Blaasgruis kat, hoe straks met eten en drinken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Blaasgruis kat, hoe straks met eten en drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:25

Mijn 3,5-jarige kater heeft ernstig blaasgruis.
Het begon met een paar weken geleden met moeilijk plassen, bloed bij de urine.
Dierenarts kon niets voelen en na een antibioticakuur knapte hij op.
Helaas, een paar weken later was het weer raak.

Vanochtend is d.m.v. een echo geconstateerd dat hij ernstig blaasgruis heeft.
Advies van de dierenarts: voorlopig blaasgruisdieet, drinken stimuleren en over een maand of 3 weer een echo ter controle. Is hij schoon: prima. Eten aanpassen en dan kan hij weer mee.
Als hij niet schoon is: operatief het gruis verwijderen.

Het dieet krijg ik van de dierenarts. Drinken stimuleren is wat lastiger. Ze gaf al handige tips als: schaal met drijfkaarsjes neerzetten omdat ze er graag uit drinken, 1 bakje met gewoon drinkwater en 1 met bouillon van kip, gehakt of vis.
Maar wat als hij na 3 maanden schoon is? Dat dieet is maar tijdelijk.

Hij stond hiervoor op KVV (Carnibest), maar omdat daar kalk in zit van de botten en dat het gruis heeft veroorzaakt mag hij dit dus niet meer.
Terug op brokken wil ik eigenlijk niet, omdat het geen drinker is en hij dat wel flink moet doen.
Wie heeft er tips? Dierenarts stelde voor om half blikvoer en half dieetbrokjes te doen.
Maar staat ook zeker open voor andere opties.
Zelf ben ik fan van vers voeren, maar er zit teveel calcium/kalk in.

_janet_

Re: Blaasgruis kat, hoe straks met eten en drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:28

ik zou denk ik voor de brokjes en dieet natvoer gaan.
kattenmelk drinkt hij dat wel?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:31

Ik heb er ook 1 met blaasgeruis. Had ook dieet van de da. Daarna overgestapt op voer speciaal voor blaasgeruis. HAd toch weer een keer goedkoop voer geprobeerd en hij had het gelijk weer. En weer heftig ook. Nu heeft hij ook weer SD van de da, en over 1 weekje wordt er bloed geprikt om te kijken of hij nog steentjes heeft. Wanneer hij schoon is ga ik weer over op het voer voor blaasgeruis en dan maar gewoon voor zijn hele leven.

Je kan inderdaad schoolvis geven daar zit vocht in of visijsjes maken. Je hebt ook blikjes SD waar veel vocht in zit.

Na het SD kan je trouwens overstappen op CD en dat is volgens mij voor de rest van zijn leven.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:33

Je zit vast aan een levenslang blaasgruisdieet. Probeer te kijken of hij "gespoeld" kan worden. Even een roesje, katheter erin en even spoelen, dan is hij de ergste gruis kwijt. Ik heb een kater gehad die leefde met blaasgruis. Hij is uiteindelijk bijna 17 geworden, maar dat kwam niet door de blaasgruis, maar door een schildklier probleem en tia.

Elke keer dat ik over ging op ander voedsel was het raak. Blijf dus bij het dieet voer! Echt! Ik had Hills S/D.

Sterkte ermee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:33

Kattenmelk drinkt hij heel goed. Maar ook daar zit calcium in. En dat mag hij echt zo min mogelijk hebben.
Schoolvis is kabeljauw of koolvis. Zijn er verder nog scholenvissen die ze mogen hebben?
SD is van Hills toch?

Edit: ja dus :D

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:37

Ik heb ook een kater met blaasgruis, hij is nu 12 en heeft er al zo'n tien jaar last van. Nu lijkt het eindelijk beter doordat ik verschillende dingen heb geprobeer en blijkbaar eindelijk het juiste heb gevonden. het enige wat mijn dierenarts(en) deden bij mijn kater was inderdaad duur dieetvoer adviseren en hem volstoppen met antibiotica die elke keer niet bleek te helpen. Ik heb nu een voer gevonden via Zooplus (sanabelle) waar hij het heel goed op doet en hij krijgt momenteel colloidaal zilverwater omdat hij weer een blaasontsteking had. Ook heb ik gelezen over een medicijn op basis van chinese kruiden (eurologist) wat zou moeten helpen, zelf nog niet geprobeerd. Dit staat op blaasgruis.nl Tevens heb ik een automatische waterbak voor mijn katten aangeschaft (een keramische) waardoor ze allemaal veel meer zijn gaan drinken. Succes!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:39

Mijn kat drinkt verder goed, ik heb daar verder geen ervaring mee. Misschien dat je kunt googlen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:44

Die van mij is ook heel gevoelig, heb ook al talloze keren bij de DA gezeten.
Royal canin heeft voer speciaal voor de blaas, werkt uitstekend. Ik vond het echter enorm prijzig en ben over gestapt naar voer van technical, ook speciaal voor de blaas.

Mijn ex-kater doet het hier vooralsnog erg goed op!

Edit; die van mij krijg nooit ander voer dan dit, nog geen snoepje en krijgt alleen water te drinken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:48

blaasgruis.nl is wel een goede. Zo'n drinkfontein ben ik ook al eens tegengekomen. Werkt dat echt goed?
Is zeker een goed idee :j

Royal Canin ga ik nu wel geven. Maar dat is maar voor een paar maanden om het gruis te laten verdwijnen.
Daarna is inderdaad de keuze voor een ander blaasgruisdieet.
Daar wil ik nu vast voor kijken. Er is zo ontzettend veel en met vers voeren dacht ik dat ik het beste voerde. Maar dat blijkt dus ook weer niet.
Technical ken ik niet. Waar is dat te koop?

Snoepjes zijn inderdaad ook klaar. Vooral jammer voor de andere kat. Solo (kater) geeft niet zo om snoepjes.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:51

Mijn kat heeft dit ook. Van Whiskas is er een speciale voersoort die dit onder controle houdt. Zolang ik haar dat voer (of nou ja, mijn ouders want mijn kat mocht niet mee) heeft ze nergens last van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:51

Dobey is een vaste verkoper van technical, welke andere zaken dit merk verkopen weet ik niet, ik zie het zeker niet overal liggen. Het zal vast ook via internet te verkrijgen zijn.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:55

Onze katten hebben allemaal blaasgruis en staan nu al heel lang op Cd van Hills
en werkt perfect nergens last van en krijgen ook regelmatig iets lekkers als een snoepje en
een lekker blikje voer hoor :)
Drinken doen ze zelf al erg gauw zijn gek op water eentje wat minder maar die is ook alw at ouder aan het worden

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:56

Ik heb dit model drinkfontein (wel een ander merk) http://media.zooplus.com/bilder/catit/k ... atit_1.jpg en mijn katten drinken hier echt veel meer van dan uit een gewone waterbak.
Ik heb speciaal een fontein gekocht om te zorgen dat mijn katten voldoende drinken ter voorkoming van...

Veel sterkte met je kat. Hopelijk is straks het probleem over.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:59

Mijn kat had geen last van gruis. Wel 2 x blaasontsteking gehad.
De zuren en eiwitten in zijn urine waren zo hoog, dat de artsen zeiden dat hij wel gruis moest hebben.
Ze hebben zijn urine met 3 artsen onderzocht en geen gruis. Ze hebben mij wel het advies gegeven om hem op een dieet te zetten om blaasgruis te voorkomen. Ik had C/D van Hills. Denkt dat dit goed is voor jou kat als het gruis weg is. Mijn kat heeft het er echt super opgedaan en nooit meer last gehad.

Helaas is hij wel met 3 jaar en 4 maanden overleden. uit sectie bleek, dat hij een aangeboren hartafwijking had, MAAR de arts die sectie heeft verricht melde direct, dat alles incl blaas en urinewegen er super uitzagen.

ohja. C/D van Hills; dit zorgt er ook voor dat de kat meer gaat drinken.

Succes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:02

Solidag van Vogel is voor blaas problemen,het zijn druppels en werken goed.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:02

Eén van de katten hier heeft het ook gehad maar is juist daarvoor op Carnibest gezet en heeft nooit meer laast gehad sindsdien! Het wordt juist geadviseerd voor blaasgruiskatten, wat raar dat die van jou het juist niet meer mag hebben :?

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:03

Amanda schreef:
blaasgruis.nl is wel een goede. Zo'n drinkfontein ben ik ook al eens tegengekomen. Werkt dat echt goed?
Is zeker een goed idee :j

Royal Canin ga ik nu wel geven. Maar dat is maar voor een paar maanden om het gruis te laten verdwijnen.
Daarna is inderdaad de keuze voor een ander blaasgruisdieet.
Daar wil ik nu vast voor kijken. Er is zo ontzettend veel en met vers voeren dacht ik dat ik het beste voerde. Maar dat blijkt dus ook weer niet.
Technical ken ik niet. Waar is dat te koop?

Snoepjes zijn inderdaad ook klaar. Vooral jammer voor de andere kat. Solo (kater) geeft niet zo om snoepjes.

Ik had eerst een plastic drinkfontein maar daar dronken ze niet uit, toen ik de keramische kocht begonnen ze daar allemaal uit te drinken. En miauwen dat ze doen als ik dat ding schoonmaak, echt zo van "geef mijn waterbak terug"...
Ik weet niet of je zit te wachten op mijn mening maar ik vind persoonlijk Hills veel beter dan Royal Canin (schijnen kankerverwekkende stoffen in te zitten). Technical heb ik ook heel lang gevoerd, kocht ik bij ons op de markt bij de dierenkraam. Prima voer, mijn moeder geeft aan haar blaasgruiskater Technical Ocean Fish, hij heeft verder geen dieet meer nodig want hij is sinds hij dat krijgt "schoon".
Is dit je enige kat? Dat maakt het allemaal wat makkelijker dan bij mij (heb er 6) met voeren en ook qua kosten enzo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:29

Ik zit zeker wel op meningen te wachten. Graag zelfs :D

Hills eten ze hier niet zo makkelijk. En omdat ik 2 katten heb lopen kan ik het voer niet laten staan. Dus moet wel iets zijn wat hij meteen op eet of wat ik aan beide katten kan voeren.
Maar goed, Hills valt altijd te proberen. Misschien dat C/D weer anders smaakt.
keramiek heeft geen smaak, plastic wel, dus zeikerds zullen zeker de voorkeur aan keramiek geven :j
Maar een fontein gaat er in ieder geval komen.

ranna: hij maakt gruis aan op kalk. In vers zitten botten = kalk. Het is echt uitzonderlijk, meeste katten ontwikkelen gruis op zouten, maar in dit geval is het dus niet goed om vers te blijven voeren helaas.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:35

ik geef CD voer van Royal Canin, vinden ze lekkerder dan van Hills.
Duur grapje elke maand, dat wel
houd je ook aan de hoeveelheid, want het is ontzettend dikmakend

Ipv met een echo kunnen ze ook kijken voor blaasgruis, door de urine te bekijken. Je hebt dan plastic korrels voor in de kattenbak, en zo kun je dr urine eruit halen, aangezien die korrles niet absorberen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:39

Oké :)
Dit is hem: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ats/145971
Ja ik ken het probleem met meerdere katten en er 1 dieetvoer moeten geven..
Kuipjes nat voer schijnen ook goed te zijn (ook van blaasgruisdieet), kun je de ene een dieetkuipje geven en de ander een wat goedkopere?
Als ik nat voer geef maak ik daarvan meteen gebruik om het los te roeren / te prakken met nog meer water erdoorheen ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:43

Lynn_Nikita: dat hebben ze al gedaan en daar kwam niets uit.
Vandaar de echo. Gruis kunnen ze niet altijd zien bij opgevangen urine.
Dikmakend zei de dierenarts inderdaad ook al :j
Duur grapje vind ik niet zo erg. Liever een gezonde kat :j

tisby: bedankt voor de link. Nat voer wil ik ook doen. Ze krijgen nu in 2 voerbeurten eten.
Dus dan is het handig om 's ochtends bijvoorbeeld nat te doen en 's avonds brokjes.
De ander eet graag brokjes, die is het probleem niet. Of juist wel, want ze vreet het van de ander ook vaak op :+
Maar daar is wel wat op te vinden. Desnoods apart voeren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:23

Denk eens na over een penisamputatie helemaal als hij het al eerder gehad heeft misschien toch wel verstandig omdat gevoeligheid voor kalk iets is waar je heel moeilijk vanaf komt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:29

Sannabelle is heel goed voer voor de kat.
Meestal is de oorzaak van blaasgruis, vetten suiker of graan/tarwe.
Verkeerd voedsel dus.
De ene kat is hier gevoeliger voor dan een andere.
Maar iemand hier boven gaf als tip wiskas. Niet doen!
Dat is bijna hetzelfde als elke dag bij de mac donalds eten.
Wiskas helpt zelfs een handje om blaasgruis te krijgen.
Sannabelle urinary, is geloof ik speciaal voer hiervoor. En niet heel gek duur.

Ik geef mijn katten ook bozita natvoer.
Brokjes in jus of gelei. Hier zitten geen suikers en granen in!
Kijk maar eens op zooplus.
Want natvoer is wel heel goed voor katten die niet goed drinken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:38

Whiskas komt er hier niet in, wees niet bang :D
Na 2 katten met nierfalen ben ik me gaan verdiepen in voer en kwam bij vers voer als meest gezond uit.
Maar ja, dan moeten ze geen gruis door kalk ontwikkelen :+

Sannabelle ken ik niet, maar zal ik eens naar kijken. Net als Bozita.
Belangrijk is om het percentage calcium zo laag mogelijk te houden.
Naast de suikers en granen inderdaad.

Penisamputatie vind ik wel gelijk erg rigoreus. Wat helpt dat tegen het ontstaan van blaasgruis?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:40

Penisamputatie betekent alleen maar dat er geen of minder kans is dat het gruis de boel verstopt.

Helpt dus geenszins tegen blaasgruis.