Collega met broodfokpup?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kruimellover

Collega met broodfokpup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:11

Ik schrijf dit verhaal voor een vriendin van mij, die in dit geval onherkenbaar wil blijven i.v.m. privacy.

Ik sta bij mijn collega’s bekend als dierenliefhebber die veel weet over dieren. Nu kwam er afgelopen maandag een collega naar mij toe, dat hij een hondje wilde. Hij werkt 40 uur en zijn leven is nog niet echt stabiel qua woonomgeving enzo. Ik raadde hem dit natuurlijk ten zeerste af. Een pup moet opgevoed worden, daar is tijd voor nodig, het dier kan niet de hele dag alleen, de bekende argumenten dus. Ik dacht dat ik het behoorlijk negatief had neergezet en hij zou er nog even over nadenken.

Nu belde hij me net op, hij moest onmiddellijk naar huis want het hondje (2 dagen later dus!) poepte bloed en gaf over. Volgens de dierenarts moest hij afwachten, maar hij wilde het beestje niet alleen laten.

Nu ben ik dus enorm gefrustreerd, dat beestje komt vast bij een broodfokker vandaan (wie kan er anders binnen 2 dagen een hondje regelen), zit waarschijnlijk onder de wormen en nu ben ik bang voor parvo. Ik verwijt het mezelf ook, had ik andere informatie moeten geven?

En het ergste is, ik weet totaal niet wat ik op dit moment kan doen. Ik heb een link gestuurd over Parvo, dat hij naar de dierenarts moet en aan moet dringen. Maar de dierenarts had gezegd dat hij moest afwachten.

Ik vind het zo sneu voor het hondje en ben woedend op de mensen die zo nog met dieren omgaan!

upendo

Re: Collega met broodfokpup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:12

Klinkt eerlijk gezegd alsof je er niet veel aan kunt doen. :)

Ook al heb je hem het afgeraden.. Typisch gevalletje stijfkoppigheid.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:18

Heel verdrietig voor het pupje maar je kan er niets aan doen! Hoogstens zou je hem kunnen ondersteunen met opvoeding etc. maar verder het is zijn eigen keus.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:25

Voor zo'n pupje is het zielig. Die wordt geboren, of er vraag naar is of niet. Zo'n broodfokker laat dan het hondje niet enten, en geeft er vaak ook nog papieren bij die niet juist zijn. Jammer !

Jij kan hier niets aan doen. Je collega wilde duidelijk snel een hondje, en heeft jouw advies volledig in de wind geslagen. Ik denk dat jij op dit moment niet veel kan doen, je hebt hem al bijgestaan met allerlei tips en een artikel over parvo. Jij hebt je best gedaan, je kan iemand nu eenmaal niet verbieden om zo'n pupje te kopen.
Ik ben bang dat het pupje het niet zal gaan overleven.
Jammer dat een broodfokker zo met een dier omgaat. Maar ja, voor een broodfokker zijn het ook geen levende dieren, maar geld. Niet meer, niet minder.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:26

Om net die reden raad ik mensen ook zelden af om een hond te kopen :). Als mensen (het merendeel dan toch) die zelf er niet heel veel van weten, zoiets in hun hoofd hebben, dan gaat dat ook niet uit hun hoofd, ook niet met de welbekende argumenten. Raad je het hen af, dan gaan ze op zichzelf verder, en iemand die er niets van weet komt nogal snel bij een broodfokker uit. Mijn preek gaat dan altijd over het feit dat ze goed moeten nadenken over welk ras bij hun past (dat ze gerust bij mij boeken mogen komen inkijken, dan ik gerust verschillende rassen/fokkers mee wil gaan bezoeken zodat ze hierover een idee krijgen, dat ze een keer mee moeten gaan naar de hondenschool om rond te kijken), dat ze moeten oppassen voor broodfokkers (ongezonde hondjes, massaal geimporteerde hondjes, kans op afwijkingen die gigantisch is, mishandeling die in stand gehouden wordt), aan welke voorwaarden een nestje moet voldoen (liefst ouders getest, nestje in huis opgegroeid, van eigenaars die hun kopers screenen/veel vragen stellen),.... Zodat ze toch zo weloverwogen mogelijk kiezen.

Soit, dat is nu te laat! Ik vrees dat er niet al te veel meer aan te doen valt, behalve inderdaad adviseren om er meteen mee naar de dierenarts te gaan (desnoods een andere) en daar ook om een volledige doorlichting te laten vragen (wormen/vlooien) en hopen maar dat het goed komt :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:31

je kan er idd niks aan doen... hoeft geen broodfokker te zijn, kan ook hobbyfok zijn en dus iemand die thuis gewoon een nestje heeft...
Diertje heeft misschien ook wat verkeerd gegeten... hoeft niet altijd gelijk eht ergste van t ergste te zijn. Verder moet jij je iig echt niet schuldig voelen! je hebt je best gedaan, maar de keuze blijft uiteindelijk bij hem wat hij met die info doet....Hij heeft een pup gekocht...misschien bij een broodfokker (onze hond hebben we ook van een broodfokker...wisten t niet...kwamen dr aan gingen kijken en alles werd duidelijk..maar ja ik kon die kleine mup daar in de hoek echt echt niet laten zitten, wetende dat hij hier echt zou sterven..dus mee genomen en gered... ze is inmiddels 9 :)

tis idd schandaling dat er mensen zijn die zo met dieren omgaan...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:35

beste vriendin van,

allereerst heel vervelend dat je in deze situatie zit.
maar trek niet te snel conclusies, pups kun je overal vandaan trekken.
als ik nu een pup wil, kan ik er vanavond 1 op schoot hebben.
en die kan overal vandaan komen.

wat je zou kunnen doen als je ej zorgen maakt:
je collega bellen om te vragen hoe het gaat met de pup, stel desnoods voor om mee te gaan naar een andere DA voor de eerste keer, om te kijken of die hetzelfde zegt.
maar vergeet niet dat die dierenarts er voor heeft geleerd en de pup heeft onderzocht, als het echt zo ernstig was zou hij dan echt je collega laten afwachten?

veel sterkte ermee.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:47

Even een reactie namens mijn vriendin:

Bedankt voor alle reacties!

@tantjeuh, als ik nog eens in zo'n situatie kom, zal ik zeker hieraan denken! Denk niet dat het in dit geval nut had gehad, maar in de toekomst hopelijk wel!

Ik hoop gewoon echt dat alles mee blijkt te vallen en dat het stress is. Maar stiekem denk ik dat hij niet is onderzocht door de dierenarts, aangezien hij vanochtend aan het werk was en hij dat beest pas gistermiddag opgehaald kan hebben.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:52

Jij kan hier niks aan doen hoor dus verwijt jezelf niks.

Ik zou de fokker van de pup melden bij de db.
Mocht deze fokker vaker gemeld zijn dan worden er echt wel stappen ondernomen.
En ik denk dat ze zowiezo een kijkje gaan nemen.

Succes en beterschap(mocht dat nog baat hebben) voor de pup.