Konijn piept en duikt weg als je haar wilt aaien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Konijn piept en duikt weg als je haar wilt aaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:08

Mijn vriend en ik hebben nu ruim een jaar een konijn, Nommy :D

Afbeelding

Ze was altijd ontzettend tam, kwam zelfs naar je toe als je haar riep en sprong zelf op de bank en op schoot :D Omdat alleen zitten voor een konijn niet zo leuk is, kochten we er voor haar een vriendinnetje bij en ze werd nog vrolijker! Vanaf het begin ging dat ontzettend goed en verloren ze elkaar niet uit het oog :D

Helaas brak het andere konijntje haar pootje ;( We zijn daarmee uiteraard naar de dierenarts gegaan, die vanalles heeft geprobeerd. Helaas bleek (ruim 200 Euro verder :+) dat het allemaal niet mocht baten en is dat konijntje ingeslapen..

Sinds het vriendinnetje van Nommy weg was, werd ze ontzettend onrustig en knorrig. Grommen, aanvallen, niet meer bij je willen zitten.. Een konijn hoort dan ook niet alleen, dus hebben we een ram gekocht, deze laten castreren en na de voorgeschreven tijd bij Nommy gezet :D Ze zijn ontzettend blij met elkaar, net een verliefd stelletje :+

Maar.. Nommy is tegen mensen nog steeds ontzettend chagrijnig! Grommen, aanvallen, piepen en wegduiken, zodra je in de buurt van haar komt, of dit nu is als ze in het hok zit of als ze los loopt.. Het lijkt net of ze het doet uit angst, want ze duikt echt helemaal in elkaar en ook als je haar zachtjes aait blijft ze als een gek piepen ;( De DA heeft haar al nagekeken, want ik dacht dat ze misschien pijn had.. Verder zitten de konijnen in een ruim hok en lopen ze elke dag heel wat uren los..

Weet iemand waardoor dit gedrag kan komen en hoe je dit kunt oplossen :)?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:16

Laat maar :')
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 15-04-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:18

_Tara_ schreef:
Er een vriendje bij zetten :P

Is het nou echt zó moeilijk om een OP eens goed te lezen?

Yelly schreef:
. Grommen, aanvallen, niet meer bij je willen zitten.. Een konijn hoort dan ook niet alleen, dus hebben we een ram gekocht, deze laten castreren en na de voorgeschreven tijd bij Nommy gezet :D Ze zijn ontzettend blij met elkaar, net een verliefd stelletje :+

Ik heb geen idee TS.. Heeft de DA de tanden ook goed nagekeken? Eet ze nog goed?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:20

Mijn vorige konijn heeft dat ook ineens heel lang gedaan.
Tja ala ze niet geaaid wil worden, dan niet. Is geen moeten.
Bij die van mij ging het uiteindelijk vanzelf over.

Als je echt graag wil zou ik haar uit de hand voeren. Verder niets doen dus niet aaien alleen voeren de komende tijd. Dan is ze binnenkort vast meer aan je gewend en weer blij met je zoals eerst.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 19:27

De DA heeft haar tanden ook nagekeken :) Haar tanden zijn prima in orde en ze eet ook gewoon goed!

Dat ze niet geaaid wil worden is niet zo erg, maar ze wil liever helemaal niet meer benaderd worden, wat best vreemd is voor een konijn dat eerst altijd zo aanhankelijk was en gek op aandacht! En het andere konijn is wel gek op aandacht, maar ze zitten altijd bij elkaar in de buurt en Nommy begint ook al te piepen en grommen als ik hem (het andere konijn) dan aai of met hem speel..

Voeren uit de hand doe ik al best veel, meestal probeert ze eerst aan te vallen, maar als ik zelf rustig blijf eet ze uiteindelijk wel uit mijn hand..

Ik vind het gewoon vreemd dat ze 'plotseling' is omgeslagen..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:36

Klinkt herkenbaar.
Ik heb een half jaar geleden 2 konijnen binnengekregen in de opvang. Een vrouwtje en een mannetje die al ontzettend lang bij elkaar zaten. Het vrouwtje kreeg steeds jonkies, want het mannetje was niet gecastreerd. De jongen gingen altijd dood door slechte omstandigheden. Beide konijnen komen uit de handel en waren er erg slecht aan toe. Het is nu nog steeds te zien. Het mannetje is blind, zal nooit dik worden en is gewoon erg teruggetrokken.

Het gaat hier om het vrouwtje. Als je haar wilt aaien gaat ze in een hoekje zitten en een combinatie van piepen/knorren. Ze dreigt ontzettend, maar heeft mij verder nooit aangevallen of wat dan ook. Als je haar uit de kooi hebt is het echt een schatje. Iedereen is bang voor haar en durft haar niet te aaien, maar ik vind het echt een ontzettend leuk konijn :)

Edit: Ze is bij de dierenarts geweest en die kon niks vinden.

saskiakefie

Re: Konijn piept en duikt weg als je haar wilt aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:16

Tja het klinkt in mijn oren toch echt als dominant. Misschien kan je eens een keer proberen een filmpje te maken? Dat wat jij piepen noemt is denk ik gewoon grommen. Eerst nagaan of er niks is gebeurd waardoor ze bang is geworden en anders gewoon aanpakken. Want ik las ook dat ze aanvalt met voer geven, dat is not done. Houd je hand (met handschoen) voor haar en als ze aanvalt gewoon zo stil mogelijk opdezelfde plek houden totdat ze door heeft dat dat aanvallen niet werkt. Pas als ze ONTSPANNEN zonder agressie zit haal je je hand weg. Dus het betekend niet dat het goed is als ze niet meer aanvalt, als haar houding niet ontspannen is dan vererger je het alsnog. Als dit allemaal goed gaat, ga je haar aaien. Ook hier geldt, net zolang aaien tot dat ze rustig en ontspannen is. Succes! mocht dit niet werken dan hoor ik het wel weer. :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 15:45

saskiakefie schreef:
Tja het klinkt in mijn oren toch echt als dominant. Misschien kan je eens een keer proberen een filmpje te maken? Dat wat jij piepen noemt is denk ik gewoon grommen. Eerst nagaan of er niks is gebeurd waardoor ze bang is geworden en anders gewoon aanpakken. Want ik las ook dat ze aanvalt met voer geven, dat is not done. Houd je hand (met handschoen) voor haar en als ze aanvalt gewoon zo stil mogelijk opdezelfde plek houden totdat ze door heeft dat dat aanvallen niet werkt. Pas als ze ONTSPANNEN zonder agressie zit haal je je hand weg. Dus het betekend niet dat het goed is als ze niet meer aanvalt, als haar houding niet ontspannen is dan vererger je het alsnog. Als dit allemaal goed gaat, ga je haar aaien. Ook hier geldt, net zolang aaien tot dat ze rustig en ontspannen is. Succes! mocht dit niet werken dan hoor ik het wel weer. :)

Als je haar in het begin benaderd wil ze nog wel eens grommen en dreigen met 'aanvallen'.. Als je dat negeert en haar toch gewoon gaat aaien, begint ze echt te piepen, het lijken zelfs een soort zachte caviageluiden, maar dan echt op een sip toontje :+ Dus ik denk dat dat grommen toch meer verdedigend is en ze wel gewoon bang is?

Maar ik ga je tips wel toepassen, kijken of het werkt :)

Ik vind het vooral zo vreemd dat het zo plotseling is begonnen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:58

oké ben benieuwd :)

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:01

Mijn ram heeft precies hetzelfde, moest zijn vriendinnetje helaas in laten slapen wegens bacterie in de hersenen en toen is hij precies hetzelfde gedrag gaan vertonen als jij beschrijft. Ik heb bovenstaande tips ook geprobeerd maar dat hielp helaas niet... Toen heb ik hem maar met rust gelaten en kon hij nijn zijn met zijn nieuwe vriendinnetje.
Inmiddels zijn ze door omstandigheden helaas verhuist naar een kennis waar ze in een grote tuin heel de dag kunnen rondbanjeren :D

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:24

Hmm.. grommen en piepen is nogal voedster-eigen. Het is ook een beetje de tijd van het jaar, mijn voedster is ook nogal knorrig. Houd het een beetje in de gaten. Vertoont ze verder kenmerken van schijnzwangerschap oid? Zoals vacht plukken, nestelen, etc? Kan ook bescherming/nijd over haar vriendje zijn. Vertoont ze dit gedrag ook als jullie het rammetje aaien?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:34

kan ook prima de hormonen zijn... heb ik wel gehad.. en is bij mij ook weer over gegaan ;)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:40

Achh ik heb dat ook meegemaakt alleen dan anders.
Had een konijn, nam later nog een konijntje bij en de oudste brak haar pootje.
Naar het ziekenhuis, geamputeerd en heb haar toen nog 6 jaar gehad (ze werd 9).
Andere konijntje ging in de tussentijd naar een ander huisje (bij de dierenarts nog wel!).
Goed, daar ging het niet over maar erg sneu..

Ik weet alleen geen oplossing, en om mijn 3-potige konijn gelukkig te houden hadden we een knuffelkoetje erbij gezet.. ze nam hem ook overal mee naartoe dus nadat ze overleed mocht die ook met haar mee onder de grond..

Oke ik dwaal af maar ik denk dat ze gewoon getraumatiseerd kan zijn door het verlies van haar eerste kroeldoos.
Een nieuw maatje is dan iets wat ze graag weer bij zich heeft en misschien heeft ze angst als er iets anders dan een soortgenoot op dat moment in de buurt komt, dat ze bang is het nog eens mee te maken.
Het klinkt heel raar, maar ik denk dat dat het wel zou kunnen zijn..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:53

Grace schreef:
kan ook prima de hormonen zijn... heb ik wel gehad.. en is bij mij ook weer over gegaan ;)

Dat zou kunnen, 1 van mijn voedsters is nu ook knorrig en als je dr alleen maar aait gaat dr staart al tegen dr rug..
Maar dan nog moet je aanvallen niet toestaan.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 11:18

Bedankt voor het reageren allemaal :)

Glitch schreef:
Hmm.. grommen en piepen is nogal voedster-eigen. Het is ook een beetje de tijd van het jaar, mijn voedster is ook nogal knorrig. Houd het een beetje in de gaten. Vertoont ze verder kenmerken van schijnzwangerschap oid? Zoals vacht plukken, nestelen, etc? Kan ook bescherming/nijd over haar vriendje zijn. Vertoont ze dit gedrag ook als jullie het rammetje aaien?

Nee, ze vertoont verder geen kenmerken :) Als we het rammetje aaien of aandacht geven, gaat ze in een hoekje zitten 'morren'.. Het rammetje zit dan alleen maar verbaasd te kijken :D