Ik heb al 5 jaar lang konijnen! Waarvan 1 nestje gehad maar dat konijntje is inmiddels overleden! Ik had daar nog een konijn bij zitten en heb ongeveer 1 maand geleden een gecastreerd mannentje erbij gehaald uit het asiel,
maar sinds vanmorgen zag ik allemaal haren in het hok liggen, en ze was dus een nestje aan 't bouwen? Maar ze kan niet zwanger geraakt zijn?
Is ze dan schijnzwanger? (dit nog nooit eerder meegemaakt vanwege altijd vrouwtjes gehad te hebben en dus nooit een stel)
het is inderdaad nestje maken veel vrouwtjes doen dit, ook die alleen zitten zolang het mannetje gecastreerd is, en niet te snel erbij gelaten is, is er niks aan de hand
Okee, hij was volgens mij 2 maanden gecastreerd toen wij hem kregen! Dus ik hoop het niet haha! Niet echt zin in een onverwachts nestje! Vind ik altijd zo zielig, dat je dan konijntjes op de wereld zet terwijl de asiels vol zitten..
Dan is ze schijnzwanger ja. Je moet het nest een paar dagen laten ligge, in ieder geval tot ze er niet meer naar om kijkt. Daarna kan je hem weggooien. Wel even voor de zekerheid kijken of er geen jongen in zitten, voordat je die weggooit
Als ze vaak schijnzwanger word is het misschien beter om haar te laten castreren. De kans op baarmoederkanker word namelijk groter naarmate er meer nestjes gebouwd worden. Waarom precies weet ik niet, zal wel met de hormonen te maken hebben denk ik..
Ik bedoel in de zin van dat er wel weer even rust komt, ze blijven niet de hele tijd dag in dag uit haren trekken. Voorjaar speelt ook mee, heel vaak bellen mensen mij ongerust 2 weken na de koppeling dat een voedster een nestje aan het maken is of de ram wel goed gecastreerd is.. gelukkig allemaal vals alarm