Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
kanniet schreef:Als je de kat binnen óf op eigen terrein houdt is er verder niets aan de hand. Mijn honden zijn ook jagers, als ik ze los laat zullen ze jouw kat misschien doodbijten. Ben ik, als eigenaar van de hond, wel aansprakelijk voor ondanks dat honden roofdieren zijn, net als katten. Het zou, van de andere kant bekeken, verre van normaal zijn als ik geen duiven in mijn tuin kan houden omdat de buurtkatten "nu eenmaal roofdieren" zijn. Mijn advies: Hou, om verdere moeilijkheden te voorkomen, gewoon de katten op eigen terrein.

kanniet schreef:Als je de kat binnen óf op eigen terrein houdt is er verder niets aan de hand. Mijn honden zijn ook jagers, als ik ze los laat zullen ze jouw kat misschien doodbijten. Ben ik, als eigenaar van de hond, wel aansprakelijk voor ondanks dat honden roofdieren zijn, net als katten. Het zou, van de andere kant bekeken, verre van normaal zijn als ik geen duiven in mijn tuin kan houden omdat de buurtkatten "nu eenmaal roofdieren" zijn. Mijn advies: Hou, om verdere moeilijkheden te voorkomen, gewoon de katten op eigen terrein.
)
Het zijn echte rovers en jagen op kleine diertjes. 
stef schreef:Gaat het om een wilde duif? (houtduif, tortel) of een sier/postduif?
Over dat katten gezonde vogels niet kunnen vangen: Kan iemand dat dan aan mijn kat uit leggen? Die gaat gewoon in een hinderlaag liggen (zoals katten doen)

Annemiek80 schreef:Ik had er ook 1 (vorig jaar overleden) die alles ving wat los en vast zat, ziek of gezond dat maakte weinig uit. Heeft verschillende wilde tortelduiven gevangen waarvan 2 waar ik bij was, katten kunnen razendsnel zijn hoor, als de duif net de andere kant opkijkt en op de grond zit.... slaat de kat hem zo uit de lucht op het moment dat hij opvliegt.
Ander praktisch probleem voor de kat is weer hoe ze een dikke duif moeten verplaatsen en ontdoen van de veertjes![]()
De kat die ik nu nog heb houdt het gelukkig redelijk bij muizen... maar dan wel in grote hoeveelheden
Mijn kat neemt grote prooien gewoon achteruit lopend mee naar huis.
mika11 schreef:Hoezo, lekker naar het dierenasiel?
Die kat kan er niks aan doen, hij volgt zijn instinct.
Daar kun je zo'n kat toch niet voor straffen door hem naar het asiel te brengen