Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

. Als mensen (het merendeel dan toch) die zelf er niet heel veel van weten, zoiets in hun hoofd hebben, dan gaat dat ook niet uit hun hoofd, ook niet met de welbekende argumenten. Raad je het hen af, dan gaan ze op zichzelf verder, en iemand die er niets van weet komt nogal snel bij een broodfokker uit. Mijn preek gaat dan altijd over het feit dat ze goed moeten nadenken over welk ras bij hun past (dat ze gerust bij mij boeken mogen komen inkijken, dan ik gerust verschillende rassen/fokkers mee wil gaan bezoeken zodat ze hierover een idee krijgen, dat ze een keer mee moeten gaan naar de hondenschool om rond te kijken), dat ze moeten oppassen voor broodfokkers (ongezonde hondjes, massaal geimporteerde hondjes, kans op afwijkingen die gigantisch is, mishandeling die in stand gehouden wordt), aan welke voorwaarden een nestje moet voldoen (liefst ouders getest, nestje in huis opgegroeid, van eigenaars die hun kopers screenen/veel vragen stellen),.... Zodat ze toch zo weloverwogen mogelijk kiezen.