Katten mee naar de tropen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bonaire

Katten mee naar de tropen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:32

Hallo allemaal!

Mijn moeder heeft plannen om te emigreren naar de Antillen deze zomer. Nu hebben wij thuis 2 poezen, beide worden deze zomer 13. Zij zijn altijd bij en van ons geweest.

Nu vroegen wij ons af, zouden deze katten mee kunnen daarheen? Of zou het verschil in klimaat te veel voor ze zijn? Ze zijn bij ons altijd veel buiten, al merken we wel dat ze wat ouder worden en zeker in de winter liever binnen bij de kachel liggen ;)

Ik ga waarschijnlijk studeren in September, ben bang dat ik geen 2 katten mee kan nemen het studentenhuisje in.. (maar als iemand iets weet in Groningen? :))

Hoop dat jullie ons hierbij een beetje kunnen helpen! Dank voor jullie adviezen alvast :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:04

Als de poezels in goede gezondheid zijn en ze daar in een airco huis verkoeling kunnen vinden denk ik niet dat het een probleem zal zijn.
Misschien is de warmte juist wel lekker voor hun oude poezenlijfjes.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:22

Wij gaan volgend jaar naar Curacao emigreren met 5 poezen. Het klimaat dat went wel, al denk ik dat ze wel de airco gaan opzoeken.
Waar je wel voor moet waken zijn de honden. Anders dan in NL, zal een (zwerf)hond er een smakelijk hapje in zien en dat zeker niet laten lopen. Dit heb ik ook vernomen van mensen die er al jaren wonen. Ik weet alleen niet of er op Bonaire minder zwervers zijn?

Bonaire

Re: Katten mee naar de tropen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 23:26

Hmm, zijn wel wat zwerfhondjes weet ik. (Die zijn geschrokken van vuurwerk met oudjaar, rennen weg (eigenaren geven niets om ze) en blijven dan buiten en verwilderen). Ik ga het nog even bespreken thuis :)

Had het er vandaag met iemand over, die zei dat het waarschijnlijk beter is om ze mee te nemen, ook al is t een tikkie warm, dan om ze zo laat in hun leventje aan compleet nieuwe mensen te laten wennen. Zij dacht dat dat slechter voor ze zou zijn dan lekker warm weer..

Dank voor jullie reacties!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:29

Heerlijk toch zo'n klimaat voor de poezen! Ze zullen wel moeten wennen aan de omgeving, maar ik denk dat het klimaat best voor ze is!

Ze zullen echter wel heel erg gestressed raken van de reis ernaar toe en de nieuwe omgeving vrees ik.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 23:47

itsmi schreef:
Heerlijk toch zo'n klimaat voor de poezen! Ze zullen wel moeten wennen aan de omgeving, maar ik denk dat het klimaat best voor ze is!

Ze zullen echter wel heel erg gestressed raken van de reis ernaar toe en de nieuwe omgeving vrees ik.

Heb je toevallig enige tips hoe we die stress zo min mogelijk kunnen maken?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:12

Nee ik zou het niet weten. Misschien is daar op google wel wat over te vinden?
Maar zo'n verre reis (en waarschijnlijk het vliegtuig?) zal wel erg veel stress veroorzaken, op welke manier je ze ook vervoerd. Katten zijn daar erg gevoelig voor.
Denk dat een kleine donkere doos/mand het beste is met een handdoek erover ofzo.
Een nieuwe omgeving is voor een kat sowieso stressvol, dus de eerste paar dagen lekker binnen houden en op hun gemak stellen.. Laten wennen.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:30

Okee, dank je wel! Gaan even langs de da, vragen hoe we dat het beste kunnen doen en gezondheidsverklaring halen e.d. Denk dat ze een pilletje krijgen waar ze lekker rustig van worden ;). Vlucht is zo'n 9 uur..

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:21

Ik denk dat de katten best mee kunnen. Let er wel goed op dat er voor dat soort landen vaak veel eisen zijn. Denk bijvoorbeeld aan rabiës en de bijbehorende bloedtesten. Laat je goed informeren.

En alsjeblieft GEEN pilletjes om rustig te worden. Een dier kan dan zijn lichaamstemperatuur niet goed regelen en in het laadruim van het vliegtuig is het niet warm. Vertrouwde spulletjes werken dan het beste.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:39

Kan prima hoor.
Er zijn zat katten (op curacao tenminste)
Ze krijgen vanzelf een zomervacht.

Let wel op dat er veel meer ongedierte is (karpatten bijv. een soort teken.. kunnen ze erg ziek van worden!)
Dus je moet meer behandelen. Maar de beessies zelf zullen het heerlijk vinden.

pilletje in vliegtuig MAG NIET! je kat mag dan niet mee! het is levensgevaarlijk. De kat word dan nieteens ingeladen hoor.. let er echt op. Ook geen losse spullen e.d. in de bench. Ik zou een lekker vet-bed doen, en die op maat knippen. Al plassen ze dan, blijft het redelijk droog.

Ik weet dat mijn hondjes er niet veel aan vonden (chihuahua's ) maar die zijn benches al gewent.

Als ik je een tip mag geven. Zet de benches die je gaat gebruiken vast in de kamer, favo dekentje erin..
Als ze de bench al als slaapplek o.i.d. in gebruik gaan nemen is dat natuurlijk helemaal top!

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:43

Haha, okee, geen pilletje dan! Dank voor de tips! ga even met mams overleggen en op zoek naar goede vervoersbench en afspraak maken bij de da. Tot 6 kilo mogen ze ook in de cabine toch? Hoe koud is het in het ruim? Lijkt me alleen niet zo handig om de katten mee te nemen de cabine in, i.v.m. miauwen en eventuele geurtjes enzo..

Als er iemand nog ervaring heeft met het vervoeren van katten, en tips heeft, dan hoor ik dat graag :)

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:46

Weet je al hoe het met eventuele quarantaine zit? Hoe lang ze daar bijvoorbeeld in zouden moeten blijven?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:15

ik weet dat op de carabieen ze echt niet streng zijn met quarantaine enzo.
Ook hoef je geen bloedtesten e.d. zoals naar engeland.

Gewoon complete entingspapieren, en eventueel parvo enting (moet bij honden)

Ik zou katten niet mee in de cabine doen. Honden zijn dit soort dingen gewend, katten niet, en kattenpis krijg je ook nog eens nergens uit.
En stel je kat 'ontsnapt'.. nee,, ik zou ze in het ruim doen!
Het ruim word verwarmd hoor. maar wel maat iets van 18 graden geloof ik.