Ezels in het dorp houden, kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Ezels in het dorp houden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:32

Hallo bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening.. omdat het me toch wel in het hoofd blijft zitten..

Ik ben onlangs verhuisd van onze huurwoning in het dorp naar een koopwoning buiten het dorp. We hebben ongeveer 1,5 jaar met plezier in onze huurwoning gewoond maar de stap was daar om wat te kopen.
Nu kwamen we afgelopen zomer thuis van vakantie en bleek de woning naast ons ze zijn verkocht, direct kennis gemaakt.. in eerste instantie aardige mensen.

Een aantal weken voordat we zijn verhuisd hebben de beste mensen zich in het hoofd gehaald om 2 ezels te kopen en deze in het schuurtje achterin de tuin te zetten.
Het zijn rijtjes huizen, met een tuin van 20 meter diep. Het schuurtje waar ze staan zal 5 bij 10 zijn ongeveer waar 1/3 is afgezet voor de ezeltjes.. ze komen verder niet buiten, ja misschien af en toe om te wandelen.. Gelukkig staan ze met z'n 2en..

Ik vind dit erg zielig.. ezels horen niet in een klein donker stalletje en zeker niet de hele dag binnen te staan.
Ik heb ze er wel eens op aangesproken maar ze snappen volgens mij niet dat het niet kan.. (Het is er sowieso een dierentuin in huis.. ze sparen zo ongeveer dieren)

Wat vinden jullie hiervan en wat zou ik er tegen kunnen doen? (Voor de duidelijkheid.. Woon er dus niet meer naast)

Groetjes

MarliesV

Re: Ezels in het dorp houden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:34

Wat ik er van vind: schandalig. Geen enkel dier hoort hele dagen in een stal of hok te staan. Dan maakt het mij nog niet uit of dit in een tuin, garage of pensionstal is.

Geen idee of je er wat tegen kan doen. Ik zou eens contact opnemen met de gemeente of met de wijkagent als die er is om te vragen hoe en wat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:42

Misschien kun je het eens bij de dierenbescherming voorleggen. Niet dat die snel iets doen, maar nee heb je..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:44

Elke gemeente heeft hier regels voor. In bijvoorbeeld den haag mag je drie paarden aan huis hebben. Zelfs in een woonwijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:45

Nee, ik vind het niet kunnen. Sowieso om de redenen die jij noemt, ook ezels hebben recht om lekker de beentjes te kunnen strekken vind ik.

Daarnaast heb ik gehoord dat ze ongelofelijk veel herrie maken, ik woon best buitenaf en degene die voor ons in dit huis woonde had ezels, nou onze buurman is me een partij blij dat die weg zijn...beesten hielden hem constant wakker. Dus als dat in een buitengebied al storend is, moet je over een dorp niet eens nadenken vind ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:38

[MW] > [BB]