Moeilijke beslissing ( poes 15 jaar)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Moeilijke beslissing ( poes 15 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:04

Gizmo onze poes van ondertussen 15 jaar oud gaat niet helemaal lekker.
Ze heeft zo'n 6 jaar geleden al een hersenbloeding gehad en loopt sindsdien nog al scheef, kan niet meer normaal op de bank komen en als ze eenmaal ligt valt ze zomaar naar beneden.
Verder zijn haar oortjes en gebitje vorig jaar schoongemaakt , dit was letterlijk een hel voor haar, ook de nazorg.
Haar oren zijn daarna 3 keer zo erg geworden en was er niks meer aan te doen waardoor ze nu doof is.

Nu gaat het dus weer niet lekker met haar.
Uiteraard ga ik naar de DA , en vermoed dat het weer haar tandjes zijn ( eet slecht)
Maar hoever moet ik nog doorgaan met haar, het gaat mij hierbij niet om het geld om dat even duidelijk te maken.
Als ik terugkijk naar de vorige operatie aan haar bekkie doe ik haar er geen plezier mee, het heeft me weken geduurt voordat ze me weer een beetje vertrouwde, 1 en al stress die periode.
Sindsdien is het eten trouwens ook een stuk minder geworden ze at wel maar ze had er ook wel moeite mee, ook al was haar gebitje weer oké.
Vloeibaar eet ze ook gewoon niet.

Ik vind het belangrijk dat ze een katwaardig leven heeft maar dat heeft ze eigelijk al heel lang niet meer door die hersenbloeding.
Wanneer kun je zeggen nu is het genoeg?
Vind het erg moeilijk, wil helemaal niet egoistisch zijn en wil uiteraard ook de reactie van de DA afwachten maar vind het toch wel belangrijk om van te voren te bedenken wanneer het genoeg is en niet straks bij de DA staan van oliebol welke keuze moet ik maken.
Daarnaast heb ik hier 3 kinderen en vind het belangrijk dat ze afscheid kunnen nemen van haar mits dit nodig zou zijn.
Neem ze niet mee naar de DA dus dat zal echt thuis moeten gebeuren.

Dus mijn vraag wanneer zullen jullie zeggen nu is het genoeg.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:06

misschien ook even bloedoz doen? ontstoken mondjes en slechte eetlust hangt vaak samen met slechte nieren. dan kan je iets meer zeggen over de prognose en of het nog zin heeft met haar

MamboBeachJarig

Re: Moeilijke beslissing ( poes 15 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:13

15 jaar vind ik toch al een aardige leeftijd. Jij kent je kat het beste en en om haar nog een behandeling te geven die niet fijn is voor haar... Ik weet het niet, moeilijke beslissing!

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:19

Ik begrijp dat je ons om advies vraagt, maar ik denk dat er maar één is die de antwoord kan geven. Wat zie je als je naar Gizmo kijkt? Is ze gelukkig? Is ze blij? Zit ze lekker in haar vel? Zit er uberhaupt leven in?

Ik ken een kat die gehandicapt is en ook zwabberend door de kamer beweegt. Maar het is een onwijze clown en het dier is super gelukkig. Dat merken we aan alles.

De enige tip die ik je kan geven is je af te vragen of je als je kies voor behandeling, haar daar mee helpt of jezelf, omdat je er niet klaar voor bent om haar te laten gaan. Want, lieve TS.. dat ben je nooit. Voor zulke dingen is nooit een goed moment.

Ik wens je heel veel sterkte en mocht je je hart willen luchten of nog vragen hebben staat mijn PB open.

(Ik werk op de Dierenambulance dus dit verdriet en deze vragen maak ik wekelijks mee)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:20

Sommige katten zijn geleefd met 20 andere met 15, andere met 10.
Als ik je verhaal lees, proef ik al een bepaalde ondertoon..?

Met de huidige medische nieuwe dingetjes kan je idd zo lang en zo ver doorgaan als je maar wilt... Maar het is jouw kennis over je kat en jou gevoel die beslist wanneer het klaar is voor je beestje..

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:35

@ Creatas: Met name jouw laatste zin, is exact wat ik bedoel.

TS, jij kent Gizmo het beste. Misschien kun je, als je advies in je keuze wil, eens een gesprek met je Dierenarts aanvragen? Om te overleggen wat de opties zijn, wat haar kansen zijn en of dit realistisch is. De Dierenarts kent Gizmo beter dan wij. Wellicht dat je daar meer aan hebt..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:53

Loop op zaken vooruit maar dat doe ik vaker, het wat als.... zodat ik beter voorbereid ben op als het dan toch gaat komen.
Rens_ke schreef:
Ik begrijp dat je ons om advies vraagt, maar ik denk dat er maar één is die de antwoord kan geven. Wat zie je als je naar Gizmo kijkt? Is ze gelukkig? Is ze blij? Zit ze lekker in haar vel? Zit er uberhaupt leven in?

Zoals elke oudere kat slaapt ze veel, daarnaast dus kattenbak eten drinken en weer slapen, veel meer doet ze eigelijk niet meer.
De glans in haar ogen de glanzende vacht dat begint steeds ietsje minder te worden.

Creatas schreef:
Als ik je verhaal lees, proef ik al een bepaalde ondertoon..?

Bedoel je dat ik mijn keuze al gemaakt heb ( dus het inslapen)
Als je dit bedoelt nee, misschien komt het omdat ik er vrij bang voor ben dat ik die keuze moet gaan maken.

Zoals ik hierboven al zei, ik loop op zaken vooruit altijd al gedaan.
Toen ze de hersenbloeding had, kwam ik al huilend terug op de nacontrole omdat ik dacht dat het over was, zat compleet in de stress.

Het moet zeker realistisch zijn kwa kansen en een katwaardig bestaan dit overleg ik dan ook met de DA want die kan er meer over zeggen dan ik.
De DA kent Gizmo trouwens niet, ben overgestapt naar een andere waar ik een beter gevoel bij heb.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:06

Neem gewoon de kennis van de da tot je, kijk naar je kat, luister naar je gevoel.
En ik zelf weet niet beter dan dat dat laatste bijna altijd het allerbelangrijkste is.

Ik zelf heb altijd het principe aangehangen; liever een maand te vroeg dan een dag te laat..
Dat gaat natuurlijk niet altijd op (acute situaties), maar ik ben van mening dat als de tijd echt daar is, om de keuze te maken dat je het weet/voelt etc.

Wij kunnen vanaf een scherm natuurlijk vanalles aandragen, proberen je gerust te stellen, ideeen en suggesties aandragen; maar uiteindelijk vraag ik me af in hoeverre het iets toevoegt aan je gemoedsrust..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 00:49

Ja daar heb je eigelijk wel gelijk in...
Hopelijk ziet de Da nog vele kansen en kan ze nog gewoon een goed leven leiden en maak ik me druk om niks :)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:13

Ik zou hiervoor advies vragen van de da, zoals al eerder is aangegeven. Hopelijk heeft hij goed nieuws.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:58

Ik denk de da je het beste advies kan geven, en denk er goed over na. Als ik je post zo lees ben je nog erg aan het twijfelen. Ik snap dat je het beste voor hebt voor je poes, maar inderdaad, tot hoever wil je al die medische dingen doormaken..

Hoe is je poes verder in haar gedrag? Laat ze zich nog gemakkelijk aaien etc.? Onze oude kat kreeg ook ouderdomskwaaltjes als blaasontsteking etc., de dag dat ze ingeslapen zou worden (wij dachten dat ze pijn had, maar dat zo soms wat chaggerijnig was, was gewoon ouderdom zei de DA), heeft de DA ons met de poes weer naar huis gestuurd. Ze was nog veels te vrolijk om nu al weg te gaan. Nooit spijt van gehad, kat heeft nog een half jaar een fijn leventje gehad en de dag voor overlijden, ook een soort afscheid van mij genomen. Je merkte het aan d'r. Ik denk dat jij ook zal merken wanneer de tijd er wel echt voor is.

Ik heb overigens ook een 'gehandicapte' kat gekend. Was af en toe niet leuk om te zien (kat ging continue rondjes om zichzelf lopen, vloog de boom in (vogels waren allang weggevlogen) en kon er dan niet meer uitkomen, viel ook inderdaad wel eens.. Deze kat heeft nog een paar jaar met wat medicatie goed kunnen leven, volgens de dierenarts heeft de kat nauwelijks hinder gehad.

Tsja, ik wil je in iedergeval heel veel succes wensen met je beslissing :(:)

Oja, nog een vraagje. Heb je sowieso al een afspraak met de dierenarts binnenkort?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:49

Ben gister gelijk heen gegaan uiteraard ;)
en de Da bevestigde eigelijk wel mijn vermoeden.
Ze konden haar best oplappen maar dat zou voor tijdelijk zijn en of ze er gelukkig van zou worden?

Dus heb afscheid van haar genomen en ze is heel vredig ingeslapen ;(

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:56

;(
Heel veel sterkte met het verlies!

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:03

Pff, heel veel sterkte!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:44

Agos, sterkte hoor!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:24

Oh gatsie... Maar wat een moedig besluit van je! Heel veel sterkte met het verlies van je kat...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:28

Heel veel sterkte, het is niet niks als je elkaar al 15 jaar kent en dan ineens is dat weg.
Weet er alles van, maar je hebt het juiste besluit genomen.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:55

Oh getsie! Ik dacht 'even bijlezen om te kijken of er vorderingen zijn', lees ik in eens allemaal nare berichtjes :(
Sterkte, vrouw. En bedenk maar dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Voor je kat. Ik ben trots op je.