kelpies, wie heeft er 1 en hoe zijn ze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bailey94

kelpies, wie heeft er 1 en hoe zijn ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 12:06

hoi

wij zijn een beetje aan het rondkijken voor een hond
vroeger hebben we zelf border collies en herders gehad, mechelaar en duits,

maar nu is mijn oog gevallen op een australische kelpie van bijna 6 weken,

nou wil ik graag weten of hier op bokt ook iemand is die een kelpie heeft?

hoe is het karakter?
hoeveel en hoelang lopen jullie er per dag mee?
hoe zijn ze in de pupertijd?

ik hoop dat iemand me een beetje verder kan helpen

Thirty

Re: kelpies, wie heeft er 1 en hoe zijn ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:09

Echte werkhonden, geen hondje voor bij de verwarming. Weet niet wat je ermee wilt gaan doen?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:32

Ik heb een working kelpie en een working x show Kelpie(van nu 3 maanden).

Zeker geen honden voor een 1e hondeniegenaar, maar dat gaat voor jou niet op. Zeer intelligente snel lerende honden die geestelijk bezig gehouden moeten worden. Dus niet alleen mee lopen, maar ook echt laten werken.

Verschil met Border Collies is vooral dat de Collie wacht op een bevel en de Kelpie zelf nadenkt en actie onderneemt.
Show Kelpies zijn over het algemeen iets rustiger en hebben minder drive dan working Kelpies. Ik neem aan dat jij een show kelpie op het oog hebt?

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:04

Het is een working kelpie
tot nu toe het rustigste van het stel.

We willen er tegen die tijd veel mee lopen. Fietsen en later ook veedrijven.
Heb landckoeien schapen en ganzen tot mn beschrikking op mn vriend ze werk

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:07

Waar komt de pup vandaan?
Als je ermee wilt werken dan is het goed om wat begeleiding te nemen, Kelpies werken heel anders dan de meeste honden, maar als je eenmaal de gebruiksaanwijzing snapt dan zijn ze helemaal geweldig en wil je nooit meer iets anders!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:07

Zoals gezegd is wandelen alleen niet voldoende. Karakter als pup wil lang niet altijd aanhouden later.

Zou er goed over nadenken of je de hond wel genoeg geestelijk kan bezighouden.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:41

Pup komt bij een bekende van mij vandaan. Die zelf er ook mee werkt en waarvan we ook hulp krijgen en begeleiding

zoals in mn vorige post ook staat. Niet alleen wandelen
ik vroeg me gewoon af wat jullie er nog meer mee doen.

Tuurlijk weet ik waar ik aan begin.heb veel info gevraagd en opgezocht en gekeken
en dat alleen uitlaten niet voldoende is. Dat was ook niet mijn vraag

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:50

Er zijn in Nl weinig fokkers van WK's dus vandaar mijn belangstelling. Mooi dat je gaat werken.
Mijn WK had iets meer aanleg voor de schapen dan dat iker kennis van had, dus dat ging niet zo. Ik heb met haar een poos reddingswrrk gedaan, en ze vindt zelf dat zij degene is die zorgt dat de paarden binnen de wei blijven (schrikdraad is voor de sier ;) )

Ze loopt 3 x per dag minimaal, waarvan meestal 1 x naast de fiets mee naar de paarden. Maar de lengte van het lopen is dus niet helemaal een must, meer wat ze erbij doen met het koppie (maar dat is je inmiddels duidelijk ;) )

Generaliseren over pupertijd heeft weinig zin, elke hond is anders, maar Kelpies zijn gewoon mega intelligent, dus je kan je eigenlijk geen fouten permitteren...

Ik heb er nu dus een 3 maanden oude WK x showkelpie zijn (een fawn, heel mooi hondje) en ook dan valt weer op hoe mega snel deze honden leren. Dit hondje maakt va de tuin al haar eigen behendigheidsparcours dus ik denk dat we straks zoiets met haar gaan doen. Al wil ik ook wel eens zien hoe ze op de schapen zal zijn...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 07:56

Wij hebben een (bijna) twee jarige Kelpie reu. Een Show Kelpie ;)

Heerlijke honden, idd zijn ze erg slim en hebben ontzetten snel routine door. Één keer iets doen in een situatie verwacht hij het de volgende keer al. Onze Kelpie is erg gevoelig. Hard optreden maakt hem erg onzeker en is gewoon niet nodig. Hij wil heel graag rennen en is echt de lust in zijn leven. Thuis geven we hem tussen de oortjes ook iets te doen, dat vind hij echt reuze leuk en ik daarmee ook ;)

Maar het is ook een hondje dat zich kan neerleggen bij situaties waar het bijvoorbeeld niet kan. Hij vertoont dan ook geen neurotisch gedrag omdat hij zijn ei niet kwijt zou kunnen.

Kortom, ik ben er erg blij mee, fijne hond, staat altijd voor je klaar om iets leuks te doen. Altijd vrolijk en attent. Rete slim en snel. Je moet er wel iets mee gaan doen, maar ik voel dat niet als moeten maar geniet met hem mee :)