Tijger Hermes stikt voor ogen van bezoekers in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tijger Hermes stikt voor ogen van bezoekers in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 06:43

Volgens mij was hier nog geen topic over, maar correct me if I'm wrong.

Citaat:
Een tijger in de Rotterdamse dierentuin Blijdorp is donderdag voor de ogen van bezoekers gestikt in een stuk vlees. De 16 jaar oude Hermes verslikte zich en werd onwel.

Het roofdier had zijn gebruikelijke portie vlees gekregen, laat de dierentuin weten.

Zoals veel oudere katachtigen leed hermes aan chronische nierproblemen waardoor hij steeds zwakker werd. Of dat te maken heeft met de problemen om het stuk vlees weg te krijgen is niet duidelijk.

De dierentuin noemde het donderdag op zijn website ''een dramatische samenloop van omstandigheden''. Hermes was sinds 17 mei 1996 in Blijdorp en heeft in totaal zes jongen verwekt.

De doodsstrijd van de tijger is op mobieltjes vastgelegd.

http://www.nu.nl

Pfff, wat afschuwelijk! Ik ben vorig jaar nog in Blijdorp geweest en toen stond er iemand een heel verhaal te vertellen over Hermes.
Wat vreselijk ook dat er zoveel bezoekers zijn geweest die dit hebben zien gebeuren. Dat moet echt een doodsstrijd zijn geweest :\
Ik moest wel direct aan Knut denken. Die stierf onder andere omstandigheden, maar ook zo in het zicht van bezoekers.
Jammer dat dit dier zo heeft geleden, maar zo te lezen was er echt helemaal niets aan te doen.

Ik heb het filmpje trouwens expres niet geplaatst. Het filmpje is wel te bekijken via nu.nl, maar het is echt verschrikkelijk om zo'n dier te zien stikken... ;(
Weet iemand of 16 jaar trouwens oud is voor een tijger? Ik heb geen idee hoe oud ze kunnen worden?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:54

Zooist

Re: Tijger Hermes stikt voor ogen van bezoekers in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:11

Alleen in Jungleboek worden ze wel ouder :P

Maar wat verschrikkelijk zeg om te zien. Naja, niet dat ik gekeken heb, maar het lijkt me verschrikkelijk. Stikken moet echt verschrikkelijk zijn.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:23

aah wat vreselijk ;( sneu zeg... zeker voor kleine kindjes enzo als ze het zien! Heb het filmpje wel bekeken maar het was wat meer achteraf en in ieder geval niet direct vooraan, dat scheelt al, maar je kon het wel duidelijk zien, echt erg!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:16

Ik ga het filmpje maar niet kijken denk ik. :=
Echt heel erg sneu...

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:59

ik heb een deel van het filmpje gezien maar op het moment dat hij begint te kwijlen ben ik er mee gekapt.. Heb er altijd zo'n moeite mee dat zo'n dier niet geholpen wordt want van moment van verslikken tot daadwerkelijk stikken duurt ongeveer 5 minuten... Snap ook wel dat die mogelijkheid er waarschijnlijk niet was hoor dus dit is ook totaal geen veroordeling alleen mijn handen gaan er altijd zo van jeuken...

Vind het echt zo zielig.. wat moet dat beestje zich beroerd gevoelt hebben...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:01

zo triest, staan zoveel mensen omheen die gewoon niks kunnen doen. Alleen maar toe kijken hoe het fout gaat. Vind het een beetje lijken op dat van Knut die een wegtrekker krijgt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:02

wat erg, ik ga het filmpje ook niet kijken

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:04

Zoals ik het lees op de website was hij al ziek. Nu heeft hij zich verslikt en is daar aan overleden, wel heel erg naar om te zien. Je hoort de mensen op de achtergrond ook helemaal opgewonden de verzorger roepen maar wat konden ze doen? Ik denk niks. Wel erg naar om te zien, arm beest om zo te sterven.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:05

Arm beest en heel erg zonde, vind tijgers prachtig! Lijkt me knap frustrerend als ik erbij was geweest en nik hebben kunnen doen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:08

goh...al de tweede keer in een korte tijd dat een bezoeker getuige is van de dood van een dier in een dierentuin...eerst Knut en nu de tijger |(

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:09

Pauline schreef:
Zoals ik het lees op de website was hij al ziek. Nu heeft hij zich verslikt en is daar aan overleden, wel heel erg naar om te zien. Je hoort de mensen op de achtergrond ook helemaal opgewonden de verzorger roepen maar wat konden ze doen? Ik denk niks. Wel erg naar om te zien, arm beest om zo te sterven.

Klop Hermes was ook ziek hij had een groot nier probeem waar hij mee te kampen had.
Jammer dat deze markante tijger het leven heeft gelaten. En helaas waren er een hoop bezoekers aanwezig die dit verschrikkelijke gebeuren hebben gezien.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:12

Ja de verzorger kon niet ff het hok inlopen om te helpen...
Arm dier wat zou die het moeilijk hebben gehad....
En al die mensen..... bah.
Heb stukje gezien op youtube, arm dier Y;(

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:21

ik snap niet waarom mensen dit gaan bekijken, dier is dood, wil je bewijs ofzo :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:25

Pauline schreef:

Het is inderdaad ook zowat om je arm tussen die kaken te steken om dat vlees eruit te trekken... als dat al geholpen had. Heel sneu, maar hij heeft een mooie leeftijd bereikt.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:28

in het filmpje zie je weinig vind ik persoonlijk (gelukkig maar, want ook ik zie het nut niet om zoiets te filmen...) Ik vind het alleen raar dat ouders hun kleine kinderen er gewoon naar laten kijken?!

Maar inderdaad triest dan een dier zo aan zijn einde moet komen...

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:29

Arm beest, vooral voor de kinderen schokkend om te zien. Je kunt in zo'n situatie niets doen.

Heb het filmpje wel gezien, is niet van hele goede kwaliteit. Het lijkt of het beest niet heel erg lang geleden heeft. Maar dan nog... blijft het vervelend dat hij zo moest overlijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:35

Een tijger die stikt in een stuk vlees, ik voel ineens een liedje opkomen..... "isn't it ironic....." :')

Desalniettemin, zonde dat zo'n dier zo aan zijn einde komt en vervelend voor de mensen die het hebben zie gebeuren. Sneu.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:44

Ik zou dat persoonlijk echt niet hebben kunnen filmen.
Snap ook niet wat er in mensen omgaat op zo;n moment, dat ze besluiten hun mobieltje te pakken.
Ik vindt het disrespectvol.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:45

@Marye; misschien stonden die mensen al wel gewoon te filmen hoe hij zat te eten? Het duurt in zo'n geval ook even voor je beseft wat er gebeurt - en ik zou ook als versteend staan, geloof ik.
De term is overigens respectloos ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:47

Daarbij kan een filmpje heel waardevol zijn voor de verzorgers als die er niet bij waren, om te analyseren wat er gebeurt is. Erg sneu voor de tijger inderdaad maar dit gebeurt ook in het wild...

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:49

Heb het filmpje gisteravond gezien, de jongen stond al te filmen hoe de tijger eten kreeg, en aan het eind hoor je ze duidelijk zeggen dat hij dacht dat het normaal was dat de tijger kwijlde. Pas aan het eind valt de tijger om, en wordt het duidelijk voor de bezoekers dat het niet helemaal oké is, en roepen ze naar verzorgers. :)
De jongen begon dit dus niet pas te filmen toen de tijger stikte!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:30

Dat is mogelijk, ik geef ook enkel mijn mening/gevoel aan. IK zou het niet kunnen, maar gelukkig is iedereen anders.

P.s. disrespectvol is spreektaal en niet foutief, hoewel weinig gebruik. Van het engelse 'disrespectfull' ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:32

Luister nou maar naar de lerares Nederlands :+. Het is echt fout. Dat noemen we in vaktaal een 'anglicisme' ;) En ja, het komt inderdaad van 'disrespectful' (met ene 'l') ;) [/offtopic]

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:34

Ik ben sowieso al falikant tegen op dierentuinen.... achterhaalde toestanden...
Blijft triest om trotse dieren raar stereotypisch gedrag te zien vertonen terwijl mensen er blij naar staan te kijken...
Nu heeft bovenstaand niet zoveel te maken met het topiconderwerp, maar het lucht wel op! :-)