Kat bijt duif dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Kat bijt duif dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:04

Vorige week had onze kat een duif doodgebeten. Nu zijn die mensen boos op mijn ouders (daar zijn die katten van). die mensen hebben de politie gebeld. Wat kunnen wij er nou aan doen dat onze kat duiven doodbijt? katten zijn toch roofdieren?

Ik wil een andere keer wel even het verhaal van de situatie vertellen, heb ik net gedaan, maar internet viel even uit.

sjorsie

Re: Kat bijt duif dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:07

Ja snap dat ze er niet blij mee zijn, maar dit is gewoon instinct , kan je die kat niet kwalijk nemen, dan moet het overigens wel een dikke duif zijn geweest want die snelle postduiven krijgt een kat echt niet te pakken, politie gaat hier echt niets aan doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:10

Nee normaal krijgt een kat niet zo snel een duif te pakken.
Waar ik eerst woonde had mijn buurman ook duiven, en ik had toen nog 3 katten.
De ene kat was een echte jager, maar een duif heeft ie nooit kunnen pakken.
Ik denk dat er dan al wat met die duif aan de hand was.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:11

Als je de kat binnen óf op eigen terrein houdt is er verder niets aan de hand. Mijn honden zijn ook jagers, als ik ze los laat zullen ze jouw kat misschien doodbijten. Ben ik, als eigenaar van de hond, wel aansprakelijk voor ondanks dat honden roofdieren zijn, net als katten. Het zou, van de andere kant bekeken, verre van normaal zijn als ik geen duiven in mijn tuin kan houden omdat de buurtkatten "nu eenmaal roofdieren" zijn. Mijn advies: Hou, om verdere moeilijkheden te voorkomen, gewoon de katten op eigen terrein.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:14

kanniet schreef:
Als je de kat binnen óf op eigen terrein houdt is er verder niets aan de hand. Mijn honden zijn ook jagers, als ik ze los laat zullen ze jouw kat misschien doodbijten. Ben ik, als eigenaar van de hond, wel aansprakelijk voor ondanks dat honden roofdieren zijn, net als katten. Het zou, van de andere kant bekeken, verre van normaal zijn als ik geen duiven in mijn tuin kan houden omdat de buurtkatten "nu eenmaal roofdieren" zijn. Mijn advies: Hou, om verdere moeilijkheden te voorkomen, gewoon de katten op eigen terrein.

dat is een kromme vergelijking, een hond laat je uit een kat niet en een gezonde vogel is echt niet te pakken, alleen de dikkerds en kneuzen, zo kan je alles wel binnen gaan houden

mijn katten komen niet buiten omdat ik aan een te drukke weg woon, maar anders gingen ze gewoon naar buiten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:16

:D Soms komen (bijna) dooie duiven gewoon uit de lucht vallen. Vorige week werd een kennis van mij op een haartje na gemist door zo'n projectiel. Kan ook zijn dat de slechtvalk geen goeie grip had en hem heeft laten vallen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:17

Als een hond jouw kat verwond/doodbijt zou je ook verre van blij zijn. Ik neem aan dat het hier om een gezelschapsdier gaat? Sierduif/postduif oid.
Het minste wat je ouders kunnen doen is schade vergoeden en flinke excuses maken en hopen dat poeslief duifje toch niet zo leuk vond om te vangen en het voortaan bij muizen gaat houden .... ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:19

Neemt niet weg dat je verantwoordelijk bent voor de daden van je huisdier.
Ik ben gek op katten, heb ze zelf ook, maar wil niet dat een ander daar last van zou hebben.
Net zoals ik niet wil dat mijn hond of paarden overlast veroorzaken.
We hoeven niet over alles te mieren*uken, maar overlast bezorgen is een ander uiterste.
Wel vervelend als je kat een goede jager is en je buurman heeft duiven. :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:25

Wel raar dat de buren daarvoor de politie hebben opgebeld trouwens.

Heeft de buurman de duiven altijd de duiven los of zitten ze een deel van de dag in hun hok.
Mijn vorige buurman, die duiven had, liet altijd pas 's middags om vier uur zijn duiven los.
Omdat hij niet wilde dat andere mensen last hadden van zijn duiven (poepen etc)
Als dat zo is, kun je proberen de kat in die tijd binnen te houden als hij zijn duiven los heeft?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:28

Gaat het om een wilde duif? (houtduif, tortel) of een sier/postduif?

Over dat katten gezonde vogels niet kunnen vangen: Kan iemand dat dan aan mijn kat uit leggen? Die gaat gewoon in een hinderlaag liggen (zoals katten doen)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:29

zelfde vraag, is die wild of tam? Al moet ik zeggen dat tamme meestal wel in een kooi of iets zitten...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:31

Heeft de kat die bij jullie op het terrein gevangen?
Zoja, tja dat is dan zijn probleem en anders moet je zorgen dat jouw(van je ouders) kat niet op zijn terrein kán komen denk ik maar zo.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:38

kanniet schreef:

Mee eens, je hebt verantwoording voor jou huisdier, dus als hij huisdieren van andere dood maakt (instinct of niet) ben jij als eigenaar verantwoordelijk.
Zulke dingen kan je voorkomen door je huisdieren op eigen terrein te houden.

Ik ben zelf een groot katten liefhebster en heb er zelf 3, ik vind niet dat andere daar last van hoeven te hebben en mijn tuin is dus zo afgezet dat ze er niet uit kunnen.

Ik moet er wel bij vermelden dat ze al zeker 2x een vogel te pakken hebben gehad (wild) maar deze zijn gepakt in eigen tuin...

Veder is het ook eigen behoud: mijn katten worden niet dood gereden, ik heb geen ruzie met buren vanwege katten stront (of opgegeten duiven) en mijn katten kunnen ook niet van 2 walletjes eten (ofwel: je hebt altijd van die mensen die het leuk vinden om andermans dieren te voeren, kom ik aan met m'n dieetvoer := )

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:43

Wat voor duif was het gewoon een wilde? Tja, katten vangen van alles meer dan de meeste mensen denken :D Het zijn echte rovers en jagen op kleine diertjes.

Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor je dieren dus als ze overlast verzorgen moet je zorgen voor een oplossing. Of dat in dit geval zo is weet ik niet. De politie zal hier vast geen werk van maken die hebben wel wat beters te doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:16

Maar ja, de duivenmelker weet ook dat als hij zijn duiven vrijlaat, hij een risico heeft dat de duiven iets overkomt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:18

Anne_GTI schreef:
:D Soms komen (bijna) dooie duiven gewoon uit de lucht vallen. Vorige week werd een kennis van mij op een haartje na gemist door zo'n projectiel. Kan ook zijn dat de slechtvalk geen goeie grip had en hem heeft laten vallen.

Ik zou me echt doodschrikken als dat zou gebeuren :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:04

stef schreef:
Gaat het om een wilde duif? (houtduif, tortel) of een sier/postduif?

Over dat katten gezonde vogels niet kunnen vangen: Kan iemand dat dan aan mijn kat uit leggen? Die gaat gewoon in een hinderlaag liggen (zoals katten doen)

Ik had er ook 1 (vorig jaar overleden) die alles ving wat los en vast zat, ziek of gezond dat maakte weinig uit. Heeft verschillende wilde tortelduiven gevangen waarvan 2 waar ik bij was, katten kunnen razendsnel zijn hoor, als de duif net de andere kant opkijkt en op de grond zit.... slaat de kat hem zo uit de lucht op het moment dat hij opvliegt.
Ander praktisch probleem voor de kat is weer hoe ze een dikke duif moeten verplaatsen en ontdoen van de veertjes _O-

De kat die ik nu nog heb houdt het gelukkig redelijk bij muizen... maar dan wel in grote hoeveelheden

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:14

Hm, wij hebben een beetje hetzelfde probleem met de kat van de buren. Die houden ze buiten, waardoor het dier dus de meeste tijd bij ons in de tuin rondloopt. Helaas is zijn favoriete plekje het kippenhok of het konijnenhok, en moeten we hem hier regelmatig uitjagen. Gelukkig heeft hij nog niets gedaan, maar ik maak me wel zorgen als we straks broedse kippen en dus ook kuikens krijgen.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:21

Het is wel vervelend natuurlijk maar om nou meteen de politie te bellen..
Ik zou het erger vinden als ze een mus of een roodborstje doodmaken. Van duifen zijn er namelijk wat meer.
Misschien een belletje omdoen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:49

Vanmorgen op stal hadden we ook Crime Scene. Duif half opgegeten door de stalkat. Ja dat houd je niet tegen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:25

Annemiek80 schreef:
Ik had er ook 1 (vorig jaar overleden) die alles ving wat los en vast zat, ziek of gezond dat maakte weinig uit. Heeft verschillende wilde tortelduiven gevangen waarvan 2 waar ik bij was, katten kunnen razendsnel zijn hoor, als de duif net de andere kant opkijkt en op de grond zit.... slaat de kat hem zo uit de lucht op het moment dat hij opvliegt.
Ander praktisch probleem voor de kat is weer hoe ze een dikke duif moeten verplaatsen en ontdoen van de veertjes _O-

De kat die ik nu nog heb houdt het gelukkig redelijk bij muizen... maar dan wel in grote hoeveelheden

:D Mijn kat neemt grote prooien gewoon achteruit lopend mee naar huis.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:30

Ja als de kat op jullie terrein was is er niets aan de hand. Was die kat op het terrein van de buren heb je een probleem. Je moet je dieren gewoon bij houden of dat nu om een kat gaat of een hond. Jij kiest ervoor en bent dus verantwoordelijk voor wat die doet. Ook als die alle dieren uit de buurt vermoord. Simpel als dat.
Als er hier een kat komt die dat doet, wordt hij gevangen en gaat hij lekker naar het dierenasiel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:34

Hoezo, lekker naar het dierenasiel?
Die kat kan er niks aan doen, hij volgt zijn instinct.
Daar kun je zo'n kat toch niet voor straffen door hem naar het asiel te brengen >;)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:19

De eigenaar kan er wél iets aan doen, en als die er niets aan doet, moet diegene die overlast ondervindt actie ondernemen. Als één van mijn huisdieren gevaar loopt door de loslopende kat van een van de buren, en die besluiten dat dat niet de moeite waard is om de kat op eigen terrein te houden, gaat hij bij mij ook naar het asiel. Dan neem ík de verantwoording voor het welzijn van mijn eigen huisdieren. Ik weet dat de kat er niets aan kan doen, deze is dan slachtoffer van het beleid van zijn baas. Helaas.

Je kan dan gerust stellen dat ik mijn instinct volg en dat wat bij mij hoort bescherm.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:04

mika11 schreef:
Hoezo, lekker naar het dierenasiel?
Die kat kan er niks aan doen, hij volgt zijn instinct.
Daar kun je zo'n kat toch niet voor straffen door hem naar het asiel te brengen >;)

Dan moeten de eigenaren er maar voor zorgen dat poeslief niet bij anderen in de tuin kan komen.

Bovendien is het geen mishandeling een kat naar het asiel te brengen, krijgt het dier niets van hoor.