kat anorexia, advies gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liesje84

kat anorexia, advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 12:44

Ik heb 3 katten
2 htk, waarvan 1 een granen allergie heeft.
1 noor een vrouwtje van 2jr die niet wil eten.

Mijn noor heeft vanaf het begin dat ik haar heb al moeilijk gedaan om eten.
Ze heeft een poosje alleen kittenbrokjes gehad (alle soorten) viel daardoor heel erg af. (eet er niet genoeg van)
Daarna ben ik haar vlees gaan bijvoeren (ook alle soorten) lust alleen gourmet (niet mijn keus) en met veel moeite eet ze wat porta21.
Met vlees blijft ze op gewicht (is nog steeds graatmager) maar 2 blikjes vlees op een dag voeren is een drama. (van haar hoeft het niet)

Verder heb ik nog virabac, bene-bac, laxulon, moutpasta, vitaminepasta en pillen (antibiotica en eetlustopwekkers) van dierendok geprobeert.
Het mag allemaal niet baten.
Vorige maand nog fiv/felv en algemene bloedtest gedaan. Volgens dierendok kerngezond maar mager.

Ze heeft wel snel last van haarballen, maar dat is nu onder controle.
De kat eet precies genoeg om in leven te blijven (10 a 15gram brokjes pd).

Bedankt voor het lezen, hoop dat het verhaal te volgen is.
Zijn er mensen hier die misschien nog ideeen hebben???

cissy

Re: kat anorexia, advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:47

je zou eens kunnen proberen in overleg met je DA of ze de brokken voor zwangere poezen mag eten, Queen brokken van Royal Canin, daar zit net effe wat meer in omdat zwangere poezen uiteraard meer nodig hebben vanwege de dracht.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 12:52

@cissy tnx voor je antwoord.

Het maakt niet uit wat voor brokken ik geef, ze eet er maar 10gr van en dat is te weinig.
Ze heeft ook al zo'n beetje alle soorten gehad, kitten, zonder granen, voor zwangere poezen, haarbal enz enz.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:55

deze brokken kun je alleen kopen via de DA ik weet niet of je daar alle soorten ook hebt geprobeerd? ik heb helaas geen zak meer anders had ik je een beetje kunnen opsturen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:57

Heb je dit al eens gebrobeerd? Werkt echt goed :j bestemd voor extra gewicht aanzet, na operatie of ziekte...

Mijn kat at niets meer in de laatste maanden van zijn leven, maar dit kreeg ik wel naar binnen (zelfs 1 blik per dag!)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://11521.static.securearea.eu/Global/Files/ProductPhotos/Small/3968700.jpg&imgrefurl=http://www.dierenarts-webwinkel.nl/Webwinkel-Product-2910090/Hills-A-D-Kat-(nat).html&usg=__cZ7e3BWjoOT1IpXTG1-dAJZrKlM=&h=90&w=71&sz=5&hl=nl&start=16&zoom=1&tbnid=A0JVhQsaZoM6XM:&tbnh=78&tbnw=62&ei=ZbqRTfT0Bc6Rswa88NDRBg&prev=/images%3Fq%3Dhills%2Bpresription%2Boperatie%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:02

@listiglistje tnx voor het meedenken.
ad eet ze niet vrijwillig, heb het wel een paar weken moeten dwangvoederen vorig jaar.
Op advies van DA, maarja voor dwangvoeren heb ik niet een kat.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:06

Hoe is de vacht van je kat en haar energieniveau?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:08

Eet ze wel vis of dat soort dingen? Rauwe kip? Andere lekkere dingen die lekker vind?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:09

heb je al eens versvlees geprobeerd? en dan niet dat slechte blikvoer maar echt vlees?

BV. smuldier? en dan de kip of vlees variant.

En je zou kunnen proberen om vlees te drogen....daar worden mijn honden en kat helemaal wild van!1 van mijn honden wil het vlees rauw absoluut niet hebben, maar gedroogd vreet ze mijn vingers erbij op
Stuur maar even je adres via pb, zal ik een paar dingen naar je opsturen om te proberen. Als ze het lust zou je er zelf mee bezig kunnen!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:11

Mijn katten zijn gek op makreel en rauwe kip. Plakjes rosbief. Maar goed mijn vrouwtje eet ook asperges bami en dat soort dingen. Ik heb erg makkelijke eters wat dat betreft.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:15

@xono, haar vacht is prima, haar energieniveau is redelijk.
@marcella_e rauw eet ze niet, vis ook niet, gekookte kip met rijst en boullion was 5minuten lekker. daarna niet meer in trek.
@roosiris ik heb wel eens versvlees geprobeerd van cat lovers gold. (krijgen ze ook brokken van)
dat moest ontdooit worden, de geur werden ze nog wel blij van en daar hield het mee op.
ik doe je ff een pb.

tnx allemaal voor het meedenken, het is wat een lastig kwestie maar bedankt voor jullie moeite.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:17

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:19

Wat RoosIris zegt idd. iets als smuldier, koop je gewoon bij de c1000 of Jumbo uit de diepvries en is er in verschillende smaken. Het is voor honden en katten, ik voerde het altijd al aan de honden en had mijn 2 katten (nu 6 maanden oud) eerst alleen op brok staan. Maar de heren die deden echt een moord om het vlees te pakken te krijgen, en sindsdien krijgen zij het ook 4x per week.
Ik merk wel dat sommige smaken hier minder lekker gevonden worden, maar met name de kip en de pens kompleet daar vallen ze echt op aan.

Greentea01

Misschien dan toch wat roosiris zegt gedroogd vlees? Ik zou kijken of je niet van alles wat kleine beetjes kan halen en kijken wat ze lust en lekker vind en op welke manier. Rauw gekookt gebakken gerookt noem maar op. Plakjes ham en dergelijk is ook niet trek?

Lijkt me heel moeilijk een dier wat niet om eten maalt

Katten hebben van nature weinig smaak. Wat katten aantrekt in eten schijnt de geur en kauwbaarheid te zijn. Het gevoel dat het eten in de mond geeft. Dit staat in de boeken in ieder geval.

Mando

Jee wat een ellende.

Nu heb ik er ook eentje die maar 3 kilo weegt hoor. Siamees die gewoon mager/slank is en ook alleen maar eet wat hij nodig heeft.
Volgens de artsen is ie goed ... en hij heeft er weinig last van.

De kat van mijn ouders kreeg vroeger toen ze ouder werd gekookte kip of vis met boontjes en rijst en dan ik kleine porties per dag geven.

Succes.... ik hoop dat ze iets meer gaat eten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:20

Is er niksmis met haar tanden van antibiotica krijgen katten namelijk snel slechte tanden...het is maar een idee

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:21

@rhodos, ik zal de link straks ff lezen en er een mail heen sturen.

Voor iedereen die met verschillende soorten brokjes aankomt. heel lief.
maar de kat eet er gewoon maar 10gr van. lust de brokjes dus blijkbaar wel maar eet niet genoeg.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:23

Heb je ook al A/D blikvoer geprobeert?
Dit wordt vaak gegeven aan katten die niet willen eten en aan zieke of verzwakte katten.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:26

@keona, tanden zit een beetje tandsteen op, verder wel ok volgens DA

Ergens denkt de noor wel, ik heb honger of mmm ruikt lekker, en dan houdt het op.
voor gedroogd het ik een pb gestuurd naar roosiris.

Ze weegt net 3 kilo, en je kan alle botjes voelen, ribben, schouders, wervels.

@simone, daar heb ik al antwoord op gegeven, zie antwoord op listiglistje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:28

Er is ook vitamine pasta voor katten, dat is net marmite qua structuur, het stinkt ook een uur in de wind :D maar ze zijn er hier wild op en likken het zo uit de tube. Het heet Nutricat plus en kun je bij de DA halen. Als ze dat naast die paar brokjes eet krijgt ze in ieder geval genoeg vitaminen binnen.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:32

@cissy Zie OP.
pasta eet ze ook echt niet uit de tube, maar heb er al wel vele geprobeerd.

edit; inmiddels mail gestuurd naar sophia vereeninging

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:36

Kan je niet iets van visolie of vette olie over de brokjes gieten, zodat ze iets vetter wordt?
Als ze gezond is krijgt ze blijkbaar wel genoeg vitaminen en bouwstoffen etc binnen, dus daarvoor hoeft ze niet meer te hebben.
Zou het ook niet werken als je flink met haar speelt zodat ze honger krijgt?
Krijgt ze onbeperkt of krijgt ze een paar keer per dag? Soms wil het wel eens helpen om ze te laten merken dat ze wel iets moeten doen voor hun eten en dat het niet vanzelfsprekend is dat er altijd eten is.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:37

Ik heb voor je gezocht op http://www.kattenweetjes.nl/

Ook hier niks te vinden over een gelijk iets. Wel te veel eten of weinig eten maar meestal na een trauma. Misschien kan je hier ook nog een vraag stellen op het forum. Het zijn allemaal katten mensen. Ik heb daar ook wel eens wat vragen neer gelegd over mijn katten.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:46

Britt schreef:
Kan je niet iets van visolie of vette olie over de brokjes gieten, zodat ze iets vetter wordt?
Als ze gezond is krijgt ze blijkbaar wel genoeg vitaminen en bouwstoffen etc binnen, dus daarvoor hoeft ze niet meer te hebben.
Zou het ook niet werken als je flink met haar speelt zodat ze honger krijgt?
Krijgt ze onbeperkt of krijgt ze een paar keer per dag? Soms wil het wel eens helpen om ze te laten merken dat ze wel iets moeten doen voor hun eten en dat het niet vanzelfsprekend is dat er altijd eten is.

Als ik iets met haar brokjes uithaal hoeft ze ze helemaal niet meer. zalmolie, warm water erover enz.
Aangezien ik binnenkatten heb, wordt er elke dag met de katten gespeeld.
De katten hebben onbeperkt cat lovers gold tot hun beschikking. Apart voeren heb ik ook geprobeert maar dan stop de rest van de katten met eten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:52

Ik doe ook maar een gooi... Ik dacht in de eerste instantie aan schildklier, maar dan zou ze juist heel veel moeten eten, zonder aan te komen...
Heb je ook al ééndags kuikens geprobeerd?? Het klinkt heel ranzig, maar mijn katten waren er wild op. Nu krijgen ze het niet meer, hoor, maar vroeger heb ik ze er wel eens mee verwend. (Tip, niet in de magnetron doen... ) Misschien heb je het wel eens geprobeerd hoor, maar ik kon het hier niet terug vinden. Het brengt het jacht instinct naar boven (voor de Noor misschien wel iets wat ze nodig heeft??).

Heel veel sterkte hoor!