kat ineens aanvallen/aggresief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

kat ineens aanvallen/aggresief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:19

Beste bokkers,

helemaal in tranen zit ik hier (zowel van zielenverdriet als lichamelijke pijn)

Mijn kat heeft mij vanochtend zonder voor mij zichtbare aanleiding aangevallen.
En dan niet een beetje maar flink (1x been, 2x gezicht). Mijn been en gezicht hebben bijt- en kraswonden. En tijdens mijn verweer zijn handen en armen ook niet onbeschadigd gebleven. Het zijn ook geen 'per ongeluk' oppervlakkige wonden zoals bij spelen wel eens kan gebeuren maar écht flink. De aanvallen waren (helaas) gericht (vooral die naar mijn gezicht).

Hopelijk kunnen jullie mij helpen aan het waarom en vooral hoe te VOORKOMEN. Dit mag een dier gewoon echt niet doen! Als je een dier pijn doet mag deze zich best verweren maar (in mijn ogen zonder aanleiding) aanvallen en blijven aanvallen niet!!

De kat: ragdollkater met stamboom, 1,5 jaar oud. sproeit niet
Binnenkant (mag aan de lijn naar buiten).
Ontzettend lief, knuffelig, volgzaam. Echt 'ragdollgedrag'. Hecht zich erg aan mensen, vooral mij en mijn moeder.
Is tot nu toe altijd heel lief geweest, ook met spelen zélden een uitgestoken nageltje (kan zijn nagels ook gewoon knippen en hem borstelen e.d.). Neemt nieuwe dingen makkelijk op (trein, bus, auto, vliegtuig, nieuwe omgeving wat dan ook eigenlijk raakt hij niet van slag).

Aggresie-geschiedenis.
Geen op een klein voorval afgelopen kerstmis.
Voordeur stond open omdat vriend en ik aan het weggaan waren (ik stond al buiten, vriend nog binnen). Net op dat moment loopt de zwarte buurtkat langs. Mijn kat vliegt erachteraan, zo een boom in. Aangezien die van mij niet buiten komt kwam die niet ver in de boom :o Ik heb hem uit de boom gehaald en op mijn armen terug binnen gezet. Geen probleem gewoon lief.
Nog geen 5 tellen laat bijt hij mijn vriend eenmalig in zijn hand. Aangezien (in mijn ogen) mijn vriend hem aan het treiteren was en poezel nogal opgewonden/geirriteerd was na het boom-incident heb ik het eigenlijk niet als ernstig aangemerkt.

Situatie vandaag:
zwarte buurtkat zit in tuin, mijn kat zit rechts in woonkamer op de vensterbank en ziet de zwarte kat. Zoals bij alle katten die hij ziet begint hij dan wat te miauwen, onrustig e.d.
Ik sta links in de woonkamer met mijn flesje water waar ik uit wil gaan drinken. Aangezien de zwarte kat aanstalte maakt om zijn behoefte te doen in het net ingezaaide perkje maak ik het bovenraampje open en gooi het flesje water leeg richting zwarte kat.
Zwarte kat vlucht.

Omdat mijn flesje nu leeg is loop ik richting de keuken om het weer te vullen.
Ineens wordt mijn been hardhandig aangevallen (ik heb kat niet zien aankomen oid). Aangezien het pijn doet zwaai ik mijn been weg om kat eraf te krijgen. Kat eraf, en ik kijk naar hem/mezelf om te inventariseren wat er nu gebeurt / misging.
Op dat moment vliegt hij vanaf de grond gericht mijn gezicht aan (wat hem nét lukt) maar ik hef mijn armen op om mijn gezicht te beschermen.
Schade gezicht bewerkt tot krassen, armen zijn er erger aan toe.
Kat is ondertussen weer op grond en probeert weer aan te vliegen. Mijn gedachte was: dit beest gaat mij vernielen als hij niet gestopt wordt. Vangend / verwerend heb ik hem op de badkamer gekregen en de deur dichtgetrokken.
Op de badkamer is hij nog verder uit zijn dak gegaan.

Uit schrik heb ik mijn vriend direct gebeld en na aanhoren troosten e.d. heb ik op aandringen van hem +/- 1 uur later de kat weer 'binnengelaten'. Kat was nu rustig en niet anders dan anders. Op advies van vriend 'gewoon' tegen kat gedaan en niet angstig of beperkend oid. Poezel was weer zijn oude zelf (ik ben niet mijn oude zelf, flink toegetakeld, bloed in huis e.d.)
Poezel is net geïnspecteerd maar heeft geen wondjes of gevoelige plekken / waarneembare pijn.

Nu vraag ik me heel erg af, wat is er gebeurt / misgegaan? Hoe weet ik dat dit niet meer gebeurt / voorkomen kan worden???

Andere vragen die door mijn hoofd spoken
- was ik gewoon verkeerde plaats / verkeerde moment? Mag een kat dan zó volhoudend aggresief zijn?
- Ging kat bewust achter mij aan? Waarom dan? hoe kan ik het voorkomen?
- Liep kat volgzaam naast mij toen ik naar keuken ging en heb ik hem misschien perongeluk pijn gedaan (had sokken aan dus vreemd dat ik het niet gevoeld heb)? Mag een kat dan zó volhoudend aggresief zijn?
- Als hij door iets opgefokt / aggresief wordt, hoe kan ik hem rustig krijgen zónder conflict?
- In hoeverre moet ik dit aanvallen tolereren?

Help!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:03

Ik herkende je verhaal al vanaf de titel :(:)

Mijn poes heeft een heel andere achtergrond, ze is nu ondertussen 20 en heeft het de eerste jaren van haar leven minder dan fantastisch gehad. Ze heeft ons al meerdere malen aangevallen in de ruim 6 jaar dat ze bij ons is, de laatste keer lag ik in bed, en dankzij het dikke dekbed heb ik slechts één litteken in m'n gezicht, en is m'n oog goed genezen. Dat is nu ondertussen 4 jaar geleden.

Vóór deze vraag komt: steeds als het gebeurt nemen we ons voor haar na een volgende keer te laten inslapen. Maar ze is zó lief, knuffelig, aaibaar, aanhankelijk en fantastisch, dat we het steeds bij de volgende keer weer kunnen vergeven. Bovendien: haar leven is zo naar geweest, wij weten niet of en hoe ze daaraan herinnerd werd. Dus wie zijn wij om erover te oordelen?

Tot zover even 'mijn' verhaal, eerst een stukje nazorg: op het moment zelf zijn ze inderdaad heel erg opgefokt en kan je ze beter opsluiten om erger te voorkomen. Maar dit opgefokte maakt al snel plaats voor het besef van wat ze gedaan hebben, wat helemaal niet hun bedoeling was. Besef vooral dat de band tussen jullie voorlopig beschadigd is, jij zal moeite hebben de poes te vertrouwen, en de poes zal een beetje bang zijn (omdat ie spiegelt wat jij doet). Maar dit is, afhankelijk van de ernst van de schade, met ongeveer een maandje voorbij en dan is alles weer als normaal.

Het waarom:
Bij ons zijn er verschillende aanleidingen geweest:
- Vriendje maakte een geluid wat (achteraf beseft) op blazen leek, poes kwam supersnel bij hem, vriend dacht dat ze 't leuk vond en deed 't nog eens, en toen sprong ze op z'n gezicht. Ik was erbij en kon de schade gelukkig beperken.
- Poes haar water was op! Toen is ze mij besprongen, tot 2x toe, zoals jij hierboven beschrijft. Gelukkig ben ik lang en kwam ze niet ver voorbij m'n spijkerbroek!
- Vriendje gilde toen onverwacht één van haar kittens in zijn bungelende voet sprong. Geen erge schade, poes was net zo geschrokken als wij (kitten was zich natuurlijk van geen kwaad bewust :+ ).

De laatste keer heb ik hierboven al kort beschreven, ik lag in bed en riep haar na mijn wakker worden bij me, zoals elke ochtend, om even te vrijen. Ze lag aan m'n voeteneind te slapen. In plaats van dat ze bij me kwam om haar dosis gekroel in ontvangst te nemen, sprong ze met alle vier de poten op m'n hoofd en begon te krabben, bijten en te blazen. De ergste schade zat gelukkig onder m'n haar, maar ze heeft m'n rechteroog geraakt, en ook daaromheen flinke krassen getrokken. Ik heb bijna 2 maanden met een blauw oog gelopen, maar gelukkig is de kras op m'n hoornvlies goed genezen. De oorzaak hiervan? We hadden nieuwe lakens (maakten heel ander geluid), misschien had ze een nachtmerrie toen ik haar riep, misschien was haar water niet lekker meer zoals eerst de aanleiding geweest leek te zijn. We weten het nog steeds niet (het dekbed is direct toen het bloed eruit gewassen was, de kast ingegaan en nooit meer gebruikt).

Overigens is dit dankzij mijn oplettendheid de laatste keer geweest, pas was ons nichtje (toen 9 maanden oud) op visite en ik herkende de manier waarop de poes op haar af ging direct. Dus toen heb ik vóór het uit de hand liep de poes op de gang gezet om te kalmeren. Ik had gelijk: zodra ik haar pakte begon ze te blazen, en dat doet ze anders nooit.

De aanleiding kan dus steeds verschillend zijn. Achteraf bekeken leek er de laatste keer een soort opbouw te zijn: ze werd met spelen steeds feller bijvoorbeeld. Ondertussen hebben we een hond, die haar regelmatig irriteert, en, heel cru gezegd, lijkt dat de negatieve energie steeds weg te vangen waardoor ze sinds de hond er is nooit meer zo eng fel is geworden (tot het nichtje op bezoek kwam dus, en toen was ze ook snel weer kalm).

Dus eigenlijk kan ik niets zeggen over het waarom. Ik kan je slechts aanraden ervoor te zorgen dat de poes z'n energie goed kwijt kan (meer naar buiten, een speelmaatje, zoiets) en dat er altijd vers water beschikbaar is (duh!). Altijd goed opletten, je herkent een aanval makkelijk aan de manier waarop hij je tegemoet komt: nagels uitgeslagen, staart horizontaal, ineengedoken maar niet echt sluipend. En snel! Dus je moet dan ook snel reageren: eerst laten kalmeren (opsluiten!) en daarna afleiden (lekkers! positieve aandacht!)

Succes, sterkte, en ik help je hopen dat het niet nog eens gebeurt!

Miracle_

Re: kat ineens aanvallen/aggresief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:10

Wat vreemd zeg. Vervelend voor je! :(:)

Mijn kat heeft me laatst ook aangevallen. Het is een poes van 8 maanden oud.
Poes zat op de aanrecht, waar ze niet op mag. Ik til haar er netjes vanaf, en opeens gaat ze compleet door het lint. Ik lag helemaal open, en bloedde flink.
Ik heb nog steeds geen idee waarom ze dit deed. Ik heb haar gewoon rustig opgepakt namelijk.

Toen heeft ze me laatst nog een keer flink hard gebeten uit het niks. Ik weet ook echt niet waarom. Maar heb mijn vriend wel gezegd, dat als ze me nog één keer zonder reden zo toetakelt, ik haar toch wel even na laat kijken. Want ik vind niet dat een kat zich zo mag misdragen zonder enkele (zichtbare) reden.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:21

Miracle_ schreef:
Toen heeft ze me laatst nog een keer flink hard gebeten uit het niks. Ik weet ook echt niet waarom. Maar heb mijn vriend wel gezegd, dat als ze me nog één keer zonder reden zo toetakelt, ik haar toch wel even na laat kijken. Want ik vind niet dat een kat zich zo mag misdragen zonder enkele (zichtbare) reden.
Ik hoop dan dat je een betere dierenarts treft dan ik toen! Die kon namelijk met z'n handen over elkaar vertellen dat mijn poes kerngezond was, alleen te dik.

En röntgenfoto's en hersenscans, waar ik toen om gevraagd heb, waren zonde van de moeite, ja, wel mogelijk bij universiteit Utrecht, maar hij zou zo'n gezonde kat niet doorverwijzen. Daar was niks mis in 't koppie hoor, welnee! Ze was waarschijnlijk aan het spelen geweest, zoals wanneer je met je hand onder de deken beweegt en ze de bult proberen te vangen. -:(-

Oei, ik wordt nog steeds link om die banketstaaf, ik heb ook direct een andere dierenarts gezocht, dan maar 20min in de auto moeten voor we er zijn!
Welke dierenarts het was? Een zeer gerespecteerde kliniek, zeker de paardenafdeling staat landelijk bekend!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:47

TS, hij is nog een open kater als ik het goed lees? Kan het niet zijn dat hij uit frustratie jou pakt? Kun je hem niet beter laten castreren (of eerst chemisch castreren met staafje om te zien of het dat is)?

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 22:25

@cissy: idd, open kater. nooit problemen mee gehad of ook maar een minimaal signaal van frustratie...toch ga ik met je mee. Deze week gaat hij naar de dierenarts voor standaard lichamelijk onderzoek. Komt daar niks uit gaan per direct zijn ballen eraf...met zo'n gedrag (zonder reden) mag nooit ofte nimmer gefokt worden! Mocht er wel een lichamelijke reden zijn dan hoop ik met heel mijn hart dat dat de aanval verklaard.

@Hester, ik vind het heel knap dat jullie dit toleren en mee kunnen leven. Uit je verhaal begrijp ik dat jullie kat wel een klein excuus heeft maar toch...

Nog wat algemene info:
hij heeft zo zijn speelbuien maar is daarnaast erg rustig. Voor gek doen is ie niet zo te porren (tot teleurstelling van de baas soms). Dit is ook een van de redenen dat ik castreren niet wil(de).
Poezel gedraagd zich nu zoals hij altijd eerder deed. Ik heb erg pijn, links ben ik compleet gehandicapt met beide kanten van hand en onderarm open. Ga er morgen even mee naar de dokter. Verder ben ik met omkleden nog heel wat lichte krassen tegengekomen. Wil niet weten hoe ik er had uitgezien zonder dikke lange broek en trui met kraag..

stiekum kneip ik hem wel voor vannacht, zit namelijk geen deur voor slaapkamer dus hij kan altijd binnen. Aan de andere kant vertrouwen geven is vertrouwen krijgen

ps: mochten jullie nog andere tips/adviezen/ervaringen hebben dan hoor ik het graag

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:15

nagels regelmatig knippen is in ieder geval een noodzakelijk iets, mocht hij nou onverhoopt weer iets proberen zijn de wonden in ieder geval minder dramatisch....
Maar ik neem aan dat je dat al doet omdat hij ze makkelijk laat knippen?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:21

Heel herkenbaar! Alleen betreft het in mijn geval een gefrustreerde, geholpen poes. Zogauw ze iets hoort of ziet wat haar niet zint is het agressie. Mij pakt ze niet, maar ze richt haar woede vooral op de grote goedzak Bommel (geholpen kater). En als die niet voorhanden is durft ze zich op dochterlief (16, net zo groot als ik dus geen paniek;)) te richten.

Erg vreemd gedrag, ikk straf het af, geen idee hoe anders te reageren en het schijnt te helpen. Maar nog steeds als madam een vreemde kat spot buiten kun je haar beter even uit de weg gaan.

In ieder geval sterkte ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:24

Chely schreef:
@cissy: idd, open kater. nooit problemen mee gehad of ook maar een minimaal signaal van frustratie...toch ga ik met je mee. Deze week gaat hij naar de dierenarts voor standaard lichamelijk onderzoek. Komt daar niks uit gaan per direct zijn ballen eraf...met zo'n gedrag (zonder reden) mag nooit ofte nimmer gefokt worden! Mocht er wel een lichamelijke reden zijn dan hoop ik met heel mijn hart dat dat de aanval verklaard.

Ik denk dat dit je beste kans is om het in het vervolg te voorkomen.
De kat is relatief jong en er zou best iets van een frustratie en/of hormonaal probleem kunnen zijn.

Sterkte iig! Kan me je gemengde gevoelens erg goed voorstellen :j

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:51

Jeetje dat is wel een probleem zeg :(:)
Ons poezebeest was voor haar castratie ook nogal heetgeblakerd :+ Ze heeft mij nooit aangevallen, enkel om de strijd met de wormpil, in mijn duim echt zo hard ben ik nog nooit gebeten.

Na haar castratie is ze veel rustiger geworden :j Ze heeft me nog twee keer aangevallen, ze is nogal schrikachtig en had me niet verwacht :n Dom van mij ook om zonder aankondiging haar te willen oppakken, maar ze schrok en viel aan, van het aanvallen opzich is de kat meer geschrokken dan ik denk ik want ze heeft zich 1,5 uur niet laten zien. Daarna kwam ze steeds voorzichtig een stukje dichterbij. Ik weet nu dus dat ik haar niet zonder aankondiging moet aanraken of optillen, dat vind ze eng of daar schrikt ze van.
Mijn vriend kan niet zoveel met haar trouwens, op hem is ze eerder boos en ze bij hem is ze ook mindervoorzichtig met spelen. Ze wil nogweleens bij hem in de voeten hangen, dat laat ze bij mij wel uit haar hoofd.
Echt aanvallen doet ze dus niet zolang ik maar goed rekening hou met haar angst voor niks :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:51

Mijn kat heeft dit ook gehad: helemaal onverwachts je ineens aanvliegen met 4 poten. Hij deed dit echter niet bij mijn vriend maar enkel bij mij. Ik denk dat het met dominantie te maken had bij hem (hij was toen overigens wel al gecastreerd). Het gebeurde toen elke maand wel een keer, dat werd al minder toen hij er een vriendinnetje bij kreeg, en is na een paar keer afstraffen (waardoor duidelijk werd dat ik hoger in rang sta dan hij, denk ik) helemaal overgegaan.

Ik vond het toen wel doodeng, een kat die je ineens wil grijpen en er echt op uit is je pijn te doen, door in je gezicht te springen. Gelukkig is mijn gezicht nooit geraakt, wel heb ik nog littekens op mijn polsen staan van zijn nagels.

Wat ik deed om het af te straffen was hem letterlijk van me af slaan. Waar ik me overigens heel schuldig om voelde :o

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:49

Chely schreef:
@Hester, ik vind het heel knap dat jullie dit toleren en mee kunnen leven. Uit je verhaal begrijp ik dat jullie kat wel een klein excuus heeft maar toch...
Ach, ze is nu 20 jaar oud, ik bedoel, hoe lang kan 't nog duren? :+

Het is de band die je hebt met zo'n beest, die maakt dat je zulke dingen hebben kan...