Konijn laten dekken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Konijn laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 17:54

Goedenmiddag,
Wij willen graag ons konijntje laten dekken..
Is dat mogelijk op het moment vragen wij ons af?
Ons konijn is zwart met creme kleur en is 2 jaar oud, het ras is een ''tam konijn'' (soort)
Maar onze vraag is of het nog mogelijk voor haar is.
Ze is verder gezond.
En al zouden we der kunnen laten dekken , dan moet ze bij een mannetje..
Hoelang ?
Wij hebben evt. nog een zwart mannetje van 7 jaar, maar ik weet niet of dit voor het mannetje te zwaar is en of dit nog mogelijk is.
Anders kunnen we wel evt. rond vragen voor mannetjes konijnen.
En hoelang duurt de dracht.
Geef gerust ook overige informatie!!
Groetjes Ruby & Amy
(onze ouders weten hiervan hoor)

Collie2008

Re: Konijn laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:55

Waarom wil je haar laten dekken?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:56

Je moet je konijn NIET laten dekken
Er zijn veel te veel konijnen die in een opvang wachten op een goed tehuis
En zomaar konijnen bij elkaar zetten is sowieso nooit goed

Ik kan alleen maar zeggen NIET DOEN

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:59

Je mannetje past er wel op. Konijnen dragen meestal 1 maand, ik heb ze er ook wel bij zitten die 2 maand dragen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 17:59

we willen graag een keer baby konijntjes.
Want we wouden eerst mijn cavia laten dekken (door een cavia natuurlijk)
maar die bleek al te oud.
En het is gewoon eenmalig en ik weet dat er veel konijntjes zijn.
Maar als ze bij je zelf worden geboren is het toch anders.
En we weten ook te huisjes ;)
Hier aub geen reactie meer op.
Ik vraag voor informatie.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:00

Doe het alsjeblieft niet... er zijn al zoveel konijntjes in een opvang. Helemaal rasloze, huis-tuin-keuken konijntjes. Wat willen jullie met ze doen, ze allemaal houden? Verkopen (je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt, en terecht)?
En waarom willen jullie fokken? Omdat ze zo schattig zijn?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:00

Henkjan schreef:
Je mannetje past er wel op. Konijnen dragen meestal 1 maand, ik heb ze er ook wel bij zitten die 2 maand dragen.

maar is 7 jaar nog niet oud dan? Hij verkeert verder in goeie gezondheid.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:02

Als je een konijnenliefhebster bent, laat je je konijn niet dekken, maar vang je een thuisloos (castreert of gesteriliseerd) konijntje op

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:04

sorry maar ik vroeg hier om informatie... pfff

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:05

Ruby1995 schreef:
sorry maar ik vroeg hier om informatie... pfff

Krijg je toch? of wil je alleen informatie die je aanstaat?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:06

Ruby1995 schreef:
Henkjan schreef:

maar is 7 jaar nog niet oud dan? Hij verkeert verder in goeie gezondheid.

nee kan best

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:06

ik vroeg informatie wat in mijn beginpost stond, en anders zoek ik het allemaal wel zelf uit ;)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:06

Niet doen, niet om de leuk! Er zitten veel risico's aan en het is voor jou alleen vermeedering voor de leuk en niet om een ras te verbeteren of voor uitsterven te bedreigen.

Mijn advies, niet ongewilde konijnen de wereld in helpen!

Trouwens konijnen die 2 maand dragen kan niet hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Cynthiaaapje op 10-04-11 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:07

Ten eerste waarom zou je haar willen laten dekken?
Alleen omdat je graag een keer een nestje jongen wilt of heb je er een andere rede voor?

Ten tweede vroeg je om advies:

Een voedster (vrouwtjes konijn) is dek-gewillig als haar vulva roder van kleur is dan normaal, en dit kun je alleen zien als je haar vulva met regelmaat controleert. Qua leeftijd zou ze een goede leeftijd hebben, jonger zou ik absoluut niet aanraden, maar voor een eerste nestje zou ik haar ook niet veel ouder willen hebben.

De leeftijd van het mannetje is niet zo heel belangrijk, behalve dan dat hij de vruchtbare leeftijd heeft bereikt en met 7 jaar is hij dat zeker. Een paar keer dekken is voor een ram echt geen zware arbeid dus dat kan best.

Zet het vrouwtje altijd bij het mannetje in het hok en nooit andersom, de meeste vrouwtjes zijn erg territorium gericht en accepteren niet zomaar een vreemd konijn in hun hok. Ook voelt het mannetje zich dan wat zekerder om het vrouwtje het hof te maken.
De dekking zelf duurt niet lang, en het is raadzaam om de voedster meerdere keren bij de ram te zetten want soms lukt het niet in 1 keer. Ze laat zich namelijk niet altijd dekken, al noemen ze het niet voor niks "bij de konijnen af" :')

De draagtijd van een konijn bedraagt zo'n 28 tot 32 dagen afhankelijk van de grootte van het ras. de voedster zal een paar dagen voor de bevalling een nest gaan maken van stro, hooi en eigen haar die ze lostrekt uit dr vacht. Laat dat nest met rust want de konijntjes mogen in het begin absoluut niet jouw geur gaan dragen, dan heb je namelijk kans dat de moeder ze verstoot.
In de draagtijd en bevalling en zoogtijd mag de voedster onbeperkt krachtvoer krijgen, want dat heeft ze echt nodig.

Nu ik je al deze informatie heb gegeven, kan ik je nog 1 hele belangrijke tip meegeven;

Ga alsjeblieft geen nestje fokken, er zijn al meer dan genoeg konijnen die in het asiel zitten te wachten op een nieuw baasje of hun dood. En ja nu zijn er zat mensen die zo'n klein konijntje willen uit jouw nestje maar als puntje bij paaltje komt valt de helft weg. En waar laat je dan die over gebleven konijntjes? Of houdt je ze allemaal? Geef je ze per stuk weg of ga je mensen adviseren om minimaal 2 konijntjes te nemen aangezien konijnen groepsdieren zijn.

Dus mijn advies: Niet doen!

WinSel

shilady

d0nnaa_dan schreef:
Doe het alsjeblieft niet... er zijn al zoveel konijntjes in een opvang. Helemaal rasloze, huis-tuin-keuken konijntjes. Wat willen jullie met ze doen, ze allemaal houden? Verkopen (je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt, en terecht)?
En waarom willen jullie fokken? Omdat ze zo schattig zijn?

Hier ben ik toch wel erg mee eens :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:09

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:10

ze maakt op het moment al een nestje en is nog niet eens gedekt....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:10

Ja jonge konijntjes zijn leuk, en ja, er zijn er veel te veel van

Heb zelf een opvang konijn van mensen die dachten "ohhhh leuk"
dus ga nou niet lelijk doen tegen zulke adviezen...als je echt een dierenliefhebster bent, kies je voor het konijn (en zijn eventuele jongen) in plaats van voor je eigen gerief

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:11

Als je al niet weet hoe lang een konijn draagt, of wat de juiste leeftijd is, dan zou ik er zeer zeker niet aan beginnen, dat hoor je te weten vind ik, ook als je geen dekplannen hebt.

Door te fokken met een zomaar 'gezond' konijn, kun je ook erfelijke ziektes erin fokken, want de ouders zijn waarschijnlijk nergens op getest, dus als je toch besluit je konijn te laten dekken, daar help je je konijnen niet mee hoor :n

In een asiel zitten ook nestjes met jonge konijntjes, dus als het je perse om de jongen gaat, kun je uit het asiel ook wel een paar halen.

En ik ga ook mee met bovenstaande reacties, gewoon niet doen, punt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:11

``
Ruby1995 schreef:

Dat heet schijnzwanger ;)

Zoals hier al word gezegt, als je echt van je konijn houd doe je het NIET

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:12

H_Nalanta schreef:
TS zegt dat ze toch al baasjes heeft gevonden? ;)
TS kijk hier eens: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voort ... ijnen.html

Anoli schreef:
En ja nu zijn er zat mensen die zo'n klein konijntje willen uit jouw nestje maar als puntje bij paaltje komt valt de helft weg. En waar laat je dan die over gebleven konijntjes? Of houdt je ze allemaal? Geef je ze per stuk weg of ga je mensen adviseren om minimaal 2 konijntjes te nemen aangezien konijnen groepsdieren zijn.

En dit is daarop mijn antwoord. Hoevaak gebeurt het niet dat mensen die eerst heel graag zo'n konijntje willen uiteindelijk nee zeggen?
Ik wil de ts niks verbieden, maar haar wel met een realitische kijk duidelijk maken dat vaak anders loopt dan je denkt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:13

WinSel schreef:
``
Ruby1995 schreef:

Dat heet schijnzwanger ;)

kan ze dan nog gedekt worden?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:13

Waarom wil je haar persee laten dekken
Snap je het dan echt niet ????

En trouwens hoe weet je zo zeker dat je al een huisje hebt voor de jongen ? Je weet niet eens hoeveel jongen ze krijgt

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:14

Nog een kleine toevoeging als je het toch doorzet, let er asjeblieft op dat beide konijnen (en hun beide ouders) in zeer goede gezondheid zijn. Ik heb hier thuis ook een konijntje lopen die gefokt is door onwetende mensen omdat ze het zo leuk vonden, met twee rasloze ouders, en die heeft een onwijs slecht gebit. Beestje heeft inmiddels klauwen met geld gekost, en zal waarschijnlijk niet heel oud worden, omdat zijn tanden één voor één uitvallen/afslijten/getrokken moeten worden. Heel verdrietig allemaal, dat wil je niet op je geweten hebben als konijnenliefhebster.
Denk ook aan de kosten die het met zich meebrengt als er complicaties optreden en de dierenarts moet komen, en neem ook zeker in je overweging mee dat er een kans inzit dat je konijn het niet haalt bij complicaties. Is dat het je waard?