kortere stukjes stappen of stappen met bv een looprekje. Ik lees in jou vorige posts dat je toestand ook steeds verslechterd. Dit kan eveneens reden zijn voor je arts en ergotherapeut om het wel goed te keuren. Bedenk misschien eens op voorhand wat jij ziet als de voordelen van een hulphond en bespreek dit met de arts en de ergotherapeut. Bedenk wat de hond allemaal voor jou zou kunnen doen (bv dingen oprapen van de grond, in de winkel portefeuille op de toonbank leggen...). Dit kan je dan met je arts bespreken. En dat moet je trouwens ook weten wanneer je met BM in zee zal gaan.
Uit ervaring weet ik dat het ook van ergotherapeut tot ergotherapeut en van arts tot arts kan verschillen wat het advies is. Vraag dus in geval van een negatief advies misschien eens ergens anders een second opinion.
Stel dat je met hen in zee gaat, dan wordt je ook geholpen met de problemen waar je nu tegenaan loopt met je hond (bv het fel reageren op andere honden). Let wel: het is zeer intensief. Het vraagt veel tijd om je eigen hond op te leiden tot een goede hulphond. Je moet veel trainen en natuurlijk moet de hond ook zijn ontspanning kunnen krijgen, dus je moet ook zeer regelmatig met de hond gaan wandelen, spelen.... Als je dat nog niet gedaan hebt, denk er dan nu ook al over na hoe je dit gaat combineren met je school. Als je nog vragen hebt, mag je me gerust pb'en.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:26

Het is inderdaad logisch dat je een ergotherapeutisch advies moet hebben...

Gelukkig werkt mijn moeder in het ziekenhuis, en kan ik er wat gemakkelijker tussen.
Ik ben ondertussen onder begeleiding van een gedragstherapeut weer en stapje verder gegaan en nu het verschil tussen geld (=portemonee) en sleutels aangeleerd.
Ook iets op een toonbank (tafel) leggen zijn we mee bezig :)

Nu heb ik regelmatig mijn hond mee naar school, en moet dus ook gewoon uitgelaten worden, gelukkig lukt mij dat aardig (lang leve een tennisbal :-) en een elektrische fiets )

isabellamoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:26

ik ben mijn hond ook aan het opleiden samen met stichting assistentiehond, ook ik moet dit zelf betalen (ook al is er een medische en praktische indicatie). Ik heb een kaartenactie opgezet en zo probeer ik de opleiding van moos te bekostigen. Op dit filmpje zie je wat ze al kan http://www.youtube.com/channel/UCP01QPAi-br973x-hy9WB3Q.

dus mijn advies...creatief zijn voor alles is een oplossing.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 21:54

Dankjewel voor je berichtje!
Helaas wil mijn arts niet meewerken, ze zegt dat me medicatie (er is nu nog 1 optie, die krijg ik pas over een half jaar) mijn levenskwaliteit gigantisch kan verbeteren...) Ik geloof daar echter niet in. Mijn rug is (aangetoond op X-ray's) nu aan 't vergroeien. (1ste 2 wervels zitten aan elkaar)

Aangezien zij niet mee werkt (en dat heb ik ook nodig om een indicatie te krijgen) is het einde verhaal.

Wel ben ik zelf bezig met een lichtknop bedienen. Dit pakt ze ontzettend snel op (heb een losse lichtschakelaar gekocht bij de gamma, dit omdat onze lichtknop allemaal erg hoog hangen, dit is niet heel handig om aan te leren.
Verder was ze afgelopen week mee naar school en heeft met een aantal dingen kunnen helpen (pennen die vallen, flesje drinken die valt etc.)
Dit was ontzettend fijn, en scheelt toch aanzienlijk in mijn energie verbruik!
Verder ga ik deze zomer naar de gedragstherapeut toe (waar ik nu ook goed contact mee heb) en samen met hem ga ik een zomer lang hard werken aan de training, hij kan hulp krijgen via een collega. Zo blijft het voor ons beide leuk.
En hoe ze een officiele hulphond gaat worden, dat zien we tegen die tijd wel :)

Erg leuk filmpje wat je van moos hebt gemaakt!
Ook erg leuk om te zien dat je haar zelf (met hulp) aan het opleiden bent!
Mag ik vragen welk merk rolstoel dit is, ziet er erg netjes uit!!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:18

Jammer dat je arts er niet achter je idee van een hulphond staat. Als jij niet gelooft in de aanpak van je arts, kan je misschien eens een second opinion vragen aan een andere arts.

Er is in België ook een centrum die hulphonden opleidt (ik weet niet zeker of die honden ook officiële hulphonden zijn na de opleiding). Volgens mij kan je met hen ook je eigen hond trainen als je dat wil. Ik denk dat het voor hen niet noodzakelijk is dat je een medische en praktische indicatie hebt. Ik weet niet zeker of ze ook tot in Nederland willen komen, maar je kan het natuurlijk altijd eens vragen. Ik weet dat ze, naast de begeleiding bij het opleiden van een toekomstige hulphond, ook cursussen geven over het opleiden van honden tot hulphonden. Die zou je zoiezo kunnen volgen. Deze cursussen zijn echter behoorlijk duur (vind ik). Persoonlijk ken ik dat centrum verder niet echt. Ik sta ook niet helemaal achter hun aanpak (ze werken erg alternatief). Maar ik heb wel gehoord dat die vrouw die het centrum leidt, erg goed zou zijn met honden. Misschien kan je toch eens informeren wat voor jou de mogelijkheden zijn. Neem dus eens een kijkje op volgende websites: http://www.therapiedier.be/index.php/nl/hulphond en http://www.toscanzahoeve.be/index.php?o ... 90&lang=nl

Ik raad je wel aan om toch eerst te bekijken of er echt geen mogelijkheden meer zijn voor jou om met een 'echte' hulphondenorganisatie zoals BM je hond op te leiden.

Neem misschien ook eens een kijkje op volgende website: http://www.caninecare.nl/ De vrouw van dit bedrijf heeft o.a. nog stage gelopen bij BM. Zij kan je misschien wel helpen om je hond op te leiden tot (al dan niet officiële) hulphond.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:23

Zijn er geen onafhankelijke hondentrainers die hier wel een uitdaging in zien? Misschien via een reguliere hondenschool? Desnoods via een advertentie op bokt of marktplaats?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:27

troi schreef:
Zijn er geen onafhankelijke hondentrainers die hier wel een uitdaging in zien? Misschien via een reguliere hondenschool? Desnoods via een advertentie op bokt of marktplaats?

Ja, er zullen wel onafhankelijke hondentrainers zijn die een hulphond willen opleiden. Maar ten eerste is het dan niet eenvoudig om je hond te laten erkennen als officiële hulphond. Zo'n erkenning lijkt misschien niet noodzakelijk, maar als je hond geen officiële hulphond is, wil dat ook zeggen dat hij niet de rechten heeft van een 'echte' hulphond. Zo mag je hem niet overal mee naartoe nemen. In bv winkels of restaurants is men dan niet langer verplicht je met je hond toe te laten (als je een officiële hulphond hebt, is dat wel verplicht). Ten tweede moet je daar ook wel mee opletten. Zelfs met (erkende) hulphondenscholen moet je soms opletten... Vaak (maar niet altijd!) hebben onafhankelijke trainers geen ervaring met het opleiden van hulphonden. Ze hebben dan wel ervaring met het opleiden van honden, maar het opleiden van een huishond is nog iets anders dan het opleiden van een hulphond. Je moet weten wat er aan de hond geleerd moet worden en de trainer moet vooral weten hoe hij die dingen aan de hond kan aanleren. Als je dus je hond, samen met een onafhankelijke trainer, wil opleiden tot hulphond, lijkt het mij wel belangrijk dat je een hondentrainer zoekt die hier op de één of andere manier al ervaring mee heeft.

Nathalie, als je besluit om met een bepaalde organisatie of trainer je hond verder op te leiden, dan raad ik je aan op zoek te gaan naar ervaringen van andere mensen die hun hond via die organistatie/trainer hebben opgeleid. Vraag naar hun positieve én negatieve ervaringen met die organisatie of trainer. Je kan zo echt veel nuttige, zinvolle en bruikbare informatie krijgen, die je anders waarschijnlijk niet gekregen zou hebben...