Poes drachtig,tips gevraagd!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Poes drachtig,tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:01

:wave:

Ik heb een Huis-tuin-en-keuken poes van ruim anderhalf jaar.
Nu is zij drachtig,helaas. Ik ben me aan het inlezen om me voor te bereiden op wat er gaat komen.
Poezel is binnen ruim 1 maand uitgerekend....
Heeft er iemand nog tips voor me?
Kunnen we al enkele voorbereidingen treffen?

Ik ben zelf tegen het "fokken" van dieren zonder papier.
Nu hebben wij onze eigen kater gecastreerd,maar omdat onze poes ook buiten komt is ze helaas door een andere kater gedekt.
Achteraf dus heel dom van ons,om alleen de kater te laten "helpen".
Als de kittens zijn geboren wordt onze poes gesteriliseerd :j

LisavanLisa

Re: Poes drachtig,tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:06

je kunt een doos met een schone handoek neerleggen waar de kat goed in kan lopen als die moet bevallen want dan gaat ze daar als het goed is vanzelf inlopen deed mijn kat ook. en als ze moet bevallen kun je er beter wel bij blijven, meestal gaat het goed maar (ja het klinkt heel walgelijk) ik heb er zelf ook nog 2 uitgetrokken 8)7 de eerste, toen kwam er nog een maar ik mocht er niet meer bij blijven van m'n ouders, wat bleek de 2de was dood dus ik bleef er toen wel bij toen moest ik nog 1x helpen. als ze geboren zijn zijn ze de eerste weken heel rustig dus daar heb je geen last van dat ze aan de wandel gaan ofzo O:)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:40

Testen op aids.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:00

Sancha schreef:
Testen op aids.

misschien zou je dit beter uit kunnen leggen aan TS?

@ TS, bovenstaand is wel een goede tip, mocht je kat dit hebben kunnen de kittens namelijk dood geboren worden. als ze wel levend geboren worden mogen de kittens absoluut zelf geen kittens krijgen want het is besmettelijk.

Zet inderdaad een ruime doos neer (maar niet te ruim, anders krijgen de kleintjes het straks koud) op een plekje waar je kat graag ligt en waar jij de boel in de gaten kunt houden. Houd het telefoonnummer van je DA paraat voor het geval er toch iets mis gaat. Vaak raak je dan zelf ook een beetje in paniek dus dan is het handig als je alles in de buurt hebt.
Meestal gaat een kattenbevalling goed hoor, je kan als het gaat gebeuren je kat ook gewoon het beste met rust laten en van een afstandje toekijken, pas helpen als er echt iets aan de hand lijkt te zijn. Poes eet waarschijnlijk zelf de nageboortes op en kauwt ook de navelstrengetjes door, maar hier moet soms mee geholpen worden. (nooit de navelstrengetjes doorknippen.. altijd afscheuren met je nagel, wel je handen wassen natuurlijk!)

Een kat is echter nooit te voorspellen, wij hadden al weken een doos voor haar klaarstaan waar ze ook heel vaak in lag, maar ze besloot haar vruchtwater in mijn bed neer te plempen :+

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:51

Dit zijn dingen die je nodig kan hebben. Even gekopieerd van het Bengalenforum:

Werpkist Een werpkist kan je kopen of zelf maken van hout. Er zijn vele soorten en maten. Een lege chipsdoos of televisiedoos zijn goed te gebruiken. Gebruik in ieder geval geen doos waar groente of fruit in heeft gezeten ivm pesticiden.
Spartelkooi Als de kittens wat groter zijn krijgen ze behoefte aan een kittenkooi/spartelren. Ook hier zijn vele mogelijkheden. Even google-en en je vind veel informatie om er een zelf te maken en/of winkels die dit verkopen.
Flaneldoeken (stuk of 6-8) Hier blijven kittens niet met hun nageltjes, die ze nog niet kunnen intrekken, hangen. Dit je gebruik als bodembedekking voor de werpkist. Handdoeken zijn niet zo geslaagd ivm de lussen. Kranten kun je beter ook niet gebruiken omdat die inkt afgeven.
Digitale weegschaal die grammen kan wegen. Hiermee weeg je de kittens elke dag op een vast tijdstip om te zien of ze goed aankomen.
Digitale thermometer + vaseline Neem er een die zo snel mogelijk de temp. kan meten. Ze zijn er al vanaf 10 sec. oa te krijgen bij de Hema. Het is altijd handig om de temperatuur van je kat zelf te kunnen meten, ook als ze niet zwanger/net bevallen zijn.
Handdoeken/washandjes/gastendoekjes om kittens bij de geboorte mee droog te wrijven.
Kraamvrouwonderleggers (stuks of 10) Deze gebruik je tijdens en vlak na de bevalling. Leg er voor de bevalling een paar op elkaar in de werpkist zodat je de hele vieze makkelijk kan verwijderen tijdens de bevalling.
Arterieklem en/of steriel navelstrengdraad of afnavelen met je nagels. Dat kan natuurlijk ook.
klein scherp schaartje om de navelstreng door te knippen ná het aanbrengen van de klem of draad.
Alcohol om oa. de klem en het schaartje mee te ontsmetten.
Slijmzuiger om luchtwegen schoon/leeg te zuigen (dit kan ook voorzichtig met je eigen mond).
Unicura zeep Handen wassen voordat je de poes helpt met de bevalling.
Ontsmettingsmiddel De ene fokker gebruikt het wel de andere niet. Er zijn verschillende sprays te verkrijgen. Spray voor grote oppervlaktes, kleine oppervlaktes (werpkist, schoenen ed.) Gel voor het ontsmetten van je handen zonder water.
Warmte matje of kruik Deze kan je gebruiken als je de kittens even apart wilt leggen tijdens de bevalling. Of later bij moederloze kittens. Aan een warmtemat je heb je niets als je de kittens in nood moet vervoeren.
Fleecedeken (stuk of 6-8) Altijd handig voor bijvoorbeeld in de werpkist/kittenren als de kittens wat groter zijn.

schrijfblok + pen Noteren: tijd eerste persweeën, kenmerk kitten (aftekening, kleur, geslacht ed.), tijdstip geboorte, kittens, placenta compleet?, geboortegewicht, kater/poes.
klok
keukenrol en plastic zakjes Altijd handig.

Kittenmelk (KMR of Litterlac)
Koffieroom Doe een maatschep (zelfde als water/poeder) door de melk voor een goede ontlasting. Koffieroom werkt laxerend.
babyflesje met deksel om de poeder, water en eventueel koffieroom goed te mengen. Goed schudden tot er geen klontjes meer inzitten.

diverse spuitjes, pipetten of flesjes Ook hier geld dat iedereen zo zijn voorkeur heeft voor spuitjes, pipetjes of flesjes.
Spuitjes 1ml, 2ml, 5ml of voedingspipet
Voederspuitje 10ml
Speentjes voor op de voederspuitjes
kittenflesje + losse speentjes

Druivensuiker indien nodig door de melk. Geeft de poes en/of kittens extra energie.
RC Convalescence support en/of Hills a/d

Onderstaande middelen geven sommige fokkers standaard en andere alleen indien nodig.
Nutridrops geeft extra energie aan de poes en/of kittens.
Utero vetsem om baarmoeder schoon te maken na de bevalling
urtica urens 30c stimuleert een goede melkafgift
Benebac voor een goede darmflora vd kittens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:57

Bedankt iedereen!
Ze is er eigenlijk omdat ze muizen moest vangen in de stal,maar ze is nu eigenlijk meer een huis en knuffelkat :')
Ze mag niet verder dan de keuken (i.v.m. nieuwe bank en tafel in de woonkamer) en eigenlijk alleen overdag in huis,'s nachts ligt ze in de stal bij mijn paarden.

De meeste dingen hebben we thuis al wel (ik heb mijn pony drachtig gekocht,daar had ik een heel "kraampakket" voor klaarliggen)

We wegen de poes nu ook regelmatig (ik geloof iedere dag) en meten haar buikomvang.
De poes is van mijn broertje,dus ik weet er niet zo enorm veel van,maar m'n moeder heeft haar hele leven katten gehad (zij had dan alleen katers,dus geen ervaring met bevallingen) die weet dus ook wel hoe en wat.

Dierenartsnummer hangt standaard in de stal,en op het prikbord.
Voor de spartelkooi zal ik even kijken,ik geloof dat we zo'n idee hebben (gehad) voor de kuikentjes.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:31

Ik zie dat Danielle het Aids verhaal al heeft uitgelegd (ik had ff haast), even naar de DA dus om te laten testen. Nogal belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:52

Sancha schreef:
Ik zie dat Danielle het Aids verhaal al heeft uitgelegd (ik had ff haast), even naar de DA dus om te laten testen. Nogal belangrijk!

:j
Heeft iemand enig idee hoe dat in z'n werk gaat?
Op google vind ik vooral gevolgen van AIDS.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:38

FlorisSam schreef:
Sancha schreef:

:j
Heeft iemand enig idee hoe dat in z'n werk gaat?
Op google vind ik vooral gevolgen van AIDS.

er wordt bloed afgetapt en dat wordt op een soort pipetje gedaan (lijkt op een bloedsuikertest voor mensen) en je hebt binnen een paar minuten antwoord. Is het negatief, dan is het 100% zeker dat ze het niet heeft, is het positief, dan is het verstandig om het bloed nog even extra op te laten sturen naar een lab omdat de test wel eens vals positief wil uitslaan. SNAP test heet het, zou dit bij je DA wel even aangeven voor je komt dat je dit wil laten doen want ze hebben ze niet altijd op voorraad liggen. kost rond de 45 euro.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:09

Het is een Fiv/Felv test. Als je dit op google zoekt vind je het wel. Er wordt ook getest op leukemie.

Dit is een test die je normaal gesproken voor de dekking laat doen. Het kan nogal wat stress met zich meebrengen, dus je kan het misschien beter nadat de poes kittens heeft gekregen doen.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:01

Wij krijgen ook elk jaar (vorig jaar was het 2x :O) jonge katjes :D
En je word er gewoon helemaal verliefd op :P
Onze poes loopt wel gewoon buiten, dag en nacht, en wij hebben in de schuur
in het stro een mand staan met een oude deken van mijn pony erin :p
Maar ze mag zelf haar plekje zoeken waar ze gaat bevallen, gewoon waar het haar uitkomt.

Als je gewoon haar gang laat gaan zijn er meestal geen problemen bij de bevalling, dus je hoeft
er echt niet om thuis te blijven :P
Je ziet vanzelf als ze een dunne buik heeft, en dan maar op zoek naar de jonkies ;P

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:50

Dat vind ik heel kort door de bocht. Er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan. Ik zou mijn kat nooit alleen laten als ze moet bevallen!
Afgelopen keer was ik er ook bij en heb ik wel degelijk moeten ondersteunen. Sowieso is het slim om te kijken of alle nageboorten eraf komen, indien dit niet het geval is zal je toch echt naar de dierenarts moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:29

Ik ga morgen de DA bellen over de AIDS test :j

Bijna alles is er,we moeten alleen nog even melk en pipetjes halen.
De rest was er eigenlijk allemaal wel van het kraampakket van mijn merrie :j

Bedankt voor alle tips!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:35

Ik vind het wel top dat je het zo serieus neemt! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:39

Eigenlijk was ik "bang" dat ik heel bokt over me heen zou krijgen,ben blij dat jullie allemaal zo fijn reageren! :)

Maar ik wil alles zo goed mogelijk regelen,mede omdat ik me best wel schuldig voel dat poezel nu drachtig is,terwijl ze nog heel jong is.... :\

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:01

Ach meid, ik kan me altijd ergens wel voorstellen dat je wat botte reacties krijgt als je de kop in de wind gooit en alles voor jezelf doet, maar je komt over als iemand die de tips zeer serieus neemt en het beste voor haar dier wil dus wie zullen wij dan zijn om jou af te zeiken ;)

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:39

Heb al verschillende keren meegemaakt en moet zeggen dat bij elke kat anders is gegaan.
De meeste gingen goed, heb er 2 meegemaakt dat het niet helemaal ging zoals het moest.
1e foute was met een zwerfkat die schuw was maar toen ze beviel niet wist wat ze moest doen. en heb zelf van 2kittens vlies van neus/mond af moeten halen.
bij de 2e was van andere kat die heeft tussen de 1e en 2e kittens een hele lange tijd zitten

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:02

Onze ervaring is dat je de kat zoveel mogelijk alleen moet laten, zeker wanneer de kittens geboren zijn, want ze vinden het echt niet leuk dat je ze begint te vertroetelen enzo (probeer ze dus de eerste weken niet aan te raken, anders zou de mama haar kittens kunnen verwaarlozen... )
woont de kat binnen of buiten?

ongeveer een maand op voorhand begon ze veel meer rond te lopen & het was duidelijk dat ze op zoek was naar een plaats waar ze rustig kon bevallen. we hebben toen ook zo'n mand geplaatst, maar die plek vond ze blijkbaar niet goed & ze heeft de kittens dan opgevoed in het hooi van de paarden :P

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:19

__danielle__ schreef:
Ach meid, ik kan me altijd ergens wel voorstellen dat je wat botte reacties krijgt als je de kop in de wind gooit en alles voor jezelf doet, maar je komt over als iemand die de tips zeer serieus neemt en het beste voor haar dier wil dus wie zullen wij dan zijn om jou af te zeiken ;)

Bedankt! :j
esmolove schreef:
Heb al verschillende keren meegemaakt en moet zeggen dat bij elke kat anders is gegaan.
De meeste gingen goed, heb er 2 meegemaakt dat het niet helemaal ging zoals het moest.
1e foute was met een zwerfkat die schuw was maar toen ze beviel niet wist wat ze moest doen. en heb zelf van 2kittens vlies van neus/mond af moeten halen.
bij de 2e was van andere kat die heeft tussen de 1e en 2e kittens een hele lange tijd zitten

Bedankt!
Als het kan wil ik er wel proberen "bij te zijn" (bijv. met webcam ofzo)
lottex schreef:
Onze ervaring is dat je de kat zoveel mogelijk alleen moet laten, zeker wanneer de kittens geboren zijn, want ze vinden het echt niet leuk dat je ze begint te vertroetelen enzo (probeer ze dus de eerste weken niet aan te raken, anders zou de mama haar kittens kunnen verwaarlozen... )
woont de kat binnen of buiten?

ongeveer een maand op voorhand begon ze veel meer rond te lopen & het was duidelijk dat ze op zoek was naar een plaats waar ze rustig kon bevallen. we hebben toen ook zo'n mand geplaatst, maar die plek vond ze blijkbaar niet goed & ze heeft de kittens dan opgevoed in het hooi van de paarden :P

Kat woont zowel binnen als buiten,maar vooral buiten.
Ze is overdag (als we thuis zijn) wel vaak binnen,maar ze zit af en toe aan onze nieuwe bank te krabben,dus zonder begeleiding mag ze niet binnen :n
We hebben haar op 1 april gemeten en gewogen,gewicht was 2,8 kg en buikomvang 40 cm :j
Zal vanavond/morgen nog wel een keer wegen en meten :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:56

Ben je al naar de DA geweest voor de test?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:09

ten eerste ondanks dat het helaas dat er kittens geboren worden , gefeliciteerd want voor jou is het natuurlijk wel hartstikke leuk.
tips hoef ik niet meer te geven want die staan er al, geniet ervan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:39

Bij mn ex liep poes om de haverklap drachtig, altijd heel erg leuk was dat :D Zij hadden idd altijd een doos om in te bevallen, al lag ze meestal in de hondenmand hihi :+ Als de katjes de ogen open hadden mochten we ze pakken, tot die tijd alleen maar naar kijken :+ Goede doos is wel lastig, mams moet dr in en uit kunnen maar de kittens niet, zeker als ze iets ouder zijn ben je blij als ze ff in die doos blijven :+ Bij mn ex hadden ze dr iig speciaal een grote kist voor getimmerd :P Kan je verder niet helpen maar iig heel veel plezier! Niks zo leuk als kittens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:42

@Sancha:
DA vertelde dat het nu beter niet kon,het zal enorm veel stress veroorzaken (poes is nog nooit bij de DA geweest) en er was niet veel meer aan te doen als het zo zou zijn. Poes moet niet zo heel lang meer,om haar in deze stand te vervoeren was te groot risico.

Bedankt iedereen!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:48

Mijn ervaring is, dat moederpoes het heel fijn vindt, als ik erbij blijf :j
En ze liggen bij mij altijd op een handoek met daaromheen een kussensloop. Daar blijven de nageltjes niet in hangen.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:52

Nathalie02 schreef:
Dat vind ik heel kort door de bocht. Er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan. Ik zou mijn kat nooit alleen laten als ze moet bevallen!
Afgelopen keer was ik er ook bij en heb ik wel degelijk moeten ondersteunen. Sowieso is het slim om te kijken of alle nageboorten eraf komen, indien dit niet het geval is zal je toch echt naar de dierenarts moeten.

Hoezo kort door de bocht?
Onze poes bevalt wanneer het haar uitkomt, en wij weten nooit goed wanneer dat is,
want we weten ook pas als ze een dikke buik heeft dat ze dan drachtig is.
Dat komt omdat ze gewoon 24/7 buiten zijn, en we wonen nogal afgelegen met veel grond om
ons heen, dus we weten ook nooit goed waar ze gaat bevallen.
Dus we kunnen er niet veel aan doen, alleen hopen dat het vanzelf goed gaat,
nu heeft ze al 4 x jonge katjes gehad, en alle keren is het goed gegaan zonder dat
wij erbij waren,
Dus hoezo kort door de bocht. Dit betekent niet gelijk dat we niet om het dier geven hoor.