Kater heeft zus gedekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Kater heeft zus gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:42

Mijn poes is dit weekend voor het eerst krols geworden (is 7 maanden nu) en ik heb dus ook een kater in huis, zijn waarschijnlijk broer en zus maar dit is niet 100% zeker.

Nu heeft mijn kater haar dus gedekt, we hebben dit op alle mogelijke manieren proberen tegen te houden wat helaas niet gelukt is (de natuur gaat z'n gang wel).

Morgen gaan we naar de dierenarts en wordt hij gecastreerd, maar nu is mijn vraag kan dit kwaad?

De een zegt dat het bij katten niet uitmaakt of het broer en zus is en de ander zegt van wel. Nu is het natuurlijk ook niet 100% zeker dat ze broer en zus zijn maar zou graag reacties/ ervaringen krijgen.

Afbeelding

Ik zit niet te wachten op l*llige opmerkingen ed!
Laatst bijgewerkt door LittleRose op 28-03-11 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordjes

Re: Kater heeft zus gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:44

Kans kan er wel inzitten dat er "gehandicapte" katjes worden geboren. Zeker als het broer en zus zijn.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:47

Katten maakt het idd niet veel uit of ze familie van elkaar zijn.
Grote kans op misgeboorte en afwijkingen heb je wel kans op.

Waarschijnlijk stelt de da voor om je poes te steriliseren als ze drachtig is.
Klinkt misschien kru, maar denk dat dat het beste is.

Weet niet of je in de toekomst met deze poes wil fokken?
:)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:47

Kan je geen morning-after pil halen bij de DA ofzo? Weet niet hoe het daarmee zit?
Wij hebben dat ook eens gehad, een poes die gedekt was door familie. Was bij mensen waar ik op het terrein kwam. Daar kwamen allemaal gehandicapte kittens uit, schijnt geen mooi gezicht te zijn geweest :n Zonder koppies, zonder pootjes, afschuwelijk. 'Gelukkig' waren ze dood, maar ik zou het er niet op riskeren :n

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:48

Ik zou de poes laten Steriliseren. Dan worden de kleintjes ook meteen weggehaald. Het is niet leuk, maar poesjes met een afwijking wil je ook niet. Volgens mij is inteelt bij geen enkel dier/ras gewenst.

Babsiej

Je hebt inderdaad veel meer kans op aangeboren afwijkingen , zoals open verhemeltes, knikstaarten, open buikjes etc.

Ik zou je poes ook direct laten castreren, want buiten het feit om is 7 maanden VEEL TE VROEG! Ze is zelf nog een kitten!

F_Orumster

Deze jonge leeftijd is inderdaad kwalijker dan de inteelt. Het zal een enórme aanslag doen op haar eigen groei en ontwikkeling.
Is er geen morning afterpil voor katten?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 28-03-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Misschien is het handig om de poes gelijk mee te nemen voor sterilisatie. Of in ieder geval zo gauw mogelijk een afspraak maken. Als je 4 weken wacht kan het niet meer mocht ze inderdaad drachtig zijn.
En ja het kan kwaad. het is tenslotte inteelt, dus je hebt kans dat de kittens erfelijke afwijkingen hebben.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:49

Dat is niet heel erg slim van je. Een kater kun je al vanaf 6 maanden laten castereren. Je zou ook de dierenarts even kunnen vragen wat je hier mee aan moet. Het is nog zo pril. Wie weet hebben ze wel een pilletje of spuitje wat een daadwerkelijke bevruchting voorkomt. Maar dan zou ik wel al vandaag bij de dierenarts langsgaan en niet wachten tot morgen! En ik zou de katten meteen uit elkaar halen. Want mocht ze nog niet gedekt zijn dan kan dat altijd nog gebeuren. Een castratie werkt namelijk niet meteen maar het duurt een paar weken voordat hij niet meer vruchtbaar is.
Succes

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:49

Als het broer en zus zijn, lijkt mij dit geen gezonde combinatie.
Mocht je geen kittens willen, dan zou ik naar de DA gaan om te overleggen of je de poes ook kan laten helpen

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:50

Ja ik vroeg me dus ookal af of er inderdaad iets van een morning after pil/ abortuspil bestaat voor katten? Want ik zou over een tijd wel graag kleintjes van haar willen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:58

Op zich is het niet zo'n enorm probleem. Jammer maar is niks meer aan te doen. Persoonlijk zou ik haar de jongen laten krijgen en dan gelijk beide laten helpen, kater kan nu alvast.

Op veel boerderijen is enorm veel inteelt en daar heb ik nog nooit echt afwijkingen gezien dus eenmalig zal het ook wel meevallen.

Niet dat ik hiervoor ben hoor, ben tegen al die boeren die hier zo mee omgaan maar een ongelukje als deze gebeurt je 1 keer.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:59

Wij zitten met hetzelfde probleem. Vorig jaar had de moederpoes 5 kittens gekregen. We wonen op een boerderij en de poezen leven achter buiten en in het hooi, stro, en struinen rond in de wei en op het erf. Het waren 2 katers en 3 poesjes Nu zijn er reeds 2 poesjes overreden. De moederpoes is afgelopen winter naar de buren gelopen, en die hebben we sindsdien ook niet meer gezien. Nu vond ik het enige tijd geleden raar dat de poes steeds een beetje anders dikker werd dan de katers. Nu weet ik het zeker dat ze drachtig is, maar van welke kater is nog maar de vraag want er lopen er hier wel meer die af en toe op "visite" komen. Ik heb al afgesproken dat indien de kittens geboren worden zij meteen gesteriliseerd wordt om deze praktijken te voorkomen. Voor mij geen poezen meer, alleen nog maar katers en die kunnen ook heel aanhankelijk zijn.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:03

LittleRose schreef:
Ja ik vroeg me dus ookal af of er inderdaad iets van een morning after pil/ abortuspil bestaat voor katten? Want ik zou over een tijd wel graag kleintjes van haar willen.

Misschien een botte vraag, maar zijn het ras poesjes?

Ik zou namelijk met een huis tuin en keuken poes niet bewust gaan fokken. Er zijn al zoveel katten zonder baas. de asiels zitten er overvol van. internet staat er vol mee noem maar op. Ik zou er niet meer van willen maken.

Mijn vrouwtjes poes heb ik echt op tijd laten helpen om dit voor te kunnen zijn.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:05

Dit zal zeker geen 2e keer gebeuren, het mannetje wordt morgenvroeg gelijk geholpen.

En mocht ze inderdaad zwanger zijn weet ik al genoeg mensen die er eentje willen, dus dat is geen probleem.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:08

Als ik jou was zou ik ook een morning after pil halen voor je poes.
Ze is echt te jong en de kittens kunnen wat mankeren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:11

Tsjah, dit had je kunnen verwachten natuurlijk.....Vraag is of jij een nestje kittens leuk/belangrijk genoeg vind. Ik persoonlijk zou kiezen voor castratie en sterilisatie voor de katten en dus geen nestje. Er zijn genoeg kittens en zo'n vroege dracht is niet goed voor de moeder

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:12

De enige manier om het te voorkomen dat ze gedekt wordt is ze apart houden tijdens de krolsheid of 1 van beide laten helpen. Poesje is nog te jong om kittens te krijgen dus die zul je of binnen moeten houden of aan de pil moeten doen.
Er bestaat kans dat de dekking niet gelukt is omdat hij ook nog jong is en niet goed weet hoe 'het' moet maar de kans dat er wél wat in zit is net zo groot.

Als je toch morgen naar de DA gaat kun je beter gelijk je vragen daar stellen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:14

Ik zou dit risico echt niet nemen. Voor je poes kan dit een hele zware bevalling worden omdat ze nog zo jong is. En dan kan het ook nog dat na alle strijd er gehandicapte en/of dode kittens uitkomen. Ik zou er niet aan beginnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:15

Colway schreef:
Tsjah, dit had je kunnen verwachten natuurlijk.....Vraag is of jij een nestje kittens leuk/belangrijk genoeg vind. Ik persoonlijk zou kiezen voor castratie en sterilisatie voor de katten en dus geen nestje. Er zijn genoeg kittens en zo'n vroege dracht is niet goed voor de moeder

Precies! De A2 afsluiten....bij allebei :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:17

Waarom laat je de poes dan niet gelijk steriliseren, krijg je ook geen kindjes ! Kan vanaf een half jaar.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 14:19

Ik zou graag 1 nestje van haar willen, het liefst had ik nog even gewacht.

Ik hoopte dat er hier mensen zouden zijn die er ervaring mee hebben, ik neem der morgen sowieso mee naar de DA voor controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:19

Als je de poes laat steriliseren, aborteren ze meteen de evt. dracht.

Verder wil ik zeggen dat ik het erg nalatig vind van je dat je ze in dezelfde ruimte hebt gelaten. Jij hebt bewust 2 katten genomen van hetzelfde geslacht uit hetzelfde nest, dan vind ik ook dat jij ervoor moet zorgen dat het niet mogelijk is dat de poes zwanger raakt van haar broer. Naast dat haar leeftijd hier nog niet geschikt voor is en het dus gewoonweg gevaarlijk kan worden voor haar om kittens te krijgen, heb je ook nog eens het risico op gehandicapte kittens. En waarom? Omdat jij zo graag in de toekomst 'een keertje kittens' wil? Is dat het werkelijk waard...?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:20

joenohoe schreef:
Waarom laat je de poes dan niet gelijk steriliseren, krijg je ook geen kindjes ! Kan vanaf een half jaar.

Omdat ze er nog kleintjes van wil later.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:20

Zucht, waarom laat je ze dan niet op tijd castreren of steriliseren? Dat had je toch allang kunnen doen? Dat kan al met 4 maanden!
Dan kun je wel zeggen dat je niet op banketstaaf opmerkingen zit te wachten maar je zegt ook er alles aan gedaan te hebben en dat is dus niet zo.
Sorry, ik moest het gewoon even zeggen, vind dit altijd zulk achteraf gepraat.

Moet wel zeggen dat ik het rechtse poesje op de foto wel erg mooi vind!!