geslacht bepalen kuikens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

geslacht bepalen kuikens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 09:23

Ik ben op zoek naar 2 kippenkuikens van een bepaald ras. Op zich gaat dat lukken hier in de buurt.
Ik ben alleen benieuwd hoe bij kuikens al te zien is of het hennen of hanen zijn? Ik heb namelijk geen zin om voor nog eens lange periode aan een haan vast te zitten. De vorige heeft onze tuin 11 jaar geterroriseerd. :(

Wie heeft er verstand van kippen en kan mij wijzer maken :) .

JuliaaahX

Re: geslacht bepalen kuikens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:26

Mm, wij hebben ze bij een hobbyfokker gekocht (geen adres heb ik, sorry) en die had het laten bepalen door iemand die dat goed kon ofzo.. Hij wist het voor 99% zeker dat het allemaal hennen waren... Nou dat hebben we geweten, één was een haan (dus waarschijnlijk hebben wij rond mei kleine kuikentjes :') )

Zou even gaan zoeken naar iemand die dat kan!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:26

Hangt ervanaf van de leeftijd. Als je heel veel ervaring hebt, kun je ze als eendagskuiken al sexen, maar dat lukt niet zomaar. Dan kan je naar de kammetjes kijken. Grotere kammen zijn vaak hanen, dus hoe kleiner de kam, hoe meer kans je hebt op een hen. Dan zijn er nog de staarten, en de vleugelveren. Hoe groter, hoe groter de kans op een haan *dacht ik*.

Succes!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:31

om welk ras gaat het?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:32

Bij sommige rassen zie je het aan de kleur maar bv bij een zijdehoen is het echt bijna niet te zien.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:46

Bij een zijdehoen is het idd erg lastig te zien. De kip hier blijkt naar een half jaar toch stiekum een haan te zijn, maar goed, de 3 hanen en 6 kippen leven in vrede naast elkaar, dus vooruit.
Maar even on topic, Pluttersput heeft het al goed verwoord!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:04

Ik heb zeer veel verstand van kippen.
Ik heb nu weer een broedse kip, maar helaas krijg ik de laatste tijd alleen maar kruizingen.

Je kunt het zien, doordat het kammetje van een haantje al bij de geboorte af aan, al groter is dan die van de hen. Ook staan ze wat hoger op de pootjes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:14

Biggers schreef:
Ik heb zeer veel verstand van kippen.
Ik heb nu weer een broedse kip, maar helaas krijg ik de laatste tijd alleen maar kruizingen.

Je kunt het zien, doordat het kammetje van een haantje al bij de geboorte af aan, al groter is dan die van de hen. Ook staan ze wat hoger op de pootjes.

Als het zo simpel was! Zelfs bij grote fokkers krijg je geen garantie .

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:17

In het begin (vorig jaar) kon ik al meteen zien wat een hennetje of een haantje zou worden. 3 hennetjes en 3 haantjes.
Maar dit is gewoon dat ik zie. En mijn ouders ook zeiden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:19

Ligt wel aan het soort kip. Bij mijn leghennen zie je het ook makkelijker.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:19

Ik zie het aan mijn coshin x sabelpoot.
Het is een kruizing.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:21

Nou dan kan je er goed geld mee verdienen want maar weinig prof fokkers kunnen het zien.
Ik weet ieder geval zeker dat ik het niet zie. Volgend jaar wil ik er een jonge haan bij,zal je zien dat ik een hen koop :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:23

Oh, ik heb anders ook nog wel haantjes over. :P
Over 3 week krijg ik weer een aantal kuikentjes. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:23

Het gaat om de cochin kriel. Als het nog met krullen kan, dan zou het helemaal mooi zijn :D .

Maar de fokker/kweker(?) kan het geslacht wel bepalen, alleen ik heb niet zoveel zin om mij als leek te laten neppen, vandaar mijn vraag. ;)
Nog een keer een haan zit ik niet zo op te wachten maar ik ben er de mens niet naar om hem dan weg te doen of langs de achterdeur af te voeren. Dus liever proberen te voorkomen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:25

Heb je misschien een duidelijke foto van het kuikentje?
P.s. Ik heb ook alleen maar coshin krielkipjes. :P

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:21

LDRD schreef:
Het gaat om de cochin kriel. Als het nog met krullen kan, dan zou het helemaal mooi zijn :D .

Maar de fokker/kweker(?) kan het geslacht wel bepalen, alleen ik heb niet zoveel zin om mij als leek te laten neppen, vandaar mijn vraag. ;)
Nog een keer een haan zit ik niet zo op te wachten maar ik ben er de mens niet naar om hem dan weg te doen of langs de achterdeur af te voeren. Dus liever proberen te voorkomen.

als je ze bij de juiste persoon haalt zou je ze (mochten het geen hennetjes zijn ) om moeten kunnen ruilen!
100% zekerheid heb je namelijk nooit soms veranderd een hen alsnog later in een haan.

ik fok met brahma's (grote soort) en bij dit ras is het wel vrij gemakkelijk te zien, maar toch veranderd er heeeel soms nog eentje

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 13:27

Ja, ik wil ook proberen om te kunnen ruilen als het een haan blijkt, dat was ook zeker de bedoeling.