Wild konijn gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Wild konijn gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:09

Nuja, eerder gered.
We zagen daarstraks onze katten met iets spelen. Wij naar buiten, want het zou niet de eerste keer zijn dat ze een vogel vangen.
Bleek het dus een konijn te zijn. En nog een jong ook zo te zien. Nu zit mijn moeder met het idee om het konijntje te houden. Kan dat zomaar met een wild konijn?
En wat met de voeding? Want aangezien we niet weten hoe oud hij is, weten we dus ook niet wat hij al kan eten.

Dus nu is mijn vraag: heeft iemand een idee hoe oud dit konijn kan zijn, en kan je een wild konijn wel als huisdier houden?

Afbeelding
Afbeelding
http://i54.tinypic.com/t05lkg.jpg
http://i51.tinypic.com/xljr11.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 14-03-11 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Nickeltje

Re: Wild konijn gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:22

Dit konijn is oud genoeg om zelfstandig te eten, dus je hoeft je niet druk te maken om flesvoeding en dergelijke.

Waar je je op dit moment wel druk om moet maken is dat, ook al zie je waarschijnlijk niet echt wonden, hij met je katten in contact geweest is en in kattenspeeksel allerlei heel akelige bacterien zitten.
Hierdoor is de kans dat dit konijn een bloedvergiftiging gaat ontwikkelen door die bacterien heel erg groot.
Wat wij met dit soort dingen in onze opvang altijd doen, is een antibioticum kuur van 5 dagen als we weten dat er contact geweest is met katten. Eerdere ervaringen waarin we dat niet gedaan hebben omdat we toch niks zagen aan het dier liepen in heel veel gevallen verkeerd af.
Die dieren zijn na een dag of 5 ineens heel ziek en heel snel dood en dan is het echt te laat om nog in te kunnen grijpen.

Mijn advies is dus, als je iets voor dit dier wil doen, naar een DA voor een kuur.
Daarna moet je heel goed nadenken wat je er mee wil. Dit sociale groepsdier is zeer waarschijnlijk opgegroeid in zijn familie, zoals dat hoort. Als jij hem nu in zijn eentje wil gaan houden denk ik niet dat je het dier daar enig plezier mee gaat doen.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:48

We gaan hem naar het bos brengen. Dat lijkt momenteel de beste oplossing.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:50

Ik zou hem eerst even in de gaten houden
Ik ga verder met nickeltje mee even een kuurtje halen en gewoon even laten nakijken

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:52

shanalover schreef:

Maak hem dan alsjeblieft meteen dood, want met terugbrengen naar het bos veroordeel je hem tot een langzame dood.
Als je niet zelf zorg kan dragen voor dit dier, wat op zich goed te begrijpen is, geef hem dan in elk geval een eerlijke kans en breng hem naar een opvang of laat een dierenambulance hem ophalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:53

shanalover schreef:

Zou hij nog geaccepteerd worden door zijn familie (als hij die al terug kan vinden) nu hij naar mensen ruikt? Ik heb altijd geleerd dat je wilde dieren óf niet moet aanraken óf niet weer moet uitzetten.

Het eerste gedomesticeerde konijn zal ook een in het wild geboren exemplaar zijn geweest. Waarom niet nog een tweede (tam) konijn in huis halen als gezelschap?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:55

Het beste is om hem nu naar een opvang te brengen. De weten wel wat ze moeten doen. Diertje zal bij jou alleen maar stress ervaren, ook door het geknuffel. Ze kunnen ook doodgaan door stress, dus zolang je nog geen tijd hebt om hem weg te brengen.. laat hem lekker met rust.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:58

mistery schreef:
Het beste is om hem nu naar een opvang te brengen. De weten wel wat ze moeten doen. Diertje zal bij jou alleen maar stress ervaren, ook door het geknuffel. Ze kunnen ook doodgaan door stress, dus zolang je nog geen tijd hebt om hem weg te brengen.. laat hem lekker met rust.

Hij zit nu voor het moment ook gewoon lekker op zijn gemakje in een kartonnen doos. We laten hem even op zijn positieven komen nu.
Mijn opa komt straks even kijken. Hij is jager en weet ook redelijk wat van wilde dieren, hij heeft ooit zelf nog een vossejong opgevangen. Hij denkt echter dat het konijn al ziek is, omdat we hem zo makkelijk konden opnemen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:05

shanalover schreef:
Hij zit nu voor het moment ook gewoon lekker op zijn gemakje in een kartonnen doos. We laten hem even op zijn positieven komen nu.
Mijn opa komt straks even kijken. Hij is jager en weet ook redelijk wat van wilde dieren, hij heeft ooit zelf nog een vossejong opgevangen. Hij denkt echter dat het konijn al ziek is, omdat we hem zo makkelijk konden opnemen.

Dat kan ook betekenen dat het helemaal geen wild konijntje is maar een gedumpte... tenminste, dat hebben wij een keer gehad. Naar de opvang gebracht, en daar dachten ze dat het een dumpertje was omdat hij zo makkelijk te pakken was en stil bleef zitten.
Echter, dit knijntje heeft wel een wildkleur, ik heb er verder geen verstand van hoor, maar dat maakt het wel aannemelijk dat hij inderdaad wild en evt. ziek is.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:06

Wij hebben ook een wildkleur konijn
Dus kleur zegt nog niet alles :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:10

Een konijn dat gezond is laat zich door katten niet op zijn kop zitten, die vechten zeer venijnig terug. Ik zou dus ook uit gaan van een ziek konijn en liever de dierenambulance bellen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:29

Dit konijn is hoe dan ook ziek, anders laat het zich niet zomaar oppakken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:33

Laat hem aub weer los want een wild konijn in gevangenschap houden kan imo echt niet, je hebt dikke kans dat hij dood gaat van stress en eenzaamheid en daarnaast is het ook niet dierwaardig, hij is de vrijheid gewend.

Maar hoe hebben je katten hem kunnen pakken? Heb je het gezien? Want een wild konijn laat zich echt niet pakken door een kat, waarschijnlijk is hij al ziek dan.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:44

anneliesdj schreef:
Laat hem aub weer los want een wild konijn in gevangenschap houden kan imo echt niet, je hebt dikke kans dat hij dood gaat van stress en eenzaamheid en daarnaast is het ook niet dierwaardig, hij is de vrijheid gewend.

Maar hoe hebben je katten hem kunnen pakken? Heb je het gezien? Want een wild konijn laat zich echt niet pakken door een kat, waarschijnlijk is hij al ziek dan.

En jij zou een ziek konijn terug zetten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:47

Dat ligt eraan, als het snel en met goede vooruitzichten te helpen is doe ik dat eerst maar wanneer dat betekend dat hij langere tijd in gevangenschap moet leven laat ik hem liever los.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:16

anneliesdj schreef:
Dat ligt eraan, als het snel en met goede vooruitzichten te helpen is doe ik dat eerst maar wanneer dat betekend dat hij langere tijd in gevangenschap moet leven laat ik hem liever los.

Heel humaan ja. Dan zou je 'm beter de nek omdraaien. En dan lekker in de pot :9 Je gaat toch niet een ziek dier loslaten in een bos zeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:14

Ja lekker, een ziek dier :roll:

Ik vind het humaner hem los te laten en de natuur zijn gang te laten gaan (maw; hij wordt binnen enkele uren gevangen door een buizerd of vos) dan hem in een kooitje te laten lijden waarna hij alsnog doodgaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:19

Zo van de foto zou ik trouwens eerder gokken dat dit een huis tuin en keuken kruising dwergkonijn is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:28

Ik denk het juist niet. Konijn ziet er wel als een wild konijn uit. Ik zou het konijntje lekker naar de opvang brengen. Die hebben de middelen voor het konijn, en mocht die wild zijn en het redden dan kunnen ze het konijn laten verwilderen en later uitzetten.
Overigens denk ik niet dan een konijnenopvang hem/haar opneemt maar dat je het konijn echt naar een vogelopvang of dergelijke moet brengen. Succes ermee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:35

Een tam konijn kan wildkleur zijn en kan gedumpt zijn, maar het kan ook een ziek wild konijn betreffen.
Het beste is in ieder geval het dier naar een opvang te brengen, zij weten wat ze moeten doen en kunnen het diertje als het gezond is en een wild dier (dat merk je snel genoeg) het ook weer uitzetten op de juiste manier.
Het is verboden om wilde konijnen in gevangenschap te houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:46

anneliesdj schreef:
Ja lekker, een ziek dier :roll:

Ja je moet 'm ook wel goed doorbakken serveren natuurlijk ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:29

Sizzle schreef:
Zo van de foto zou ik trouwens eerder gokken dat dit een huis tuin en keuken kruising dwergkonijn is.

Ik moet zeggen dat ik het direcht ook al een konijn vind dat lijkt op een huiskonijn.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:30

hestejente schreef:
anneliesdj schreef:

Heel humaan ja. Dan zou je 'm beter de nek omdraaien. En dan lekker in de pot :9 Je gaat toch niet een ziek dier loslaten in een bos zeg.

Precies, dit dier is hoe dan ook wat mee anders laat het zich niet pakken. En dan wil jij dat dier weer terug zetten wetend dat hij zal sterven en hoe? Draai hem dan liever zelf zijn koppie om ja. Als je begaan bent met het beestje wens je hem zo min mogelijk pijn.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:34

Ik zal hem zeker niet terug het bos in doen, zou hem ergens heen brengen, zodat hij antibiotica ofzo kan krijgen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:11

Iney schreef:
Precies, dit dier is hoe dan ook wat mee anders laat het zich niet pakken. En dan wil jij dat dier weer terug zetten wetend dat hij zal sterven en hoe? Draai hem dan liever zelf zijn koppie om ja. Als je begaan bent met het beestje wens je hem zo min mogelijk pijn.

Dat doe ik ook, daarom heb ik liever dat hij in zijn eigen vertrouwde omgeving onbezorgd rondhuppelt en gegrepen wordt door een buizerd (dat merkt hij niet eens) dan dat hij bij mij al dik in de stress zit omdat hij nooit een mens van dichtbij heeft gezien en ik hem bovendien ook nog zijn nek moet omdraaien.
Nee daar begin ik niet aan, dan loop ik de gok wel, wie weet is hij alleen in shock en knapt na een paar uurtjes tussen wat kreupelhout weer helemaal op.