Merels kraken vogelvoerplankje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Merels kraken vogelvoerplankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:27

Wij zijn er afgelopen week achter gekomen dat een van de vogelvoerplankjes die het dichtst bij ons kleine terrasje staat is gekraakt door een merelechtpaar.

Afgelopen jaar vonden we in de herfst al een aantal nesten van ze, een op ongveer dezelfde plekje in de tuin in een bolesdoorn. Maar die heeft nu pas langzaam aan wat blad en was kennelijk te luchtig voor ze. Een ander zit in de druif maar ook die is nog kaal.

Dus ja wat doe je dan als echtpaar met woningnood. Dan kies je gewoon een overdekt plekje met een hard dak en ondergrond, lekker stevig en veilig voor de kinderen. Ik was daar vorig weekend al wel bezig geweest met nieuwe appelboompjes planten en dacht er nog aan het plankje naar binnen te halen omdat het toch niet gebruik wordt in de zomer. Dus maandag wilde ik hem oppakken en zie tot mijn grote verbazing een mooi nest erin zitten. geen idee van wat maar wel een nest, Dus ding maar laten staan.

De dag erop steekt er een staartje buitenboord van mevrouw merel die even zat te persen en daarna weer wegging. Dus snel nest gecontroleerd en jawel een mooi blauwgespikkeld eitje. Dit heeft zich nog 2 keer herhaald en nu zitten ze te broeden op 3 eieren duidelijk zichtbaar voor iedereen. We kunnen op het bankje er een meter naast gaan zitten honden en kippen lopen langs maar ze storen zich er niet aan. :D

De gekraakte woning met links nog een klein stukje bank zichbaar. Hoe open kun je zitten als vogel. Deze foto is gemaakt de dag voor het nest erin zat.

Afbeelding

Nayomie

Re: Merels kraken vogelvoerplankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:44

Oh, in deze tuin zullen vast veel vogels in voorkomen. Perfect voor de vogels is deze tuin. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:40

Er zitten er idd vrij veel, in een lange hoge laurierheg zitten denk ik een 25 mussenparen, ook lijsters, winterkoning, roodborstjes, mezen in alle soorten en maten, duiven, vinken en nog wel meer eigenlijk. Dit stukje is een klein stukje tuin dat eigenlijk de jongste planten heeft. Het totaal is 500 m2 dat is het voordeel van een vrijliggend hoekhuis met zijtuin. En de vijver en andere waterplekjes trekken veel dieren aan.

De vorige eigenaar had al veel struiken en wij hebben wat weggehaald dat ziek was en veel weer nieuw teruggeplant dat nu nog klein is. Op de foto is het achterin nog wat kaal maar er staan daar 8 hortensias en een aantal rodondendrons die nog moeten groeien. En links wat niet op de foto staat zit nog een strook van ruim 1 meter met laurier/bamboe en ook hrotensias en rodo's.

Vanmorgen was er paniek bij het echtpaar en ook onze kipjes. Een hoop alarmkreten, ben toen toch maar gaan kijken, er zat een grote roek op het voerplankje te kijken naar de eieren maar hij kan er niet bijkomen. Was kennelijk op zoek naar nestmateriaal om zijn nest te bouwen. Ongeveer 500 meter verderop zit namelijk een grote beschermde roekenkolonie.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:42

Wat gaaf!!!
Hier hebben spreeuwen al een nestkast gevonden, een ander wordt bewoond door een gekraagde roodstaart en nog een ander door een koolmees. Het kan mij niet drk genoeg zijn hoor!!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:45

Wat leuk! Zo hebben wij een duivenechtpaartje dat steeds een nestje bouwt in ons vogelhuisje. De duiven passen er maar net in, maar ze zitten daar mooi veilig voor katten enzo.
Ze zijn nu al met hun tweede nestje van dit jaar bezig. Ze hadden al 2 eitjes, maar die waren na 3 weken nog niet uitgekomen, en ze bleef maar broeden, dus heeft mijn moeder ze er uiteindelijk maar uit gehaald. En nu hebben ze weer nieuwe eitjes.
En we hebben inderdaad ook een merelstel. Die zitten op een plankje van de schuur. Heel leuk al die nestjes! :)

Zitten er straks allemaal mooie kleine vogeltjes in de tuin. Geniet er maar van! En wie weet komen ze volgend jaar wel weer terug, hihi.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:50

Leuke accomodatie hihi, zie ik daar ook een vogelbadje?
Ik zou alleen wel benauwd zijn voor katten, hoe doen jullie dit?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:51

Kruimel zielig ziten ze 3 weken te broeden voor niets, hopelijk wordt dit legsel wel wat. Duiven in een nestkastje is denk ik aardig proppen.

Spreeuwen zitten hier wel maar broeden een stukje verderop bij de roeken in de buurt.

Dit koppel zit er al zolang we hier wonen, dus is al een ouder ervaren koppel. Geen idee hoe oud ze worden maar beiden zijn herkenaar omdat ze wat lidtekens en zo hebben. Mannetje is bloedfel in beschermen maar op ons en honden en kipjes reageert hij totaal niet op zoveel vertrouwen heeft hij al in ons. Het erste jaar dat we hier woonden was wel grappig, de honden liepen in de tuin en ze hadden toen al jongen ergens. Hij was net drinken aan het halen laat zich op zijn zij vallen begint te stuiptrekken en lijkt echt morsdood. Honden hadden er geen intersse in ik wilde hem net gaan helpen schiet hij weg luid waarschuwend. :') Maar nu we zijn kennelijk niet meer gevaarlijk en is onze tuin nu echt katvrij.

edit grote taalfout weggehaald :o

Edit 2 Foxy onze tuin is nu echt definitief katvrij. Maar voor die tijd werd dat ook gebruikt. Kennelijk zit er genoeg vluchtruimte om te drinken en badderen maar sinds hij echt katvrij is zie je de vogels er ook ontspannener van genieten. Naast onze vijver zijn er in de hele tuin overal waterpunten gemaakt voor ze, speciekuipen gevuld met stenen en een laagje water, vogelbadjes ed. Ze drinken en badderen zelfs in het watervalletje bij de vijver als we op het terras zitten. Vooral de mussen is grappig, die zitten echt in de wachtrij op een tak in de buurt tot ze aan de beurt zijn een bad te nemen. :D

Wij zijn eigenlijk nog op zoek naar 2 sooren kastjes een vlinderkastje en een voor vleermuizen maar waar zou je die kunnen krijgen?