oudere hond wil haast niks meer, maar is wel gezond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

oudere hond wil haast niks meer, maar is wel gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:02

Mijn hond (klein hondje, zie foto in profiel)
is 10 jaar oud.
Nog niet echt oud eigenlijk maar in zijn gedrag lijkt hij wel veel ouder.
Nu is dit mijn eerste hond dus ik heb geen ervaring met oude honden.
Voorbeelden:
Ik heb van kleins af aan veel met hem gewandeld. Kon hij uren volhouden en heeft daarom ook een goede conditie.
Nu wil hij amper meer wandelen. Zelfs als ik hem meeneem naar het strand of bos loopt ie maar mee te sjokken.
Soms heeft ie wel een 'goede dag' en lijkt hij weer op de hond zoals hij was.
Nu sjokt hij mee en op de terugweg loopt ie ineens wel hard voor me uit, zo graag wil hij dan naar huis.
Ook blijft hij wel eens gewoon staan om duidelijk te maken dat hij niet verder wil.
Dit zijn wandelingetjes van hoogstens een half uur, langer gaat al niet meer.

Hij kon altijd uren spelen met de bal, daar kon hij niet genoeg van krijgen.
Nu gooi je twee keer de bal en dan heeft hij er al genoeg van.
Hier ook weer: als hij een 'goede dag' heeft, speelt hij wel langer.

Ik heb hem helemaal laten nakijken bij de dierenarts maar hij is kerngezond.
Het enige dat z'n rechterheup iets stijver is dan z'n linkerheup.

De dierenarts zegt dat het goed voor hem is om elke dag stukjes met hem te wandelen.
Dat doe ik dan ook nu, maar mijn hond vindt het meestal niet leuk.
Dan kijkt hij mij aan met de staart tussen de benen, heel zielig.

Maar mijn vraag:
Is dit normaal gedrag voor een hond van 10 jaar?
En wat kan ik nog meer doen om hem actief te houden?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:34

Je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen om te kijken of bijvoorbeeld zijn schildklier, de nieren & de lever nog goed functioneren? Bij ons Keesje van 13 jaar is gisteren ook bloed afgenomen voor een check-up. Ze is niet helemaal fit en ik wil graag weten of er iets met bovengenoemde organen aan de hand is. Maar er hoeft niets aan de hand te zijn met jouw hond, sommige honden hebben gewoon meer behoefte aan rustig aan doen als ze ouder worden. En als hij het echt niet wil, zou ik het niet gaan forceren.

aerdenhout1

Re: oudere hond wil haast niks meer, maar is wel gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:42

Met het ouder worden komen ook de pijntjes als artrose( reuma) enz. enz.
En lang niet elke hond vind uren wandelen dan fijn, die willen lekker slapen op hun zachte bed thuis.
Ik heb al veel oude honden gehad en tot nu toe zijn ze allemaal anders oud geworden!
Sommige gingen tot de laatste dag tot het gaatje, maar ik heb ze ook gehad die al veel eerder...met 10 jaar dus...eigenlijk weinig behoefte meer hadden aan spelen. Het is denk ik ook wel ras bepalend.
Een Boxer zal b.v tot het laatste toe speels blijven, mits er natuurlijk niet echt iets ernstig aan de hand is.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:45

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:56

Mijn oudere hond (9, eind dit jaar 10) had het een tijdje geleden andersom.... Ze wou wel, maar het ging niet. Ze liep al wat stijver en had moeite met opstaan (met soms een piep erbij van pijn). We hebben het even een tijdje rustig aan gedaan (ze heeft vorig jaar hetzelfde gehad), en kwam toen ook in de winkel Souplesse tegen van Pedigree. Daar geven we nou een stick van per dag, en ze is weer aardig actief. Ook voeren we andere brokken (Senior brokken van Eukanuba). Weet niet of het echt door die sticks of brokken komt, maar dat het weer wat soepeler gaat is wel zeker. Ik fiets nou ook weer elke dag met haar en ze wil maar niet stoppen met lopen. Ik hoop dat het nog een paar jaartjes zo goed blijft gaan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:03

we hebben eentje gehad die enkel nog op stond om te eten en in de zon te gaan liggen in de zomer terwijl dat er voor een jachthond was dus actief zat, nu hebben we eentje van 13 en als ik je zeg dat ze 4 is geloof je me ook :+ Die is nog heel actief en kan nog steeds uren spelen.

Het hangt van hond tot hond af, laat zijn bloed eens onderzoeken en een algemene check up, scheelt er niets is jouw hond gewoon eentje die graag rust met ouder worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 23:39

Bloed afnemen is idd misschien een keer goed. Dat is nog nooit gedaan.
En verder zal ik me maar, wat jullie eigenlijk allemaal zeggen, accepteren dat elke hond anders oud wordt.

Angeliekje: ik heb ook al ander voer, speciaal senior voer van pro plan

Aerdenhout: ja volgens mij was die stijvere heup ook artrose, dus dat zal wel pijnlijk zijn dan

Ik hoop in ieder geval dat ie nog jaren leeft, ook al wil hij veel rusten.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:47

Ik raadt je aan eens op de site http://www.amiqure.nl te kijken, onze hond kreeg eerst 4 pillen per dag van amiqure mobility en nu de "ontsteking" weg is dus de pijn natuurlijk ook in grote mate krijgt ze amiqure big size erbij dus 2 om 2 nou ik kan je zeggen het gaat sinds kort veel beter met haar de pillen zijn niet duur zeker niet voor een kleiner ras! Pijn kan heel veel doen met je hond!
En misschien zou je kunnen overwegen over te gaan op versvoeren?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:10

MistralBink: Bedankt voor de link! Ik heb de Amiqure besteld voor mijn hondje van 10!

TS: Ik zou gewoon kijken wat hij zelf nog wil en kan, hij zal zichzelf wel ontzien. Ondersteunen met een middel zou ik wel doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 01:09

MistralBink: ik heb de site bekeken, kan het altijd proberen. Vooral omdat ik denk dat bij mijn hond het de stijvere heup is (artrose) waarom hij zo weinig meer wil.
Mindfields: het zou best kunnen dat hij zichzelf ontziet. Daarom hoop ik dat het die stijvere heup is, dan zou dat middel van Mistralbink kunnen helpen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 03:47

Oudere honden zijn wat mnder "levendig" dan jonge honden.
Per ras verschilt het ook enorm. Een van mijn honden (Whippet, 2 jaar) ligt het liefst onder een deken de hele dag te meuren. Maar als we uitgaan dan is het feest. Als het slecht weer is, dan hoeft ook dat niet van hem en is ie zo weer thuis. De andere een Schotse Collie is de hele dag en als het aan haar ligt ook 's nachts bezig. Mijn eerste hond is 22 jaar geworden, maar die had het ook wel gehad rond haar 10e. Dan liep ze gewoon mee, en af en toe leefde ze weer op. Ik denk dat het vrij normaal is. Het zijn net mensen he?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 11:16

Een hond van 22 jaar! Wat oud is ie geworden, dat hoor je niet vaak.
Het maakt me ook niks uit als mijn hond de rest van zijn leven het rustig aan wil doen.
Alleen als ik misschien bepaalde pijntjes kan onderdrukken dat hij wat meer kan en wat actiever kan blijven.
Dit is mijn 1e hond en 10 jaar leek me nog niet zo oud voor zo'n klein hondje.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:57

Bloed nemen voor een check-up kan geen kwaad.
Maar het is ook niet enorm verontrustend dat een oudere hond minder actief wordt.

Wij hebben ook een ouder teefje (11 jaar) en die is ook niet meer warm te krijgen voor wandelingen. Vroeger ging ik er uren aan een stuk mee wandelen of een stukje fietsen. Nu is ze nog altijd even enthousiast als we de leiband bovenhalen maar als we dan vertrekken vind ze het aan het eind van de straat al wel weer goed en wil ze terug. Blokje om wil ook nog wel als het echt moet maar als je verder wil gaan staat ze je daar aan te kijken en komt alleen na veel aanmoediging al zuchtend en sloffend nog mee. Liefst van al draait ze gewoon om en gaat ze naar huis.
Favoriete bezigheid tegenwoordig is naast de verwarming liggen snurken.
Ze is verder ook gezond en 'wakker' (je moet haar zien sprinten als ze denkt ergens eten te krijgen :P ) maar mevrouw heeft besloten dat ze snurkend oud zal worden.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:05

Wij hebben hetzelfde met onze jack russel van 11. Hij loopt het liefst op de middag een rondje van 10 minuutjes en verder slapen. Maar soms zit hij ineens vol energie en wil hij lekker spelen.
En als het om eten gaat is hij als eerste :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 20:59

Mistral_Bink schreef:
Ik raadt je aan eens op de site http://www.amiqure.nl te kijken, onze hond kreeg eerst 4 pillen per dag van amiqure mobility en nu de "ontsteking" weg is dus de pijn natuurlijk ook in grote mate krijgt ze amiqure big size erbij dus 2 om 2 nou ik kan je zeggen het gaat sinds kort veel beter met haar de pillen zijn niet duur zeker niet voor een kleiner ras! Pijn kan heel veel doen met je hond!
En misschien zou je kunnen overwegen over te gaan op versvoeren?

Ik heb het ook besteld.
En van de zomer moet de hond naar de dierenarts voor de jaarlijkse enting, dan laat ik ook bloed afnemen om te controleren of de organen nog goed werken.