Hoestende kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Hoestende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 16:00

Hallo :)

Mijn kat heeft sinds een aantal weken last van hoesten. Hij hoest als een ouwe kerel :') Hij hoest zijn hele lijf mee naar voren. Het is een beetje een uitgedroogde hoest.
Er komt nooit een haarbal uit ofzo, al verhaart hij ontzettend.

Ook snurkt hij nogal erg. Soms geef ik hem echt een por omdat ik er 's nachts niet van kan slapen. Je hoort hem dan heel hard ademen en soms een snurk. Soms denk ik dat dat misschien kan duiden op een soort verkoudheid?
Verder ademt hij wel gewoon normaal en zijn conditie lijkt ook prima.

Ik wilde ermee naar de dierenarts, maar het geld groeit ook bij ons niet aan de bomen :D
Ik wacht het nog even af, als heel bokt nou zegt 'OOOH das niks!' scheelt dat ook weer ;)

Ik hoor jullie ideeën hierover graag :D

050206051012

Re: Hoestende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:16

Zou toch even langs de DA gaan als ik jou was :)
Een van mijn katten heeft een longontsteking gehad als kitten zijnde en die zat ook veel te hoesten en te proesten.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:18

Wat je beschrijft lijkt op bronchitis/astma. Het beste kan je wel even naar de dierenarts. Die kan dan ook eventueel medicijnen meegeven.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:18

Klinkt als astma. Toch even dierenarts ermee.

ROken jullie binnen ? Want dan kan het al opgelost zijn als je buiten gaat roken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 16:38

Nee er wordt niet gerookt in huis :)
Zal dan toch maar even langsgaan van de week.. Had een eerder topic hierover bekeken en daar bleek het niets te zijn, dus ik dacht ik kijk het nog even aan. Maar ga toch maar een afspraak maken dan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:38

Wordt hij regelmatig ontwormt?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 18:51

Ja, hij krijgt met regelmaat een kuur. :j

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:41

Hoogstwaarschijnlijk als de kat hoest zal het gaan zoals eerder vernoemd om astmatische Bronchitis.

Vraag een longfoto aan deze kan uitsluitsel geven kosten om en nabij 17 euro per foto per long maar dat verschilt natuurlijk per dierenarts. Als de kat snurkt lijkt het waarschijnlijker dat hij moeite heeft ademhalen in combinatie met het hoesten. Luchtweginfectie of longontsteking krijgt een kat met astma zeer snel, het afweersysteem keldert en eenmaal hierboven op en de juiste medicijnen kan de kat zonder problemen een goed kwalitatief leven hebben.

Om te testen dat de kat zijn neusgaten niet dicht zitten, kun je proberen in slaaptoestand een veertje voor ieder neusgat te houden, als beiden neusgaten hetzelfde reageren op het veertje en deze beweegt ook kun je ervan uit gaan dat de neusgaten niet verstopt zitten.

Het medicijn Moderin word vaak gegeven om de bronchiën te verwijden en geeft de kat meer lucht alsook Dexamethason. Eenmalig proberen kan wonderen verrichten bij de kat, indien dit probleem erger word en bovenstaande medicijnen zouden niet werken dan word in de regel maar niet altijd overgegaan op Aerosol. Een verstuiver voor de kat waarbij direct effect zichtbaar is.

Kijk eens of de kat veel rechtop slaapt of al liggend?? Veel rechtop zitten betekend dat de kat meer longvolume heeft en daardoor makkelijker ademhaalt. Ligt hij merendeel dan is het longvolume minder, als hij daarbij geen geluid produceert en/of niet "duwt" met ademhalen is de kans klein dat hij problemen heeft met ademhalen. Ademt hij vrij snel, meer korte pufjes, slaapt in de regel rechtop en daarbij het hoesten en snurken is het aannemelijker dat de kat problemen heeft met ademhalen.

Even voor de goede orde ben geen dierenarts of assistente, dit is helaas eigen ervaring. Hopelijk heb je er wat aan.

Maar let wel als bovenstaande zaken erop kunnen duiden dat de kat mogelijk astmatische bronchitis heeft zul je hem toch moeten laten helpen, te beginnen bij die longfoto die nooit kwaad zal kunnen maar geeft wel antwoord op vele vragen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 11:49

Ik heb donderdag een afspraak bij de dierenarts :) Zijn neusgaten zijn wel open heb ik het idee, reageren ook beide hetzelfde. Hij slaapt altijd liggend in de meest vreemde houdingen maar maakt daarbij wel veel geluid. Hij ademt soms gewoon heel hard of er zit een soort rocheltje in zijn adem. Hij ademt verder wel erg rustig en regelmatig.
Ook bij het spinnen zit er een klein rocheltje in.

De longfotos zullen het inderdaad misschien wel worden, maar dat ligt er natuurlijk aan wat de da zegt. :)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:49

ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt over wat er aan de hand is.

Overigens kan een extra geluidje bij het spinnen op littekenweefsel in de keel duiden, maar dan dient dit alleen wel te gebeuren tijdens het spinnen en niet bij slapen.

Laat je nog even weten hoe het gegaan is bij de DA??

Gr sjattukuh

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:09

mijn buitenkat hoeste een jaar geleden op dezelfde manier zoals jij het omschrijft
en hij bleek niesziekte te hebben
was nog geen snot enz te zien alleen hoesten
was in het begin stadium ...
maar ik hang bij elk hoesje rilling enzzz aan de bel
mischien te snel
maar als je je dier kent en hij doet anders dan valt dat op en klopt er iets niet
en ik had gelijk
hij kreeg toen een antibiotica kuurtje en klaar
bij twijfel moet je gelijk bellen zou nooit afwachten
succes