helemaal in tranen zit ik hier (zowel van zielenverdriet als lichamelijke pijn)
Mijn kat heeft mij vanochtend zonder voor mij zichtbare aanleiding aangevallen.
En dan niet een beetje maar flink (1x been, 2x gezicht). Mijn been en gezicht hebben bijt- en kraswonden. En tijdens mijn verweer zijn handen en armen ook niet onbeschadigd gebleven. Het zijn ook geen 'per ongeluk' oppervlakkige wonden zoals bij spelen wel eens kan gebeuren maar écht flink. De aanvallen waren (helaas) gericht (vooral die naar mijn gezicht).
Hopelijk kunnen jullie mij helpen aan het waarom en vooral hoe te VOORKOMEN. Dit mag een dier gewoon echt niet doen! Als je een dier pijn doet mag deze zich best verweren maar (in mijn ogen zonder aanleiding) aanvallen en blijven aanvallen niet!!
De kat: ragdollkater met stamboom, 1,5 jaar oud. sproeit niet
Binnenkant (mag aan de lijn naar buiten).
Ontzettend lief, knuffelig, volgzaam. Echt 'ragdollgedrag'. Hecht zich erg aan mensen, vooral mij en mijn moeder.
Is tot nu toe altijd heel lief geweest, ook met spelen zélden een uitgestoken nageltje (kan zijn nagels ook gewoon knippen en hem borstelen e.d.). Neemt nieuwe dingen makkelijk op (trein, bus, auto, vliegtuig, nieuwe omgeving wat dan ook eigenlijk raakt hij niet van slag).
Aggresie-geschiedenis.
Geen op een klein voorval afgelopen kerstmis.
Voordeur stond open omdat vriend en ik aan het weggaan waren (ik stond al buiten, vriend nog binnen). Net op dat moment loopt de zwarte buurtkat langs. Mijn kat vliegt erachteraan, zo een boom in. Aangezien die van mij niet buiten komt kwam die niet ver in de boom
Ik heb hem uit de boom gehaald en op mijn armen terug binnen gezet. Geen probleem gewoon lief.Nog geen 5 tellen laat bijt hij mijn vriend eenmalig in zijn hand. Aangezien (in mijn ogen) mijn vriend hem aan het treiteren was en poezel nogal opgewonden/geirriteerd was na het boom-incident heb ik het eigenlijk niet als ernstig aangemerkt.
Situatie vandaag:
zwarte buurtkat zit in tuin, mijn kat zit rechts in woonkamer op de vensterbank en ziet de zwarte kat. Zoals bij alle katten die hij ziet begint hij dan wat te miauwen, onrustig e.d.
Ik sta links in de woonkamer met mijn flesje water waar ik uit wil gaan drinken. Aangezien de zwarte kat aanstalte maakt om zijn behoefte te doen in het net ingezaaide perkje maak ik het bovenraampje open en gooi het flesje water leeg richting zwarte kat.
Zwarte kat vlucht.
Omdat mijn flesje nu leeg is loop ik richting de keuken om het weer te vullen.
Ineens wordt mijn been hardhandig aangevallen (ik heb kat niet zien aankomen oid). Aangezien het pijn doet zwaai ik mijn been weg om kat eraf te krijgen. Kat eraf, en ik kijk naar hem/mezelf om te inventariseren wat er nu gebeurt / misging.
Op dat moment vliegt hij vanaf de grond gericht mijn gezicht aan (wat hem nét lukt) maar ik hef mijn armen op om mijn gezicht te beschermen.
Schade gezicht bewerkt tot krassen, armen zijn er erger aan toe.
Kat is ondertussen weer op grond en probeert weer aan te vliegen. Mijn gedachte was: dit beest gaat mij vernielen als hij niet gestopt wordt. Vangend / verwerend heb ik hem op de badkamer gekregen en de deur dichtgetrokken.
Op de badkamer is hij nog verder uit zijn dak gegaan.
Uit schrik heb ik mijn vriend direct gebeld en na aanhoren troosten e.d. heb ik op aandringen van hem +/- 1 uur later de kat weer 'binnengelaten'. Kat was nu rustig en niet anders dan anders. Op advies van vriend 'gewoon' tegen kat gedaan en niet angstig of beperkend oid. Poezel was weer zijn oude zelf (ik ben niet mijn oude zelf, flink toegetakeld, bloed in huis e.d.)
Poezel is net geïnspecteerd maar heeft geen wondjes of gevoelige plekken / waarneembare pijn.
Nu vraag ik me heel erg af, wat is er gebeurt / misgegaan? Hoe weet ik dat dit niet meer gebeurt / voorkomen kan worden???
Andere vragen die door mijn hoofd spoken
- was ik gewoon verkeerde plaats / verkeerde moment? Mag een kat dan zó volhoudend aggresief zijn?
- Ging kat bewust achter mij aan? Waarom dan? hoe kan ik het voorkomen?
- Liep kat volgzaam naast mij toen ik naar keuken ging en heb ik hem misschien perongeluk pijn gedaan (had sokken aan dus vreemd dat ik het niet gevoeld heb)? Mag een kat dan zó volhoudend aggresief zijn?
- Als hij door iets opgefokt / aggresief wordt, hoe kan ik hem rustig krijgen zónder conflict?
- In hoeverre moet ik dit aanvallen tolereren?
Help!
).

Dom van mij ook om zonder aankondiging haar te willen oppakken, maar ze schrok en viel aan, van het aanvallen opzich is de kat meer geschrokken dan ik denk ik want ze heeft zich 1,5 uur niet laten zien. Daarna kwam ze steeds voorzichtig een stukje dichterbij. Ik weet nu dus dat ik haar niet zonder aankondiging moet aanraken of optillen, dat vind ze eng of daar schrikt ze van.