Nee! Pus op tumor hond! En nu?? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Nee! Pus op tumor hond! En nu?? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:52

Krap 3 weken geleden zat ik met Nouz (12 jaar oude kleine kruising) bij de da voor een foto van dr pootje (ze liep ineens op 3 pootjes). Na de foto bleek dat er behoorlijke artrose in zat..
Bij t maken van de foto hadden ze ook gezien dat ze op dr buikje een vrij nare tumor heeft. Klopt, ben ik maanden geleden al mee bij mn eigen da geweest, uiteindelijk besloten ivm haar leeftijd én alle eerdere operaties die ze al heeft gehad niet nóg een keer te opereren. (foto was bij praktijk waar ze mee samenwerken, kon zo eerder terecht ivm verhuizing eigen da).
Van de da 3 punten meegekregen waarop zij adviseren in te laten slapen:
- als t pootje niet beter wordt (ze steunt er alweer op overigens)
- als de tumor uitzaait en ze dus benauwd wordt ed
- of als de tumor openbarst aangezien dat dan ook vanbinnen opgebarsten zal zijn

Nu aaide ik Nouz net over dr buikje en zag 2 druppeltjes pus op die tumor zitten! Plaats dit nu hier ivm bij de da voor de deur te staan aangezien de da t echt had over openbarsten en ik niet weet of die 2 druppeltjes pus daaronder vallen?? Zag wel dat de tumor vergeleken met 3 weken geleden echt 3x zo groot geworden is!

Weet nu echt even niet of ik nu naar de da moet crossen of dat dit gewoon overgaat? Paps is t nu voorzichtig aan t deppen met Dettol... Ze is net zo vrolijk als anders dus aan dr gedrag merk je niks.. Maar goed.. Al die tijd dat ze op 3 pootjes rondhupste bleef ze ook gewoon heel vrolijk dus is geen goede maatstaf denk ik..

Wie weet wat ik hiermee aanmoet?? Tumor ziet er aan de buitenkant vrij rood en agressief uit...
Zit te shaken achter mn laptopje hier.. Mn Nouzje, mn meissie, mn alles... Please laat dit niet t openbarsten zijn waar de da t over had!!

noekje

Re: Nee! Pus op tumor hond! En nu?? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:58

Nou ik weet niet hoe dat bij jouw DA zit, maar mijne kan ik hiervoor gewoon bellen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:03

Het gaat dus om een tumor en niet om een abces? Aangezien een tumor vaak niet gaat ontsteken en er dus niet zo snel pus uit zou komen. Ik zou voor of nu bellen voor advies of anders morgen een afspraak maken bij de dierenarts om er naar te laten kijken. Verder er sterk rekening mee houden dat je inderdaad zou moeten beslissen om haar te laten inslapen. sterkte.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:03

kan het niet zijn dat ie zich heeft gestoten of geschuurd juist op die plek omdat het wat uitsteekt door de bult? Ik duim voor je dat het meevalt meis!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:04

Och jeetje wat zal je geschrokken zijn. Als ik jou was zou ik idd even gewoon je DA bellen en vragen wat je moet doen zodat je iig wat geruster de nacht in kan gaan (Voor zover dat mogelijk is)
Apart trouwens een tumor met pus! Nog nooit iets over gehoord.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:07

he wat naar ..ik zou de DA even bellen en dit overleggen anders lig je vanacht in je bed hier steeds over te malen misschien kan de DA je iets geruststellen
sterkte ik hoop dat het meevalt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:08

T is echt een tumor volgens de da.. Abces heeft ze ook gehad maar die voelde heel anders aan, die is bij haar laatste operatie ook verwijderd, daar kwam idd wel vaker vocht uit.

T zit precies in de plooi zeg maar die valt tussen dr achterpootjes op dr buik (melkklieren zijn behoorlijk uitgezakt door alle operaties) dus gestoten is vrijwel onmogelijk.. Is ook op 2 plekken en kan geen echte wond of schaafplek oid ontdekken, alleen maar dat er dus pus op zit.

Ga morgenochtend iig gelijk naar de da en denk zomaar dat ik vannacht op de bank zal slapen om t in de smiezen te houden dat t niet erger wordt.. Als t erger opengaat spring ik in de auto en rij m de eerste kliniek in die ik vinden kan.

Oh god zit nu dan echt te janken. Hier was ik dus zo bang voor! Maar had gedacht dat t nog wel een hele tijd zou kunnen duren maar t ding is zo achterlijk gegroeid ook de laatste 2 weken.. Zagen t nu pas maar hij is echt enorm veel groter en ziet er ook echt uit alsof ie op knappen staat...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:11

Op zich is het niet heel vreemd als er in een grote tumor abcessen vormen.
Bij een grote bolvormige tumor kan het gebeuren dat de bloedtoevoer van het binnenste van die tumor dichtgedrukt wordt door de rest van de tumor. Dat binnenste sterft dan af en er ontstaat een steriele ontsteking vanuit je lichtaam om dat op te ruimen. Maar als dat opruimen niet optimaal kan gebeuren, wederom door slechte doorbloeding, dan kan dat een abces worden dat een keer openbreekt.

En nu heb je het geluk dat dit naar buiten door gebroken is en niet naar binnen.
Paniek is in elk geval niet nodig, dat levert je helemaal niks op.
Verder zou ik je eigen dierenarts proberen te bellen en anders overleggen met de dienstdoende, hij heeft vast meer vragen over hoe de hond er nu aan toe is en of je dus vanavond nog moet komen of dat dat morgen rustig kan.

Daarnaast kan je, afhankelijk van hoe goed je hond dit toelaat, proberen met zachte druk zo veel mogelijk pus er uit te drukken, dat zal voor de hond misschien even vervelend zijn maar daarna ook een opluchting als er veel pus uit komt.
En zelf noem je al schoonmaken met dettol. Goed idee!

Sterkte!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:14

Stille meelezer bedankt Nickeltje: wat een prettige, verstandige, rustige reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:15

Aannemelijk verhaal Nickeltje, bedankt voor je toevoeging ik wist dat echt niet....Ik denk dat TS hier ook wel wat gerustgestelder onder zal zijn. :)

En idd in zo'n geval is het echt veel beter dat het naar buiten komt dan dat het de bloedbaan inschiet want dan heb je een groot probleem.

Ik zou het gewoon goed schoonmaken en bij twijfel de plaatsdoende arts bellen maar nu ik het verhaal van Nickeltje zo lees denk ik dat de ergste druk van de ketel is nu en het geen hoge spoed is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:21

Noem het beroepsmisvorming... ;)
Ik doe onderzoek naar prostaatkanker en zie die kankers veel onder de microscoop. Ook daarbij zie ik vaak ontstekingsreacties. Abcessen zijn wat zeldzamer, maar toch wel voorkomend.

TS, hoop dat je wat tot rust kan komen.
Als jij wat rustiger bent, neem dan rustig je hond op schoot. Als het het kleine hondje uit je profiel is moet dat wel lukken. Als ze gerustgesteld is en het toelaat, voel dan eens rustig in de tumor. Kijk of je er nog meer pus uit kan drukken. Hoe wel een doekje of iets bij de hand.
Als er bloed bij zit, geen paniek, is alleen maar mooi, dat betekent dat er ook opruimcellen bij kunnen komen.
Verder hoef je niet bang te zijn dat je iets kapot kan knijpen, het is namelijk al kapot en de uitgang is er ook al. Je doet hooguit je hond wat pijn en dat zal die vanzelf laten merken. Jij kent je hond het beste en kan ook inschatten hoe ver je kan gaan.
Laat je echter niet te makkelijk weg jagen, een klein beetje door drukken en meer prut er uit kan namelijk enorm opluchten voor je hond.

En als hij er aan wil likken, vooral laten doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:58

Pfoe Nickeltje, dank je!!

Terwijl ik in de garage van pure paniek zat te huilen heeft paps (oh grote rots in de branding) t schoongemaakt en geen kapotte stukken oid kunnen vinden. Aangezien ze verder enorm vrolijk is ga ik er vanuit dat er vanbinnen niks stuk is, hou het iig goed in de gaten. Ga morgenochtend meteen de da bellen om te vragen wat zij ervan denken iig.

Ik ga (althans, ik... Paps is nog steeds wakker dus t zal er wel op uitdraaien dat die t gaat doen :+ ) gelijk kijken of we het wat uit kunnen drukken :j

Heel, heel erg bedankt in ieder geval! Een hele geruststelling! Zal mezelf al gaan naar de da voor een spuitje met een volkomen vrolijk pluizenbaaltje.

Echt, super bedankt voor je reactie! kan weer een beetje ademen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:01

Mooi zo!
Mocht je nog twijfelen over of er troep in haar buik gekomen is en daar voor ellende zorgt, als dat zo is, mag jij niet meer aan haar buikje komen, voelt die buik plankhard (echt letterlijk plank hard) en zal ze zo min mogelijk willen bewegen. Dat merk je dus snel genoeg.

Morgen even rustig naar je DA bellen voor een afspraak en vannacht hier niet wakker over liggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:02

Hey!

Zeker doen wat nickeltje zegt.
Hoe meer rotzooi eruit is hoe beter.

Ik vind het beetje raar dat de DA direct begint over inslapen?

Laat je ons nog even horen of het gelukt is?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 00:12

Mn ouders willen er niet aan gaan prutsen zonder dat de da dat advies geeft :( Ze zijn bang dat ze dan miss iets erger maken... Dus t uitdrukken moet wachten tot morgenochtend, zucht.

Inslapen was ook als ie aan de binnenkant (en volgens de da barst ie dan meestal ook aan de buitenkant oid) open zou knappen. Denk dat er dan idd ook weinig aan te redden is, maar inderdaad, dat zouden we echt wel moeten merken. Vooralsnog hebben we daarnet vrolijk samen in dr mandje gegraven op zoek naar dr botje, dus geloof niet dat dat aan de orde is gelukkig.

Ik laat jullie morgen gelijk even weten hoe alles is gegaan iig!

Heel erg bedankt voor alle hulp en tips, ik schrok me echt wezenloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:25

Hoe gaat het vandaag met je hondje amyz?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:23

Ik heb vanmorgen de da gebeld en die wilde dr toch even naar kijken, konden gelukkig zowat gelijk terecht :) Hebben een abkuur meegekregen en over 2 weken op controle. Vrij zware kuur, da zei al, t is eigenlijk alles of niets omdat we niet meer willen laten opereren. Nu dus hopen dat t met de ab wat rustiger wordt.. Ze is iig helemaal gecheckt en alles is prima in orde. Nu dus hopen dat die tumor zo is gegroeid door een ontsteking en dat t niet de tumor zelf is die zo enorm geworden is..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:27

Heeft hij het niet uitgedrukt?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:30

Ze heeft dr wel wat druk op gezet, maar niet uitgedrukt nee.. Kwam ook niet echt iets uit toen ze druk zette misschien daarom? Heb dr ook niet naar gevraagd, ben altijd soort flabbergasted als ik met Nouz bij de da zit, heel stom..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:49

Als de DA er wel aan gevoeld en gedrukt heeft, dan heeft deze vast besloten dat verder uitdrukken niet nodig was of geen zin had.
Ik hoop voor je dat de kuur aanslaat en de wond ook geneest. Wonden aan een tumor zijn vaak heel lastig wat betreft genezing, dus hou er wel rekening mee dat dit voorzichtig het begin van het einde kan zijn.
Ik wil natuurlijk niet heel pessimistisch zijn, en je hond is vast niet volgende week dood, maar hou in je achterhoofd wat er speelt.

Sterkte met de kuur en alles in elk geval!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:17

Oh we zijn dr ook heel realistisch in hoor! T is niet voor niks dat we niet meer willen opereren.. Je neemt dan toch met een al oudere hond een vrij groot risico.. Maar t is wel schrikken. Je weet dat t einde langzaam in zicht komt, maar ik had niet verwacht dat die tumor zo opeens zo enorm zou groeien. Hoop nu vooral dat ze iig nog een jaar of 2 in goede gezondheid meekan maar als die tumor niet meewerkt.. We kijke iig vooral naar haar, hoe zij zich voelt. Zo lang ze vrolijk en alert is is t ok. Maar als t op is is t op en het wordt idd toch tijd dat ik me daar serieus mentaal op ga voorbereiden.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:48

Is de bult nu open? ( tumor vind ik zoon naar woord )
Heeft de DA verteld of de bult nog dicht gaat?
Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn hondje
Als je meer wilt weten over hoe dit is gegaan etc pb dan even ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:05

zou zelf wel proberne hoe moeilijk het ook is niet te wachten tot openbarsten. Ze heeft 12 jaar lief en leed met je gedeelt laat ze niet pas inslapen als ze onnoemelijke pijn heeft omdat het open gebarsten is. Heel moeilijk en twijfel ook of ik het wel moet/kan schrijven komt zo raar over misschien maar heb zelf nog altijd spijt van mijn laatste hond die ik in moest laten slapen. Hij had hersentumor en binnen 4 dagen na ontdekken was het klaar. Diverse mensen hadden al gezegd "neem afscheid" maar ik kon het niet. Tot hij opeens blind, gedesorienteerd, doof, verlamde kop enz. had. Doffe ogen en wist niets meer. Toen in laten slapen. Keuze was er uiteraard niet meer en achteraf spijt. Had ik een dag eerder ingeslapen dan had hij die laatste uren niet mee hoeven te maken. Echter ik bleef hopen op beter worden en geen hersentumor........

Hoop met jullie mee en duim voor jullie dat het groeien een abces ernaast/erbij is en dat ze zo goed opknapt en ondanks de tumor nog lang bij jullie mag zijn!!!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:40

De..ehh.. bult dan :+ is niet open. Nergens een open plek kunnen ontdekken dus waarschijnlijk is de druk erin gewoon zo groot geworden dat er pus door de poriën (denk ik dan?) naar buiten is gekomen.

Dierenfan; t is echt niet zo dat we wachten tot ze echt lijdt hoor. Maar voor nu is ze nog vrolijk en alert en is er eigenlijk geen enkele reden om er een punt achter te zetten. Natuurlijk heeft ze dr mankementjes, maar er zit nog veel te veel levenslust in! We staan iig onder strenge controle van de da nu en als zij aangeven dat t tijd wordt om erover na te denken, tsja, dan wordt t natuurlijk een ander verhaal...
Ok, ze loopt een beetje mank.. Ok, ze heeft een nare tumor.. Ok, ze heeft eigenlijk wel meer tumoren (maar die zijn veeel kleiner en ook niet zo zichtbaar, deze zie je duidelijk zitten, die andere moet je zoeken en voelen). Maar ze heeft nergens echt last van en t lopen gaat ook steeds beter :)
Onze vorige hond heeft een jaar geleefd op witte broodjes met leverpastei omdat zn gebit op was :+ Die was, ondanks zn enorme leeftijd van 12 (voor een grote rashond) ook nog happy :) Uiteindelijk was ie 13,5 toen we hem hebben laten gaan, mn ouders gingen 's ochtends van huis en toen ze in de middag thuiskwamen had hij nog geen vin verroerd.. Diezelfde dag nog heeft de da hem ingeslapen :)
No worries, ze is veel te lief om haar te laten lijden! Maar in ieder geval wel dank voor je advies :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:55

was er ook niet bang voor hoor als ik het allemaal al zo las. 't is altijd zo moeilijk HET moment uit te zoeken dat je wel net op tijd bent maar niet veel te vroeg of veel/net te laat. Vind het ook heel knap hoe jullie hier in staan en wens je alle sterkte de komende tijd die hopelijk heel erg lang nog mag zijn!!