onze houdini, iemand nog tips want ik weet het niet meer....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leentje1975

onze houdini, iemand nog tips want ik weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:45

Even een kleine inleiding.

Na het overlijden van mijn labrador boy werd het wel stilletjes in huis en besloten we een andere hond te nemen. Onze mikey (kruising chi,jack,en nog wat kleins) voelde zich erg eenzaam dus heb ik een advertentie gezet op de marktplaats. Aangezien wij altijd goeie ervaring hebben gehad met opvanghonden, geven wij die zeker een kans. Op onze advertentie werd gereageerd door een aardige vrouw die twee zusjes uit griekenland had geadopteerd, maar wat nu absoluut niet meer klikte. We hebben het hier zeker over 3 jaar geleden dus we hebben onze eve al een tijdje. Maar wat eerst nog te doen was wordt nu een steeds groter probleem.
Eve was ongeveer een half jaar toen ze naar nederland kwam en was ongeveer 2 jaar toen ze bij ons kwam wonen, nu is ze een schat, gaat graag mee in de auto, mijn kinderen van groot tot klein kunnen er alles mee. Maarrrr nu komt ie. Zodra ze een gaatje ziet naait ze uit. En niet eventjes, ze is zo zeker een uurtje of nog meer weg. Ze komt wel weer thuis, maar in deze maatschappij is dit absoluut niet meer te doen. Ze is ook heel sociaal naar andere honden, dus oftewel ze ziet absoluut geen gevaar. We kunnen achter haar aangaan, rennen, roepen, lief zijn enz enz. Zolang eve nog niet klaar is met haar "wandeling" gaat ze niet mee. Als ze loops is is dit nog veel erger. We hebben al extra een traphek zodat ze de voordeur niet zomaar kan bereiken, hoge schuttingen om onze tuin ga zo maar door. Aangelijnd wandelen en ga zo maar door. Nu weten mijn oudste kinderen al van dit probleem maar ja mijn jongste 3 nog niet en die wil nog wel eens kijken bij de voordeur waar papa blijft en Eve hoeft maar een glimpje te zien van de buitenlucht en ze duwt iedereen aan de kant en weg is ze. Na nu de zoveelste keer een kwaad iemand aan de deur te hebben gehad, met tranende ogen omdat haar hond meegetrokken werd en bijna onder de vrachtwagen zat ben ik het beu. Ze zit nu voor de zoveelste keer aan de zoveelste longeerlijn vastgebonden buiten zodat ze toch buiten is, en ik zit hier te wachten tot ze hem kapotgeknaagt heeft. Overigens wordt ze 4 keer per dag ruim uitgelaten dus daar ligt het niet aan. Want het gebeurt wel dat ze net 5 minuten weer binnen is en ze een kiertje ziet en foetsie is ze weer.
Misschien heeft er iemand tips of weet iemand nog een goed huisje, want ik zie het helemaal niet meer zitten op deze manier.....

chocobroodje

Re: onze houdini, iemand nog tips want ik weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:57

Dit is een probleem wat je er m.i. uit moet kunnen trainen. Je werkt nu met symptoom bestrijding (hogere schuttingen, trap hekjes enz.) Ik zou zelf beginnen met een lang touw aan haar vast te maken met een tuigje aan en de deur open zetten. Haar corrigeren als ze naar buiten wilt zonder jouw toestemming, en belonen als ze netjes wacht. Dat doe je niet in 1 middagje maar je zult gewoon flink aan de gang moeten met haar en enorm consequent zijn.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:01

en castratie(sterilisatie), hormonen zorgen ook voor dat ze graag weg wil. Met name tijdens de loopsheid.

Ze worden helaas niet afgetraind geboren...en al helemaal niet in Griekenland. Verder bovenstaand een erg goed idee!! Of neem contact op met www.Tinley.nl

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:07

Ik zou eens naar een elektronisch hek kijken :)

Het idee achter het hek is dat je er een paar weken mee traint. Dus eerst alleen onder begeleiding buiten zodat ze leert te snappen dat ze een correctie krijgt omdat ze te ver uit de buurt van d'r huis gaat. Later kan het dan geen kwaad als ze toch ontsnapt, het hek heeft dan al een waarde + dat de halsband dan helpt te corrigeren.

Je kunt ze vrij makkelijk om het hele huis en tuin leggen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:10

Eerste punt van aandacht lijkt me dat ze gecasteerd wordt, zodat er in ieder geval geen pups komen van haar escapades.

Kan de hond tijdens het uitlaten wel los? Of loopt ze alleen maar aan de lijn? Gaat ze er als ze los loopt ook vandoor?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:11

Lijkt me een goed geval voor zo'n erfafscheiding met halsband en correctie, als je dat hebt liggen ben je het grootste deel van je probleem kwijt. Link: http://www.dierenshop.nl/elektronisheom ... fks6v2nqi0
Is idd ook symptoombestrijding maar het geeft je wel wat meer rust en de gelegenheid aan de rest van het probleem te werken.

Daarnaast moet je echt werken aan haar respect voor jou, dat ze je omver duwt bij de deur moet je echt niet accepteren. Ookal staat de deur wijd open, als jij haar niet uitnodigd mag ze er niet door.
Het weglopen an sich kun je denk ik nooit volledig afleren, sommige honden blijven dat doen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:11

Met Tinley heb ik zelf zeer slechte ervaringen. Wat ook een mogelijkheid is, is aanvullend op wat choco zegt. Bijv. een halsband met een trilfunctie ipv stroomstootje aan de binnenkant en dan aan een riem met de deur open mochten andere dingen niet meer helpen.

Succes

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 14:17

In principe loopt ze altijd aan de lijn, de vorige eigenaresse had haar ook altijd in de achtertuin en ging ook niet vaak wandelen, ik hoorde wel dat haar zusje die nog bij de vorige eigenaresse is hetzelfde gedrag vertoond. Ze staat gewoon echt te wachten tot ze een kiertje ziet en zoef weg is ze. We houden haar al kontinu in de gaten, want mopperen heeft bij haar geen zin. Ze is namelijk al pup samen met dr zusje in griekenland inelkaar geschopt en in een container gegooid. Op zich vertoond ze dit gedrag buiten de loopsheid om ook, dus we houden er al rekening mee. Sterilisatie hebben wij ook aan gedacht en dit gaat ook op korte termijn ook gebeuren. Waar het mij vooral om gaat dat is als er een deur opengaat ze leert binnen te blijven. Ze is soms zo geobsedeert dat ze staat te snuiven bij de voordeur en ik overliep haar van de week dat ze aan de klink zat te prutsen. Ik weet ook dat ze niks gewend was toen we haar kregen van de vorige eigenaresse, daar zat ze de hele dagen met haar zuster achter het hek, bij ons gaat ze nog regelmatig mee in de auto. We gaan wandelen, wonen hier vlakbij het bos. We nemen vaak al een longeerlijn mee dat als we gaan wandelen ze lekker "los" kan lopen. Maar op deze manier gaat de lol er wel af, soms vraag je je af of ze het wel leuk vind bij ons. Maar die tip van lange lijn aan een tuigje ga ik zeker proberen, want wegdoen is eigenlijk niet de bedoeling, maar het moet voor haar en voor de buren geen gevaarlijke situatie worden.

Ze duwt overigens mij niet weg bij de deur, voor mij heeft ze nog wel respect, maar het gaat vooral om mijn kinderen en dan vooral de jongste, die beseft dat allemaal nog niet.
Maar ze is ook zo verduvelde snel pfffff.
Laatst bijgewerkt door leentje1975 op 11-04-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:18

Heeft ze ook gezworven in Griekenland? Kan me voorstellen dat dat wel bevallen is, zo lekker alleen rondstruinen..

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 14:20

Ze zal daar zeker wel gezworven hebben, ze was een half jaar toen ze ze in de container vonden. Daarom is het ook zo vervelend, ze komt ook gewoon weer thuis. Alleen de andere hondenmensen kunnen het niet echt waarderen dat ze daar losloopt en ze zijn hier net met een regel begonnen dat als ze gepakt worden hondeneigenaren een fikse bekeuring van 100 euro kunnen krijgen, zit ik niet echt op te wachten eigenlijk.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:40

Lees het boekje uw hond opvoeden zonder training van Eric Sannen maar eens door daar zul je al veel tips in vinden voor de dagelijkse omgang, dat gaat allemaal over de regels van de roedel en ook een apart hoofdstukje over kinderen en honden. Jij zult je rang als leider moeten bevestigen en gewoon heel veel oefenen. Je kunt haar desnoods de hele dag het tuig aan laten met een stuk lijn/touw eraan, dat geeft jou al meer kans om in te grijpen. Maar dit is er met geduld en oefening wel uit te halen volgens mij, wel zul je altijd alert moeten blijven

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:06

In principe is ze netjes opgevoed, ook naar de kinderen toe. Ze kent alle commando's alleen dat stukje vrijheid wat ze misschien gehad heeft in die eerste maanden vreet soms aan haar heb ik het idee. Misschien wel een goeie tip, ik was zeker van plan om een tip al ten harte te nemen, het tuigje met de lange lijn en dan leren dat ze binnen moet blijven als de deur open staat. Vooral is het nu ook mijn dochter die ik trainen moet geloof ik haha, al moet ik wel erbij vertellen. Dat mijn jongste (3 jaar) net een heel goed gesprek heeft gehad met de hond, waarbij ze haar heel duidelijk vertelde dat ze niet weg mocht lopen en een dikke knuffel kreeg. Tja en dat is het ook wel waard hoor. En dan moeten we maar leren omgaan met het weglopen maar de tips die ik gekregen heb worden zeker gewaardeerd. Ik denk dat het tuig er zeker komt en ze ligt nu ook buiten aan de longeerlijn wat in principe mij ook weer tijd geeft om te reageren mocht ze wel losraken. Wat het leiderschap aangaat zit dat hier wel goed, alleen bij eve zit het er behoorlijk in dat als iemand begint te mopperen ze behoorlijk benauwd wordt en plat op de grond gaat liggen of zich verstopt. Voor zover dat een grote kruising zich kan verstoppen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:48

Maar van een 3 jarige kun je ook niet verwachten dat die de hond binnen kan houden, je kunt dan beter je kinderen leren niet de deur open te maken tenzij mama erbij is. Lijkt me zowieso niet onverstandig, een 3 jarige kan maarzo naar buiten lopen en de straat op.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:38

Kijk dat is een reaktie waar ik dus op zat te wachten, mijn 3 jarige doet de deur op een kiertje als papa thuis komt of haar broertje of zusje als wij het haar vragen maar is hier nooit de straat opgelopen, in principe houden we haar kontinu in de gaten zoals het hoort, maar mijn hond is nog altijd sneller bij de voordeur als wij, maar goed, de hond heeft de longeerlijn alweer doorgekauwd. En het gebeurt bij ons allemaal, daarom ook de vraag of er tips zijn om de hond dit eventueel af te leren.

Kijk het gebeurt bij ons allemaal, daarom al een traphek bij de voordeur, dubbele poort dat als ze de eerste voorbij komt in de achtertuin ze de tweede nog treft, dus in principe allemaal maatregelen. Maar respect heeft de hond genoeg voor ons, alleen ze heeft gewoon een andere achtergrond dan de meeste 'gewone' honden die een normale start hebben gehad.
Daarom ook de vraag naar tips omdat er genoeg honden zijn die met dit gedrag allang alweer gratis op de marktplaats hadden gestaan omdat mensen hier geen tijd in willen steken.
Laatst bijgewerkt door leentje1975 op 11-04-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:43

Het zou maar net de eerste keer zijn dat het wel gebeurd en jij 2 seconden te lang de andere kant op kijkt ;)
Maar die discussie ga ik hier niet voeren en is ook niet ontopic.

Je zei net trouwens dat ze 't bij jou niet doet, dan heb je daar al een deel van de oplossing te pakken.
Hoe is je hond als je haar aan de riem hebt en de deur is/gaat open? Hoe neem je haar normaal mee naar buiten? Loopt ze nooit los buiten?

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:49

Ze loopt nooit los buiten omdat dat hier op de meeste plaatsen ook niet mag, hebben hier tegenwoordig een nieuwe controleur en die deelt rake boetes uit aan de baasjes die hun honden los hebben lopen. En aangezien ik voor 100 euro per boete leukere dingen weet te doen doen we dit dus maar niet. Ze is overigens ook als ze los loopt niet te vertrouwen, dan is het blik op oneindig en gaan als het ineens fout gaat dus het risico nemen we ook maar niet.
En als ze aan de riem is loopt ze netjes mee, dit is al een hele verbetering in de jaren, want eerst trok ze je mee, dus op de goeie weg zijn we wel. Maar niet alle buren hebben zoveel geduld als wij om het zomaar te zeggen. We laten haar ook uit met een longeerlijn dus dan heeft ze ook alle ruimte om lekker te snuffelen.
Nu ligt ze aan een ijzeren kettinkje buiten, mag ze proberen die door te knagen.
Ik wil namelijk als ik even bezig ben niet de verantwoordelijkheid bij mijn kinderen leggen. Want heb er drie dus druk genoeg.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:55

Je zou het touw kunnen inspuiten/weken met anti knabbel of azijn ofzo iets wat iig niet giftig is maar wel vies smaakt. En haar buiten een bevroren kong geven dan heeft ze al wat extra afleiding.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:57

De longeerlijn vervangen door een stuk ketting van de dezelfde lengte voorkomt iig het doorknagen.

Andere tips kan ik je helaas niet geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:00

Dus ze smeert hem ook als je erbij bent en ze mag los, dan denk ik dat je toch wat aan je overwicht moet doen.
Als je haar aan de riem hebt en ze zit bv naast je een paar meter van de deur en iemand anders doet de deur open, gaat ze er dan opaf of blijft ze gewoon zitten?
Is het een idee om haar binnen aan de longeerlijn (of andere lange lijn te hebben) te doen? Dan kun je oefenen op de deur. Niet vastleggen maar gewoon los aan de lijn, zodat ze dus overal kan komen en niet het idee heeft dat ze vastzit.
Dan ga je zelf zover mogelijk bij de deur vandaan maar wel zo dat je bij het einde van de lijn kunt komen als zij bij de deur staat (hoe langer de lijn hoe makkelijker dus), dan laat je je kinderen de deur open doen, gaat ze erop af dan mag ze maar op het moment dat ze haar poot op de drempel zet ga jij op het einde van de riem staan dus krijgt ze een ruk. Zorg wel dat ze het niet met jou associeert dus zeg niets en probeer zoveel mogelijk uit het zicht te blijven, als je de lijn oppakt kan ze het voelen aankomen dus beter een voet erop.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:04

Een hoog haakje aan de deur maken zodat je 3 jarige de deur niet meer kan opendoen.
Probleem opgelost!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:06

tja zou je aanraden hetzelfde systeem als wat ik voor mijn kat heb alleen dan voor honden. Heb hier omdat het niet draadloos kan bij katten een versie met draad maar zou zelf als ik lekker de ruimte heb voor mijn hond de draadloze nemen.

En wat ik dan bedoel? Dit: http://www.antiblaf.nl/petsafe-draadloz ... p-296.html
Ideaal!!! Even een dag aan lange lijn doen waarbij ze door de correctie zone kan lopen maar ze zal het snel weten. Lees goed de recensies en handleiding.

Dit apparaat is niet zielig. Mijn kat ook heeft 3x een schokje gehad en daarna ging ze netjes terug als ze de waarschuwingspiep kreeg. Ze kan nu de hele dag door lekker rond het huis lopen als de deur open staat maar niet de straat op. Geen kans op aangereden worden en veel pijn lijden of dat ik ze van straat mag schrapen. En niemand heeft last van mijn kat. Ikke blij dat ik ze lekker los bij het huis kan hebben zonder constant op te moeten letten.
Vast aan ketting of in kennel is altijd nog vele malen beperkter dan dit.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:11

Zelf komt mijn hond uit Spanje, en heeft daar ook gezworven.
Toevallig ontsnapt die van mij ook, en rent dan weg..
Als ik jou verhaal lees denk ik dat een elektronische erf afscheiding een goede oplossing zou zijn!
Ze krijgen eerst een waarschuwend piepje, als ze dan nog veder gaan krijgt ze een schok! Ik zou haar dan wel in het begin vasthouden met de longeerlijn, mocht ze het niet snappen kan je haar altijd terug halen!
Ontsnapt die van jou niet uit her tuig? Neem aan dat ze buiten (tijdens het wandelen) ook niet los loopt.
Ben jij wel leuk genoeg om bij te blijven ...?? (niet rot bedoeld ;) )