hond speelt niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

hond speelt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:43

Ja ik heb een probleem. Ik doe al een week of twee mee aan de hondenschool met men hond. Tussen de oefeningen door moeten we spelen met de hond, wat opzich heel leuk is! Alleen wil men hond helemaal niet spelen!
En het is niet dat ze dit enkel op de hondenschool doet. Thuis wil ze dit ook niet doen. Hoogstens 1 à 3 keer iets vangen en terugbrengen. Als ze dat doet pak ik het niet direct af, speel ik ermee, maar dat vind ze dan ook snel niet meer intressant!!
Best wel moeilijk want voor te apporteren, wil ze nu iets brengen waar een stuk vlees in zit, mja echt zot doen doet ze erbij dan niet!

En eigenlijk zou ik het veel leuker vinden als men hond wat zotter doet en meer fun geeft! Er kan wel iets in het verleden meespelen maar dat weet ik niet (de hond komt van het asiel).

Dus als jullie tips hebben hoor ik het héél graag!

Nikki__

Re: hond speelt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:46

Hoelang heb je de hond al?
Heb hetzelfde probleem met mijn Lab gehad, wilde tijdens de training ook niet spelen! Het heeft ruim een jaar geduurd eerdat ze ging spelen, en het ook echt leuk vond. Geef 't niet op, maar forceer niks. Beloon haar als ze het goed doet.
Een hond die nooit heeft geleerd om te spelen, moet daar echt moeite voor doen om dat te gaan leren.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:48

Een van mijn vorige honden speelde ook niet, vond hij gewoon niks aan.
Ik liet hem gewoon in zijn waarde, je kan een hond immers niet dwingen om te spelen.

Misschien vind jouw hond wel een ander spelletje of speeltje leuk?
Er zijn zo veel verschillende speeltjes, frisbee, touw, stok, bal etc.

Neej

Re: hond speelt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:57

Tja, bij ons op de cursus deden ze daar niet zo moeilijk over, wij moesten dan tijdens de trainingen echt samen met de hond spelen, dus geen apporteerspelletjes maar meer met een touw enzo.. Naja er waren gewoon honden die niet wilden spelen. Jammer dan. Vonden ze gewoon niet leuk. Werd dan rekening mee gehouden :)

En zo zit ook het apporteren niet in elke hond. De mijne vindt het gelukkig reuzeleuk, en wordt helemaal waus als ik met z'n wubba of een dummie aankom, maar zijn zusje vindt er bijvoorbeeld weer niks aan.. En de teef van een vriendin van mij ook niet, deden we laatst zoekspelletjes, dus een hield de honden vast en de ander gooide de wubba ergens in de struiken, nou mijn Ollie, en haar jongste, hadden het reuze naar hun zin! Maar die ander ging wel heel even zoeken, liet de wubba vervolgens lekker liggen en ging op mollenjacht :+

Ik snap wel dat je het leuker zou vinden als de hond wat meer zou spelen, maar het zit volgens mij gewoon niet in elke hond. De hond van mijn schoonouders is 11 geworden, en heeft van z'n leven niet gespeeld. Niet met speeltjes in ieder geval, maar als m'n vriend ofzo zelf lekker ging hollen en springen deed de hond wel gezellig mee, dus spelen wilde ie wel, maar met mijn vriend zélf, niet met een speeltje.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:01

Het is toch geen probleem als je hond niet spelen wilt? Niet elke hond vind dat leuk om te doen.
Ik snap wel dat je dit jammer zal vinden, maargoed, aandringen/dwingen om te spelen is het geen spelen meer, dus helaas.

Misschien wat lekkers verstoppen en haar laten zoeken, misschien dat ze dat wel leuk vind.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:10

tsja sommige honden spelen nu eenmaal niet, kan je ze moeilijk dwingen te doen, zoek anders iets wat ie heel erg lekker vind voor de training bv knakworst of leverworst, doen ze bij bv doggydans ook, probeer iets te zoeken waarvan je merkt dat ie er heel enthousiast van word. Dus niet van die koekjes waarvan ie bij de 3de al haast zn neus optrekt hahaha, echt iest waar je m helemaal gek mee kunt krijgen. (kleine stukjes geven, het gaat om t idee)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:21

Dank je voor al jullie tips! Ik zal even duidelijk proberen te antwoorden op de vragen.

Het niet-spelen vond ik niet zo erg. Tot ik op de hondenschool kwam, daar willen ze echt dat je tussendoor met je hond en speeltje speelt! Ik zie de honden dan allemaal happen naar het speeltje, of ze trekken aan zo'n touw en dan spelen ze. En ik val er dan zo'n beetje buiten. Meestal ren ik dan wat met de hond. Anderzijds zou ik het wel leuk vinden als ze eens lekker gek doet.

Ik denk dat ik zowat alle speeltjes geprobeerd heb. Het apporteren (een pennezak met iets lekkers in) begint ze wel leuk te vinden. Maar das meer aporteerwerk.
Verder is men hond ook zoals neej één beschreef, als ik ergens met een speeltje afkom, gaa zij in plaats van naar het speeltje gaan speuren! Dat vind ze helemaal geweldig. En daarom ga ik ook vaak naar een wei ofzo waardat ze helemaal haar gang kan gaan en lekker kan zoeken!

Axel_clauw: dat vind ze ook super om te doen als ik vb een voerbeloning weggooi, vind ze dit heel snel. Alleen ben ik een beetje bang om dit in de les te doen omdat ze dan miss gaat willen speuren in plaats van op te letten.. (koekjes vind ze niets aan, ze krijgt een vleesbeloning en idd hele kleine stukjes)

Nikki_: ik heb mijn hond 9 maand.