wat is wijsheid betreft konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

wat is wijsheid betreft konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:06

Een maand of 1,5 geleden zag ik op marktplaats een advertntie voor vlaamse reuzen op nog geen 5km van mijn huis. We waren al een tijdje op zoek en hebben toen een super leuk konijntje van 3 maanden gekocht daar (hobby fokker zag er allemaal super netjes uit daar ! )

Het konijntje kwam bij ons op stal in een ren van 7 bij 13 meter samen met 3 eendjes. Hij deed het super goed, goed groeien, al snel vriendjes met de eendjes, goed eten, drinken enz... hij genoot zichtbaar van alle ruimte en was ook al snel redelijk tam (uit je hand eten maar niet oppakken)

Vorige week kwam ik aan op stal zie ik tot mijn grote schrik dat ons konijntje van nog geen 5 maanden 1 achter pootje liet slepen. Gelijk naar de DA, en die constateerde verlamming (wss vanuit de rug) spuit gegeven om de zenuwen weer te activeren en mee naar huis genomen zodat ik het goed in de gaten kon houden.
Het leek beter te gaan, maar op de derde dag was het weer terug zoals eerst. DA gebeld, die zei... tja spuit werkt 2 dagen dus het gaat niet meer goed komen, maar hij heeft geen pijn dus kan gemakkelijk blijven leven. Als hij maar niet hoeft te " vechten " voor zijn eten. en... hij moet zijn urine op kunnen houden, als ie dat laat lopen is het einde verhaal. Maar hij blijft goed droog dus het gaat tot nu toe goed wat dat betreft.

Ik met mijn vriend hier in de tuin een ren gemaakt met hokje, wel iets kleiner dan hij gewend was, maar hij gaat toch niet meer zo hard. Nu zag ik vanochtend tot grote schrik dat hij zijn andere achterpoot ook laat hangen. en echt alleen nog maar met zijn voorpoten zijn lijf voort sleurt.

Nu weet ik even niet meer wat wijsheid is, Kootje eet goed, drinkt goed, kijkt heel pinter uit zijn oogjes, is nog steeds blij met alle aandacht, maar het lijkt er nu dus op dat hij 2 verlamde achter poten. Hij kan zoieso nooit meer terug naar de grote ren want hij is nooit snel genoeg om zijn eten op te hebben voordat die vreetzakken van eenden in de buurt zijn.
Hij mag hier blijven, maar is dit leven nog konijn waardig...
nu gaat het nog om een konijntje van 3 kg... maar vlaamse reuzen kunnen wel 10 kg worden. Blijft dat dan goed gaan met dat gewicht en zich voortslepen?

Is het eerlijk om hem in leven te houden?
Ik vind het zo moeilijk omdat het diertje verder heel levendig is, in het " wild " zou hij zeker niet overleven, maar met goede verzorging zal hij niet snel zomaar dood gaan...

wat zouden jullie doen?

_Tara_

Re: wat is wijsheid betreft konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:17

Wij hebben dit thuis ook eens gehad. Dat konijn hebben we toen in laten slapen, die lag in z'n eigen poep en plas. Ik vraag me overigens wel af welke fokker je een konijn alleen meegeeft, zijn echt groepsdieren. Of ik heb er overheen gelezen dat je nog een konijn hebt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:21

We waren nog op zoek naar een hangoor konijntje, maar die had hij op dat moment nog niet oud genoeg om mee te geven maar ... volgens de fokker kon het even geen kwaad als hij bij de eendjes zat had ie toch gezelschap. Over 2 weken kunnen we ons hangoortje op halen.

Hij ligt nu (nog) niet in zijn eigen poep en plas, hij sleept zich vrolijk rond door de ren. en zijn hokje is ook goed schoon steeds.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:23

tja, nu nog koppelen zou ik niet doen. koppelen gaat bijna altijd met strijd gepaard en hij kan die strijd niet leveren...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:28

wij hebben het ook gehad met onze vlaamse reus ze was van achteren verlamd
waarschijnlijk een rare sprong gemaakt en toen haar rug gebroken
ze was 9 kilo ik heb geen moment getwijfeld en haar in laten slapen ik kon het niet langer aan zien
een konijn dat zich vooruit moet slepen met een verlamd achterlijf zou ik niet zo laten lijden

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:36

Daarom twijfel ik ook zo, DA zegt ja het kan geen kwaad ze heeft geen pijn want verlamming voelt ze niet. En verder is ze gezond, maar... nu weegt ze nog maar 3 kg en straks misschien wel 10.
Ik vind het wel heel moeilijk om voor god te spelen en om zelf te bepalen jij moet dood / of jij blijft leven

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:44

zolang ze nog bewegelijk is, vrolijk is en geen pijn heeft zou ik haar laten leven maar wel heel goed in de gaten houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:48

Ik denk dat je naar het konijn zelf moet kijken. Als ie echt zo vrolijk en levendig is dan kun je het best nog even blijven aankijken denk ik. Een konijn dat pijn heeft stopt met eten en gaat stil in een hoekje zitten, dus dat merk je snel genoeg. Dan moet je ook aan het dier denken en hem laten gaan. Maar er zijn genoeg konijnen die zich bijvoorbeeld met zo'n wieltjes/rolstoel prima kunnen redden, als je dat er voor over hebt dan zou je dat natuurlijk eerst kunnen proberen voordat je aan inslapen gaat denken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:51

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:55

Dit kan E.cunniculi zijn!
Snel naar een konijnkundige dierenarts, dan valt er misshien nog iets aan te doen.

Een konijn met verlamde achterpoten heeft geen prettig leven, ookal is het pijnvrij :n

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:57

Ik zou persoonlijk mijn nijn dan in laten slapen, hoe moeilijk dat ook is.

Hij is niet meer geschikt voor gezelschap, en een nijn alleen is nooit helemaal gelukkig.
Verder vraag ik mij ook af hoe het voor een konijn moet zijn dat hij niet meer snel kan vluchten. Mijn konijnen schrikken wel eens ergens van, en dan schieten ze snel ergens onder. Dat geeft een veilig gevoel. Een konijn met verlamde achterpoten kan dat niet meer. Ik zou hem in laten slapen.

Als over 2 weken je handoortje komt, kun je er aan ander nijntje bij zoeken uit een opvang. Google maar eens naar konijnenopvang.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:58

cunniculi hoeft het niet te zijn. vaak reageren ze dan niet op de injectie en komt er naast de verlamming nog tollen bij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:00

benangelique schreef:
cunniculi hoeft het niet te zijn. vaak reageren ze dan niet op de injectie en komt er naast de verlamming nog tollen bij.

Dat is geen reden om te gaan zitten wachten.
Als het wel cunniculi is dan is het hoe langer je wacht hoe minder overlevingskans.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:02

afwachten moet idd ook niet.
persoonlijk zou ik hem in laten slapen, hoe sneu ook en wat de diagnose ook is. blijvend verlamd is in mijn optiek geen dierwaardig bestaan.

over EC; heb het meegemaakt en zal nooit maar dan ook nooit meer de medische mallemolen ingaan met een nijn die ec heeft :n

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:04

Air schreef:
Dit kan E.cunniculi zijn!
Snel naar een konijnkundige dierenarts, dan valt er misshien nog iets aan te doen.

Een konijn met verlamde achterpoten heeft geen prettig leven, ookal is het pijnvrij :n

Is precies waar ik ook aan zat te denken :j
Misschien is het een idee om een second opinion te vragen ergens.. Het hoeft het niet te zijn, maar het zou kunnen.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:07

En dan? Om, als het dan wel EC is, je nijn alsnog in te slapen?

Hoe dan ook, wat het ook is, konijn heeft verlamde pootjes...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:08

Nee, maar het kan zijn dat een injectie nog werkt ;) Hebben wij hier ook gehad, knijn dat dat had. Liep al een hele tijd raar, dus naar de DA ermee. Laten prikken, en het ging weer goed. Beestje is uiteindelijk 12 jaar geworden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:49

Goh, wat ontzettend sneu voor je konijn, maar natuurlijk ook voor jullie.
Als je konijn dusdanig verlamd is aan beide achterpootjes en het ook niet meer goed kan komen, dan zou mijn keuze heel snel gemaakt zijn. Ook al zou hij geen pijn hebben, dan nog. Een konijn is gemaakt om lekker met vriendjes te spelen en te rennen. Als ie dat niet meer kan, dan zou het wat mij betreft meteen ophouden.
Heel veel sterkte :(:)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:45

heb zelf een vlaamse reus gehad die is vorige maand op 5 jarige leeftijd overleden ;(
zelf zou ik zo een dier niet zo laten zitten/liggen
is voor het dier niet fijn en voor jezelf ook niet
al is het wel moeilijk om afstand te doen van een dier
heb nu nog een zoon van hem zitten van 4 dus heb nog een nagslacht
en heb nog een witte die niet stuk te krijgen is
heb ik van mijn schoonzus gehad denk een jaar of 6/7 geleden en doet het nog prima
blijft toch raar dat sommige jonkies er eerder mee uitscheiden dan oudjes
succes met je keuze

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:07

Ik heb hem net weer zichzelf zien voortslepen.
Ik ga het er vanaaf met mijn vriend over hebben, maar ik denk dat het , hoe moeilijk het ook is, toch inslapen word.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:25

:?
Lees je de reacties wel?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:29

Meteen dacht ik aan E.cunniculi.. Veel dierenartsen zeggen dat het verlamming is en later lijkt het steeds erger te worden, een lijdensweg.. Is je dierenarts konijnkundig?

Een beetje raar dat je inderdaad niet reageert over de E.cunniculi...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:59

Ik zou ook zeker E Cuniculi niet uitsluiten.
En ec kan ook snel genezen, mijn konijn was binnen een week weer van de symptomen af. Het hoeft dus niet altijd een eindeloos verhaal te worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:01

Manou schreef:
Ik zou ook zeker E Cuniculi niet uitsluiten.
En ec kan ook snel genezen, mijn konijn was binnen een week weer van de symptomen af. Het hoeft dus niet altijd een eindeloos verhaal te worden.

Maar dat omdat er wat aan gedaan werd, of niet?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:02