Hond en zwanger... hoe hond aan baby laten wennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Hond en zwanger... hoe hond aan baby laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 08:57

Momenteel ben ik 37 weken zwanger en ik hoor van verschillende mensen de vraag als we nog wat gaan doen om de hond aan kinderen te laten wennen.

Onze hond is een bijna 1,5 jarige malthezer x shi tzu.
Hij is heel vriendelijk en absoluut geen moeilijke hond.
Bij grote kinderen gaat alles goed, hij speelt gewoon met ze.

We hebben vanaf het begin zijn brokken weg gepakt tijdens het eten. Regelmatig pakken we zijn speelgoed af om hem dit al aan te leren.

We hebben laatst een baby van 7 maanden op bezoek gehad, daar snuffelde hij aan maar verder niet.
Ook liep er een 2,5 jarige. Als die ging rennen ging onze hond ook rennen en springen. Dit is dus eigenlijk het grootste probleem,
maar als de kleine van ons zo oud is, is de hond ook weer 2 jaar verder.

Ook heb ik begrepen dat er trainingen voor zijn, maar verwacht niet dat het nodig is.

Maar hoe hebben jullie dit gedaan?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:07

Ik had destijds 2 al wat oudere duitse herders, en heb nooit problemen gehad. Wat ik vooral zie bij sommige mensen is dat ze bang zijn dat de hond "vies" is voor de kleine. En de hond dan uit de buurt van de baby houden. Als je dat probleem niet hebt, dan gewoon de hond overal bij betrekken. Laat je hondje dat gezichtje maar gewoon even likken, als hij dat wilt. Je baby zal daar echt niet dood van gaan. Wat betreft het springen en rennen, dat duurt nog even, en jouw kleintje gaat niet van de een op de andere dag springend door het huis. Je hondje zal daar dus gewoon aan gaan wennen dat er steeds meer beweging in die baby komt.

Wel nog even de volgende tip. De slaapplaats van je hond (mand of wat dan ook) moet een veilige plaats zijn voor de hond, dus zodra jouw kleintje op ontdekkingsreis gaat moet je ervoor waken dat die op dat plekje komt. Dan heeft je hond altijd een plekje waar hij zich kan terugtrekken als het hem teveel wordt. Als je hondje slaapt in zijn mand, dan moet het hondje dus verboden terrein zijn voor je kleine. Eventueel kun je in de aanloop naar dat moment zorgen dat alleen je hondje bij zijn mand kan komen, en de kleine straks niet.

tallechie

Re: Hond en zwanger... hoe hond aan baby laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 09:23

qua vies zijn daar heb ik geen moeite mee, ze moeten er aan wennen, mits het niet de hele dag zo door gaat. Onze hond likt in principe niet. Ik weet niet hoe dat bij de kleine straks gaat. Ik wil de hond straks ook zo veel mogelijk er bij betrekken.

Ik krijg een keizersnede dus ben 5 dagen niet thuis, in die tijd gaat de hond naar mijn ouders. De dag voordat ik wordt opgenomen gaat hij daar heen, en ze zorgen dat hij weer thuis is als ik ook thuis kom. Dan wil ik gelijk de hond bij de kleine zetten.

dat rennen en springen gaat denk ik we goed komen. We zijn nu bezig het commando laag aan te leren.

de tip van de slaapplek is een goede. Hij slaapt inderaad of op een kleed of in de mand, gewoon in de woonkamer, maar dat kunnen we wel afschermen van de kleine.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:30

Ik werk(te) als kraamverzorgster, en mijn advies was altijd laten ruiken, verder zo normaal mogelijk ritme aanhouden.
Ik weet dat teefjes nog wel is willen reageren op de baby, jij bent de alpha, en zij ondergeschikt, en ondergeschikte, zorgen ook voor de pups.
Ben nog nooit tegen problemen aangelopen.
Over het eten weghalen...

Ik kan bij mijn hond alles, verzin het maar zo gek en het kan, maar iemand anders hoeft dat niet te doen, hou dat niet als een strohalm vast.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:33

Dat gaat vast goed komen hoor. Het probleem is vaak dat mensen problemen verwachten bij de hond, terwijl ze wat dat betreft vergeten om het kind op te voeden. Je hond is geen kinderspeelgoed. Oogjes zijn niet om in te prikken, oren en staart niet om aan te trekken. Leer je kleintje gewoon de hond met rust te laten tenzij de hond aangeeft te willen spelen. Dan kan het bijna niet fout gaan.

En dat eten, daar moet je kind gewoon van af blijven. Zowiezo de hond met rust laten als deze aan het eten is. :j

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:38

Wat ik meestal doe in de gezinnen is het eerste luiertje laten ruiken en aan het kindje laten snuffelen. Gewoon lekker even in het kamertje laten kijken en doen zoals je normaal ook doet.

Ik heb ook nog nooit moeilijkheden meegemaakt. Meestla accepteren ze het gewoon hoor ;) , sterker nog zijn ze er gek op :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:42

ik lees hier ook even mee... ik ben nu zelf 38 weken en ook ik zit met hoe zal mijn hondje reageren..
ik heb wel gehoord dat je de hond de eerste luier aan kan bieden zodat hij kan snuffelen etc om zo t ruiken t beleven etc dat er een kleine ukkepuk bij komt..

mijn hond slaapt ook gewoon overdag op ze kleed en savonds in ze bench dus misschien idd wel makkelijk om die op wat latere leeftijd af t gaan schermen overdag zodat kindje hem ook niet gaat pesten of wat dan ook...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:55

ik kopieer je even een stukje van mijn cd-rom over trainingen van honden (cd-rom = van gedragsschool)

BABY & HOND
Zo snel als jonge pups leren, zo langzaam gaat de ontwikkeling bij baby’s. Heeft
u een hond en u bent in verwachting, dan kunt u uw hond prima voorbereiden op
de komst van de kleine hummel. Heeft u al een baby en u besluit er een hond bij
te nemen, dan liggen de zaken duidelijk anders. Uw baby kunt u niet voorbereiden
op de komst van de hond. U zult een aantal zaken goed moeten managen.
Voor de hond, of het nu een pup of volwassen hond is, is een nieuwe omgeving
sowieso al een hele ervaring. Vreemde ogen staren hem aan en er is altijd wel
iemand die hem meteen de huisregels duidelijk maakt. Al met al geen plezierige
ervaring. Laat uw hond eerst even rustig wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Misschien zijn er een aantal overeenkomsten, maar baby’s verschillen qua gedrag
op een groot aantal punten wezenlijk van pups. Dat verschil is zo groot dat
u rustig kunt stellen dat uw hond de lichaamstaal en gedrag van uw baby absoluut
niet begrijpt. Pups gooien zich op hun rug als ze zich bedreigd voelen, terwijl
baby’s altijd op hun rug liggen. Geeft de pup zich over, dan blijft hij doodstil liggen.
Een baby spartelt altijd, of hij nu vrolijk is of niet. Erger nog, hoe ellendiger
een baby zich voelt, hoe harder hij zal krijsen. Terwijl pups juist doodstil blijven
liggen als ze zich ongelukkig voelen. In deze miscommunicatie is een ongeluk al
snel gebeurd.
Wat te doen als u zwanger bent? Het is zaak om een aantal regels al voor de
geboorte in te stellen. De babykamer is verboden terrein voor uw hond. Als u de
babykamer in gaat dient uw hond steevast naar zijn plaats te gaan. U leert hem
die plaats aan op een positieve manier. Dus met de clicker. Naar je plaats gaan
mag nooit een straf zijn. Naar je plaats gaan moet leuk zijn. Als de baby er net
is laat u uw hond eerst even aan een gedragen babytruitje ruiken en doet iets
leuks met hem. Snuffelen en iets lekkers. Snuffelen en een spelletje. Snuffelen
en even uit. Zorg er voor dat de hond de baby associeert met leuke dingen. Gaat
u de baby uit de babykamer halen, leg dan de hond eerst op zijn plaats. Haal dan
de baby en beloon de hond met iets lekkers. OP deze manier ervaart de hond de
baby als iets plezierigs in zijn leven. Doe vooral leuke dingen met uw hond als de
baby “op” is. Het wil nog al eens gebeuren dat men de hond dan juist wegstuurt
of in een andere kamer zet. Op deze manier zal de hond de komst van de baby
als een bedreiging van zijn positie ervaren. Dat vindt geen enkele hond leuk.
Een heel handig hulpmiddel is de bench. Zeker als u uw handen vol heeft aan de
kleine hummel kan de bench een uitkomst zijn. Zaak is natuurlijk wel dat u de
hond ruim van te voren aan de bench laat wennen. De bench creëert veiligheid
voor kind en hond, want ook uw hond heeft bescherming nodig. Reken maar
dat kleine kruipende kinderen in hun onderzoekingsdrang niet altijd zulke lieve
schatjes zijn. In dit cursusmateriaal is een apart hoofdstuk aan de benchtraining
gewijd. Doe er uw voordeel mee!

en zo hebben ze ook nog een peuter en kleuter stuk......
je kan het uiteraard ook zonder clicker trainen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:57

ik kwam binnen met baby in de maxo cosi, op de grond gezet voor mijn herder .

Kind werd compleet afgelebbert, en nooit problemen gehad .
Daarna baby in bad gedaan en dat was het .

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:03

Laat je ouders enkele gedragen kleertjes van de baby mee naar huis nemen en in het huis laten rondslingeren.
Geef ook je hond voldoende aandacht en afleiding. Neem hem bijvoorbeeld mee uit wandelen als je met de baby gaat wandelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:09

Ik zou niet weten wat je verder zou moeten doen.
Ik zou wel kijken dat als de kleine er is en jij ligt bijv. in het ziekenhuis met de kleine.
Dat je al eens een dekentje van de babay meeneemt om te snuffelen.
En als jullie thuis komen de hond ook aandacht geven, hem niet aan de kant duwen.
Dat gebeurt nog wel eens omdat alle ogen op de baby gericht zijn.
Betrek de hond zeker in het begin bij dingen en ga niet krampachtig doen.
Zoals je zelf al beschrijft zal die niet heel moeilijk gaan doen, maar het is en blijft een dier.

Geniet van je laatste weekjes en succes.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:19

carinaR een ander kan het eten ook weghalen. Mijn ouders, mijn zus, mijn vriend het maakt niet uit wie dat doet. Wij hebben een reu ( wel gecastreerd

Laika wil inderdaad het kindje ook aan leren dat aaien mag, maar alleen op de rug en als de hond naar je toekomt. Ligt de hond op zijn kleed of mand mag de kleine er niet bij komen. Eten mag de kleine ook niet bijkomen, maar je kan het niet altijd voorkomen. Onze hond krijgt eten als wij ook eten, dus dat scheelt al een hoop.

xantaatje het kamertje is boven, dus daar hoeft de hond niet te komen.
box staat al een tijd in huis dus daar is hij al aangewend

aan de luier ruiken weet ik niet als ik dat ga doen. Als het zo goed gaat laat ik het denk ik maar zo.

ojajoh bedankt voor het stukje. Ik heb hier geen bench meer staan dus dat gaat al niet op. Verder heb ik de hond niet met clicker getraind, maar heb er wel wat uit kunnen halen.

gaapje ik denk dat ik dat ook ga doen. Het is alleen afwachten hoe de hond op mij reageert. Ben met week 34 2 dagen en 1 nacht weggeweest en de hond was helemaal van slag. Ik ben nu 5 dagen weg, dus het kan ook zijn dat de hond eerst naar mij toe komt.

b485 dat is een handige tip. Ik geloof alleen dat mijn ouders de kleertjes wel beet moeten houden, anders gaat hij er mee aan de haal :-) Zo zijn er ook al 2 knuffels voor de kleine gesneuveld.
De hond gaat sowieso mee met wandelen. De hond is op dieet dus hoe meer beweging hoe beter. Dit zal alleen pas na 2 a 3 weken zijn ivm keizersnede

Jesito zodra ik thuis kom geef ik ook eerst de hond aandacht. Mijn ouders vangen hem die 5 dagen op zodat hij niet alleen is. Wel is hij thuis als ik thuis kom.

Sowieso laat ik de kleine nooit alleen met de hond

Dank jullie wel voor de reacties

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:21

Hier ook totaal geen problemen!
De oudste teef kijkt er niet naar om en loopt gewoon weg.
De jongste een reu is helemaal gek op de kleine.
Die lag al vaak met z'n hoofd op mijn buik toen ik nog zwanger was, heel grappig.
Toen ik thuis kwam met de kleine dook hij gelijk met z'n kop in de maxicosi, gewoon even laten snuffelen (ij drukte echt 'z'n neus helemaal in dat kleine ding) en daar hoorde ook een echte lebber bij, vind ik niet zo'n probleem als dat een keer gebeurd.
Ik zie dat ook meer als dat ze voor zo'n kleintje willen zorgen net als ze dat voor pups zouden doen, vind het dus niet leuk voor ze om dat af te straffen, ze proberen juist lief te zijn.....
Nu zijn de reu en mijn kleine (9mnd) ook de dikste maatjes!
Toen hij klein was en er kwam kraamvisite, als de kleine dan begon te huilen stond hij er gelijk tussen, zo van wat doe jij met mijn kindje? Als die huilt is het niet goed dus kom ik mijn kleine vriendje helpen!
En nu heb ik ook nog 2 heeeeele gevaarlijke honden..... ;) 2 Amerikaanse staffords, echt 2 super honden voor kinderen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:24

tallechie schreef:
ojajoh bedankt voor het stukje. Ik heb hier geen bench meer staan dus dat gaat al niet op. Verder heb ik de hond niet met clicker getraind, maar heb er wel wat uit kunnen halen.

bench maak je gewoon een vaste plek van bijv een mandje of kleed
en clicker heb je niet nodig om te kunnen belonen ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:24

Ahh dat scheelt wel...
Is je hond ook verandert in de zwangerschap?

Ik ben zelf 8weken zwanger en onze hond is heel heel heel waaks geworden. Wel een dingetje om rekening mee te houden voor ons dus.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:26

Probabeest, de hond ligt nu ook meer op mijn buik dan anders Van de week schopte de kleine en de hond schrok er zo van dat hij niet meer bij me durfde te komen.

Fijn dat het bij jullie ook zo goed gaat. En dat de hond er tussen gaat staan.

CarinaR de hond is niet echt veranderd. Behalve dat hij meer achter me aanloopt nadat ik een nacht in het ziekenhuis heb gelegen. Ook ligt hij meer op mijn buik dan anders. Hij is niet waaks geworden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:29

Interesant topic ;) Ik hou het even in de gaten.

Ik ben nu 38 + 5 weken zwanger en de baby kan elk moment komen.
Onze hond is vooral veel buiten, ik kreeg de tip om de hond er zo snel mogelijk bij te laten ruiken maar op gepaste afstand. Neus mag wel bij de baby in de buurt maar hij moet niet boven op de baby gaat zitten ofzo. Wij geven Layka denk ik ook gewoon de eerste plas luier. Wat ze er mee doet is mij een zorg (als ze het maar niet opvreet) zo kan ze mooi aan de geur wennen.

Layka komt nooit boven dus problemen met honden op een baby kamer heb ik gelukkig niet, in de woonkamer ligt ze altijd in de mand. En, zoals alle kinderen die hier komen, is de mand Layka der plaats en mogen ze haar dan niet storen! Snachts slaapt Layka in der bench en ze krijgt der voer buiten of in de bijkeuken dus geen kleine kinderen er bij.

Verder gaan wij gewoon lekker verder met het ritme bij Layka zoals we dat nu ookal doen!
Wel hebben manlief en ik afgesproken dat in de kraamweek hij extra vaak met Layka gaat spelen omdat ik er dan niet zoveel voor der zal zijn qua uitlaten etc. En sommige, voor Layka bekend bezoek, vraag ik of ze Layka ook even wat aandacht willen geven.

Layka is gelukkig al wat bekend met baby's en kleine kinderen. Me zus kon rustig zitten voeden naast Layka met der 6 weken oude baby Layka was even nieuwschierig, even geroken en klaar toen lag ze te snurken er naast :P
Layka is dol op kinderen en opzich ook heel rustig alleen wil ze graag pootjes geven en die kunnen bij kinderen nogal lomp aankomen :o

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:30

CarinaR schreef:
Ahh dat scheelt wel...
Is je hond ook verandert in de zwangerschap?

Ik ben zelf 8weken zwanger en onze hond is heel heel heel waaks geworden. Wel een dingetje om rekening mee te houden voor ons dus.

Layka wordt nu de laatste weken wat waakser.
Maar ik was al zwanger toen we Layka kregen ;)

Layka heetf ook wel een paar weken achter elkaar geknuffeld tegen me buik ;)
Of ze dat nou deed voor de baby of ergens andersom weet ik niet haha.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:33

2 vrouwen die ik goed ken zijn beide 4 weken geleden bevallen, beide hebben ze een kleine shi tzu. Een vrouw heeft een keizersnee gekregen en de andere is bevallen in het ziekenhuis. Ze mochten allebei al met 3 dagen naar huis toe.

De vrouw met de keizersnee heeft zeker nog 1 week fulltime op bed gelegen en alles gebeurde dan ook boven. Ze at daar ook haar diner met haar man. De hond mocht mee naar boven maar niet op bed, wat die normaal wel mocht, en de hond kreeg ook veel minder aandacht van het bezoek. De hond mocht niet op het bed omdat de vrouw bang was dat de hond op haar buik ging staan. De hond sliep namelijk graag op de zwangere buik.
Je merkte goed aan de shi tzu dat die er alles aan deed om aandacht te krijgen. Wanneer er bezoek beneden kwam, gooide hij zich zelf op zijn rug voor de voeten van het bezoek. Zodat ze hem konden aaien. Normaal was hij namelijk het middelpunt van het gezin

De andere vrouw is gewoon thuis gekomen zonder fulltime bedrust. Haar shi tzu werd ook echt overal bij betrokken. Wanneer het babytje in een wipper op de grond lag, dan ging het hondje er bij in de buurt liggen.

Ik denk dus dat je, je hond ook echt niet moet verwaarlozen. Je zal zelf ook veel op bed blijven liggen, maar geef je hond dan ook aandacht en betrek hem erbij.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:36

Onze hond hebben we vanaf pup af aan, het is echt mijn hond (border collie, zelf getraind).
We zijn zo ie zo al klitteband ;)
Nu is het nog erger... ach, geeft wel veilig gevoel, we wonen in een buitengebied, en komt nog wel is gespuis voorbij.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:37

toen ik thuis kwam met de kleine hebben we meteen de maxi cosi op de grond gezet en de honden even laten snuffelen....
nu 2,5 jaar later zijn het de grootste vriendjes...

gewoon je hond overal bij betrekken en doen zoals je normaal ook zou doen, dan komt het vast goed

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:38

Steffie89, dat bedoelde ik ook ja... ga normaal met je hond om, en houdt hem niet overal bij weg (hi moet natuurlijk wel zn plaats weten)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:50

gaapje schreef:
ik kwam binnen met baby in de maxo cosi, op de grond gezet voor mijn herder .

Kind werd compleet afgelebbert, en nooit problemen gehad .
Daarna baby in bad gedaan en dat was het .

yep hier ook
hebben een boerboel rottweiler kruizing
gaat prima en hebben nu 3 kinderen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:58

Ik slaap beneden de eerste weken. We hebben een logeerkamer beneden en mijn rustbed staat ook beneden. De hond kan dus overal bij.
Ik en mijn vriend hebben ook overlegd dat mijn vriend wat meer met de hond gaat doen en we betrekken de hond er zoveel mogelijk bij.
De hond komt nu ook op de bank en gaat dan op mijn buik liggen, maar ik kan hem ook gerust naast mij neer leggen. Op het rustbed kan hij niet komen

De meesten zeggen dus al wat ik dacht. De hond er bij betrekken en niet telkens er bij weg halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:55

Oei...... eten en speelgoed weghalen, niet doen hoor. Dat is echt de manier om voernijd en bezitsagressie uit te lokken. Leer je kind dat ze niet bij de bak van de hond mag.
Ik ben er best streng in, speelgoed van de kinderen is niet van de honden, mogen de honden ook niet aankomen, speelgoed van de honden is niet van de kinderen, en daar mogen ze ook echt niet aankomen.

Verder idd je hond gewoon bij het hele proces betrekken. Een hond is absoluut niet vies voor een baby, likken over de handjes mag best, en over het gezichtje mag ook. Hond mag niet in de kinderkamer, maar als je de baby gaat badderen en voeden, laat je hond er rustig bij, geef hem maar aandacht en snoepjes, baby is leuk en lief. Dan wordt de baby ook geen concurrentie voor de hond :)