[Kater Bob] Zijn ogen zeggen niks meer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

[Kater Bob] Zijn ogen zeggen niks meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:11

Dag lieve bokkers,

Ik wil dit even van mij afschrijven voordat ik ga slapen want anders ga ik er straks in bed nog aan liggen denken (en dat doe ik toch wel ben ik bang voor).
Sinds vorig jaar november ben ik, na het overlijden van mijn oma (euthenasie; door kanker), in het bezit gekomen van haar 2 katten.
Haar eerste kat was echt haar huiskat: Smeagol.
Haar tweede kat: Bob, was echt een echte buiten kat. Deze was oorspronkelijk van de achterburen maar die deden er weinig mee en dus is Bob zeg maar bij mijn oma blijven hangen. Maar dan alleen om te eten.

Op het punt dat mijn oma heel erg achteruit ging hebben wij (ik voornamelijk) Bob naar ons huis meegenomen (wij woonde in dezelfde straat als mijn oma). Dit omdat ik bang was dat hij naar zijn eigen plekje terug te lopen.
Dit heeft hij echter (na 2 maanden bij ons in huis te hebben gezeten) nooit meer gedaan en gelukkig altijd terug gekomen naar ons.
Toen mijn oma in augustus overleed ben ik natuurlijk extra gehecht geraakt aan mijn katten (mede omdat mijn oma's laatste woorden tegen mij waren: beloof dat je goed voor ze zorgt?!).

Bob veranderde van een schichtige bange kat die alleen maar binnen kwam om te eten langzaam in een echte vrijdoos die alleen maar lekker bij je op schoot wou liggen nooit krabte en zelfs onze pleegkindjes van 1 kon hem knijpen en aan zijn staart trekken.
Zodra hij het dan zat was liep hij gewoon weg.

Rond november begon het gedonder,, hij werd mank aan zijn rechter achterknie. Wat bleek hij had zijn knieschijf die telkens van zijn plaatst schoof en dan weer terug (ik heb toevallig als mens hetzelfde).
Nou dat verholpen (dankzij operatie) dus dat ging wel goed.. Kreeg hij in Januari ineens hele erge benauwde buien. Dit bleek een ontsteking van de bovenste luchtwegen te zijn. Nou goed metacam gegeven en het ging de laatste tijd eindelijk beter.

Hij ging weer vrolijk naar buiten, at goed en zag er goed uit. Tot gister.
Hij was s'ochtends naar buiten gegaan en de laatste tijd wou hij niet meer zo lang naar buiten en was binnen 10 minuten terug.. Maar Bob was nergens te vinden.
Ik tikken met zijn voerbakje (dan reageert hij normaal gesproken altijd!) en niks. Onder aan de trap (de mogelijkheid was er dat hij boven was dus als hij dan dat bakje hoorde zou hij vast wel komen), niks!
Toen ben ik de hele straat afgelopen, niks!

Ik kwam thuis en besloot eerst maar naar mijn kamer te gaan en om later nog een paar keer te roepen.
Toen ik boven kwam lag meneer gewoon prinsheerlijk zoals altijd te knorren om aandacht.
Ik dacht nog 'hoe kan hij dat nou niet gehoord hebben' maar goed, ik gedoucht en weer gerustgesteld naar beneden gegaan.

Later die avond ging ik naar boven, bob lag nog steeds op zijn vertrouwde plekje. Normaal als ik in mijn bed stap komt hij even naar mijn hoofd toelopen om aandacht te vragen. Dit keer bleef hij echter gewoon liggen.
Ik schoof hem wat aan de kant omdat hij niet zelf aan de kant ging en dit vond ik al raar. En toen kwam het:

Bob stond op en zwabberde alle kanten uit. Van links naar recht en viel her en der om met zijn achterhand.
Ik schrok me natuurlijk wezenloos en ben gelijk beneden een kattenbak en eten gaan halen. Hij had gegeten en is half wankeld op de kattebak gegaan.
Nacht niks van hem gemerkt. Normaal is hij er s'ochtends niet meer.. maar nu lag hij daar dus gewoon NOG.
Ik heb mijn moeder verteld dat het niet goed ging met hem en besloot thuis te blijven om naar de DA te gaan. Inmiddels kon meneer niks meer. Hij wou wel maar kon niet.
Mee naar beneden genomen en het viel mij op dat hij heel schrikkerig keek.
IK zei gelijk tegen mijn moeder: "of hij heeft vergif gegeten of hij heeft een hersenbloeding gehad ofzo"
Eenmaal beneden probeerde hij op de bank te springen : lukte niet
Te lopen : lukte niet
Toen hij eindelijk op de bank zat al zijn eten van de nacht ervoor uit gebraakt.

Toen de DA-praktijk om 9.00 open was (bij ons in het dorp pas om half 5 savonds maar daar wou ik niet op wachten) gelijk gebeld en ik kon langskomen. Onderweg heeft meneer nog de moeite genomen om uit zijn mandje te ontsnappen en even lekker op de achterbank te plassen _/-\o_

Aangekomen bij de dierenarts praktijk dacht de DA er hetzelfde over als mij. Goed wat waren de behandeling: Bloedonderzoek en een infuus. Hij zou naar Nunspeet verplaatst worden en daar verder onderzocht worden en de nacht blijven en ze zouden mij bellen.

Om 5 uur ging de telefoon. Hij lag op de IC en aan het infuus. De DA daar vond het een hele lieve kat en hij bleef maar vragen om aandacht (ik hoorde hem op de achtergrond al krijsen zoals alleen hij kan :=). Wat bleek dus. Meneer was in een klap blind geworden.
Waar het vandaan komt weten ze niet daar zijn ze nog mee bezig maar voor de rest van hij klinisch helemaal gezond (behalve blind dan).

Nu heb ik en het een en ander opgezocht op internet: blindheid bij katten kan voorkomen door hoge bloeddruk maar deze kat heb ik nooit wat aan gemerkt (was niet dit; een echte atleet).
Daar komt bij dat ik her en der verschillende dingen lees. Dat ze genoeg zintuigen over hebben om wel te kunnen functioneren zolang je maar geen dingen onverwachts verplaatst enz. Maar ook verhalen van dat het helemaal niet gaat.

Nu vraag ik me af of er bokker zijn die hier ervaring mee hebben (of kennis van katten hebben.) Ik ben namelijk zelf meer een honden mens.

Zo dat was weer een heel verhaal. Sorry als er typfouten in zitten ik ben namelijk dyslectisch.
Gr. Suzanne

Pauline

Re: [Kater Bob] Zijn ogen zeggen niks meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:17

Wat akelig zeg. Ik heb echt geen idee hoe dat kan maar ik wil jullie wel sterkte wensen. Arm dier.
Volgens mij als je niets veranderd aan je inrichting zal hij er wel zijn weg vinden maar leuk is anders natuurlijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:20

pfoe jeetje wat een verhaal en wat heftig! Zo abdrubt blind... die kat durfde geen poot te verzetten :( ik hoop dat die hiermee leert leven! Mijn poes is ook echt een zorgekindje, heel wat operatie's aan haar kruisbandje gehad en een rugbeschadeging en mijn andere kat heeft een beschadigd hoornvlies (heeft een deuk in zijn oog :+ ) maar ziet verder nog redelijk, is wat schrikkerig aan 1 kant maar verder gaat het goed...

heel veel sterkte!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:20

Vreemd dat hij ineens blind is geworden. Kan het een hersenbeschadiging zijn? Gelukkig is hij nu in goede handen. Het zal alleen wel een binnenkat moeten worden, want het wordt waarschijnlijk te gevaarlijk voor hem om naar buiten te gaan. Veel succes met hem en hopelijk knapt hij snel op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:22

huh wat vreemd?
Hopelijk trekt het nog weg, of kan dat niet volgens de DA?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:24

Ik hoop ook echt dat hij opknapt.. Nou inderdaad daar gaat je kat van hele actieve kat naar een blinde kat die inderdaad (zoals lifaya al zei) gewoon zijn orrientatie kwijt is.. Dit zijn de DA ook dat het daardoor kwam omdathij gewoon niet meer wist hoe hij moest lopen.
En het erge is wij hebben een kat van 19 ligt de hele dag te slapen. Heeft een heel leven gehad en dat krijgt deze kat het!

Ik heb met mijn moeder afgesproken dat als de vooruitzichten goed zijn dat hij de tijd krijgt om zich aan te passen. Kan hij dit echter niet dat is het einde verhaal ik wil het beestje niet onnodig pijn of verdriet doen.

@ op is op: ik heb de DA wel gevraagd of dit nog mogelijk was maar hij kon dat zo niet zeggen tot hij wist waar het vandaan kwam

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:25

@leandra; hij was de laatste tijd zowiezo al meer binnen maar hij zal (indien hij blind blijft) niet meer naar buiten kunnen nee

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:32

Mijn vorige hond kreeg toen hij een jaar of 16 was een of andere aanval en hij zag van het ene op het andere moment ook totaal niets meer, liep overal tegen aan. Ook had hij rare stuiptrekkingen e.d. De DA erbij en ik was al van het ergste uitgegaan, maar de DA zei dat het een epilepsie aanval was en dat hij wel weer zou herstellen. En dat gebeurde ook, toen hij uit zijn aanval was zag hij eerst nog niets dat werd steeds beter en na een paar dagen zag hij alles weer.
Nu wil ik niet zeggen dat jou kat hetzelfde heeft hoor, maar dit is mijn ervaring met een hond die van de een op andere minuut niets meer zag.

Veel sterkte met je kat, hopelijk komt het weer een beetje goed met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:37

Wat een akelig verhaal, kan me voorstellen dat je alles wil proberen is toch een diertje met een verhaal. Ik hoop dat Bob zich aan kan passen aan de nieuwe situatie. Verder heb ik dr geen ervaring mee, alleen dat je het voor hem zo aangenaam mogelijk moet maken (Alles binnen handbereik, de bak en het eten en water)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:37

@Aisie; oke :o nou ik hoop dat het bij Bob ook wegtrekt ..
Ik moet zeggen niks wijst erop dat hij aanvallen heeft gehad ;) teminste ik heb het hem niet zien doen.. En als hij bij mij op schoot lag (of op bed) was hij ook gewoon rustig omdat hij wist waar hij was..
achteraf heb ik natuurlijk door dat hij blind was. zo liep mijn vader langs met de voerbak (van smeagol) en dat zag hij niet (nou normaal is hij er als de kippen bij) en nu schrok hij van het geluid toen mijn vader hem neerzetten (zo van : ik hoor eten maar ik weet niet waar ik naartoe moet!)

De DA ging er het meeste van uit dat hij vergiftigd zou zijn omdat hij pas 7 is en een hersenbloeding meestal pas bij oudere katten gebeurt.
Maar hij zei wel toen hij mij belde dat alles goed was ook de nieren en de lever ..
Ik zat eerst zelf te denken zal die buiten van iemand een klap of schop gehad hebben maarjah dat verteld hij natuurlijk niet

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:38

Chiqa schreef:
Wat een akelig verhaal, kan me voorstellen dat je alles wil proberen is toch een diertje met een verhaal. Ik hoop dat Bob zich aan kan passen aan de nieuwe situatie. Verder heb ik dr geen ervaring mee, alleen dat je het voor hem zo aangenaam mogelijk moet maken (Alles binnen handbereik, de bak en het eten en water)

Ik heb dus gelezen dat als je alles altijd op dezelfde plek hebt staan dat ze zich dan wel redden..
maar ik wil hem dus niet dwingen om te moeten leven zeg maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:40

Ik denk dat de kat zich wel aanpast hoor, ze hebben niet dezelfde gevoelens als een mens hoor!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:43

nee dat snap ik wel maar de DA waarschuwde me alvast dat er ook katten zijn die zich niet aanpassen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:45

Ah okay dat wist ik niet, zou het gewoon even aankijken :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:46

ja laat ik eerst maar afwachten wat ze morgen ochtend zeggen of dat hij verbeterd is en weer wat gegeten heeft en wat er uit het bloedonderzoek is gekomen

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:48

Ik heb een blinde kat gehad, deze was in het asiel terecht gekomen waar ik toen werkte. Ik vond het zo zielig zo'n dier in een hok te stoppen dat ik hem maar mee heb genomen.
Deze kat kon zich prima redden, zolang je de meubels maar niet verplaatste. Ik hield hem ook binnen in de angst dat hij zou verdwalen.
Ik woonde wel achteraf met weinig verkeer enzo, maar toch.
Maar deze kat had al een tijd rondgezworven en dus gewend buiten te struinen, dus elke keer dat de deur open ging en je even niet eraan dacht ontsnapte hij weer. Uiteindelijk maar naar buiten gelaten, hij wilde zo graag. Hij kwam altijd netjes weer terug. Hij wandelde zelfs mee als ik de hond ging uitlaten.
Hij liep niet snel en je moest steeds op hem wachten, maar ook dat ging allemaal goed.
Verder was het echt een heel lief dier die graag bij je lag en als hij op schoot zat de poten op je schouder zette om je gezicht te koppen.
Dus als ze eenmaal aan hun blindheid gewend zijn passen ze zich aan en leren er heel goed mee leven.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:51

@ Chelsea. nou laat ik hopen dat dit Bob ook zo af zal gaat echter denk ik niet dat ik hem naar buiten durf te doen (hij is wel vaak buiten geweest en wie weet hoe lang hij al slechtziend is geweest) maar nu hij de laatste tijd toch al wel vaker binnen was en dus de drang naar buiten verloren was..
Daar komt bij dat ik niet achteraf woon (wij wonen dan wel in een rustig dorp maar wel langs een N weg) daar komt bij dat ik veelst te bang zou zijn dat hij verdwaald

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:58

wat erg dat ze zo plots blind is! dat heb ik nog nooit gehoord.
een vn mijn oma haar oude katten was ook langzaam aan blind geworden gewoon van de ouderdom en die paste zich gewoon aan, ging allemaal goed, ze had er eigenlijk niet echt last van.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:59

@ maaike; nee ik had er ook nog nooit van gehoord.. en tja als ze langzaam blind worden kunnen ze zich geleidelijk aanpassen maar dit was waarschijnlijk BOEM in een keer

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 01:00

Lieve bokkertjes ik ga slapen,, ik hou jullie op de hoogte en hopelijk mag ik hem morgen ophalen met goed nieuws

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:07

Arme kat..
Hopelijk krijgen jullie morgen goed nieuws.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:17

Goedemorgen bokt!ik ben nu op mijn werk en zit te wachten op een telefoontje maar ik heb nog niks gehoord. X

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:29

Van blindheid gaat een kat niet zwabberen.Ik denk dat het niet zo simpel is.
Eén van mijn katten was ineens blind.Hij behielp zich prima,zowel binnen als buiten!Gewoon snorharen ver vooruit steken en goed opletten.
Helaas kwam het door een tumeur die zijn oogzenuwen beklemde en die flink uitgezaaid was... |(

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:51

Wat sneu voor de kat. Weet de dierenarts zeker dat hij zwabbert omdat hij net blind was? (goed ik ben dan geen dierenarts, maar dieren die blind zijn gaan echt niet in een keer heel raar lopen... dat is in ieder geval mijn ervaring..)Onze vorige kater uit het asiel was al wat ouder en had dit ook van de een op de andere dag. Het leek wel of hij verlamd was aan zijn achterbenen (kon nauwelijks lopen) en liep overal tegenaan (muren, deuren, stoelen echt alles). Waarschijnlijk ook s'nachts een hersenbloeding gehad, wij hebben hem toen laten inslapen. Arme dier wist van gekkigheid niet meer wat hij moest doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:06

Hier heb ik nog nooit van gehoord... Wat heftig zeg. Ik hoop echt dat 't allemaal goed komt!