Cavia goed naar na behandeling tegen longontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Cavia goed naar na behandeling tegen longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:23

Pumba had een paar weken eerder ook longontsteking. Daar heeft ze toen een injectie voor gehad en AB-druppels. Die druppels waren alleen geen succes, ze wilde ze NIET. Ze spuugde het uit, klemde haar kaakjes stijf op elkaar en wurmde als een malle. Niet alle AB is toen dus binnen gekomen, wat waarschijnlijk de reden is dat de longontsteking nou weer terug is.

Vanavond stond ik dus weer bij de DA. Ze krijgt nou 3x twee prikken, om de drie dagen. Dit omdat ze de AB gewoon NIET ik wil nemen en je op die manier resistentie tegen de AB creëert omdat ze gewoon te weinig binnen krijgt om de ontsteking echt onder de duim te krijgen.

Afijn, cavia -onder protest- twee prikken gekregen en weer naar huis. En ze is écht naar nou. Ze ademde eerst alleen zwaar, nou hangt ze lamlendig in een hoekje. Zelfs de komkommer waar ze normaal Zazou de hersens voor in slaat wil ze niet. Heb haar even bij me gehad, op haar ruggetje zit ook allemaal bloed. Denk dat het wondje van de naald flink heeft gebloed.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoop echt dat ze de nacht doorkomt := er nu mee naar de DA heeft weinig zin, levert alleen maar meer stress op en van een flink AB-shot kun je nou eenmaal heel naar zijn. Wordt vaak eerst slechter voordat het beter wordt. Maar ze is zo.. naar en lamlendig. Normaliter is het echt een opgewekt dik caviaatje.

;( :\

Samiyah

Re: Cavia goed naar na behandeling tegen longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:31

Ik had je vorige topic ook gevolgd, wat rot dat ze weer een longonsteking heeft.. :(:)
Heb er geen ervaring mee maar ik ga wel voor je duimen dat je caaf er weer helemaal bovenop komt! Hopelijk is ze 'slechts' beroerd van de AB en knapt ze weer op. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:33

Weet je waar ze mee geënt is? Baytril?
Dat heeft namelijk best wel regelmatig flinke entreacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:53

He wat naar voor je cavia en voor jou! Hopelijk gaat het inmiddels iets beter, hoe is ze de nacht doorgekomen?

Ik weet wel uit ervaring dat mijn (vorige) caaf ook eerst naar werd, maar dat kan ook een stressreactie zijn geweest op het vervoer/onderzoek/de prik. Daarna ging het al gauw beter met hem. Hopelijk is dat ook zo met jouw caaf. Ik duim!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:57

Wat vervelend zeg.. :\ Het kan inderdaad een stressreactie zijn, ik zou hem goed in de gaten houden. Eet ze nog wel? Ben benieuwd hoe het verder gaat.. Veel sterkte!

Ik heb zaterdagavond mijn Mowgli in moeten laten slapen die opeens een zware longontsteking en fikse luchtweginfectie had. (hij was zijn hele leven al snotverkouden, Doxoral en Baytril hielpen beide noppes)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 09:34

Pumba gaat hartstikke goed! *\o/* Ze is nog niet helemaal topfit maar de andijvie, verse brokjes en wortel gingen er goed in.
Gisteravond at ze dus niet meer, ze rilde en was gewoon echt heel naar. Vanochtend gaat het al stukken beter gelukkig. Donderdag moeten we weer heen, dan vraag ik ook na bij de DA of ik weer zo'n reactie kan verwachten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:07

Wat een topnieuws :) Ik hoop op een goed herstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:49

Gelukkig maar, fijn dat het zo goed gaat :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 12:48

Ben ook héél erg opgelucht. Heb er gewoon niet van geslapen :o

Kwam net binnen met witlof, probeerde ze te piepen. Het arme ding is zo schor := :(:)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:06

Ah wat fijn dat het beter gaat! :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:14

Goed om te lezen dat het beter gaat.
Ik ben trouwens wel benieuwd welke druppels je in eerste instantie gehad hebt die je zo moeilijk naar binnen kreeg.

Wij behandelen in de opvang allerlei dieren met longontsteking (ook geregeld egels of konijnen enzo) met druppels Vibravet. Dat gaat er doorgaans echt heel makkelijk in.
Als we een keer Baytrill druppels gebruiken (omdat Vibravet op is of we nemen dier over van andere opvang en het kreeg al Baytrill) dan is dat vaak moeilijker om binnen te krijgen.
Kennelijk is dat veel viezer...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:16

Baytril is ook heeeeel vies (keertje geproefd omdat Mowgli het ook niet wilde). Heel erg bitter..
Je kan het ook mengen met roos vicee aanmaaklimonade. Of eerst de Baytril in het spuitje en dan een beetje roos vicee, zodat ze dat eerst binnenkrijgt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:17

-:) Wij pakken meestal gewoon heel gemakzuchtig een andere antibiotica...
Ratten vinden het zelfs zo lekker dat ze de pipet meestal met 2 handjes vast pakken en het helemaal aflikken, moet je zelfs opletten dat ze dus niet te veel AB binnen krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:50

Ze heeft Enrofloxoral druppels gehad en is toen geinjecteerd met Baytril en een andere AB. DA gaf aan dat deze druppels (samen met Baytril) een van de weinige AB's is waar cavia's tegen kunnen.
Het spul rook naar amaretto en ze wilde het echt niet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:59

Aha, op die manier...
Hoop dat de injecties goed werken en je hier straks gewoon helemaal vanaf bent.
Dat het nu zo veel beter gaat is wel een heel goed teken in elk geval!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 09:21

Vanochtend stond ik om half 9 weer bij de DA, weer voor een prikje. DA gaf aan dat Pumba dan niet meer geinjecteerd mag worden met die ene AB gezien haar heftige reactie erop. Ze is nou met weer een andere AB geïnjecteerd, zelfde spul als waar ik eerst de druppels van had. Alleen moet ze dit weer dagelijks krijgen. Dus morgen moet ik weer heen, dan het weekend over en maandag weer beginnen.
Wel klonken haar longen al een stuk beter en merkte de DA na een wilde ontsnappingspoging van Pumba om de naald te ontwijken op dat 'ze ook wel weer wat levendiger lijkt' :')

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:52

He gelukkig maar dat het zo goed gaat! Ik ben dit weekend mijn cavia verloren aan een ernstige luchtweginfectie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 09:38

Ach wat sneu zeg :(:)

Mijn huisgenootje is vanochtend met Pumba naar de DA gegaan, ik moest werken. Ze was... erg bewegelijk := toen de DA de prik wilde geven. DA vond haar dusdanig opgeknapt dat ze maandag in principe niet terug hoeft te komen, tenzij ze dit weekend weer slechter wordt.

Go Pummie! :D :D

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:34

Wat fijn! *\o/*

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:38

Hee da's goed nieuws! :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:09

En nog een (hopelijk laatste) update: Pumba is genezen verklaard *\o/*
Net nog even telefonisch contact gehad met de DA, hoef niet terug te komen. Ze is weer topfit, eet de godganse dag door en staat bij het minste en geringste piepend op haar achterpootjes "moooooooooorrrrreee food :Y) "
Wel ademt ze nog wat zwaar, DA gaf aan dat dat bij het genezingsproces hoort. Longetjes hebben toch een flinke klap gehad.

Duimen jullie mee dat de longontsteking nou ook écht weg is EN blijft?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:24

Super nieuws! :D
Ik duim mee hoor!