Sinds een aantal maanden hebben wij een tropisch aquarium met molly's en 1 guppy.
We hadden het helemaal leuk ingericht met voldoende planten voor veel zuurstof. Helaas groeien deze planten zo vreselijk hard dat ze veels te groot worden en we ze bij moeten knippen om er geen oerwoud van te maken.
Zijn er ook planten die wat lager/kleiner blijven maar ondanks dat wel voldoende zuurstof geven?
Daarnaast hebben wij sinds een paar weken hele kleine slakjes door ons hele aquarium zitten. Het zijn er inmiddels een paar honderd! We hebben er een paar slaketende slakken bij gezet maar die gaan eigenlijk te traag, de kleine slakjes planten zich veel sneller voort dan dat de slaketende slakken ze op eten.
Heb als opties gelezen dat je er een slaketende vis bij kunt eten, maar dat deze vissen zodra de slakken op zijn aan je vissen beginnen, daar zit ik niet op te wachten.
Speciale middelen in het aquarium gooien is niet goed voor de planten en de vissen dus dat lijkt mij ook niks. Zijn er nog andere opties?
We zitten eraan te denken het hele aquarium leeg te gooien en af te spoelen, en de plantjes ook, om de slakjes weg te krijgen, en uiteraard hetzelfde aquariumwater terug te gooien. Dat is nog best een gedoe en lijkt me ook niet erg goed voor je planten en vissen, dus liever een andere oplossing natuurlijk.
Hopelijk kan iemand ons helpen ons aquarium weer een beetje op orde te krijgen
)
Gewoon de onderkant iedere keer afknippen en weer terugzetten in je zand/grind. Je hebt wel langzaam groeiende planten, maar die geven minder zuurstof af. De echte snelgroeiers, zoals jij hebt, zijn het makkelijkst te houden.

ik heb het wel doorgelezen maar daar blijkbaar overheen gelezen.
Hihi nee flauw