Welk voer geschikt voor zowel volwassen katten als kittens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_R

Welk voer geschikt voor zowel volwassen katten als kittens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:39

Gezien wij 2 katten hebben,van 2 jaar,en ik er misschien een kitten bij wil, heb ik een vraag.

De katten krijgen nu Gourmet, en de kleine zou aan kittenbrok moeten.
Maar heb gehoord dat volwassen katten geen kittenbrok mogen.

Nu is mijn vraag; Mag de kleine wat van de grote katten mee knabbelen,zolang dit volledig diervoeder is?
Of is er een merk/type voer,wat voor zowel volwassen katten als kittens zijn?

Faniek

Re: Welk voer geschikt voor zowel volwassen katten als kittens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:12

Ik zou eigenlijk sowieso mijn katten geen Gourmet geven, omdat het een brok is vol granen en erg weinig vlees.. (minder dan 4%) en dat terwijl een kat toch als grootste eerste behoefte vlees heeft..
Het is wel aan te raden de kleine kittenbrok te geven en de volwassen gewoon volwassen brok. Als ik hier de katten voer en die krijgen 2 keer daags hun portie dan is het direct op. Dan zou je het heel goed kunnen afstemmen op de dieren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:37

Vers vlees. :j Samenstelling van vers vlees is altijd hetzelfde voor jong en oud.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:39

Yep, lekker vers, gezond voor jong en oud :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:41

Idd, gewoon vers gaan voeren. Zullen je poezels je heel dankbaar voor zijn :j

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:17

Orijen kan je aan volwassen katten en kittens geven. Ik bestel het bij zooplus, maar de betere dierenspeciaalzaak heeft het vaak ook wel.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:41

Ze krijgen bij mij onbeperkt brok,en 's ochtends allebei een half kuipje vlees.
Dus Gourmet is eigenlijk helemaal niet zo goed..

Ik zal eens kijken naar Orijen!
En met vers vlees...bedoelen jullie daar echt vlees bij de slager vandaan mee?
Of de kuipjes die ik al voer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:45

Nee echt vers. Kuipjes en blikjes hebben niet zoveel met vers vlees te maken, is kwalitatief niet al te best voer.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:46

vers vlees zoals bijvoorbeeld Carnibest / Haaksbarf / Carnivoer vind ik zelf het makkelijkst om te geven omdat het al gesneden enz. is. Andere mensen voeren ook wel kuikens of dingen die je zelf kunt snijden, daar geef ik echt niet de voorkeur aan.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:49

onze kat krijgt sochtends twee kuikentjes, en savonds eet ze met de honden mee. Maar als dat iets is wat ze niet lust (pens of veel bot bv) dan geef ik een plakje rodi, of wat smuldier. Kippennekjes is mevrouw dol op, die kraken zo heerlijk weg :D
Blikvoer en kuipjes zijn niet te vergelijken met versvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:51

Snijden deed ik alleen in het begin. Nu ze aan echt vlees gewend zijn, redden ze zich heel prima zonder hapklare brokjes. Volgens mij vinden ze het heerlijk om echt te moeten kauwen en scheuren, en ik heb er eentje die duidelijk het meest van vlees aan een bot houdt, die gaat echt vol overgave liggen kluiven. Houdt ze ook lekker bezig, en ik heb de gebitjes ook echt zien verbeteren in de loop der tijd. Kippennekjes zijn ook heeeel populair hier.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:56

Ik denk dat het beter is om je volwassen katten een tijdje met het kitten mee te laten eten ipv andersom. Kittens moeten langzamerhand wennen aan nieuw voedsel en daar is kittenvoer speciaal voor ingericht. Denk aan een goed merk als Hills maar ook wiskas heeft voer speciaal voor kittens. Hun vertering moet langzamerhand wennen aan stevig voedsel, dus dat is een belangrijke stap.

Wij hebben 6 katten en zie mij echt niet met verse kuikens etc in de weer. Er is goed brokvoer van Hills en Royal Canin en dergelijke waar goed over na gedacht wordt qua voedingswaarde en voedingsstoffen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:00

Royal Canin is dus echt niet goed voor katten! Google maar even en je komt uit op verschillende artikelen waarin staat dat er kankerverwekkende stoffen in zitten. En Hills, is alleen goed voor de portemonnee van de dierenarts ;-) Zit ook nog graan in en te weinig GOEDS.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:04

Katachtigen in het wild eten ook wel degelijk granen etc doordat ze de magen van hun slachtoffers opeten. Mijn partner is kwaliteitsmanager bij Hills en ik weet dat daar heel verantwoord en bewust met de ingredienten en recepten wordt gewerkt. Hun dieetvoer (bij de DA) is goed voer. En bij de dierenwinkel heb je ook een groot assortiment van hen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:25

Ja maar in het wild bestaat een heeeeeel klein gedeelte (maaginhoud) van de prooi die ze vangen maar gedeeltelijk uit granen! En het is nou eenmaal zo dat katten dat niet goed verteren! Ik zeg niet dat alle brokjes slecht zijn maar hoe minder granen hoe beter. Vind ik.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:11

lees dit eens:
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/v ... 6&t=103635

vond ik in elk geval erg interessant
ook ik vind Orijen erg goed voer wat inhoud betreft
wij gaan in september voor een kitten en ik ga geen vers voer voeren
om daar wel zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen, wordt het Orijen

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 07:06

Bedankt allemaal!
Hier heb ik wat aan *D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:09

tisby schreef:
Royal Canin is dus echt niet goed voor katten! Google maar even en je komt uit op verschillende artikelen waarin staat dat er kankerverwekkende stoffen in zitten. En Hills, is alleen goed voor de portemonnee van de dierenarts ;-) Zit ook nog graan in en te weinig GOEDS.

Die van mij krijgen alleen maar RC sensible omdat 1 van de 2 onherroepelijk aan de schijt gaat als ik iets anders geef.
Jammer want had ze graag allebei op de vers gehad.(die schijterij kat lust ook geen vers)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:56

Royal Canin hoeft niet per se slecht te zijn, er zitten alleen weinig natuurlijke materialen in. Het is een beetje een laboratorium voer.
Mijn voorkeur zou naar een voer gaan waar meer natuurlijke producten in zitten, zoals vlees of vis ;)

dit is uit de link die ik al geplaatst heb:

Royal Canin Indoor 27
Smaak:? Voedingsbehoefte 64 gram bij 5 kilo. Prijs per portie (afhankelijk van de verpakking) 34 cent.Alle voedingsstoffen aanwezig. * RC heeft een andere benaderingswijze van voeding maken.
Zij nemen een leeg basisproduct en stellen hem dan samen tot een volledig voer afgestemd op de doelgroep. Zij gebruiken onderzoeken die tot op de mg stelt wat een doelgroep nodig heeft en maakt iedere voeding op deze wijze op maat. Dit maakt wel dat er een hoop "leeg" gegeten moet worden.
Met deze voetnoot kan ik dus stellen dat RC in ieder onderzoek precies de juiste verhoudingen aan voedingswaarde heeft voor de doelgroep. De kwaliteit van de toegevoegde producten zijn zeer goed te noemen. Het vleesgehalte is echter erg laag. Maar omdat alle stoffen die toegevoegd zijn wel van die kwaliteit is dat het dier het kan verwerken zou dat niet erg hoeven zijn. Zelfs smaak en geur zijn verantwoord toegevoegd.
Echter kun je je afvragen of een dergelijk "chemisch" product wenselijk is.
Advies: Voor specifieke problemen is ieder RC helemaal afgestemd op de behoefte van het dier.
wat in feite uitstekend is. Echter katten kunnen wel eens heftig reageren op al die niet natuurlijke producten (maar daar bedenken ze dan weer een ander voer voor)
Je geeft je kat wel alles wat hij/zij nodig heeft in precies de juiste verhoudingen

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:58

mijn voorkeuren:

Applaws (kip)
Smaak: kip ? diverse verpakkingsvormen Voedingsbehoefte bij 5 kilo volgens fabrikant tussen 60 en 100 gram gram voor de voedingstoffen is 71 gram al genoeg. Prijs per portie ongeveer (afhankelijk van verpakking en aanschafprijs) 35 cent. fosforgehalte 1.6 (zeer hoog logisch bij hoger vleesgehalte maar kan niet bij iedere kat) Natrium 0,41 % (redelijk hoog) Hoog vleesgehalte en een klein deel op meelbasis. Het vlees zelf is van redelijke tot fatsoenlijke kwaliteit. Taurine (natuurlijk) 17% . Applaws heeft qua samenstelling een zeer goed voer. De eiwitten zijn vrijwel volledig dierlijk.
Advies: Het Calcium Natrium en Fosfor gehalte zijn van die hoogte dat een kat met aanleg voor blaas of nierklachten kan hier een zetje bij krijgen. Bij het gebruik van dit voer is het zeer zeker aan te bevelen senioren jaarlijks te controleren op nierfunctie. Wanneer je dit voer kunt veroorloven qua aanschaf bij bewuste keuze maakt om brokken te voeren een zeer goed kattenvoer wat zeker aan te bevelen valt. Want eerder genoemde punten gaan natuurlijk voor het overgrote deel van de katten niet op.

Orijen (de vleesvariant)
Smaak: Vlees/kip ? diverse verpakkingsvormen Voedingsbehoefte bij 5 kilo volgens fabrikant 70 gram voor de voedingstoffen is 67 gram al genoeg. Prijs per portie ongeveer (afhankelijk van verpakking en aanschafprijs) 37 cent. fosforgehalte 1.3 (erg hoog maar logisch bij meer vlees) Natrium 0,46 % (redelijk hoog) Zink. Hoog vleesgehalte en een klein deel op meelbasis. Het vlees zelf is van redelijke tot fatsoenlijke kwaliteit. Taurine (natuurlijk) 19% . Orijen heeft qua samenstelling een goed voer. Wel zitten er een hoop bestanddelen in die bij katten niets doen wat wetenschappelijk bewezen is(positief en negatief). De eiwitten zijn vrijwel volledig dierlijk.
Advies: Wanneer je dit voer kunt veroorloven qua aanschaf en een bewuste keuze maakt om brokken te voeren een zeer goed kattenvoer.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:01

Interessante informatie Marley! Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt? En heb je ook info over Sanabelle bijvoorbeeld?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:18

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:07

Ik zat een poos geleden ook met hetzelfde probleem. Heb nu alle katten (2 van 6 jaar, 1 van 1 jaar en 1 van een half jaar) op pro plan adult. Ze doet het er prima op. Heb helemaal in het begin wel kittenvoer gegeven, maar het kitten at liever light (had ik ook staan) en de kat met overgewicht at het kittenvoer. Ik vind het persoonlijk niet te doen om alle katten apart te voeren vandaar mijn keus voor 1 soort voer. Ze zien er allemaal prima uit en zitten goed op gewicht. Behalve de "dikkerd" dan.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:09

Ik had ook al eens naar die link zitten kijken, maar ik vind het jammer dat ze de aanwezigheid van BHA of andere schadelijke antioxidanten niet in hun onderzoekjes mee hebben genomen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:12

maar een kat/hond die vers eet, eet echt niet iedere dag al zijn dagelijkse behoeftes aan vit. en mineralen, en dat hoeft ook helemaal niet. Doen wij ook niet. Als ze binnen 2 weken maar alles binnen krijgen wat het lichaam nodig heeft is er helemaal niks aan de hand. Ik voer al zeker 10 jaar zo en het bevalt mij en mijn beesten prima. Er is niks leukers dan ze zien genieten van een stuk vlees, dat is werken voor de kost, trekken en scheuren, daar hebben ze dat gebit voor gekregen.
Maar goed, dat is ieder zijn eigen keus, en ik heb hier voor gekozen.