Bijten van een duitse herder pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romantico

Bijten van een duitse herder pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:50

Heb net een topic gemaakt op het duitse herder forum, maar er zijn hier vast ook honden eigenaren met goede tips. Zal het stuk ff kopiëren.

Sachi is nu ruim 13 week en bijt redelijk veel. Het is al wel een stuk minder dan toen ik haar net had. Wanneer ze bijt uit enthousiasme, bijvoorbeeld als ik thuis kom, of als ze aan het spelen is, dan vind ik dat niet zo'n probleem. Ik roep hard au en als ze doorgaat negeer ik haar. Dit werkt vaak op zulke momenten wel en dit is dus denk ik ook wel de goede methode.

Maar... nu het probleem. Ik zal een concreet voorbeeld geven. Sachi heeft bedacht dat het heel leuk is om het behang van de muur te scheuren, er was een klein stukje los. Ik haal haar daar dan weg en zeg streng: nee. Dat gaat ongeveer een x of 5 zo, ze loopt steeds terug en gaat verder. Maar de zesde keer (ongeveer dan) als ik haar weg zet, gaat ze recht voor me zitten, kijkt me aan, begint te blaffen en dan gaat ze bijten! Het is dus echt gericht op mij.

Nou weet ik dus echt niet wat ik moet doen. Het is mijn eerste hond en wil alles graag perfect doen. Nou weet ik wel dat dit niet kan, maar zo goed mogelijk dan. Ik krijg nou verschillende reacties. Deze mensen hebben geen herders, ik weet niet of dat dat er iets mee te maken heeft. De ene zegt: hetzelfde als in spel, gewoon au roepen en negeren. Dit lijkt mij niet de juist oplossing omdat ze me gewoon echt pijn doet en dan niet gelijk uit zichzelf los laat. De ander zegt: bek dicht drukken en op de rug leggen.

Help. Ik weet echt niet meer wat ik nou moet doen. Misschien kan iemand me helpen, andere tips geven of zeggen hoe het moet. Ik wil het zo graag goed doen. Het liefst natuurlijk allemaal met positieve belonen en negatieve negeren, maar ik wil ook geen hond die over mee heen loopt.

Het is een aardig lang verhaal geworden maar ik zit er dan ook echt mee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:52

Ik zou dr een time-out geven, even in de bench of even in de gang. Doordat je haar steeds weghaalt wordt ze opgewonden en gaat ze je lopen uitdagen.
Kan ze mooi even ergens anders afkoelen!!!
Correcties komen dan toch vaak niet meer door.
Oh ja, op de rug leggen helpt niet, mensen denken dat ze een hond kunnen dwingen om zich over te geven op die manier, maar het helpt alleen als een hond zich vrijwillig overgeeft.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:54

Enórm op d'r donder geven in ieder geval. Inderdaad met je duim en wijsvinger rond haar neus en op haar rug leggen zodat ze weet wie de baas is! Ik weet niet of je een bench hebt, anders is misschien ook een idee om haar daar even in te doen na de 1e keer behang kauwen, zodat ze even rustig wordt en met iets anders bezig is (geef haar wel een speeltje dan ofzo).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:55

Billy schreef:
Ik zou dr een time-out geven, even in de bench of even in de gang. Doordat je haar steeds weghaalt wordt ze opgewonden en gaat ze je lopen uitdagen.
Oh ja, op de rug leggen helpt niet, mensen denken dat ze een hond kunnen dwingen om zich over te geven op die manier, maar het helpt alleen als een hond zich vrijwillig overgeeft.

Dat is waar, maar naar beneden duwen/op de rug leggen helpt wel om even te laten zien wie de baas is ;)

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:55

Dat is een logische zet. Heb dit ook al wel gedaan. Maar... als ik haar in de bench zet gaat ze gewoon ff kabaal maken en daarna slapen. Heb dus niet het idee dat dit "door" komt. En heb ook weer gelezen dat je de bench niet als strafplek moet gebruiken. Wanneer ik haar namelijk oppak (als ze dus bijt na het behang-papier-incident) dan gaat ze gewoon liggen rollen en spartelen en vooral niet vrijwillig in de bench, als ze er in zit is het goed trouwens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:56

BaileyMix schreef:
Billy schreef:

Dat is waar, maar naar beneden duwen/op de rug leggen helpt wel om even te laten zien wie de baas is ;)

Als jij daar op de rug leggen voor nodig hebt, schort er wat aan je communicatie met je hond...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:59

Romantico schreef:
Dat is een logische zet. Heb dit ook al wel gedaan. Maar... als ik haar in de bench zet gaat ze gewoon ff kabaal maken en daarna slapen. Heb dus niet het idee dat dit "door" komt. En heb ook weer gelezen dat je de bench niet als strafplek moet gebruiken. Wanneer ik haar namelijk oppak (als ze dus bijt na het behang-papier-incident) dan gaat ze gewoon liggen rollen en spartelen en vooral niet vrijwillig in de bench, als ze er in zit is het goed trouwens.

Gewoon oppakken en in de bench zetten, niet met een boze stem of hardhandig, maar ik zeg meestal, zo nu ff slapen, en dan zet ik dr rustig in de bench.
Bij mij krijgt ze dan een koekje,die ze allang niet meer associeert met het stoute gedrag, en dan mag ze lekker ff afkoelen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:23

Billy schreef:
Romantico schreef:

Gewoon oppakken en in de bench zetten, niet met een boze stem of hardhandig, maar ik zeg meestal, zo nu ff slapen, en dan zet ik dr rustig in de bench.
Bij mij krijgt ze dan een koekje,die ze allang niet meer associeert met het stoute gedrag, en dan mag ze lekker ff afkoelen.

:j Inderdaad ja, daarom zei ik ook 'iets van een speeltje geven' ofzo, zodat ze niet straf met bench associeert maar bench met rustig worden, even iets anders doen dan stout zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:27

BaileyMix schreef:
Billy schreef:

Citaat:
Als jij daar op de rug leggen voor nodig hebt, schort er wat aan je communicatie met je hond...
[/quote]

Dat is in dit geval ook zo, anders zou de hond niet zo doen. Dat haal ik tenminste uit de tekst. De ene hond is wat dominanter dan de ander he ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:28

Sorry, kan niet quoten dus vandaar de vreemde quote :Y)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:35

ik ga met billy mee, een time-out, corrigeren als ze in die staat zijn heeft geen nut
en ik kan het weten, mijn duitse herder is net pup af :Y)

saden

Re: Bijten van een duitse herder pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:39

Wat bij onze herder ook wel werkte was laten schrikken zonder dat ie door had dat wij dat deden.
Kan met sleutels gooien(niet op de hond)
Wat bij ons t beste werkte was een plantenspuit die een harde straal gaf(een spuit die je op druk kunt zetten) En dan op zn kont spuiten. Hij schrok en liep weg. Een paar keer en het was klaar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:46

Een puppycursus doen en het boek kopen over hondentraining met de theorie die ze daar gebruiken zou ik zeggen. Op fora als bokt lees je 100 trainingsmethoden naast elkaar; dikke kans dat je dan van alles wat (en dus van alles net niks) gaat proberen.

Zelf zou ik de bench nooit als straf gebruiken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:57

Ik ga mee met sallandval, zoek een trainingsmethode die bij je past en hou je daaraan. Ik heb ook een pup van 12 weken en ben nu een boek van martin gaus aan het lezen dat is voor mij een prettige methode streng maar duidelijk. Puppy cursus is ook altijd een aanrader.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:21

Of gewoon een tik geven en hard NEE zeggen of.. aan de nekvel mee de bench in en maak ze kabaal een keer STIL roepen. (of met bijv. krant een keer tegen bench -bench rammelt vaak wat als je ertegen aantikt)

Het klinkt zielig maar dit gedrag mag je zeker niet accepteren :n nu is het maar een '''puppybeet'' ,maar straks als ze echt groot is ..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:23

even yamcha@ een pb sturen...die weet het vast wel.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:29

Gewoon iets anders geven waar ze WEL in mag bijten. Heel simpel. Niet meer van maken dan dat het is, alle pups vertonen dit gedrag en het gaat vanzelf over.

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:00

Bedankt voor alle tips. Ik ben inderdaad bij een cursus die helaas gister niet door ging. Hier wilde ik het ook gaan vragen. Heb al een geweldig bericht van Yamcha. Ik heb in elk geval genoeg te oefenen :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:07

BaileyMix schreef:
Enórm op d'r donder geven in ieder geval. Inderdaad met je duim en wijsvinger rond haar neus en op haar rug leggen zodat ze weet wie de baas is! Ik weet niet of je een bench hebt, anders is misschien ook een idee om haar daar even in te doen na de 1e keer behang kauwen, zodat ze even rustig wordt en met iets anders bezig is (geef haar wel een speeltje dan ofzo).

Bailymix, het gaat om een pup. Een pup moet fatsoenlijk leren dat iets niet mag.
Wat jij voorstelt is mi buitenproportioneel....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:08

Elin_ schreef:
Of gewoon een tik geven en hard NEE zeggen of.. aan de nekvel mee de bench in en maak ze kabaal een keer STIL roepen. (of met bijv. krant een keer tegen bench -bench rammelt vaak wat als je ertegen aantikt)

Het klinkt zielig maar dit gedrag mag je zeker niet accepteren :n nu is het maar een '''puppybeet'' ,maar straks als ze echt groot is ..

Neem jij vooral geen hond. Als je het zo aanpakt, krijg je een angstplasser en ziet ze dr bench niet meer als veilige plek .
En dit puppybijten heeft niks met valsheid te maken....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:12

Time-out helpt even om de rust in dat koppie terug te krijgen. Is ze rustig mag ze er weer uit/vandaan.

Hielp bij ons altijd als ze stout ging doen en na een waarschuwing niet ophield.

Als je telkens blijft corrigeren vinden ze dat alleen maar leuk, aandacht is aandacht, maakt niet uit of het negatief bedoeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:29

Dit heb ik haar als tip gegeven, per PB:
Wat betreft het bijten: handen achter je rug, buiten het bereik van je pup, en haar letterlijk de rug toekeren. Dit is heel duidelijke hondentaal: als je zo doet, wil ik geen contact met je. Elke keer als ze bijt, doe je dat. Heel consequent in zijn.
Niet corrigeren, geen tik geven, niet, op wat voor manier dan ook, op ingaan. Elke vorm van aandacht die jij eraan schenkt, is een beloning, en zij zal het aangrijpen om er een spel van te maken. Zij moet leren, dat als zij aandacht van jou wil, of met jou wil spelen, dat zij daar op een andere manier om vraagt.

Het behang: Op het moment dat je het ziet, gooi je iets naar haar toe, wat herrie maakt. Ik gebruikte altijd een slipketting, maar het kan van alles zijn. Je hoeft niet raak te gooien, het gaat erom, dat ze er van schrikt. Weer heel consequent zijn, zorg desnoods dat je een slip hebt, en 2 sleutelbossen.

Gaat ze op een andere manier klieren, loop je rustig naar de bench toe, doe het deurtje open, en zeg: dág Sachi! En je stuurt haar die bench in. Je stuurt haar nu letterlijk weg van je, zij mag niet bij jou zijn, zolang zij zich zo gedraagt. Een time-out is geen straf. Het is wel een manier om heel duidelijk te laten merken dat je dit gedrag niet accepteert.
Elin_ schreef:

Dat moet je met dit type pup echt niet doen......
Bij een Dimo zal dat wel werken, althans om hem bang te maken, want snappen doen ze het echt niet, maar bij een Raphi of een Sachi maak je het er alleen maar erger mee. Wat ik begreep van TS is dat de pup vooral op die manier aandacht vraagt, en eigenlijk wil ze, zo jong als ze is, werken, ze wil iets doen. Dat zit ook in het ras, mijn Raphael is net zo. Ik heb haar aangeraden om ook zoekspelletjes met de pup te gaan doen, en denkspelletjes, om haar ook in het koppie moe te maken.
Dit soort honden heeft zo'n behoefte om te werken, en daar zul je als eigenaar ook echt iets mee moeten. Doe je daar wat mee, dan heb je er een heerlijke hond aan, doe je er niets mee, breken ze je het huis af......

Corrigeren geloof ik niet in bij een pup. Tikken geven al helemaal niet, honden worden daar alleen maar bang van, en de kans dat je die tik op het juiste moment uitdeelt is minimaal. Raphi maakt er een spelletje van als je een tik geeft: pak de hand, en ontwijk de tik. Die vindt het daardoor alleen maar een leuker spel, en dat is niet wat je wilt.
Het bijten is ook niet uit gemenigheid, het is gewoon aandacht trekken. En aandacht trekken mag ook, maar niet op die manier.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:37

Billy schreef:
Elin_ schreef:

Neem jij vooral geen hond. Als je het zo aanpakt, krijg je een angstplasser en ziet ze dr bench niet meer als veilige plek .

Inderdaad.. blijf vooral in je achterhoofd houden dat het hier om een pup gaat. Het is doodnormaal gedrag dat een pup bijt, dat moet ook niet echt afgestraft worden. Je moet je pup wél leren wanneer ie mag bijten en hoe hard ie mag bijten (vandaar ook de "auw" die gebruikt wordt). In deze situatie is het gewoon een pup die een tof spelletje heeft ontdekt en daardoor aandacht krijgt van zijn baas :), beestje amuzeert zich gewoon rot. Allerlaatste dat je daarbij moet doen is afstraffen (tik geven/rug leggen/neus knijpen), pup heeft geen idee waar het over gaat. Gewoon doodnormaal rustig "gedaan" zeggen en hem in een aparte ruimte (gewoon, weg van de baas en de aandacht) zetten en na een minuutje of vijf, als hij uit zijn 'speelrush' is weer volle aandacht geven. Bench nooit of te nimmer gebruiken als strafplaats, bench moet ter alle tijden gebruikt worden in combinatie met iets goeds.

Ik snap het 'neus knijpen' en op de rug leggen trouwens niet zo goed :). Het gaat hier toch helemaal niet over zwaar fout gedrag, zwaar dominant gedrag? Het gaat hier over een miscommunicatie, die moet helemaal niet zo afgestraft worden..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:51

Billy schreef:
Elin_ schreef:

Whahah mijn pup weet iig dat bijten niet mag hoor :)
En dat is geen angstplasser.
Ik zeg niet sleur haarr/hem mee. ik zeg neem haar met de nekvel mee.
Gewoon met je hand 1 nekvelbeetpakken en met hand 2 zetje geven zodat je hem niet alleen aan nekvel meetrekt.

Komop zeg het is geen glas hoor :|

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:53

Punt is dat dit met een hond van het kaliber Sachi of Raphi gewoon niet gaat werken. Die maken daar een spelletje van namelijk, en dan ben jij de l*l.......