Agressieve voedster koppelen met ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Agressieve voedster koppelen met ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:37

Hoi Allemaal!!

Ik zit eigenlijk al een aantal maanden/jaren met een probleem ik heb een erg schattig dwergkonijntje
vrouwtje. Alleen er is 1 nadeel aan haar ze is ongeloof agressief ze valt aan als je in haar hok komt
bijt ook gericht en laat geeneen ander konijn heel.
Even wat info over haar;
Dwerkonijn Uk
Vrouwtje
ongeveer 5 jaar oud
Zit snachts in binnenhok en overdag in ren
heeft altijd hooi tot haar beschikkin en brokjes
overdag eet ze dus ook gras en vaak een stukje brood.

We hebben haar al geprobeerd te koppelen met vrouwtjes konijn hele tijd geleden
en een mannetjeskonijn maar ze heeft ze allebei gepakt en bijna verscheurd :') dus
hebben we maar niet weer gedaan. Eigenlijk ben ik op zoek naar een gouden tip
of iemand die denkt dat zijn of haar konijn bij mij gaat passen.

Marsu

Re: Agressieve voedster koppelen met ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:46

Als het konijn jonger was geweest dan had ik gezegd steriliseren. Dan zakken de hormonen weg (kan ook een tijdje duren) en worden ze vaak een stuk makkelijker, maar omdat ze al wat meer middelbaar is is het naast hormonaal ook een gewoonte geworden. Steriliseren zal dan maar deels of helemaal niet helpen.

Koppelen met een voedster is hoe dan ook hopeloos, dat wordt hem niet. Een gecastreerde ram zal in dit geval ook moeilijk worden. Ik heb hier zo'n zelfde situatie 5 jaar oud, fel en vorig jaar haar ram verloren. Ik heb het wel met 5 verschillende rammen geprobeerd, maar ze viel ze allemaal aan. Ondanks vreemd terrein, rustig opbouwen enz enz.

Je moet denk ik bekijken wat je wil of steriliseren (zware operatie) en alsnog proberen na een paar maanden te koppelen.
Of het laten voor wat het is en haar een groot hok met ren geven, dit zal waarschijnlijk voor haar gedrag naar mensen al een groot verschil maken. Bij konijnen die lekker de ruimte krijgen zakt de agressie al snel een heel eind weg. Dat laatste zou ik in ieder geval doen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:48

Ik zou voor het koppelen naar een opvang gaan, die hebben er veel ervaring mee.
Sommige voedsters zijn inderdaad erg pittig om te koppelen, maar ik denk dat het met de juiste omstandigheden te doen valt.
Dat kan de opvang het beste beslissen zodra ze jouw voedster zien, en dan kunnen ze ook inschatten welk gecastreerd mannetje er goed bij past.

Die agressiviteit is hoknijd, hoe groot is haar hok? Zowel haar binnenhok als ren zeg maar.

Ik weet eventueel wel een gecastreerd rammetje voor je in Haarlem, laat maar weten als je interesse hebt via pb.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:48

hmm ik vind steriliseren te risicovol voor haar wil het niet op mijn geweten hebben dat het begeeft. We hebben hier een super grote ren alleen de gaten in het gaas zijn te groot dus daar glipt ze doorheen. Ze heeft nu ook wel een ren maar die is iets kleiner..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:49

haar buitenren is een rond met een diameter van 2m. gok ik en haar binnenhok is 1,5 bij 0,5

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:55

en als ik nu 2 konijnen erbij neem zou dat gaan?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:00

Dat word denk ik nog iets lastiger, want dan zou je een voedster erbij moeten nemen want 2 gec. heren en 1 dame gaat meestal niet.
En dames onderling zijn ook erg fel, de beste combi is gec. heer + een dame.
En dan zou je de ren ook weer groter moeten maken, want dat is te klein voor 3 konijnen.
Voor 2 konijnen is dat voldoende, maar 3 word te druk....

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:57

waar heb je de konijnen steeds proberen te koppelen? in haar "territorium" of op onbekend terrein?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:59

BB-ITP >> BB

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:31

Ik zou contact opnemen met een opvang, ze hebben daar meerdere gecastreerde rammetje en dan kunnen ze kijken of ze een ram vinden die bij je voedster kan. Ze koppelen daar ook wat ook fijn kan zijn.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:59

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:54

Leuke gecas. man erbij zetten bij een goede opvang die helpt met koppelen EN op volkomen onbekend terrein. Zo heb ik laatst een vlaamse reus ram (ex ram) gekoppeld aan mijn 2 dwerg voedsters 1 dwerg ram en vlaamse reus voedster. Eerst heeft hij 2 weken rust gehad in grote ren bij mij thuis. Toen hij na die 2 weken nog gezond was is hij verplaatst in ren naast mijn ren zodat ze elkaar konden zien maar niet konden bijten dus dubbele omheining ertussen. Na nog eens 2 weken heb ik die nieuwe apart in hok gedaan en de rest 2 aan 2 en in de auto gezet. Toen naar mijn werk gereden (dierenopvang) en daar had ik een kennel zo in orde gemaakt dat er geen konijn uit kon. Allen onder de stress van nieuwe omgeving en alles onbekend, rit met de auto en opgesloten te hebben gezeten en daar met zijn 5en los gelaten. Dit was 's ochtends om 9 uur. Er is niet heel veel gevochten meer wat afgetast (ook overal voer door de ruimte gelegd in schalen zodat ze wat konden eten en daar wat door afgeleid werden ook overal schuilplaatsen gemaakt waar ze wel aan 2 kanten uit konden zodat er niet een konijn in een hokje door een ander konijn aangevallen kon worden zonder weg te kunnen.

Eind de middag (half 5) heb ik ze weer ingeladen zoals 's ochtends en met zijn allen in de grote konijnenren gedaan die inmiddels grondig schoon gemaakt was. En het ging allemaal redelijk. Ook daar veel schuilplaatsen in gemaakt. Gewoon dichte rekjes zodat ze uit zicht konden gaan. en tunnels en wat extra hokjes en overal voer en 2 waterbakken. Hier ging het op deze manier vrij vlot. Geen wonden gehad in elk geval!

Succes!!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:43

LisaDijk schreef:
waar heb je de konijnen steeds proberen te koppelen? in haar "territorium" of op onbekend terrein?

Dat scheelt idd heel erg... zeker bij die kleurdwerg opdondertjes.
Koppelen op vreemd terrein en het liefst ook even een weekje daar houden tijdens het wennen aan elkaar (los hok aan de andere kant van de tuin oid.) Als het klikt terug plaatsen in 'haar' territorium.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:19

zou het niet in de tuin doen en waarom niet? Juist de reis ergens naartoe geeft ook al extra stress en kan je bij zo'n konijn gebruik van maken. Gewoon totaal vreemde omgeving nemen met allemaal andere luchtjes

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:44

Ja wat ook helpt is ze samen in een doos stoppen en een eindje gaan rijden met de auto of er omheen stofzuigen :+ zodat ze "in paniek" raken en bij elkaar "troost" zoeken :+ heb ik wel eens gelezen! :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:28

Ik zeg, gewoon niet koppelen.

Ik heb één keer een voedster gehad uit de opvang (en ik heb er vele gekoppeld in de loop der tijd). Ze wisten daar niet meer wat ze ermee aan moesten vangen zo agressief. Ik heb het geprobeerd, omdat ik het wel erg sneu vond.
Het leek de eerste weken zeer goed te gaan, maar na een week of 5 werd de situatie onhoudbaar, want ze verwondde zelfs de cavia's die erbij zaten (groot ruim hok met grote uitloop).
Vervelende is dat je dan ineens met een konijn zit waar je geen kant meer mee op kunt, want ook als knuffelkonijn was ze ongeschikt.

Ik zou dus zeggen, als je al weet dat het een lastige is, dan maar gewoon niet doen. Straks zit je met een konijn erbij die je weer apart moet gaan houden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:11

Als je bij een konijnenopvang gaat koppelen krijg je geen konijn mee wanneer het koppelen niet goed gaat, je zit dan niet met 2 konijnen die niet samen kunnen.

Daarnaast ben ik er niet voor om konijnen samen te zetten wanneer ze helemaal gestresst zijn door bv een autorit en ze elkaar niet kennen. Het hoort imo op een rustige manier te gebeuren waarbij zo min mogelijk stress komt.
Het kan zijn dat je konijn zo dominant is dat ze niet samen kan, maar je kan ook eerst kijken of dit voor jouw konijn geldt.
Mijn voedster was ook dominant naar gecastreerde rammetjes maar in Binkie had ze de juiste maatje gevonden.