Hond pijn NA uitknijpen anaalklieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sissa

Hond pijn NA uitknijpen anaalklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:44

Hoi allemaal,

Vandaag kwam ik na mijn stage thuis en zag dat de hond veel pijn had rondom staart/anus. DA gebeld en kon gelijk terecht.
Anaalklieren zaten vol en die zijn leeggeknepen. Heb dit nooit eerder meegemaakt dus weet ook niet of het gebruikelijk is dat de hond na het uitknijpen nog steeds last heeft van de anaalklieren.
Ze wil niet normaal zitten en piept als ik haar staart omhoog doe om te kijken. Het kijken lukt dus niet en ik kan dus ook niet zien of het misschien aan de onderkant van haar staart zit en het dus niet haar anaalklieren waren..
DA zei dat ik het tot morgen aan moet kijken, maar ik vertrouw het dus niet helemaal..
Hopelijk weet iemand hier raad mee??

Francis

Re: Hond pijn NA uitknijpen anaalklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:55

Kan zijn dat er al een lichte ontsteking zat waar ze nu nog wat last van heeft, kan ook zijn dat de DA te lomp is geweest met uitknijpen...
Op zich wil je anaalklieren zo min mogelijk uitgeknepen hebben (hondentrimsters die dat standaard bij elke behandeling doen zijn in mijn ogen heel fout bezig) Hoe vaker je er aan zit hoe groter de kans dat ze er chronisch last van gaan krijgen of zware ontstekingen krijgen en dan ben je nog veel verder van huis (1 keer een hond met zware anaalklierontsteking gehad... da's echt geen pretje voor de hond).
Door af en toe een hard bot te geven (soepbot lekker lang koken en dan geven...) krijgt je hond harde ontlasting zodat ze de anaalklieren vanzelf met 't ontlasten legen en dan hoeven ze nooit uitgeknepen. Zo hoort het eigenlijk ook, honden krijgen tegenwoordig vaak problemen door te slappe ontlasting (door slechte kwaliteit voer).
Als ze eenmaal ontstoken zijn moet je wel wat en is leegdrukken wel verstandiger. Het hangt van de mate van ontsteking af of er nabehandeling nodig is of niet. Kijk het heel even aan, 't kan inderdaad gewoon 'napijn' zijn van de volle anaalklieren en het leeg drukken, dan is't morgen over, blijft ze last houden dan even de DA bellen, dan zal nabehandeling toch nodig zijn.

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:03

Ze kan niet normaal meer liggen of zitten en piept dan ontzettend. Kan het dan ook dat het zo ontzettend pijnlijk is dat ik niet eens dr staart omhoog kan doen en niet normaal kan liggen of zitten?
Wilde het indd ook aankijken tot morgenochtend en mocht er geen verbetering in zitten, direct de DA bellen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:15

Anaalklierontsteking kan inderdaad heel erg pijnlijk zijn, ik heb 1 keer een Mechelaar gehad die een ernstige ontsteking heeft gehad en ik mocht toen nog niet naar z'n staart wijzen (leuk, ik moest hem dagelijks behandelen dus dat was 'feest'. Arme dier heeft er zowat een trauma aan over gehouden, zo'n pijn heeft hij gehad).

Ik weet niet of je aan homeopathische middelen kunt komen maar als je callendula kunt krijgen om in te nemen dan kan dat helpen. Bij de drogist zou je een D6 potentie (pilletjes of granules) nog wel moeten kunnen krijgen, die kun je dan rustig vanavond een paar keer geven. Of even zoeken of er een homeopaat in de buurt zit waar je nu nog iets mag ophalen (kun je ook een humaan homeopaat wel voor bellen, is gewoon 'EHBO' toepassing tegen ontstekingen).
Mocht het morgen nog zo pijnlijk zijn dan zou ik idd weer even bellen.

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:21

Hartstikke bedankt voor je berichtje(s)!
Ben nu wel geruster, aangezien het beeld wat je schetst wel bij mijn hond past.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:37

Kijk het even rustig aan, mocht je je vanavond echt ongerust maken en iets willen doen, PB me dan even, Elst/Garderen is geen wereldreis dus als je wilt mag je dan wel wat bij mij ophalen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:09

Ons hondje laast ook dit gehad, deed ook pijn, maar hij kreeg ik pijnstilling en antibotca. Maar inheb er zelf niet aangezeten. Heb hem lekker met rust gelaten.