Wat doen jullie tegen teken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Wat doen jullie tegen teken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 20:40

Mijn huisgenoot kwam net binnen met de mededeling dat ze een teek van haar kat en een van de grond had gevist. Ik meteen onze andere twee katten gecheckt en een van de heren had ook een loslopend beestje in zijn staart. De ander gelukkig niks, maar als we met drie teken beginnen op 3 april, waar eindigen we dan in juli? Wat doen jullie ter preventie? Ze worden alledrie (tegelijk) ontvlooid met Bolfo Gold, verder checken we ze alledrie als ze binnenkomen. Zijn er nog meer tips? Wondermiddeltjes? Ben benieuwd, want ik krijg zwaar de kriebels van die beesten.

Kan het trouwens zo zijn dat er in het oosten van het land meer teken zijn dan in het westen? Woon nu in Zwolle en er zitten hier vrij veel (gewoon in een nieuwbouwwijk trouwens), de kat van mijn ouders in Noord-Holland heeft nooit een teek.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:44

Nope :D ik woon in het westen en heb alweer verschillende teken gevonden (weiland naast en bos(je) achter het huis)

Ik druppel standaard met frontline, voor vlooien moet dit, geloof ik, om de 6 weken, tegen teken is het 4 weken werkzaam, dit werkt redelijk goed, teken 'bijten' nog wel maar gaan erna dood en er lijken er minder te bijten (of ze vallen er snel vanaf).

Het is de standaard frontline en niet de frontline combo, de laatste werkt ook tegen teken maar als ik het uit mijn hoofd weet maar 2 weken.

Ik hoef niet eens bij te houden wanneer ik weer moet druppelen, ik zie aan de teken dat ik weer moet druppelen :j

Wilawander

Re: Wat doen jullie tegen teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:36

Ik gebruik de gewone Frontline, dat werkt niet optimaal maar wel het beste. Ik woon ook in het oosten en de teken worden hier elk jaar meer en ook steeds meer de gevaarlijkere teken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:00

Ik viste gister inderdaad ook alweer de eerste teek uit Ollie z'n vacht.. Boven op z'n hoofd, vieze beest had gelukkig nog niet gebeten, maar brrrr krijg er zo de kriebels van := Overigens is het nog moeilijk, om een 'loslopende' teek te pakken te krijgen :')

Ik druppel Ollie met PracTic, maar das volgens mij alleen voor honden.. Werkt wel trouwens, vorig jaar hebben we 1 keer twee teken van 'm af moeten vissen en de rest van het jaar nergens last van gehad :)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:04

ja ook hier alweer de eerste teken van mn katten afgeplukt (krijg er zo de griebels van, zeker als ze al een beetje volgezogen zijn :\ ) maar heb nog niet iets gevonden wat afdoende werkt om ze echt van mn katten af te houden.. helaas...

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:08

Ik heb de eerste teek ook al een dik een maandje geleden van me kat af gehaald..

Ik heb er 1 rond lopen die erg gewild is bij teken.

Ik heb een teken en vlooienbandje van beaphar gekocht en om gedaan en moet zeggen
ze is al een week clean.

Ik ben al 10 jaar aan het klooien welk spul het nou het beste werkt en tot nu niet echt
wat gevonden :\

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:16

Het enige wat enigzins wat helpt is Frontline (in elk geval Firpronil als werkzame stof)

Alle andere middelen werken helas totaal niet.

Pipetten op basis van Permetrin werken super bij honden maar zijn helaas dodelijk voor katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:19

Idd middelen met firpronil (als ik het goed schrijf) gebruiken als je ontvlooit. En ontvlooien en ontwormen tegelijk doen, omdat vlooien e.d. wormeneitjes kunnen verspreiden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:23

Ontvlooien en ontwormen nooit tegelijk doen. Dat is teveel. Het beste is eerst ontvlooien en dan 5 tot 7 dagen later ontwormen. Dan zijn ook zeker alle vlooien en eitjes weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:23

Ok, ik legde het niet goed uit. Vlak na elkaar doen. Dat doe ik idd ook, een paar dagen er tussen inderdaad.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:36

denk dat het ook een beetje aan het dier zelf ligt...wij hadden vroeger een kat die altijd vol zat met teken terwijl de andere kat nooit ergens last van had.

waar ik mijn pony,s nu heb staan zitten ook veel teken,heb de eerste alweer van mijn pony afgehaald.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:39

Dat denk ik ook .. ik heb er een lapjes poes met heel veel wit en die lusten ze wel.
En ik heb haar dochter met veel zwart en bruin en daar heb ik in al die jaren hoogstens
5 of zo afgehaald.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:17

Nikki!!! Je kunt preventief colloïdaal zilverwater geven, dit werkt o.a. tegen de ziekte van lyme en als je kat gebeten is krijgt hij er dus niks van. Kost niet veel, via internet verkrijgbaar. Heb zelf pas een liter besteld voor 15,- en het is ook geschikt voor mensen. xx