Vanavond komt ons pleegkind(lam)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doriine

Vanavond komt ons pleegkind(lam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 09:58

Hoihoi!

Ik zal even beginnen hoe het ooit begonnen is.
een kleine week geleden zijn er bij de oom en tante van mijn vriend 2 lammetjes geboren.
Die ene deed het helemaal niet goed , en zijn moeder accepteerde hem niet.
We bleven stille hoop houden dat ze het wel zou doen , maar neehoor. Helaas niet.
Mijn pony's staan daar ook , dus ik kwam daar om te rijden.
Toen kregen we het zo over het lammetje , en die oom zei ja ik ga iemand zoeken die hem groot kan brengen.
Hij had er geen tijd voor omdat hij nog meer schapen heeft die nog moeten lammeren.
Dus ik zei met een scheve bek van nou ik neem hem dan wel mee.
Hij oke is goed , ik lachen en zei eerst maar even mijn vriend bellen.
Nou die vond het helemaal geweldig.
Dus vanavond vanavond zitten we in ons nieuwe huissie , met onze puppy en straks nog een ''puppy!''

Het is een ooi , als iemand nog een leuke naam weet?

groetjes!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:03

Heey echt super leuk hoor zo'n kleintje!
Wij hebben al eens een geitje in huis gehad, die was ook niet geaccepteerd door zijn moeder.
Hij was echt super slim, zindelijk en al! Hij kon zelfs door het kattenluikje naar binnen (niet zo leuk
toen hij iets ouder werd want toen bleef hij niet in de wei)

Nu hebben wij ook een schapenrammetje in huis. Net 2 weken geworden. Hij was bij mijn oom geboren,
die heeft een aantal schapen en een van die schapen dacht dat zij de moeder was. Die had dus het rammetje
gekidnapt van de echte moeder maar had geen melk.
Wij hebben hem in huis, en hij is echt lief hoor!
De hond denkt nu dat ze moeder is en word de hele dag achterna gelopen. Wel lief is dat de hond ook denkt
dat ze melk kan geven...
Nu hij wat ouder is kan hij al leuk rondspringen buiten en moeten we er regelmatig achteraan zodat hij zichzelf
niet bezeerd.
Laats ondekte hij dat hij even snel was als het konijn en de kippen en nu rent hij daar de hele dag achter aan.

Als je vragen hebt mag je me altijd een pb doen ofzo!
Veel succes

Doriine

Re: Vanavond komt ons pleegkind(lam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:05

dankjewel , ja die van ons is gehandicapt ze is namelijk blind.
dus straks krijgt ze als ze oud genoeg is een stukje land , veeeeeeeer weg bij de sloot afgezet.
Het zijn echt scheetjes , met van die dikke pootjes hahaha!
het is nu toch nog 6 keer met de fles tot 11 dagen ofzo?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:10

Wij houden ons niet zo aan de aantallen eigenlijk.. Je hebt haar zeker nog niet horen roepen als ze honger heeft!
Nee wij keken allebei de keren hoeveel ze nodig hebben op een bepaalde leeftijd.
Dan maken we een fles van ongeveer 200ml, die geven we om de paar uur (als ze dus wakker wordt of als ze begint
te blaten) en als de fles op is maken we een nieuwe. Natuurlijk kijken we wel dat ze niet te weinig krijgt.

Je moet wel opletten dat ze de eerste paar dagen de biestmelk drinkt want daar zitten bepaalde antilichamen in die ze nodig heeft.
Ons schaapje heeft 3 dagen biestmelk gehad en daarna aanmaakmelk.
En we zijn ook de 1e nacht (toen hij echt nog maar 2 dagen oud was), een paar keer opgestaan om hem nog wat te laten drinken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:11

ziet ze helemaal niets?
Het kan dat de moeder een lintworm heeft,vertel maar aan je oom dat hij ze tegen lintwormen met ontwormen(niclosamide)anders heb je volgend jaar weer kans op een blind lam.
En onworm het lam ook maar...niet dat het nu nog helpt.
Ik heb ook ooit een blind lam gehad,draaide steeds rondjes....werd later wel handig en deed veel met zijn gehoor.Wij hebben hem laten slachten,het was toch niet een leven zoals het hoort te zijn.
En hier heb ik nog nieteens sloten....
Sterkte ermee!Het is veel werk maar zooo schattig!
(ik heb weleens 16 fleslammetjes gehad...van 80 schapen :D )

oh ja....zorg dat de melk de goede temp. heeft!37 graden.
Te koud beschadigt de maagwand en laat het gisten...
Laatst bijgewerkt door geerke op 05-04-11 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:13

oke , ja deze is al iets ouder.. we krijgen van die mensen melk mee en de fles enzovoorts.
Dus lijkt me dat ze dat gewoon mag drinken?

Geerke ,jeetje ik denk dat ik dat niet zou volhouden! hahaha!
Nou ze hebben met een lampje geschenen in dr oog , en dr pupillen veranderen niet...worden dus niet groter en niet kleiner
We proberen dr gewoon te redden , en anders gaan we dr proberen te herplaatsen als ze niet tussen mijn pony's kan.
Mijn pony's zijn heeeel voorzichtig , staan nu ook met allemaal andere dieren in het land.

Doriine

Re: Vanavond komt ons pleegkind(lam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 11:48

ik zal vanavond even foto's plaatsen , en anders morgen!