Puk (cavia) heeft longontsteking, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lau4lau

Puk (cavia) heeft longontsteking, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 18:43

Zoals je in de titel al kon lezen, heeft mijn cavia longontsteking. :(:)
Woensdag tijdens het eten, hoorde ik Puk namelijk opeens heel benauwd en pompend ademhalen.
Ik gelijk de DA gebeld en ik kon gelukkig meteen terecht. Ze hebben hem toen een spuitje antibiotica + iets voor eventuele astma aanval. Ik kreeg te horen dat het misschien wel iets aan zijn hartje was, maar het konden ook tumoren zijn die tegen de longen drukten, en dan ik er niet vanuit moest gaan dat ie het redt ;( .
Ik moest de nacht afwachten en de volgende dag terug komen.
's nachts ben ik er nog een paar keer uit geweest om te controleren, en gelukkig is ie de nacht doorgekomen. De volgende dag is mijn moeder met puk naar de DA gegaan en die hebben vastgesteld dat ie longontsteking heeft. We hebben een antibiotica kuurtje meegekregen voor 1 week tot 10 dagen (ligt eraan hoe snel puk geneest) en ik moet dan 2 x daags een halve ml in zijn bek spuiten.

Maar nu mijn uiteindelijke vraag: :+
Moet ik nog ergens rekening mee houden? Zoals niet op de tocht en kijken of hij nog voldoende eet en drinkt.

Verder maakt hij totaal geen zieke indruk, hij is nog heel helder en wil nog graag eten. Alleen als ie zich inspant is ie meteen heel benauwd, en dat is echt heel zielig om te zien. Alvast bedankt! ;)

De ziekenpatient :') :
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 18-04-11 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

lau4lau

Re: Puk heeft longontsteking, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 08:47

Heeft niemand tips of ervaringen?¿
het gaat nu wat slechter met hem..hij is veel meer moe en soms even heel benauwd.
kan een cavia makkelijk over longontsteking heen komen? Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met zieke dieren.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:30

Ik zou met hem naar de DA gaan. Want zelf prutsen is nooit goed.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:40

Biggers, ze is er al mee naar de DA geweest, misschien heb je er over heen gelezen :)

Misschien kun je je DA om advies vragen? Moet je cavia ook nog op controle komen?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:45

Het is sowieso niet verstandig om cavia's op de toch te houden :)
Eten en drinken in de gaten houden is vaak een hele goede pijler hoe een diertje zich voelt :j

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 10:04

bedankt voor jullie reacties, natuurlijk ben ik er al mee naar de DA gegaan! ;)
Ik moet terug komen als puk veel slechter wordt en als het kuurtje is afgelopen.
De DA heeft alleen gezegt dat ik het eten en drinken in de gaten moet houden, vandaar dat ik benieuwd ben of er nog meer dingen zijn waarmee ik rekening kan/moet houden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:09

Ik denk dat je het even de tijd moet geven om de AB zijn werk te laten doen. Ik snap dat je het liefste ziet dat hij met een half uurtje minder ziek is, maar dat werkt zo niet. AB heeft tijd nodig. Misschien aan het einde van de middag of morgen kun je wat verbeterring zien. Nu kan je weinig. Je bent bij de DA geweest, hebt medicijnen en nu is het afwachten. Ik weet dat wachten moeilijk is, maar toch sterkte gewenst.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 11:54

Bedankt, ja ik zie het liefst puk meteen opknappen, want het is zo naar om hem zo benauwd te zien. :(:)
De da had ook al wel verteld dat nadat hij is opgekapt, hij er nog wel last van kan hebben.
Momenteel slaapt hij heel veel en ik laat em lekker uitrusten :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:22

Excuses. Nu zie ik het pas. :o
Overheen gelezen.

De cavia van mijn vriendin is ook dood gegaan doordat hij op de tocht stond.
Ik denk zelf dat er niet veel aan te doen is? (Of zit ik nu helemaal mis?)

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:47

geeft niet hoor, ;)
Hoe bedoel je, er valt niet veel te doen? Ik heb een antibiotica kuurtje gekregen en dat zou moeten genezen.
Of bedoel je, ik kan op antibiotica geven na, niks voor puk doen?

Ik had puk net nog even vast, en hij is niet meer piepend en pompend aan het ademen.waar ik heel blij mee ben, want daar begon zijn hart ook hard van te slaan.hij is nu wel duidelijk zieker, hij is ook heel warm. maar mijn moeder zei dat normaal is bij antibiotica, eerst erger worden en daarna genezen. We zijn woensdag dus al begonnen met antibiotica. Ik hoop echt dat ie er snel boven op komt.. :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:59

Je kunt Bisolvon voor kinderen in het water doen: 2mg/ml: 3,34ml (3ml) + 98,5ml water en Tussistin Suikervrije Siroop (6 ml op 94 ml water). Hopen dat hij zich snel beter voelt.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:14

Geweldig die foto :')

Verder is het vooral afwachten denk ik. Goed in de gaten houden dat die blijft eten en drinken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:56

Ik hoop echt dat hij beter word. Ja, anti-biotica kan je proberen. Misschien dat dat wel help. :)
Ik hoop zo voor je dat dit lieve Puk beter word!

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 14:28

dankjullie wel! Puk is nu volgens mij minder warm als gisteren, hij wil ook heel graag rennen, maar dat lukt nog niet zo :+ hij eet verder nog wel goed gelukkig.

Iris, Bisolvon en Tussistin zijn toch hoestdrankjes? Puk hoeft namelijk niet te hoesten, hij is alleen soms benauwd, wat gelukkig al wel minder word! :)

Biggers schreef:
Ik hoop echt dat hij beter word. Ja, anti-biotica kan je proberen. Misschien dat dat wel help. :)
Ik hoop zo voor je dat dit lieve Puk beter word!

Dankjewel, maar als je de OP en mijn berichtjes goed leest, staat er dat ik (vanaf woensdag) al bezig ben met antibiotica, als ik dat niet zou doen, was ie waarschijnlijk al bijna dood..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:36

Welke antibiotica heb je? :)

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:50

Ik heb Enrofloxoral drops van de da mee gekregen. Hoezo?