pas geboren cavia gestorven... Schuldig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLucky

pas geboren cavia gestorven... Schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:49

hoi lieve bokkers,

ik zal maar bij het begin beginnen. Wij hebben al bijna 2 jaar cavia's, het is begonnen met 2 zeugjes en omdat we ontdekten dat ze beide echte 'rascavias' waren, wilden we graag jonkies. We hebben toen een ras beertje gekocht en die hebben we bij één van de zeugjes gezet. Vol hoop hebben we gewacht maar na een halfjaar waren er nog geen jonkies.
Ondertussen hadden we voor het andere zeugje ook een beertje van iemand geleend en zij kreeg wél 4 mooie jonkies. Toen deze alle 4 verkocht waren kreeg ze een half jaar later weer 3 jonkies van een rasbeertje dat we aangeschaft hadden.
De hoop die we op het eerste zeugje hadden gevestigd waren we allang verloren, we dachten dat ze onvruchtbaar was. We hebben ze gezellig samen bij elkaar in een hok laten zitten, zodat ze niet alleen hoefden. Ondertussen waren we druk bezig met het andere zeugje en haar jongen.
Nou opende ik 2 maanden geleden het hok van het eerste zeugje en het beertje, en ik schrok me een ongeluk: er liepen opeens 2 jonkies bij! De moeder was namelijk heel groot en stevig, waardoor je de jongen tijdens de dracht niet goed kon zien zitten. Wij waren zielsgelukkig met deze kleine, schattige witte diertjes: een beertje en een zeugje. Maar we schrokken ook, want het is niet goed als de jongen geboren worden met de beer er nog bij: dat is heel onrustig omdat de moeder na de geboorte weer bronstig is. we zagen in dat het mogelijk was dat ze meteen weer zwanger zou zijn. dat is natuurlijk niet goed voor haar, 2 geboortes vlak na elkaar. we hoopten maar dat ze niet weer zwanger zou zijn en genoten van de jongen.
6 weken later, toen de jongen alweer verkocht waren, werd ze steeds dikker. Ik vreesde het ergste dat ze weer zwanger zou zijn, en na 1 week was er geen twijfel meer aan. Ik voelde me meteen al schuldig tegenover haar omdat dit haar heel veel kracht zou kosten. Er was voor haar en de jongen ook minder overlevingskans.
Nu zijn de jongen vannacht/vanochtend geboren. Het waren er 5, waarvan er 1 gestorven is. ;( We weten niet hoe het komt omdat mijn moeder ze ook pas midden op de ochtend zag. Ik voelde me heel schuldig. Ik weet niet precies waarom, ik denk toch omdat ik niet oplettend genoeg was en het had moeten weten toen ze voor de eerste keer zwanger was en de beer vanzelfsprekend een paar weken voor de bevalling weg moeten halen. Misschien was dat niet de reden dat het jong gestorven is, maar als ze niet een 2e keer bevallen was, waren ze er allemaal niet geweest en was hij ook niet gestorven... het is heel dubbel, ik ben blij dat 4 jongen en moeder gezond zijn maar ook verdrietig.
nou wil ik jullie vragen wat vinden jullie ervan?
sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het kwijt. het klinkt misschien heel aanstellerig of zo, maar zo wil ik helemaal niet overkomen...

groetjes lisa

ik weet niet of het hier goed staat...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:53

Als eerste is het héél belangrijk dat je weet dat zeugjes na hun 1e levensjaar géén jongen meer mogen krijgen, gezien hun bekken dan veel te stijf is, dit is levensgevaarlijk voor de diertjes aangezien het problemen geeft bij de geboorte. Je mag in je handjes knijpen dat dit zeugje op een veel te oude leeftijd meerdere gezonde nestjes ter wereld heeft gebracht. Ik zou er niet raar van opkijken als het jong gestorven is door de te stijve bekken van jullie vrouwtje. Dus geef haar en haar andere vrouwelijke maatje alsjeblieft hun rust en laat ze de rest van hun leven lekker samen doorbrengen.

En ik snap verder niet zo goed dat de man zo lang bij het vrouwtje zat dat ze in de tussentijd een nestje heeft kunnen krijgen :?

Edit: Nog een tip, http://www.degrotecavia.nl is mijn leermeester geweest in de tijd dat wij cavia's hadden.
En nóg een tip, kíjk alsjeblieft ook op die site, of een ander, dat doet er niet toe, maar zorg er iig voor dat je je inleest en dan ook goed. Dat kan een hoop vervelende dingen helpen voorkomen..
Laatst bijgewerkt door Colorado op 13-04-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:56

Colorado schreef:
Als eerste is het héél belangrijk dat je weet dat zeugjes na hun 1e levensjaar géén jongen meer mogen krijgen, gezien hun bekken dan veel te stijf is, dit is levensgevaarlijk voor de diertjes aangezien het problemen geeft bij de geboorte. Je mag in je handjes knijpen dat dit zeugje op een veel te oude leeftijd meerdere gezonde nestjes ter wereld heeft gebracht. Ik zou er niet raar van opkijken als het jong gestorven is door de te kleine bekken van jullie vrouwtje. Dus geef haar en haar andere vrouwelijke maatje alsjeblieft hun rust en laat ze de rest van hun leven lekker samen doorbrengen.

En ik snap verder niet zo goed dat de man zo lang bij het vrouwtje zat dat ze in de tussentijd een nestje heeft kunnen krijgen :?

Dat staat toch in de tekst? ze dachten dat ze niet vruchtbaar was omdat ze al een half jaar bezig waren met een nestje...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:59

Dat heb ik inderdaad gezien (en ben ik net zo snel vergeten blijkbaar), maar dan bij deze, je weet nooit zeker of een vrouwtje onvruchtbaar is, behalve wanneer ze gesteriliseerd is. Wat je waarschijnlijk zelf ook al door hebt onderhand... Dus alsjeblieft, zet de mannetjes gewoon bij de mannetjes en de vrouwtjes bij de vrouwtjes. Worden de vrouwtjes ook niet lastig gevallen wanneer ze daar geen zin in hebben en het helpt dus een hoop problemen voorkomen..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:00

Nooit van uit gaan dus.. Zeug+Beer=Baby's!!
Het kan gewoon wel voorkomen dat een baby het niet overleeft, maar ik denk dat het is gekomen doordat ze zo snel zwanger is geraakt en niet genoeg energie over had om het ene jong volledig te laten groeien in de buik.
Kijk dus alsjeblieft uit met zeugen en beren bij elkaar..

Elmee

Re: pas geboren cavia gestorven... Schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:05

Maar 5 jonkies is dat zowieso al niet veel voor een cavia??? En dus ook meer kans dat er eentje sterft bij of vlak na de geboorte? Of zie ik dat verkeerd?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:06

4 jonkies is ongeveer wat het vaakste voorkomt, dus 5 is niet zo gek hoor. :)

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:06

Colorado schreef:
Als eerste is het héél belangrijk dat je weet dat zeugjes na hun 1e levensjaar géén jongen meer mogen krijgen, gezien hun bekken dan veel te stijf is, dit is levensgevaarlijk voor de diertjes aangezien het problemen geeft bij de geboorte. Je mag in je handjes knijpen dat dit zeugje op een veel te oude leeftijd meerdere gezonde nestjes ter wereld heeft gebracht. Ik zou er niet raar van opkijken als het jong gestorven is door de te stijve bekken van jullie vrouwtje. Dus geef haar en haar andere vrouwelijke maatje alsjeblieft hun rust en laat ze de rest van hun leven lekker samen doorbrengen.

Edit: Nog een tip, http://www.degrotecavia.nl is mijn leermeester geweest in de tijd dat wij cavia's hadden.
En nóg een tip, kíjk alsjeblieft ook op die site, of een ander, dat doet er niet toe, maar zorg er iig voor dat je je inleest en dan ook goed. Dat kan een hoop vervelende dingen helpen voorkomen..

bedankt voor de tip! ik laat haar idd voor de rest van haar leven geen nestjes meer krijgen. het andere zeugje heeft haar nestje trouwens wel voor haar eerste jaar gekregen.
ik ken de site ja, heb er ook heel veel van gelezen. ik kan me wel voor mijn hoofd slaan dat ik er niet goed meer mee opgelet heb. :(

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:08

Ik ben wel erg blij dat je beseft dat je fout zat. Er is nu helaas niks meer aan te doen.
Veel mensen gaan er dan alsnog mee door, dan wel niet met deze cavia maar met anderen.. zucht..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:11

5 is inderdaad geen vreemd aantal en als het teveel zou zijn voor de zeug, zou er imo eerder een sterven door een te kort aan voeding. (maar dat is een aanname van mij en geen feit oid ;) )

Graag gedaan :) En gelukkig maar, want hoe ouder hoe stijver de bekken en dat zou pas echt vervelend worden(zeugje + baby's dood bijvoorbeeld) :(:)
Inderdaad niks meer aan te doen en erg fijn dat je er niet mee door gaat :)

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:12

Macs schreef:
Ik ben wel erg blij dat je beseft dat je fout zat. Er is nu helaas niks meer aan te doen.
Veel mensen gaan er dan alsnog mee door, dan wel niet met deze cavia maar met anderen.. zucht..

dankjewel :) ik ben echt heel blij dat de anderen wel gewoon gezond zijn.
edit: en de moeder natuurlijk!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:50

Wat ik nog wil toevoegen is dat je jezelf vooral de schuld hier niet van kan geven, je wist niet dat ze zwanger was, dus je had er ook niets aan kunnen doen. En heel waarschijnlijk heeft het maar weinig met het gestorven jong te maken. Gewoon niet meer met deze zeug fokken en genieten van de overgebleven kleintjes :D , welk ras/kleur is het eigenlijk?

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:44

Ilse_123 schreef:
Wat ik nog wil toevoegen is dat je jezelf vooral de schuld hier niet van kan geven, je wist niet dat ze zwanger was, dus je had er ook niets aan kunnen doen. En heel waarschijnlijk heeft het maar weinig met het gestorven jong te maken. Gewoon niet meer met deze zeug fokken en genieten van de overgebleven kleintjes :D , welk ras/kleur is het eigenlijk?

leuk dat je het vraagt, de kleintjes die nu dus net geboren zijn zijn het ras rus/himalaya cavia's. de vader heeft een stamboom, de moeder niet.
het andere ras van t andere zeugje is goudagouti, daarvan heeft het beertje ook een stamboom en het zeugje niet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:11

haha, toevallig, ik heb vroeger ook goudagouti gefokt, en toen ik zilveragouti's had kreeg ik daar vooral rus baby's uit(zat nog ergens in de bloedlijn)