Reiger weghouden bij onze vissen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Reiger weghouden bij onze vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:57

Wij hebben al jaren een prachtige vijver 10 meter ongeveer een mooie ruime vijver. Helaas 2 jaar terug veel vissen gesneuveld door de strenge vorst, al onze supergrote windes van 50cm.. weer wat aangevuld de vijver, maar deze winter weer raak. Nu willen we 's winters de sneeuw eraf vegen (dat was het probleem geen licht, vijver verder diep genoeg) en een luchtpomp er in de winter op.

Dat probleem dus opgelost, we hebben prachtige vissen van mensen gekregen in onze vijver, alleen nog wat windes erbij en we hebben weer iets om naar te kijken. Maar nu dient het volgende punt zich aan de reiger en ook een beetje de katten als de vissen druk zijn in het moeras met hun voortplanting.
We hebben ondertussen visdraad gespannen zigzag via de aanlooproute aan diverse kanten. Maar ik las ook iets over een waterstraal die je kan laten spuiten met bewegingsdetectoren. Is er iemand die hiermee ervaring heeft?
Of met iets anders om de reiger weg te houden? Behalve een net, want dat mag er niet over.. we hebben ook een tuin die opengesteld is voor bezoekers.

Boelles

Re: Reiger weghouden bij onze vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:58

Je hebt ook blinkertjes, die schijnen ook reigers weg te jagen.
Evt een nep-reiger, deze moet je wel vaak verzetten anders komen reigers toch.

Die spuitdingen geen ervaring mee eigenlijk..

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:02

nep-reiger heeft niet altijd even veel nut.

Iemand die ik ken die heeft er ook 1 en die verzet hem ook regelmatig maar de lokale reiger gaat er gewoon naast zitten en loopt er een beetje mee te flirten :P

Wat je dan wel kan doen weet ik niet echt. Tegen katten schijnt koffiedrap ook goed te zijn.

MamboBeachJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:11

Bomen bij de vijver. Reigers moeten omhoog kunnen vliegen. Hebben wij ook en ik heb er nooit 1 gezien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:17

Mijn advies was toch een net er overheen. Jammer dat dat niet mag. Dan maar geen vissen? Zijn Koi Karpers (en dan een flinke maat) geen oplossing?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:17

MamboBeach schreef:
Bomen bij de vijver. Reigers moeten omhoog kunnen vliegen. Hebben wij ook en ik heb er nooit 1 gezien.

Werkt ook niet altijd :D . De reigers bij ons landen op het grasveld en lopen naar de vijver toe, wij hebben alles al geprobeerd, waterstraal, lijnen etc en niks helpt. Dus hebben wij nu inderdaad en net er over heen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:18

Wij hebben visdraadjes over heel de tuin gespannen tegen de reigers. Op 2,5 meter hoogte dus, zodat ze er niet tussendoor kunnen. Helpt prima.
Zo'n waterspuit ding hebben wij ook gehad, maar hub heeft het bij gebrek aan rechterhanden aan de buurman gegeven. Ik hoor hem regelmatig afgaan dus dat doet zijn werk ook goed. Wij hebben hier gelukkig geen last van katten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:19

Een net er over vind ik zoooo zonde van je vijver |(

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:19

Cassidy schreef:
Mijn advies was toch een net er overheen. Jammer dat dat niet mag. Dan maar geen vissen? Zijn Koi Karpers (en dan een flinke maat) geen oplossing?

Neeeheeee ook al kan de reiger ze niet meer in hun bek krijgen, ze geven de koi wel met hun snavel dusdanige verwondingen dat ze het niet overleven.

Ellen een net is ook zonde, maar als je al tientallen koi's door de reiger bent kwijt geraakt, tja...

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:30

MamboBeach schreef:

Nou voor de echte liefhebber hebben wij nog wel een hondje om aan die boom vast te binden dan zie je echt geen reiger meer flirten.
Laatst bijgewerkt door Dirkje25 op 10-04-11 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 23:33

Bomen gaat helaas niet lukken en draadjes hoog ook niet, omdat hij 1 kant een graskant aanloopkant heeft. Daar hebben wij allemaal draadjes gespannen nu.. morgen nog even kattenbelletjes aan bevestigen. Een net willen mijn ouders dus helaas echt niet hebben.. nu moet ik ook zeggen dat we jaren heel veel vis hadden en dat voornamelijk de winter erin heeft gehakt.. die windes van 50cm zaten er al 18 jaar in. Voornamelijk voor ons is bescherming van de graskant en dan de moeraskant voor de katten vandaar dat ik aan die waterstraal dacht, ben benieuwd naar mensen die hem gebruiken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:35

Mijn zus heeft ook dat probleem, alleen bij een vijver van 18 bij 5 meter, met bomen. Niet alleen de vissen maar ook de eenden worden daar gepikt. Reigers en buizerds zijn de daders. Blinkers helpen niet, net en vislijnen zijn geen optie, omdat de eenden in en uit kunnen vliegen. Ik vrees dat het bij grote vijvers soms onbegonnen werk is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:40

nicole3939 schreef:
Ellen een net is ook zonde, maar als je al tientallen koi's door de reiger bent kwijt geraakt, tja...

Ja snap ik... bij ons helpen die draden gelukkig goed, zwemt ook een kapitaaltje rond :D
Volgens mij zij er ook van die dingen in de handel die een irritante (voor ons niet horende) toon geven. Misschien eens kijken op een koi-forum voor ideeen? http://www.koi2000.com/

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:40

Klopt Mindim bij grote vijvers is het onbegonnen werk.

Faniek wij hebben waterstralen geprobeerd, de 1e drie dagen hielp het, daarna maakte het de reigers niet meer uit.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:43

Mijn baas heeft een enorme vijver (100 kuub), die heeft een paal in het midden gezet en daar de draden als een tentje omheen gespannen. Moet je wel alsnog zorgen dat ze niet kunnen landen in de buurt.

MamboBeachJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:12

Ik vind die draden ook geen potje.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:07

Mwah, met visdraad valt het niet zo op hoor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:13

het is niet alleen dat ze je vis opeten maar als je een folievijver hebt kunnen ze die ook lekprikken, de pech is dat als jouw vijver tot lunchplek is uitgeroepen je voorlopig nog niet van hem of haar af bent, zorg dat de windes plekken hebben om te schuilen, stenen, potten etc. in de vijver. Koikarpers worden er ook gewoon uitgevist en die passen niet echt goed in een gewone vijver, laat je goed adviseren bij een goede zaak wat je er mee kan, succes !

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:21

Wij hadden jarenlang een glimmende dop van een (rvs!) thermoskan in de vijver liggen, door het reflecteren van het licht zou dat reigers weren. En wij hebben echt nog nooit een reiger gezien bij de vijver. Bij boten zie je ook wel eens cdtjes op de rand hangen tegen de meeuwen..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:29

Bij ons bewaken onze katten de vijver :D. Oké, ze vissen er ook in, maar de vissen zitten diep genoeg. Over de vijver hangen de takken van een boom, dus de buurtreiger kan er niet bij in de buurt komen, die blijft op het schuurdak zitten een gaat dan maar weer een nieuwe vijver zoeken... ik weet het, je hebt er niets aan

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:01

_Rosanne_ schreef:
Wij hadden jarenlang een glimmende dop van een (rvs!) thermoskan in de vijver liggen, door het reflecteren van het licht zou dat reigers weren. En wij hebben echt nog nooit een reiger gezien bij de vijver. Bij boten zie je ook wel eens cdtjes op de rand hangen tegen de meeuwen..

Bij dit systeem begreep ik dat het niet altijd werkte, omdat de reiger over het algemeen erg vroeg komt.. wat helaas het geval bij ons is, want anders gaat de hond die de hele dag er is erachter aan.
Omdat het enorm vroeg is, is er geen zon dus helaas geen reflectie.
De ideale oplossing nog niet gevonden :D Ik hoop nog steeds op positieve zinnen van de sproeiinstallatie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:11

ik heb een drijvende pyramide gemaakt (tempex) aluminium folie erover en in 3 jaar geen reiger meer gezien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:12

Een spuitkikker! (zo'n sproeiding dat water spuit bij beweging)
Mijn ouders hebben er ook een en sindsdien geen last meer van gehad :)

MamboBeachJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:25

IKbenEllen schreef:
Mwah, met visdraad valt het niet zo op hoor.

Ik zie het hoor, ik vind het niets! :D

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:37

Cayenne schreef:
Een spuitkikker! (zo'n sproeiding dat water spuit bij beweging)
Mijn ouders hebben er ook een en sindsdien geen last meer van gehad :)

Wil er nou echt niemand mijn hondje hebben, hij is ook lief voor de kinderen.