[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:58

Ik zie hier ook heel veel mopsen (heel bizar, ik kwam ze voorheen niet tegen toen ik nog thuis woonde). Jemig, ze dik als het maar zijn kan en je hoort ze aankomen. Mijn hond weet letterlijk niet wat ze er mee aan moet, ze denkt dat ze allemaal naar haar grommen. Het is gewoon te sneu om te zien.

Ik ben er wel klaar mee met de fok, of het nu stamboom is of voor de leuk, er zijn te veel honden maar iedereen moet per se een 'ras'-hond (wel zo goedkoop mogelijk) en iedereen heeft toegang tot broodfokkers. Bizar hoeveel honden ik zie die maar een blokje om gaan per dag. Sommigen zijn letterlijk tonnetje rond dat ze niet eens fatsoenlijk kunnen lopen.
Ik kom weinig mensen tegen die gewoon fatsoenlijk met hun hond wandelen en ook een beetje opvoeden...

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:06

[***]
Moderator BB, STW, YRT, JITP, JHK, JH en Markt

Berichten: 6995
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:24
Na overleg hebben wij besloten dat jullie de discussie hier voort kunnen zetten, [BB] [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren
Het past prima in het centraal namelijk.

Hier komt een slotje voor het overzicht (wees vrij om berichten te kopieren en te plakken in het centrale topic mocht je ergens op in willen gaan)


Dankjewel voor het verwijzen naar dit topic.
Dat is precies waar ik me al enkele jaren ernstige zorgen over maak, als dierenliefhebber zijnde.
Vandaar dat ik mezélf ook morrelen vragen durf te stellen.
Doe ik hieraan mee, en zo ja, hoe ver ga Ik dan??

Ook ik "val "als het ware op de wat apartere dieren, Franse bulletjes, naakt katten, rare reptielen...
gewoon om maar even een idee te geven.
Maar dit is natuurlijk pas een heel klein puntje van de ijsberg dat "fokken "heet.

Natuurlijk zijn er zeer bewuste fokkers en mensen die maar wat aanrommelen.
Er zijn eigenaren die heel secuur zijn, maar ook mensen die er een zooitje van maken.
Maar hoe staan jullie daar zélf in?

Ik weet dat ik héél veel dieren ge-wel-dig vind en ik ze graag zou willen bezitten, maar dat ik mezelf ook steeds meer bewust ben van de nadelen van het fokken.
Of die dieren die opeens een hype worden als een of andere hottie er mee op foto's staat.
Dieren die niet eens geschikt zijn om als huisdier te houden.

Ik héb wel huisdieren, maar dat zijn gewoon HTK katten........geholpen en wel.
Maar of ik ooit nog voor een rás zou kiezen.....welk dan ook?
Ik weet niet of er al een naam voor is, zoals iemand die geen vlees eet zich vegetariër mag noemen?
Van mij mag er ook gerust een naam komen voor mensen die tegen het massaal vermeerderen van rasdieren is.

Ik denk dat het goed is dat het fokken van dieren aan banden wordt gelegd.
Zowel bij de erkende fokkers als de broodfokkers, voor álle gevoelige en kapot gefokte rassen in ieder geval, maar onderschat ook de rest niet.
Ik durf zelfs te stellen dat dieren die er in veelvoud zijn en die niks bij dragen aan een gezonde vermeerdering gewoon steriel gemaakt zouden moeten worden.
Dat zou ook de overvloed aan dieren in asiels en opvang op den duur ten goede kunnen komen.

Het is verbazingwekkend dat het nog zo goed gaat met onze dierentuin dieren en/ of in fok programma's.....want ook die visvijver om uit te selecteren wordt bij sommige diersoorten steeds kleiner.
Of is "bewust fokken "dus gewoon écht een vak apart?

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:35

Ik ben tegen het ondoordacht fokken en daar vallen niet alleen rasdieren en broodfokkers onder. Ook de leuke thuisnestjes van vuilnisbakjes, htk katten enzovoorts. Ja, er komen bij rasdieren veel erfelijke afwijkingen voor, maar zolang bij rasdieren een groot deel gecontroleerd wordt en bij niet rasdieren alleen dieren die last hebben, krijg je nooit een eerlijk beeld. Of zoals het onderzoek wat pas gedaan is naar afwijkingen bij rassen. Ja, daar kwamen veel afwijkingen voor, jammer genoeg waren de meeste honden met afwijkingen honden zonder stamboom. (en waarschijnlijk dus zonder dat de voorouders gezondheidstesten gehad hebben) Maar een klein gedeelte had een stamboom, maar de honden zonder stamboom vielen volgens dat onderzoek wel onder het ras.

De meeste dieren in het asiel zijn geen stamboomdieren. Maar lookalikes of kruisingen. Daarnaast zou een hype geen probleem zijn als er alleen bij goede fokkers gekocht zou kunnen worden. Met een hype wordt er juist naar een gezinnetje die een nestje heeft liggen gerend of naar een broodfokker (waar ook stamboomfokkers onder kunnen vallen, maar meestal zijn die pups te duur of duurt het te lang). Daar krijgen ze zomaar een pup mee.

Steriel maken. Tja, ik wil geen gecastreerde dieren, in ieder geval geen gecastreerde reuen. Gecastreerd wordt hier pas als het medisch noodzakelijk is. Sowieso, wie gaat bepalen of een dier geschikt is voor de fok of niet? De fokker? Krijg je dan hele jonge dieren die geholpen worden, terwijl dat niet gezond is? Of de eigenaar? En dan moet je maar hopen dat ze op een goede manier die beslissing maken.

Bewust fokken is een vak apart ja.

Qua aparte dieren, ik ben daar helemaal niet voor. := Veel dieren worden gehouden in verblijven die totaal niet geschikt zijn. Ik zou wel wat aparte dieren willen hebben, maar vind dat we hier niet de verblijven kunnen bieden die ze nodig hebben(hier in huis en zelfs hier inNL)

EDIT: Wat ik dus bedoel :+ is dat er veel bewuster gefokt zou moeten worden qua gezondheid en karakter. Niet alleen bij rashonden, maar ook bij kruisingen, lookalikes, noem maar op. Alle honden en alle katten dus.

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:49

Mag ik vragen waarom jij geen "geholpen "dieren wilt hebben??
Bij steeds meer fokkers wordt namelijk een vroeg castratie/ sterilisatie gedaan, terwijl ook de dieren uit asiels en opvang vaan direct geholpen worden?

Een van mijn katten is ooit gevangen worden door een zwerfkatten werkgroep, te wild bevonden en gesteriliseerd weer uitgezet, tot ik haar jaren later dankzij een vriendin in mijn bezit kreeg.
Dat is de enige manier die lijkt te werken om de zwerfdieren populatie binnen de perken te houden.
Bij ons stikt het van die "vergeten te helpen "dieren, met alle ellende van dien.

Ik weet dat er vroeger veel dierenartsener op tegen waren om jonge dieren al bloot te stellen aan zo een ingreep, en vonden dat ze zich eerst moesten ontwikkelen, maar dat deze mening al láng is bijgesteld.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:02

Omdat het ongezond is om vroeg te castreren. Dat heeft echt grote nadelen zowel lichamelijk als geestelijk, DA's komen er juist van terug de laatste tijd. Ik weet niet waar jij het vandaan hebt? En waar 'bij ons' is? Maar er zijn juist onderzoeken gedaan dat het heel nadelig is voor het skelet en voor nog wat afwijkingen. Ik heb het dan wel over honden, katten weet ik niks van.

Ik wil ze niet, omdat ik ze eerst wil laten uitgroeien, lichamelijk en geestelijk. Teven vind ik daarna niet erg om te laten 'helpen' als ze niet geschikt zijn om mee te fokken, omdat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Bij reuen is dat juist andersom, de nadelen zijn groter dan de voordelen. Daarnaast is laten 'helpen' niet de enige manier om nakomelingen te voorkomen als je de dieren bij verstandige eigenaren hebt. Bij ons, bij mijn ouders en bij mijn schoonouders (en vrienden/kennissen) die of volle teven, of volle reuen, of beide hebben/hadden is dat nooit gebeurd. Ik sport met mijn honden en bij geschiktheid ze aan wil laten keuren voor de fok. En geschiktheid is geschikt volgens de rasvereniging, dus alle gezondheidstesten (en wat aanvullende), sportexamens, show. En dan nog geschikt naar mijn idee in overleg met mensen die ik hoog heb zitten.

EDIT: De gezondheid is voor mij de reden trouwens. Maar je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag wie gaat bepalen welke dieren er wel of niet geschikt zijn? En welke er dus 'geholpen' worden en welke niet?

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:38

Ik weet dat vroeg castratie in Amerika en Engeland heel vanzelf sprekend zijn, en ook op de verschillende kattenforums waar ik bij ben is het dagelijks te doen.
Juist om te voorkomen dat "men "maar luk raak wat doet, en het vertrouwen in contractjes en afspraken ook ver weg is bij veel fokkers.

Wat jou vraag betreft, sorry dat ik die gemist heb, ik zou het al handig vinden om zo wie zo te beginnen bij opvangdieren, zodat in ieder geval de "oeps nestjes" worden uitgesloten van mensen die denken dat het uitsluitend "leuk "is om pups/ kittens/ ect te krijgen.
Verder zou het goed kunnen zijn om het aantal spontane fokkers aan banden te leggen.
Heel jammer dat het zo moet, maar er zijn toch echt te veel mensen die het "fokken "zwaar onderschatten.
Maar ik hóóp dat als men beseft dat het belang van het dier voorop staat dat mensen aan het denken zet.

Waarschijnlijk zal dat wel een illusie zijn...tenslotte zetten er nog steeds mensen klakkeloos eigen kinderen op de wereld, waarbij je je ook moet afvragen of dat handig is/was.( als je werkzaam bent geweest in de opvang van die kinderen en jeugd mag je je daar na mijn mening ook gerust over uitlaten, want je wilt niet weten wat je dáár allemaal hoort )

In feite moet het vermeerderen van dieren zó lastig en kostbaar worden gemaakt dat het automatisch een selectie oplevert van mensen die niet alleen de kennis en middelen in huis hebben, maar ook voldoen aan harde eisen.
En die mensen mogen wat mij betreft kiezen uit geselecteerde ouderdieren van hun keuze.

Ach, en je vroeg nog waar "bij ons "was?
"Bij ons" is op de rand van een buitengebied waar nét te veel veel verkeer is, woningen staan en helaas nog te veel mensen zich afreageren op loslopende huisdieren, zodat die nog te vaak de dupe worden van het onverantwoordelijke gedrag van hun baasjes.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:46

Juist in Engeland en Amerika komen ze er op terug, bij honden dan he? In Nederland komen de DA's er ook al op terug, maar hier zijn ze niet zo vroeg geweest als daar. Bij katten weet ik het absoluut niet, ook niet qua voordelen en nadelen, dus daar geloof ik je meteen bij. ;)

Verder ben ik het met dit laatste bericht van je eens. :j Ooit wilde ik ook graag fokken,leek me prachtig. Nu, in een paar jaar, heb ik al zoveel gehoord en van dichtbij meegemaakt dat ik me nog 1000 keer achter mijn oren zou krabben. Dat laat ik liever over aan mensen die er kennis van hebben, ervaring in hebben en het op een goede manier doen.

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:19

Hé gelukkig.
Was even bang dat ik te ver was gegaan met mijn pleidooi.

Het zal een hele lange weg terug zijn, en wie weet een utopia, maar toch, er zijn wel meer dingen aangepast waarvan ik nooit gedacht had dat het ooit zou gebeuren.
Je moet er alleen een lange adem voor hebben en mensen er voor zien te krijgen die de kar willen trekken.
Dit soort topics kunnen daar misschien een héél klein beetje aan meewerken, al loop je ook het risico om de gebeten hond te worden.

"Mooi" om te lezen dat je je bedacht hebt om je op te werken tot fokker, want ook daar ben ik het met je eens en heb veel respect voor die keuze.
Nog té veel mensen zien alleen de leuke dingen en niet het gevecht wat je bijna elk nest moet leveren om jou dieren op een verantwoordelijke manier de wijde wereld in te sturen.
En zelfs als je denkt dat het gelukt is, kan het tegendeel nog altijd blijken.
Inderdaad, de verhalen zijn legio.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:08

Met fokken vind ik niets mis.
Mits het correct gebeurd met alle test er op en er aan.
Wij willen graag in de toekomst main coones. Niet in een tijdsbestek van n jaar. Misschien wel 2 of 3. Niet omdat de aanschaf duur is. Moah 800 per kat gaat niet in de koude kleren zitten natuurlijk!

Maar omdat wij de juiste fokker met de juiste ouderlijn willen.
De fokker is al gevonden. Met alle tests diezij doet met alle onderhoud van alleen de kittens draait ze met geluk mmisschien 50 euro winst.
'Het gaat mij niet om de winst. Ik heb bewust gekozen voor dit ras en het fokken. Wat vroeger voor mensen zo mooi mogelijk moest en daarbij de erfelijke ziekten en aandoeningen ingeslopen zijn, probeer ik er op n zo gezond mogelijke manier uit te krijgen.'

Daardoor fokt ze maar een of twee nesten op een jaar. De kater en poes worden op verschillendd dingen nogmaals getest zoals het hartje en met bloedwaardes de nieren. Waardes niet goed? Kat wordt gecastreerd en in haar eigen catterie als castraat gehouden.

'Geen goede ouders. Geen goede kittens. Die kans wil ik niet lopen.'

Als je als fokker zo bewust bent... daar hou ik van.
Nee niemand kan je garanderen dat je dier oud wordt. Met voorberld als kanker.
Maar dat kan net zo goed voorkomen bij niet als wel ras.

Sterker nog. In de praktijk zien we regelmatig htk voorbij komen met struviet.
Heeft niks met erfelijk te maken maar mrt voeding....

Daarnaast vind ik niet alleen dat ze strenger mogen worden op fokkers. Maar ook op mensen.
Veel mensem willen een pup of kitten. Maar het liefst vorige week nog.
Het inlezen op het ras is er niet bij en er wordt op mp gekeken.

Ongeteste dieren gaan in omloop in als klap op de vuurpijl zeggen baasjes... oooh leuk kittens/puppies jaah.
En bam... weer jongen... die niet getest zijn.

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:29

" Daarnaast vind ik niet alleen dat ze strenger mogen worden op fokkers. Maar ook op mensen.
Veel mensem willen een pup of kitten. Maar het liefst vorige week nog.
Het inlezen op het ras is er niet bij en er wordt op mp gekeken.

Ongeteste dieren gaan in omloop in als klap op de vuurpijl zeggen baasjes... oooh leuk kittens/puppies jaah.
En bam... weer jongen... die niet getest zijn."


Klopt, daarom zou een sterilisatie/ castratie wet handig kunnen zijn áls die waterdicht gemaakt zou kunnen worden.
Best zielig voor de mensen die wél goede bedoelingen hebben om één keer een nestje te fokken, maar je moet ergens beginnen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:42

RaafSmits schreef:
In feite moet het vermeerderen van dieren zó lastig en kostbaar worden gemaakt dat het automatisch een selectie oplevert van mensen die niet alleen de kennis en middelen in huis hebben, maar ook voldoen aan harde eisen.
.

Verdiep je eens écht in deze materie, dan zie je hoe onzinnig je idee is. Momenteel zijn de duurste dieren in de conformatiefok te vinden, juist daar waar eens goede rassen zijn totaal zijn vernietigd.
Maar wat stellen ze een "hoge" eisen....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:14

Nimfee schreef:
Ik zie hier ook heel veel mopsen (heel bizar, ik kwam ze voorheen niet tegen toen ik nog thuis woonde). Jemig, ze dik als het maar zijn kan en je hoort ze aankomen. Mijn hond weet letterlijk niet wat ze er mee aan moet, ze denkt dat ze allemaal naar haar grommen. Het is gewoon te sneu om te zien.

Ik ben er wel klaar mee met de fok, of het nu stamboom is of voor de leuk, er zijn te veel honden maar iedereen moet per se een 'ras'-hond (wel zo goedkoop mogelijk) en iedereen heeft toegang tot broodfokkers. Bizar hoeveel honden ik zie die maar een blokje om gaan per dag. Sommigen zijn letterlijk tonnetje rond dat ze niet eens fatsoenlijk kunnen lopen.
Ik kom weinig mensen tegen die gewoon fatsoenlijk met hun hond wandelen en ook een beetje opvoeden...

Helemaal eens! Mensen kiezen een hond terwijl ze die niets te bieden hebben.
En tegenwoordig heb je bepaald volk die kiezen voor een stafford. Ik heb zó´n medelijden met die honden, ze komen 9 van de 10 x bij de verkeerde persoon terecht. De asiels zitten er vol mee en weten zich er geen raad mee. En dan marktplaats, zet bij dieren maar eens `spoed` bij, en dan zie je ze ook naar boven drijven. Arme honden.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:14

Deze post heb ik begin oktober uitgezocht vanwege buitenlandse honden, maar je kan het ook goed bekijken vanuit het licht van fokken met bepaalde rassen.


Een tijdje terug ging ik tellen hoeveel asielhonden er op het moment op dierasiels.com stonden en wat de rasverdeling dan is.
Daarna heb ik de lijst inschrijvingen bekeken op de site van RvB, oftewel hoeveel stamboompups er geboren zijn in 2014 en hoe daar de rasverdeling is.
Ik zie mensen vaak aanvallend reageren als mensen honden uit het buitenland halen. De Nederlandse asiels zitten ook vol wordt dan vaak als argument gebruikt. Dus, hoe vol zitten de Nederlandse asiels nu werkelijk? Er zitten op het moment, volgens de site van dierasiels.com, ongeveer 472 niet geplaatste honden in het asiel. In het buitenland bevat een asiel al snel zo'n 100 dieren. De keuze is in het buitenland dus groter.
Maar ga je verder kijken naar de exacte getallen, dan gaat nog iets opvallen:

Dogachtigen en berghonden: 99
- Pitbull-achtigen+(Amerikaanse) bulldogs: 43
- Kangals: 7
- Geplaatst: 16
Dus nog 33 andere honden ter beschikking (voor als je van dog-achtigen houdt)

Keeshonden+poolhonden: 25
- keeshonden: 2 (+1 geplaatst)
- husky/alaska malamute: 16 (+4 geplaatst)
- 6 geplaatst (incl. 1+4)
dus keuze uit 2 keeshonden of 3 andere poolhonden als je niet van de husky's bent.

Terriërs: 135
- Jack Russell: 27 (+4 geplaatst)
- Pitbull-achtigen+(Amerikaanse) bulldogs: 74(+8 geplaatst)
- Geplaatst 18 (incl. 4+8)
Maakt nog 18 andere terriërs beschikbaar

Gezelschapshonden: 40
- Geplaatst: 21
- Nieuw: 8
- Senior: 5
- Gedragsprobleem: 1 (verwond mensen)
Nog 5 honden die niet net er zitten, niet oud zijn en geen gedragsprobleem hebben.

Herder-achtigen: 100
- Niet zijnde duitse, mechelse of hollandse herder: 10 (+9 geplaatst)
- Geplaatst: 14 (incl. 9)

Waakhonden: 38
- Pitbull-achtigen+(Amerikaanse) bulldogs: 7(+2 geplaatst)
- Sharpei's: 5(+1)
- Rottweiler: 7 (+3)
Oftewel, als je geen sharpei of pittbull-achtige wil, keuze uit 20 (incl. rottweilers)

Retrievers: 32
- Labradors: 10 (+4)
- Geplaatst: 10 (incl. 4)
Hoe groot is precies het percentage retrievers in Nederland? Hier kom ik op 22/472 niet geplaatste honden, dus krap 5%

Spaniels+kleine jachthonden: 29
- 10 beagles
- 2 Jack Russels (+1 geplaatst)
- 6 geplaatst (incl. 1)
Dus nog 11 over

Windhonden: 4
- 2 geplaatst

Bastaards: 88
- 18 geplaatst
Dus nog 60 beschikbaar, waarvan een aantal vallen onder de pitbull-achtigen maar die heb ik niet meer geteld

Totaal dus van de 472 beschikbare honden (118 geplaatst): 126+60 bastaards als je geen Jack Russell, pitbull-achtige of pittige herder wil. Waarvan de bastaards dan nog een deel pitbull-achtige, Jack-Russel of pittige herder is en het merendeel in ieder geval grote hond is.

Aanvulling na toevoegen cijfers van RvB:
Bij elkaar zijn er 124 pitbull-achtigen in de asiels, dus zo'n 25% van de asieldieren. Als je de hoeveelheid stamboomdieren bij elkaar optelt die in deze categorie vallen (lees: door mij gestopt zijn), dan kom je uit op ongeveer 1900/36403 dieren die in 2014 een stamboom hebben gekregen. Zo'n 5% van de populatie. Nu bestond er ook een deel van de asielhonden uit Amerikaanse Bulldogs, dus maak er 8% van. Dat betekent dat nog steeds er 3x zo veel honden van dit type in het asiel zitten dan van de gemiddelde rashond.
Er waren 90 pittige herders, dus zo'n 20% van de asieldieren. De Duitse, Belgische en Hollandse herders vormen samen zo'n 2600 stamboomdieren, oftewel zo'n 7% van de populatie. Ook deze dieren lopen blijkbaar 3x zo veel kans om in het asiel terecht te komen, of 3x zo weinig kans om eruit te komen.
Er zaten nu 27 Jack Russels in het asiel, dus zo'n 6% van de asieldieren. De Parson Russel en Jack Russel samen zijn 463 dieren, oftewel 1.2%. Deze er zitten dus 5x zo veel Jack Russels in het asiel als dat er met stamboom gefokt wordt.
10 beagles zitten er in het asiel, dus zo'n 2% van de asieldieren. er zijn 383 stamboombeagles geboren in 2014, dat is 1%. Een beagle heeft dus 2x zo veel kans om in het asiel te zitten als een gemiddelde hond.
Er zitten 10 labradors in het asiel, dus 2% van de asieldieren. Er zijn 3072 stamboomlabradors geboren in 2014, dat is 8%. Blijkbaar heeft een labrador 4x zo weinig kans om in het asiel te zitten als de gemiddelde hond.
Er zitten 19 gezelschapshonden in het asiel, dus 4% van de asieldieren. Ik heb de volgende rassen bij elkaar opgeteld: Maltezer, Shih-Tzu, Chihuahua, Teckel, Havanezer, Lhasa Apso en Yorkshire Terriër. 3923 dieren, oftewel 11%. Zelfs als er dus blijkbaar maar een deel van de gezelschapshonden bij elkaar wordt opgeteld, is er dus blijkbaar 3x zo weinig kans om als gezelschapshond in het asiel te zitten.
Wat er over het algemeen uit het buitenland gehaald wordt zijn honden die in de categorie retrievers (qua maat en gematigd karakter), gezelschapshonden en windhonden vallen. Dit zijn dus exact 3 categorieën waar een "tekort" aan asielhonden in is. Het percentage van de asieldieren is dan (veel) kleiner dan het percentage van de geboren rashondenpups.

Ik ben niet voor altijd en/of alle honden uit het buitenland halen, maar er is dus blijkbaar wel een markt voor bepaalde type honden waarbij de Nederlandse Asiels niet aan de vraag kunnen voldoen. Dan zie ik deze honden liever uit het buitenland gehaald worden dan dat ze toch besluiten om een broodfokpup te halen. Buitenlandse hondjes en broodfokpups vallen beide in dezelfde prijscategorie, namelijk tot 350€.

Er is een groep mensen die doet het om een hond te redden. Maar een hele grote groep mensen wil gewoon een leuke en passende hond en die interesseert zich niet zo in de achtergrond van de hond. Als hij past bij hen vinden ze het goed genoeg. En daar is niets mis mee, ieder maakt zijn eigen keuzes.

https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... nhsb-2014/

http://www.dierasiels.com 06/10/2015 geteld

Ps. Ja, ik was het tellen aan het einde zat. Vandaar dat er geen meer gedetailleerde cijfers van de bastaards zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:23

Heel goed om met die cijfers te komen. Je krijgt altijd verwijten van `waarom haal je geen hond uit een nederlands asiel?`
Nou, om wat jij hierboven schrijft dus. Veel mensen willen een wat kleinere hond en die zitten er veel minder. Wel veel jack russels omdat deze kleine honden hopeloos onderschat worden.

De meeste mensen zitten niet te wachten op een stafford of aanverwante, of een herder.
Hier nog een interessante site.
http://buzhonden.weebly.com/cijfers.html
Zul je wel interessant vinden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:35

En wat heeft dit bovenstaande met het fokken van huisdieren te maken...?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:48

Kuggur schreef:
En wat heeft dit bovenstaande met het fokken van huisdieren te maken...?

Alles.

Het feit dat er te veel honden zijn, waardoor je eigenlijk niet zou moeten fokken.
En het feit dat verkeerde rassen gefokt worden die massaal op marktplaats en in het asiel terecht komen.
Het feit dat broodfokkers het aan hun reet zal roesten aan wie ze hun pup verkopen, zolang ze de centen maar binnen hebben, waardoor iedereen onoverdacht een pup kan kopen. En zo indirect broodfokkers groot aanlever zijn van asiels. Want daar komen die broodfokpups dan terecht als ze ondoordacht aangekocht zijn.

Het werkt allemaal door he.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:00

Meh, op die fiets heeft ieder topic over huisdieren met fokken te maken....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:06

Er is toch de discussie of het nu om fokken gaat of vermeerderen?

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:04

Wat mijn stuk met het fokken van honden te maken heeft is dat er blijkbaar geen overschot aan alle honden is, maar alleen van bepaalde types. Als er van alle types een overschot was, dan had je van alle types veel dieren in het asiel zien zitten. Maar de asiels blijken voor meer dan 50% vol te zitten met 3 typen honden die ook naam hebben pittige honden te zijn en het merendeel Door een bepaald type eigenaren wordt aangeschaft die ook weer relatief makkelijk de dieren van de hand doet en onvoldoende kennis heeft om voor dit type hond te zorgen. De pitbull-achtigen, de jack Russell achtigen en de pittige herders zijn namelijk 3 groepen waarbij niet opvoeden of denken dat het allemaal socialisatie is gewoonweg vaak niet goed gaat.

Maar dat betekent niet dat er een overschot aan labradors is, of aan swiffers. Juist ook deze typen honden worden nu dan ook veel Door de broodfok gefokt. Ook met weinig socialisatie en opvoeding bezitten dit soort honden over redelijk maatschappelijk aanvaardbaar gedrag,zeker als ze niet van de lijn komen.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:07

Heel fijn. Want door te veel fok, komen er te veel honden in het asiel terecht en er staan ook nog werelden pups en volwassen honden op MP.

En zo geld dit ook voor het "Aaaaah wat leuk! een kitten!!"

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:53

maralyn schreef:
Heel fijn. Want door te veel fok, komen er te veel honden in het asiel terecht en er staan ook nog werelden pups en volwassen honden op MP.

En zo geld dit ook voor het "Aaaaah wat leuk! een kitten!!"


Ja en dus toch niet helemaal, even uitgaande van dat de cijfers die Mizora hierboven post kloppen en representatief zijn.

En als ik even kijk naar mijn eigen ras; "Wij" (zijnde de Welsh Springer fokkers in NL) fokken al jaren een stabiel aantal van zo'n 30 nesten / 200 pups per jaar. Deze pups raken we kwijt; elk jaar. met gemak. Er werd tot afgelopen jaar (nu dit jaar moet ik de cijfers even afwachten ivm veranderde exportregels) een deel van de pups naar het buitenland geëxporteerd maar het grootste deel vond zijn nieuwe thuis in Nederland of België. Qua herplaatsing: In 2014 zijn er 3 Welsh Springers ter herplaatsing aangeboden via de RV. Succesvol en binnen no-time herplaatst. Je vindt er misschien heel sporadisch eentje in het asiel. Echt misschien een of twee keer per jaar. Dat is gewoon elk jaar ongeveer hetzelfde.

"die 200 honden per jaar zou je ook uit het asiel kunnen halen". Ja. Maar het type hond waar mensen naar op zoek zijn als ze voor een Welsh Springer gaan is uitgaande van de cijfers van Mizora níet het type waar de asiels nou mee vol zitten. Als ik ze goed interpreteer. Ik ben echt zwaar slecht in statistieken maar die 4/5 hondjes op jaarbasis die ter herplaatsing worden aangeboden zijn op de gehele populatie Welsh Springers voor mijn gevoel hooguit een procentje en op de hele populatie honden in Nederland gewoon te verwaarlozen dus als ik het zo zie óók niet de oorzaak van de volle asiels. Ik denk niet dat je het zo kunt stellen dat als wij zouden stoppen met fokken, dat al die 200 pupkopers per jaar dan ineens een jack russell of een DH uit het asiel gaan halen, is gewoon niet het type hond.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:53

Ik kan me helemaal vinden in de post van neej.

Nu ben ik van een geheel ander ras, de rottweiler. Op het eerste oog staan er dan van veel ter herplaatsing aangeboden, maar hoeveel van die zogenaamde rottweilers zijn rottweilers met papier en hoeveel zonder?
Gros van de rasvereniging fokkers herplaatst zelf hun fokproducten via eigen netwerk of in samenwerking met de rasvereniging.
De meeste herplaatshonden op marktplaats en in het asiel zijn de pretnesten en vermeerdernesten.


Nu ben ik persoonlijk heel simpel. Hier komen alleen rottweilers in huis waarbij ik generaties terug kan kwa psychische en fysische gezondheid, kies ik een fokker die met gezonde honden met een fijn karakter fokt waar naar alle waarschijnlijkheid ook fijn mee te sporten is.
Pupje wat als het goed is nu in de oven zit, staan we sinds zomer vorig jaar al voor op de lijst (specifieke combinatie)

Naat mijn mening gaat het fout doordat er gewoon altijd mensen genoeg zijn die geld zien in pupjes verkopen , niet verder nadenken dan "o wat schattig" en besluiten een hond te willen zonder ook maar enige gedachten te hebben gehad over wat dat inhoud wat het wezen hond nu eigenlijk is en laat staan dat er verder na is gedacht dan "die ziet er leuk/stoer uit en die van truus op de hoek is zo lief"

Zolang dat speelt zal er gewoon een overschot aan bepaalde type honden zijn. Zullen er ondoordachte nesten gefokt worden zonder visie wat betreft gezondheid waarvan er voldoende in het asiel zullen velanden en betrokken zullen zijn bij incidenten.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 28-10-15 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:58

De cijfers die ik geplaatst heb zijn de dieren die Door de dierasiels op dierasiels.com zijn geplaatst en erop stonden op 6 oktober dit jaar. Vorig jaar heb ik ook geturfd maar bij dat lijstje kan ik zo snel niet. Die staat ook ergens op bokt en gaf een vergelijkbaar beeld. Naast vast een enkele telfout is het dus puur wat de asiels er zelf opgezet hebben.

Er zijn dus niet te veel honden, maar de verdeling van rassen is verkeerd. Er zijn rassen veruit oververtegenwoordigd in het asiel en dat geeft te denken. Dat zijn ook niet de honden die uit het buitenland gehaald worden en ook niet de grootste groep broodfokhonden. Er is daar meer aanbod dan vraag.

Maar met swiffers worden juist veel gelegenheidsnestjes gefokt en toch zitten die nauwelijks in het asiel. Daar is namelijk ontzettend veel vraag ook naar.

Rashonden (met fci papier) zitten ook veel minder in asiels. Ook als herplaatsers is daar relatief veel markt nog voor. Op de 3 eerder genoemde groepen na omdat deze zo gevoelig zijn voor verkeerde opvoeding en een bepaalde doelgroep hebben die voor een deel alle opvoeding in eigen hand wil hebben en een ander deel gaat voor "oh schattig, puppy". Beide doelgroepen minder snel of zelfs niet voor een herplaatser. Maar de meeste rashonden worden via de rasvereniging geplaatst of via een rasgroep op facebook al dan niet via een tijdelijke opvang.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:28

Maar met échte rashonden wordt er iet overfokt en wacht men ook dat de pups op t juiste plekje komen. En anders herplaatsing van uit de vereniging.

Maar kruisingen en broodfok hebben dit niet en daarom vind je minder stamboom honden in het asiel.

Daar doel ik op.
Net als al die katten...
Voorbeeld. N echte rasvereniging maine coone heeft dus ook plek voor herplaatsing
Daar zitten sttenge regels aanvast en het dier kan zo maar niet in het asiel belanden.

Ik zie maar zelden n raskat in het asiel om deze reden.

Onze fokker heeft zelfs als eis in het contract dat t dier weer terug gaat naar de fokker voor herplaatsing. Daar moet je dan n klein bedrag voor betalen als nieuwe eigenaar en aan de eissen voldoen. Ook voor jou geldt dan n contract.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:18

Je moet juist blij zijn dat veel buiten de rasverenigingen om gefokt wordt. De inteeltpercentages binnen de "raszuivere" fok zijn schrikbarend hoog, en stijgen constant.