Hond braakt extreem,trap van paard gehad...verband?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Hond braakt extreem,trap van paard gehad...verband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:03

Hoi bokkers,

ik heb even jullie advies nodig!
Mijn hond heeft gisteren rond 12.00 uur een tik gehad ter hoogte van zijn linker schouder van een ijslander, eigen schult dikke bult aangezien hij continu naar de staart aan het happen was.
Na 3 minuten zielig doen en mank lopen was er niets meer aan de hand en holde hij weer vrolijk door.
Gistermiddag rond 15.00 uur braakte hij plotseling zijn eten op, dit is gisteren en vannacht continu door gegaan, steeds met een uur of 2/3 er tussen.
Vanmorgen heeft hij geen eten gekregen, sinds 10 uur braakt hij niet meer.
Hij heeft geen ontlasting gehad vanmorgen, wel drinkt en plast hij veel.
Hij heeft nergens pijn,ribbenkast,schoudergewricht,poten...alles toont prima!

Vannacht had hij erge last van zijn darmen, hij kon niet rustig liggen maar bleef drentelen etc
Dit is nu stukken beter; hij ligt weer rustig, wil spelen en heeft gezonde trek.

Hij krijg zo een aantal hypoallergene lam en rijst brokken van greenfield geweekt in kippenbouillon.
De DA heb ik gebeld, wist 123 niets te verzinnen; heb dus geen consult aangevraagd aangezien ik alle dingen daar ook zelf kan checken.
Temperatuur(goed)ademhaling(goed)gevoeligheid(goed)slijmvliezen etc(goed)

Heeft één van jullie zoiets wel eens meegemaakt?

Liefs Manon

Jolliegirl

Re: Hond braakt extreem,trap van paard gehad...verband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:05

Blijkbaar is er tóch iets aan de hand, wat jij niet kunt beoordelen.

Dan zou ik toch echt een DA laten kijken.

Drinkt hij wel nog voldoende?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:06

Jolliegirl schreef:

Hij drinkt en plast prima; het enige dat een DA op dit moment kan doen is hem op de foto zetten.
Dat gaat me iets te ver op het moment dat hij duidelijk aangeeft nergens last van te hebben.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:09

Zou net zo goed kunnen dat hij iets verkeerds heeft gegeten bij de paarden..
Hou het even goed in de gaten de komende dagen, 1x braken hoeft niet per se iets te zijn.
Kippenbouillon is altijd goed :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:11

Heeft ie niet toevallig paardendrollen staan eten? Onze hond heeft namelijk exact hetzelfde gehad nadat ze paardenpoep had gegeten!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:12

Vind je reactie onterecht. Eigen schuld,dikke bult.
Jij bent er toch bij? Stuur je hond weg. Dit is een risico, die altijd aanwezig is.
Heel gauw naar de dierenarts gaan en en foto laten maken, je bent toch zijn
baas.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:14

Wij kunnen natuurlijk niet beoordelen hoe hard die trap is geweest (is gauw harder dan je denkt!!), maar voor hetzelfde geldt heeft je hond last van een inwendige bloeding!?! (dan zal hij inderdaad niet reageren op zeg maar pijnprikkels!)
Misschien een idee om dat eens met de DA te overleggen?!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:15

Wildgirl schreef:
Jolliegirl schreef:

Hij drinkt en plast prima; het enige dat een DA op dit moment kan doen is hem op de foto zetten.
Dat gaat me iets te ver op het moment dat hij duidelijk aangeeft nergens last van te hebben.

nergens last van?

Is het normaal dat hij al zn eten eruit gooit?
Er zou heel goed inwendig iets kunnen zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:16

joyce2 schreef:
Heeft ie niet toevallig paardendrollen staan eten? Onze hond heeft namelijk exact hetzelfde gehad nadat ze paardenpoep had gegeten!

Dat zou idd zomaar kunnen; alleen braakt hij daar normaliter niet van.
De paarden waren ook niet net ontwormt oid

@rider, ik hoop het :)

@johanna, dank voor je scherpzinnigheid ;)
Hij weet dondersgoed dat hij niet achter de paarden aan mag jagen en over het algemeen doet hij dit ook niet.
Nu naar de DA rennen in blinde paniek en voor veel geld foto's laten maken is nog niet zinvol aangezien het nl ook gewoon een virusje kan zijn, of iets verkeerds qua eten.
Mijn DA steunt deze beslissing; wellicht dat wij hier op het platteland iets harder zijn voor onze dieren ;)

@ Kentaro, dan zou hij anders moeten reageren....minder actief,koorts,sloom gedrag etc etc, heb ik uiteraard met de DA over gesproken

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:25

Voer blijft er in, hij ligt nu weer heerlijk te slapen in het zonnetje....fingers crossed

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:28

Wel lekker kort door de bocht.. ik woon ook op het platteland en al mijn dieren gaan naar de dierenarts als ik het niet vertrouw. De lusten en óók de lasten. Je geeft zelf in je openingszin al aan dat er mogelijk een verband is met de trap. IK heb vorig jaar ook een trap gehad en 2 vingers gebroken; dus het kan best hard gaan. Een hond kan je niet vertellen wat er aan de hand is. En wat doe je met een kreupel paard; wachten tot het vanzelf overgaat of naar de dierenarts?

Ik zou eerst eens informeren bij de dierenarts wat een foto kost, misschien ben je voor 25 euro al klaar. Als je dat niet voor je hond over hebt?

En je dierenarts kan je niet adviseren wat je wel of niet moet doen "Mijn DA steunt deze beslissing"...
Ik zou het mezelf niet vergeven om niets te doen en op enig moment mijn hond ergens dood te vinden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:47

25 euro voor een foto? Zo'n DA moet ik nog vinden!

Verder vind ik sommige reacties hier wel wat overtrokken, TS heeft de DA gebeld en overlegd, DA vind dat ze het nog wel even aan kan kijken. De hond eet goed, is levendig, wil spelen, braakt niet meer, dus geen teken meer van ziekte. Waarom zou TS dan alsnog als een speer naar de DA moeten?

Voor een kreupel paard bel ik zelf ook niet stel op sprong de DA, dat kijk ik eerst zelf ook even aan. Maar misschien ben ik ook wel te hard voor mijn dieren...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:50

Dankje Joyce2, dat is idd precies de situatie.
Voor goede foto's waarop je alles uit kunt sluiten mag je een 0 achter die 25 plaatsen Tafje en nee, dat geld heb ik hier niet even op tafel liggen.
Als ik hier een paard kreupel heb lopen kijk ik het ook altijd een dag of wat aan, gaat het dier achteruit dan bel ik uiteraard de DA en mag het ook best wat kosten maar ik ben Gekke Gerrit natuurlijk niet.
Vooralsnog houdt hij keurig zijn eten binnen en slaapt nog steeds rustig door, hoor ook geen borrelgeluiden oid uit de maagstreek komen

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:54

Ik zou het gewoon ff goed in de gaten houden. Een trap van een paard is natuurlijk niet niks voor een hond. Als hij achteruit gaat zou ik heen gaan. 1 x braken hoeft nog niks te betekenen, kan net zo goed komen omdat hij bijvb. paardenpoep heeft gegeten. Gaat ie vaker braken dán zou ik wel heen gaan. :)

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:59

Wat vervelend zeg! Ik zou het nog even aankijken als ik jou was!

Zijn je paarden niet toevallig net bekapt?
(Mijn hond eet altijd de restjes hoef op, maar een paar uur daarna komt alles net zo hard er weer uit... :j )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:29

Hier is mijn hond een keer tegen een weidepaal geklapt. Hond leek topfit maar hadt een inwendige bloeding. Ik zou wel zeker laten röntgen en bloed afnemen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:36

Ook al lijkt je hond nu goed.
Ik vind je reactie toch raar.
Het is zijn eigen schuld en je hebt het geld niet??

Jij bent toch zijn baas en als hij achter de paarden aan kon rennen heb jij er voor gezorgd dat dit mogelijk was, zo simpel is het.

En je hebt geen geld voor een rontgenfoto (oid)?
Dat lijkt dan toch een beetje een vorm van wel de lusten en niet de lasten.
Wat wat nu als hij echt iets mankeerd wat alleen met een operatie weer goedkomt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:05

Ik snap niet dat iemand zolang zoiets aankijkt en dat ook nog mensen advies geven om het aante kijken. Later dan niet mekkeren als het mis gaat en als je zoiets simpels als een foto niet betalen kan dan geen hond nemen. Wat nu als de paarden en de honden gelijktijdig wat krijgen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:06

Een verband tussen trap en braken kan een hersenschudding zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:09

F_Orumster schreef:
Een verband tussen trap en braken kan een hersenschudding zijn.

Daar zat ik ook aan te denken.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:11

ik snap je reactie op zich wel , maar ik hield hem toch heel strak in de gaten....
mocht je het echt niet vertrouwen kan je ook een echo laten maken , bij mijn (te dure) dierenarts was ik incl verdoving 80 euro kwijt...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:13

Toevallig niet onlangs de paarden ontwormd?
Dan is het niet safe voor honden om de ballen mest daarna te eten.
Ik zou geen veranderingen toepassen zoals rijst gaan geven of kip en dat soort dingen.
Dat soort voedsel zijn de darmen/maag niet gewend waardoor ze ook weer overstuur kunnen raken.
Als het langer aanhoud toch echt even naar de dierenarts. Kan zijn dat mijn maag of de overgang naar de darmen overstuur is. Dan is het voor je hond wel prettig als hij een hulpmiddeltje krijgt van de dierenarts om dat weer rustig te krijgen.
Hou je hond wel goed verder in de gaten, hij heeft tenslotte wel een trap gehad en heeft aangegeven dat die raak was!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:16

Blijf goed opletten of zn ademhaling goed blijft, qua ritme en qua diepte, en of zijn buik en ribbenkast bij de ademhaling hetzelfde ritme hebben, dus adem in is ribben uitzetten en buik iets uitzetten, ademuit is ribben en buik weer in, zonder naknijpen met de buikspieren. En voel afentoe of zijn buik nog normaal voelt, niet dikker of met meer vocht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:18

Wildgirl schreef:
Mijn DA steunt deze beslissing; wellicht dat wij hier op het platteland iets harder zijn voor onze dieren ;)

:') Ik woon ook op het platteland en wanneer er iets met mijn dieren aan de hand is, sta ik toch echt direct op de stoep bij de DA hoor.
En nee, ook ik heb helaas geen goedgevulde portemonnee, maar voor dieren moet je nu eenmaal je verantwoording nemen.

De klachten zouden mij iig voldoende zorgen baren om op dezelfde dag nog even de DA met een bezoekje te vereren.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:24

Je kan er niet in kijken. De dierenarts ook niet door de telefoon.
Als er enig risico is dat er inwendig iets mis is, zou ik mijn hond nagekeken willen hebben.
En het kan me niet schelen wat het kost.

Als ik ziek ben ga ik naar een dokter en als ik een trap krijg van een paard en het doet goed zeer ook.
Dieren hebben recht op voedsel, vers water en gezondheidszorg wanneer ze ziek zijn.
Daar is de baas verantwoordelijk voor. Het is je plicht ten opzichte van je hond om dit hem of haar te bieden.

Wat betreft eigen schuld, dikke bult? Jij bent de baas, het is jouw schuld dat het dier een trap kreeg.
Jij bent verantwoordelijk voor je hond. Het is wel makkelijk om dit op een dier af te schuiven dat het verstand van een 2 jarig kind heeft.
Het dier had de kans niet mogen hebben om herhaaldelijk in de staart te bijten.

Ik weet dat dit niet mijn aardigste reactie is, maar ik kan er echt met mijn kop niet bij dat mensen nog zo redeneren.
Om toch wat constructiefs te bieden: Laat de hond voor de zekerheid bij de dierenarts navoelen, als er een bloeding is heb je grote kans dat ze dit dmv van voelen ontdekken.
En euh, als ie weer opgeknapt is, is een gehoorzaamheidscursus welllicht ook geen overbodige luxe.
Jij leert je hond begrijpen en je hond leert te gehoorzamen.