Hoelang hond maximaal alleen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Hoelang hond maximaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:07

Naar aanleiding van de vele topics over hoe lang je een hond alleen kan laten, hier een centraal topic.

Hoelang mag en kan je een hond verantwoord alleen laten?
Hoeveel minuten/uren achter elkaar? Tot hoeveel uur in de week?
In hoeverre kan je een hond trainen lange tijd achter elkaar alleen te blijven?

Wees lief voor elkaar. Met modder gooien doe je maar buiten ;)

kleinvosje

Re: Hoelang hond maximaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:11

Toen wij ooit kozen voor een hond, heb ik mijn werktijden aan laten passen. Ik heb nooit fulltime gewerkt, omdat de hond en later honden dan te veel en te vaak alleen zouden zitten. ALS ik dan een keer een hele dag moest werken, ging ik tussen de middag naar huis om ze uit te laten. Vind het niet eerlijk om ze langer dan 6 uur alleen te laten zitten, die beestjes moeten ook hun behoeftes op tijd kunnen doen. Dit is natuurlijk wel te trainen, maar ik heb geen honden genomen om ze de hele dag alleen te laten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:47

Overdag ben ik max 2 uurtjes weg om boodschappen enzo te doen, s'nachts slaapt hij wel alleen, maar heeft nog nooit gepiept of gejankt. (s'nacht is max. 5 uur vriend gaat later naar bed dan ik maar ik sta eerder op ;)) De enige keer dat hij heeft gepiept s'nachts toen lag hij te dromen _O- Mijn puppy is pas 13 weken maar gewoon heel relaxt, maakt nergens een punt van hij heeft ook geen bench. Ik werk verder niet meer (ben afgekeurd) dus daarom hebben we nu een puppy, als ik nog had gewerkt dan hadden we er geen gehad.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:48

Ik laat mijn honden (en dan zijn ze met zijn tweeën) nooit langer dan 4 uur alleen. Tuurlijk kan het in theorie best langer, zeker omdat ze met zijn tweeën zijn, maar dat voelt voor mij niet oké. Ik heb voor mijn honden gekozen, zij niet voor mij...... en dus heb ik de plicht om hun leven zo optimaal mogelijk te maken. Dat betekent ook niet te lang alleen laten, het zijn roedeldieren, die eigenlijk niet alleen horen te zijn imo :)

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:51

Mijn maximum ligt ook tussen de 4 en de 6 uur. Nou moet ik wel zeggen dat onze hond (14 jaar) graag alleen is, nu heeft hij de mogelijkheid om buiten in de zon, in zijn mand (woonkamer) of elders te liggen. Hij kiest er dus vaak voor om lekker rustig in zijn eentje te gaan pitten waar hij niet word gestoord hahaha.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:56

Ik ga dit even volgen, ga binnenkort samen wonen en we willen dan ook een hond.
We werken met afwisselende tijden, ik voornamelijk 's avonds en m'n vriend altijd overdag. Wanneer we lang weg zijn gaat de hond naar de boerderij van m'n schoonouders, daar lopen ook 2 honden en is altijd iemand aanwezig dus een prima alternatief.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:58

ik vind dat het er ook vanaf hangt of het structureel is of niet. Wij gingen wel eens een dag weg, dan kwam er altijd wel iemand om haar uit te laten natuurlijk, maar dan was de hond wat langer alleen. Maar als het een keer in de zoveel tijd 1 dag is, dan vind ik dat heeeeeeel wat anders dan structureel werkdags van 9 tot 5.

Onze hond vond het volgen smij altijd wel lekker als we een keer een dag weg waren, kon ze lekker bijslapen :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:28

Het hangt ook heeeeel erg van het ras en de hond zelf af. Sommige honden hebben gewoon aandacht nodig en vinden het niet fijn om een paar uurtjes alleen te moeten blijven, en moeten continu bezig gehouden worden, andere zijn ontzettend zelfstandig en kunnen best regelmatig een halve dag alleen blijven, en zullen niks anders doen dan slapen..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:32

Het komt niet zo heel vaak voor dat mijn vriend en ik allebei de hele dag (van huis) werken. Soms is het helaas niet anders en zijn de honden (2) dus zo'n 8,5 uur alleen thuis. Ik zorg er altijd wel voor dat iemand ze dan komt uitlaten tussen de middag. En anders wisselt het een beetje, soms is er (bijna) de hele dag iemand, soms zijn ze een aantal uren alleen (maar dan dus nog steeds met zn 2-en).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:32

Ik laat onze hond met pijn en moeite soms ook wel eens 8,5 uur alleen. Maar dan enkel als het echt niet anders kan. Ik werk 2 dagen in de week thuis en mijn vriend is of vroeg thuis of laat weg. (onregelmatige uren). Onze hond is nu 11 en ik merk op geen enkele wijze aan haar dat ze het vervelend vindt.

In het weekend zorg ik er altijd voor dat ze mee kan of dat ik thuis ben of dat ze naar mn moeder kan.
Voel me wel schuldig, maar soms kan het niet anders.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:34

Ik vind 5 uur max eigenlijk hier gebeurt dat eigenlijk nooit hoor.
Maar dat is de tijd dat ik vind dat een hond weer uit moet. (puppy's niet meegerekend)
Laatst bijgewerkt door Tooske op 15-04-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:35

Ilsemarie schreef:
ik vind dat het er ook vanaf hangt of het structureel is of niet. Wij gingen wel eens een dag weg, dan kwam er altijd wel iemand om haar uit te laten natuurlijk, maar dan was de hond wat langer alleen. Maar als het een keer in de zoveel tijd 1 dag is, dan vind ik dat heeeeeeel wat anders dan structureel werkdags van 9 tot 5.

Onze hond vond het volgen smij altijd wel lekker als we een keer een dag weg waren, kon ze lekker bijslapen :P

Ja, waarom denk je dat ze slaapt? Omdat ze niks anders te doen heeft...

Mijn honden kunnen makkelijk 10 uur alleen zijn. Maar aangezien mijn vriend en ik beiden onregelmatig werken zijn ze maar heel weinig alleen. Buiten mijn werk gaan mijn honden bijna overal mee naar toe. Ik heb namelijk mijn honden niet om alleen thuis te laten, dat doe je met kinderen toch ook niet? :n

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:42

Bij ons thuis zit de hond niet langer dan 4 uur alleen.
Men ma werkt halftijds, met vroege en dag.
Als ze de vroege heeft werkt ze van 6 tot 14.30. Dan geef ik haar 's morgens (rond half 8) eten en laat haar uit, mijn grootmoeder komt de hond 's middags uitlaten en eten geven.
Als ze de dag heeft werkt ze van 8 tot 16.30. Dan komt mijn grootmoeder 2 x per dag.
Nu is zij wel meer dan de helft van de week thuis.

Ikzelf werk voltijds en ga binnenkort samenwonen. Zelf willen we wel een hond, maar kiezen we er bewust voor om er geen te nemen. Gewoon omdat we beide de hele dag werken en de hond dan de hele dag alleen zit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:29

Mijn hond is maar heel af en toe een paar uurtjes alleen en dat gaat prima.
Mijn ouders passen altijd op, als ik er niet ben en als ik werk.
Die wonen vlakbij en zijn meestal thuis. Daar heeft ie ook een grote tuin om te rennen.
Dat is dus ideaal (anders had ik ook geen hond kunnen hebben)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:06

Marloes__ schreef:
Ilsemarie schreef:

Ja, waarom denk je dat ze slaapt? Omdat ze niks anders te doen heeft...

Mijn honden kunnen makkelijk 10 uur alleen zijn. Maar aangezien mijn vriend en ik beiden onregelmatig werken zijn ze maar heel weinig alleen. Buiten mijn werk gaan mijn honden bijna overal mee naar toe. Ik heb namelijk mijn honden niet om alleen thuis te laten, dat doe je met kinderen toch ook niet? :n

Mijn hond slaapt altijd als wij weg zijn. Zodra wij weg gaan kruipt hij onder de deken en gaat hij pitten hihi
Hij heeft genoeg speeltjes etc. dus vervelen doet ie echt niet. Maar slapen vind hij gewoon fijn.
Ook als we thuis zijn slaapt hij veel. Ik heb gewoon een luie bulldog :')

Wij laten hem niet langer dan 3/4 uur alleen. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:10

Als ik er ooit achter zou komen dat het voor mijn hond onhaalbaar is om bijvoorbeeld haar plas op te houden dan zou ik er zeker voor zorgen dat er een andere oplossing komt. Maar mocht ik nu thuis komen draait mevrouw zich nog even op haar rug en kijkt me aan zo van: 'Ach mijn personeel is er weer, kriebel me nu maar even over mijn buik'.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:27

mijn hond is eigenlijk nooit langer dan 6 uur alleen, en dat komt niet vaak voor. Gaan we een hele dag weg dan gaat hij mee of bivakkeert hij bij de buren, die zijn dol op hem :)

en over het slapen, ik zit nu alweer 2 weken thuis, de hele dag op de bank, en hondlief slaapt aan een stuk door, terwijl de achterdeur open staat, hij dus naar onze tuin+ de tuin van de buren kan, hij heeft een boel knaagjes en speeltjes, maar meneer ligt lui in zijn mandje, en als hij beweegt, dan is het om van de mand naar mij te huppelen op op schoot te komen slapen :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:33

Ik vind dat het eraan ligt of je hond zijn behoefte kan doen, of je hond alleen is en wat voor ras je hond is.
Mijn grens zou liggen bij een uur of 6 max per dag, als de honden lekker buiten kunnen zijn met z'n allen.
Moesten ze binnen in een bench moeten zou ik die grens bij misschien 3 uur leggen, want dat is gewoon niet prettig.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:35

ik heb 2 honden en zijn als ik moet werken maximaal 6 uur alleen thuis, meer vind ik voor me zelf en de hondjes niet oke, ze zijn nu 12 en 8 jaar oud en merk wel dat ze meer slapen als eerst, dus kan er vrede mee hebben, al zou ik er liever ieder uur van de dag voor ze zijn.
als ik langer weg ga komt meestal mijn vader oppassen (bij gebrek aan kleinkinderen, dan maar op de hondjes :D )
ik werk 4 dagen in de week, maar zeker 1 dag worden ze nog extra tussendoor uitgelaten.
de tijden dat ik op stal bezig ben gaan ze mee

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:39

Mijn hond is hooguit een uurtje of 2 alleen. Ik zorg eigenlijk dat er altijd iemand bij haar is als het langer duurt.

De honden die 6 uur of langer alleen zitten, zitten die dan al die tijd in een bench?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:40

Nee, die van mij zitten niet in een bench, heb er geen een. Vind ik ook niet nodig als je ze goed opgevoed hebt! Beide honden hebben een mand waar ze in kunnen gaan liggen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:43

Mijn hond is vrijwel nooit alleen, op de keren na dat ik boodschappen aan het doen ben o.d. :)
Kan wel eens voorkomen dat ik een dag weg ben en dan houdt ik 8 uur als maximaal aan, alleen 9 v/d 10 keer is het dan zo dat als ik terug ben mevrouw even een aai komt halen en weer verder gaat met slapen :z
Scheelt misschien wel dat ze ondertussen 8 is en sowieso nooit echt een drukke hond is geweest.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:44

Ik denk weleens; ik moet snel naar huis want de honden zijn al 6 uur alleen. En dan ben je thuis en dan komt de labrador van 3 slaapdronken op je afgewaggeld en de ridgeback van 4 jaar kijkt verbaasd op zo van 'ben je er al?' En als het dan regent wil de ridgeback niet eens naar buiten om te plassen, hahaha.

Gebeurt zelden dat ze 6 uur alleen zijn, dat is ons max.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:45

kleinvosje schreef:
Nee, die van mij zitten niet in een bench, heb er geen een. Vind ik ook niet nodig als je ze goed opgevoed hebt! Beide honden hebben een mand waar ze in kunnen gaan liggen!

Oh gelukkig! Ik hoor het wel eens hoor, dat een hond gewoon een hele werkdag in een bench moet zitten. 8)7

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:46

Mijn hond zit inderdaad ook niet in een bench maar heeft de hele huiskamer tot haar beschikking.
Daarnaast heeft ze een varieteit aan voerspeeltjes waar ik haar er dan eentje van geef. Laatst een tuimelaar aangeschaft, waar ze zeker 2 uur mee zoet is. :D